Jump to content
Sign in to follow this  
FLEX

La ce foloseste rezonatorul? -Matiz (si Venturi ce-o vrea?)

Recommended Posts

Stie cineva foarte exact la ce foloseste rezonatorul la Matiz? (corpul acela de plastic situat intre priza de aer si filtrul de aer) ... ca nu inteleg ce face ...

rezonator_thumb.jpg

Share this post


Link to post

Rezonatorul foloseste la reducerea zgomotului facut de curentul de aer la intake. El iti blocheaza intr-un fel curentul de aer.

Daca-l scoti, intake-ul o sa fie mai mare, respectiv performanta mai buna.

Banuiesc ca apar insa diverse sunete mai mult sau mai putin placute!!

 

PS. Da' tu ai probleme existentiale complexe! :)

Share this post


Link to post
PS. Da' tu ai probleme existentiale complexe! :)

Da' de ce mai Sergiu? Chiar misto ca a intrebat, ca si pe mine ma macina... :lol: :lol: Da' esti sigur? Ca daca e asa, io-l scot! :headbanger: Acu' fara misto: ideal e sa vedem unu' desfacut!

 

PS: ce naiba, am scos io conectoru' de la ecu; crezi ca ma sperii io de atata lucru?

Share this post


Link to post

Da, mai, ma freaca grija aluia ... daca-i doar de sunet, cred ca "delete" scrie pe el ... dar as vrea sa fiu foarte sigur ...

Share this post


Link to post

man, aia pun chestii pe masina fara a fi nevoie de ele?! cine stie ce filtreaza chestia aia, ce prostii s-o mai baga in motor fara el. ma rog, daca a mers bine atatia ani (de prin 94-95 cand am vazut primul Matiz).

eu spun ca ar fi bine sa testati doar, nu sa continuati pe termen lung. parerea mea...

Share this post


Link to post

Gata shefu', se poate? Intai ne interesam BINE si abia dup-aia trecem la fapte, pai cum altfel? :nonono:

Share this post


Link to post
man, aia pun chestii pe masina fara a fi nevoie de ele?! cine stie ce filtreaza chestia aia, ce prostii s-o mai baga in motor fara el. ma rog, daca a mers bine atatia ani (de prin 94-95 cand am vazut primul Matiz).

eu spun ca ar fi bine sa testati doar, nu sa continuati pe termen lung. parerea mea...

 

maai matizul a aparut in 1999.

poate prin 94-95 ai avut o revelatieeeee :?:

Share this post


Link to post

dragilor, rezonatorul ala nu are nici un rol in filtrare.. filtrul se afla in a doua cutie, aia mai "bobalca".. Prin urmare, rezonatorul poate fi foarte frumos scos, insa aerul nu va mai fi tras din fatza mashinii ci din compartimentul motor (mai cald :arrow: mai nashpa)..

daca va incanta cum suna fara rezonator, atunci se poate trage un tub de hota de undeva unde aerul e mai rece.. (de studiat.. :rtfm: )

Share this post


Link to post
man, aia pun chestii pe masina fara a fi nevoie de ele?! ...

Man, cind am citit mesaju m-am dus repede pe net si m-am documentat.

Da-i o http://www.gmclub.ro/forum/index.php?showtopic=15613&view=findpost&p=450382][url=http://www.gmclub.ro/forum/index.php?showtopic=15613&view=findpost&p=450382]cautare[/url]'> la :stfw: dupa "resonator intake system" (sau ceva de genul asta, mai combina-le, mai pune si Matiz, oricum fara ghilimele) si o sa vezi .

Share this post


Link to post

Am facut cum a zis NFS si a iesit asta: http://www.users.bigpond.com/pgscott/reson.../resonator.html !

 

Cititi si va minunati!

Concluzia: pe linga rolul de amortizare a zgomotului la aspiratie (care intre noi fie vorba imi place foarte mult!) resonatorul are rolul de a omogeniza cumva curgerea aerului spre cilindri, care e un fenomen oscilant; intorcind un pic pe dos problema, diferenta e similara cu calitatea sunetului scos de niste difuzoare chioare comparativ cu unele montate in boxe (cutii de rezonanta).

