Jump to content
Sign in to follow this  
tolin

Kalos -Temporizare Variabila Stergatoare

Recommended Posts

Lipsa unui potentiometru pentru reglajul timpului de pauza la stergatoarele fata la Kalos mi s-a parut ceva de neacceptat pentru o masina din mileniu III. Adica monteaza ei releu ielectronic de timp si nu monteaza potentiometru ? Am identificat ce trebuie sa fac si acum caut un loc potrivit pentru montajul lui. Aveti vreo idee, unde-i mai bine? Stiu, daca inlocuiam blocul manetei de actionare, ar fi fost cazul ideal din fizica, fara frecari, dar eu sunt adeptul solutiilor custom.

Share this post


Link to post

Eu nu stiam ce sa fac in privinta asta. Cat de mare este jucaria? Ma gandeam, daca as fi avut asa ceva, sa o pun fie langa reglajul farurilor fie jos si in dreapta volanului (in cazul in care mecanismul nu este tocmai estetic).

Share this post


Link to post

Parca e un loc (buton fals) in dreapta butonului pentru avarie. Un buton dragut in genul celui de volum de la scula cu punct albastru cred ca si-ar face treaba.

Share this post


Link to post

Nu-s apropitar de Kalos, da' ma bag si io in seama ca poate va dau o ideie (buna). :)

 

In poza asta daca va uitati foarte cu atentie, se vede un mic potentiometru montat pe plasticul care acopera coloana de directie, intre maneta de stergatoare si bord. E destul de comod, plus ca nefiind chiar standard, nu e foarte vizibil.

La mine temporizeaza intre 5 si 55 de secunde!

 

Sorry, da' n-am alta poza mai sugestiva, in care sa se vada butonul ala. O sa ma duc sa fac si revin.

Share this post


Link to post

Nu-i nevoie, am vazut, e un loc pe care l-am luat si eu in considerare. Dar legat de timpul minim de pauza, nu-i cam mare durata aceea de 5s ? Eu am modificat temporizatorul releului la un minim de aprox. 2s, era 4s din fabrica. Ieri dupa-amiaza, 2s se potrivea la fix cu frecventa ninsorii de pe aici, treapta a I-a era prea repede, iar 4s ar fi fost prea rar.

Share this post


Link to post

Daca simti nevoia "asa des" :)

 

Pe mine unul mai mult ma intereseaza maximul... La SantaFe de exemplu, (din fabrica) pe minim e ca si cum as da pe viteza 1, iar maximul e de 10 secunde! Ma gandesc sa-l mai lungesc cumva.

Share this post


Link to post

@NFS > daca dai date, incercam sa te rezolvam. Teoretic ar trebui dublata o valoare, de preferat a condensatorului din releu, ca potentiometru la fel e mai greu. Identifica releul, scoate-i capacul si trage-i niste poze de detaliu.

Share this post


Link to post

lacetti am observat ca are potentiometru(ce cuvant tare :D ) pentru stergatoare. ma mir ca nu au pus si la kalos,este un lucru destul de marunt ca sa-l puna numai de la lacetti in sus

Share this post


Link to post

Il pun si la Kalos, dar numai la premianti.

Share this post


Link to post

poate la 2006, la 2004 si 2005 variante de varf nu exista acest potentiometru. ce-i drept nu inteleg logica, il aveam pana si la pocnitoarea de nova dar m-am obisnuit sa traiesc fara el.

la inceput e putin incomod daca l-ai avut inainte, dar cu timpul intra in reflex sa mai manevrezi putin maneta in functie de contitii. oricum, la lacetti parca e senzor de ploaie?

Share this post


Link to post

Lacetti are senzor de ploaie numai la variantele de varf (cele cu climatronic). La a mea, varianta Elite HB are temporizare si pe stergatorul din spate (am descoperit zilele trecute pe o ploaie torentiala :) )

Share this post


Link to post

Temporizare pe stergatorul spate este si la Kalos, pe toate variantele.

Share this post


Link to post

Bravo lor! E drept ca si asta e nereglabila, inclusiv la Lacetti, dar cred ca nici nu este necesar.

Putin pe langa topic, am vazut zilele trecute o echipare la Skoda Fabia HB care nu avea deloc stergatorul de pe spate. Putina rusinica la pretentiile lor de mari fabricanti cu centenarul sarbatorit...

Share this post


Link to post

La fel de offtopic:

Eu n-am avut stergator la Matiz si, sincer, nu i-am simtit lipsa. Iar la Kalos e doar o grija in plus, pentru ca pe luneta nu prea ai ce sa vezi. Tetierele o acopera pe jumatate. Il folosesc mai mult sa "fac cu mana" la cel din spate.

Share this post


Link to post

Tolin, cam ai dreptate, e un gadget de fapt, si eu am condus 10 ani Dacia care n-avea luneta cu dezaburire si nu vedeam mai nimic iarna :)

Dar sa ai cat mai multe din aceste gadget-uri in echiparea standard este astazi de bun simt si nu mai spun ca ajuta si la vanzari ...

Bine, hai sa incheiem ca suntem pe langa subiect si luam castane :)

Share this post


Link to post

Pentru ca vremea asta nu vrea sa se potoleasca, am purces si eu la ceva sapaturi.

 

Cum spunea si tolin pe la inceput, nu-i mare scofala. Fara sa intram in prea multe detalii, aruncam un ochi totusi pe schema si vedem un fir violet care face legatura intre releul de temporizare (care este amplasat in panoul de sigurante si relee din stanga bordului si are o cutiuta, culmea, tot... violeta). Veti avea de-a face cu el doar daca veti vrea sa modificati durata minima (daca va doare capul prea tare, puteti modifica si durata cat functioneaza stergatoarele dupa ce actionati spalatorul; si ca tot veni vorba, "pragul" de discriminare este de 0,6 secunde: sub se... pompeste, peste se sterge).

 

Etapa 1 ar fi sa facem intervalul de temporizare pe "intermitent" variabil. Pentru asta va trebui sa demontati cochilia din jurul coloanei volanului ca sa aveti acce la firul violet undeva la partea dinspre comutatorul stergatorului (aveti doua suruburi in stanga si dreapta axului volanului - va trebui sa rotiti volanul la 90 de grade ca sa aveti acces la ele - care fixeaza partea superioara; aceasta se mai prinde de cea inferioara prin niste cleme; tatonati cu atentie; partea inferioara e prinsa in vreo patru suruburi; le gasiti in diverse... gauri). Apoi se identifica firul cu pricina - ar trebui sa fie singurul de culoarea asta legat la comutatorul stergatorului - se taie si se prelungesc capetele cu doua fire de lungime corespunzatoare pana la locul unde vreti sa puneti "butonul". De buton montati si un potentiometru (sau viceversa) de 50 Kohmi. Apoi unul din firele prelungitoare se lipeste la un contact extrem al potentiometrului, iar celalalt la contactul din mijloc. Care din contactele extreme e chestie de gust... fizic: daca vreti sa variati frecventa e o chestie, iar daca vreti sa variati perioada este fix pe dos :D

 

Trecem peste partea despre locul de amplasare, ca s-a discutat.

 

Cu chestia de pana acum, ar trebui sa se obtina o temporizare pornind de la un minim egal cu valoarea actuala (n-am stat s-o masor, dar diagramele de catalog indica, luand in calcul si unele modificari Daewoo fata de schema de principiu, o valoare de vreo 6 secunde) si una maxima de vreo 20-25 secunde. Daca vi se pare prea mult, puteti incerca cu un potentiometru de 22K si veti obtine o valoare maxima pe la jumatate.

 

Daca va necajeste valoarea minima, atunci va trebui sa mesteriti in releu.

 

Dar despre asta intr-un episod viitor.

 

Ah, foaia de catalog a piesei de baza din montaj este aici.