Testele efectuate pe un motor mic (1.5l) au relevat urmatoarele:

- fara rezonator, motorul pierde 7% din putere

- cu un rezonator mare (1,2l), se obtine cuplu la regimuri mici de turatie

- cu un rezonator mic (0.25l), se cistiga putere la regimuri mari de turatie

- cel mai bun compromis se obtine cu un rezonator mediu (0.95l), cu un cistig de 13% peste cel standard (1.2l) la 3000rpm

 

Asa ca cea mai buna solutie pentru imbunatatirea performantelor prin modificarea aspiratiei de aer la Matiz ar fi un rezonator cu geometrie variabila :!: :!: :lol: , lucru de care ma indoiesc ca se va ocupa cineva ... sa multumim pe aceasta cale inginerilor de la Centrele Tehnice Daewoo din Anglia si Germania pentru modul cum au proiectat acest motor ... probabil ca au scos tot ce se poate scoate din 0.8l, mergind pe solutia optimizarii comportamentului pe o gama larga de turatii; asta nu inseamna ca nu se poate face mai mult ... dar cu ce costuri? :shock:

Share this post


Link to post

Problema e de studiat. Eu am dat jos "rezonatorul" si priza de aer si le-am inlocuit cu un tub flexibil de Al. Senzatia a fost ca am avut un castig in putere si in sunet de aspiratie. Este o vorba printre motoristi: "un motor este cu atat mai bun cu cat sunetul de aspiratie este mai mare decat zgomotul de evacuare".

Share this post


Link to post
... cu aceasta ocazie am observat ca(,) conducta Venturi (cea care vine pe sub canalizatia de aer principala, e o conducta mica care pleaca din filtru si intra in canalizatia principala inainte ca aceasta sa faca cotul) era minunat crapata (nestrapunsa insa) la imbinarea pe stutzul din canalizatia principala!!! ... in manualul de MII care il am, aceasta Venturi nu se exista :shock: ... oare ce draq o mai face si ea?

Conducta pare un bypass peste restrictorul de aer. Rolul: neclar. Doar specialistii in curgerea fluidelor ne pot lamuri. Altfel pare ca anuleaza restrictia de aer si egalizeaza presiunea dintre cutia filtrului de aer si furtunul de aspiratie. In cazul acesta restrictorul are doar rol in dinamica fluidului? Sau toata aceasta constructie imbarligata vine sa anihileze restrictia data de rezonator? Prea multe compromisuri pe un circuit care trebuie sa fie cat mai simplu. Uneori proiectantilor le plac constructiile sofisticate. Oricum, reducerea zgomotului de aspiratie a fost conditia principala si de acolo a plecat totul. Poate gaseste cineva o explicatie fundamentata sa stim si noi in ce am investit.

Share this post


Link to post
Conducta pare un bypass peste restrictorul de aer. Rolul: neclar.

...poate are, totusi, o supapa sau macar o duza in interior... Sa fie doar furtun chior? Cu prima ocazie ma uit...

Share this post


Link to post

E un furtun chior. Din pacate, daca la o demontare nu se pune bine la loc exista riscul de a trage aer nefiltrat.

Eu il vad ca un bypass, dar ma mir ca dintre atatia baieti cu scoala nu se baga nimeni la o teorie pe hartie. Eu am facut electro, demult.

Share this post


Link to post

Pai admisia de aer la matiz e foarte complicat gandita...Trebuie sa fii profesor de fizica ca sa in telegi ceva:

1.rolul rezonator

2. rolul restrictor

3.rolul furtunului venturi

4.rolul furtunului cutat dintre filtru aer si galeria admisie(e cutat numai ca sa amortizeze vibratiile dintre motor si filtru care e pe caroserie sau e gandit sa scada si viteza fluidului aflat in miscare?)

Daca vreti sa vedeti un furtun venturi si rolul lui dati un search pe google. Problemele noastre se leaga de ecuatia lui bernoulli (cresterea vitezei unui fluid printr-un orificiu ingust). Cert e ca e foarte intortocheat gandita admisia de aer (mai am vreo 3 masini si la nici una nu-i atat de sucit).Am vazut pe net vreo 2 simplificari totale ale admisiei aer la Matiz si cred ca ar da rezultate: filtru sport conic, legat de galeria de admisie prin teava fixa metalica(frictiunea dintre fluid si metal lustruit e mult mai mica decat cu furtunul de cauciuc cutat initial. Un exemplu elocvent la care pot sa ma gandesc acum este instalatia de turbo la un Fiat Ducato care foloseste tuburi metalice combinate cu tuburi de cauciuc DREPT, necuatat pentru a conserva viteza fluidului ce circula prin instalatia turbina->furtune (metalic+cauciuc)->intercooler->furtune->motor.