 

Si era sa uit: n-am facut inca modificarea. Daca am gresit ceva pana aici, poate ma corecteaza tolin sau revin eu cand o comit.

post-482-1147372099_thumb.png

Share this post


Link to post

Cum sa corectez asa o prezentare ? Pot doar s-o completez. Intervalul minim de pauza stabilit prin R2 in interiorul releului era prea mare pentru nevoile mele (~ 4s), asa ca sfatuiesc sa injumatatiti valoarea lui R2. Eu am pus 1k2 si am obtinut ~ 2s, valoare care se potriveste cu frecventa stropilor de ploaie din zona folclorica in care rulez. Pentru reglaj am folosit un pot de 20k cu variatie liniara a rezistentei. Amanuntul acesta este necesar pentru cei care nu stiu ca exista pe piata si pot-uri cu variatie logarintmica.

Toate modificarile sunt de 2 lei, inclusiv pretul componentelor. Montarea pot-ului pe latura din dreapta a scoicii ce imbraca axul volanului mi se pare mai reusita decat cea pe axul comutatorului deoarece probabilitatea de a modifica accidental valoarea stabilita este mai mica.

 

Iar daca producatorul indrazneste sa-mi anuleze garantia la instalatia electrica, ma pregatesc cu toata documentatia sa ma adresez la CEDO. Prevederea reglajului doar la varianta Premium a modelului de Chevrolet este un santaj ordinar din partea lor, deoarece raportul dintre necesitatea optiunii si costul de productie al ei tinde clar catre infinit, iar asta suna ca dracu a comert conditionat.

Share this post


Link to post

Discutam mai deunazi cu Sato, pe care-l chinuie butonul fals de langa cel de avarie.

Revenind la o propunere mai veche de pe la inceputul topicului, eu o sa incerc sa fac rost de un buton care sa semene cat de cat cu cel de volum de la RCD si pe care sa-l adaptez la butonul fals, pe care insa am sa-l rotesc cu cel de ceata. Astfel ar fi chiar foarte la indemana si s-ar asorta cu ceva. "Operatia" s-ar putea insa sa fie cam delicata, dar daca iese zic ca e de efect si functional. Sa vedem.

Share this post


Link to post

Locul acela ar da o imagine completa (terminata) a bordului, dar din pacate, ca oricare dintre voi, am buni prieteni butonisti, categoria care atunci cand vede un buton se simte obligat sa-l rasuceasca. Din acest motiv nici la radiatoarele din casa n-am pus robineti de tur cu reglaj accesibil de catre oricine, am pus unii de retur reglabili doar cu cheie inbus, iar rezultatul mi-a dat dreptate si mai ales liniste.

Share this post


Link to post

Deci butonul tau de reglat stergatorul e cu... inbus :D

Share this post


Link to post
... La SantaFe de exemplu, (din fabrica) pe minim e ca si cum as da pe viteza 1, iar maximul e de 10 secunde! Ma gandesc sa-l mai lungesc cumva.

Azi am avut ocazia sa verific temporizare maxima la pauza, am avut parte de niste stropi atat de rari incat nici nu-ti venea sa pornesti stergatoarele. 10 sec. este o valoare minima pentru maxim, in sensul ca este suficient. La o valoare de 20 sec. nu cred ca se poate ajunge. Asa ca revin asupra valorii de la potentiometru, 20k este prea la limita, o valoare mai mare acopera si cele mai rare cazuri. Asta pentru ca in cazul meu, valoarea condensatorului de temporizare nu este ca la manual (22uF).

Share this post


Link to post

Da, nu stiu daca in toate e la fel, dar si eu am 10u+2u2=12u2.

Rezistenta originala de temporizare era de 5k6 (desi de inelul de 6 nu sunt chiar sigur ca era culoarea cam stearsa).

Share this post


Link to post

Cond-urile sunt la fel si la mine, iar R2 era de 6k8 (masurata), am gasit fisa de operare a pacientului.

Share this post


Link to post

Daca tot am desfacut bordul sa-i schimb luminitele, am facut si investigatii asupra butonului fals din dreapta celui de avarie.

Poate fi inversat cu usurinta cu cel de ceata spate. Trebuie doar pilita/taiata o aripioara de ghidaj.

In pseudo-corpul pe care-l are in spate poate fi acomodat destul de frumos un potentiometru "standard".

Fiind prea prins cu leduitul si in lipsa unui buton adecvat, am facut doar schimbarea stanga-dreapta, ramanand sa ma ocup de el... cand ma va enerva iarasi ploaia.

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...