PS: Daca are cineva vreo cunostiinta profesor de fizica ar fi un real ajutor...Sa ne explice cum interactioneaza toate aceste elemente... :eyespin:

Share this post


Link to post

@flex > maiestre, tu cunosti mai multe decat permite legea. Din pacate, vad ca raspunsul la un topic il descoperim in altul. Tocmai ansamblul format din cutie filtru + restrictor + tub flexibil admisie formeaza un "tub Venturi". Ideea este splendida: uniformizeaza fluxul de aer care pleaca din cutia filtrului, asigura viteza si presiunea optima la admisie si scade zgomotul (!). In plus, pot spune ca au pus si restrictor de aer la un motor sugrumat de cilindree. Dar rolul bypass-ului (sa-i spunem asa pentru ca nu l-am gasit in nici unul din cele 3 manuale) tot nu l-am lamurit. Probabil ca a aparut ulterior proiectarii pentru a corecta o eroare. Poate doar daca obturam aceasta conducta sa descoperim rolul ei.

Share this post


Link to post

Sefule, io sint un "raspindac" :lol: :lol: :lol: ... mi-a scris Ondrej (matiz_uragan.cz) ca a demolat "Venturi pipe" si uitindu-ma la pozele lui am pres'pus ca e tzava aia nenorocita de by-pass. 8)

 

Deoarece discutia e pe cit de interesanta pe atit de captivanta o sa mearga la locul ei.

 

Ian de priveste poza cu admisia de aer din manualul de M II, Euro3 ... nema restrictor, nema by-pass ... ce draci au mai descoperit in the meantime?

Share this post


Link to post

Am vazut pozele demult, motiv pentru care am renuntzat la priza + rezonator de vreo 3 ani. Din primavara asta am renuntzat si la restrictor. Initial n-am stiut ca se poate demonta si nici n-am incercat. Nu stiu ce a fost in mintea mea, cred ca era in pauza. Eu stiu din proprie experientza ca motorul de matiz merge brici fara nimic pe admisie, cu aerul direct in clapeta. Toata constructia sofisticata din amonte de clapeta este un basm frumos. Daca-i pun un filtru conic (fi 40-50 mm), atunci il voi monta acolo si il voi alimenta cu aer printr-un tub flexibil din Al din stanga jos, unde este mai putin praf decat pe dreapta. Ventilarea carterului in admisie se face din considerente de poluare si cica pentru consum. Ma indoiesc. Mizeria de acolo doar manzeste toata galeria. Pe carter mai bine pun un filtru pe iesire direct in atmosfera, dar pastrez valva PCV. Sonda de temperatura are un loc in capatul galeriei, linga priza de vacuum pentru pompa franei. Zgomotul de admisie nu ma deranjeaza, chiar ma avantajeaza. Mai bine izolez fonic separatia motorului fatza de habitaclu.

 

PS Apropo, aveam un topic deschis pe restrictorul de aer. La el m-am referit. Poate muti discutia acolo.

Share this post


Link to post

Mai, ma-tzi spart cu discutiile astea despre rezonator/venturii restrictor. Poate cineva sa concluzioneze daca e bine sa le scoatem sau nu. Am impresia sa nu fi deschis Cutia Pandorei cu subiectele astea. Practic, voi prin injectarea de steroizi in bietul motoras de 900 cc, dupa ce alergati aici: dupa mai multi CP sau un mers mai sportiv? Sau amindoua?

Share this post


Link to post
bietul motoras de 900 cc

:shock: Matizul are 796cc :|

Share this post


Link to post

Sorry! :P Ai dreptate! Dar baga si ceva despre subiect daca tot scrii! :P

Share this post


Link to post

hitmane, fara indoiala ca ne comportam un pic precum ucenicii vrajitori, dar sper ca nu dauneaza nimanui ce vrem noi sa facem la masinile noastre; exista un disclaimer in josul paginii principale in care se explica (,) cum e cu raspunderea personala.

 

Acum, sincer, eu VREAU mai mult aplomb de la motoras nu ca sa ma dau mare sau sa fac liniute, ci pentru siguranta mea si a masini mele ... intr-un interviu de acum citiva ani, Cristi Tabara povestea ce i-a spus soferul care il ducea la munca pina sa isi ia masina: "In Bucuresti, daca ai 4 masini de jur imprejurul tau, esti in pericol ... scapa cit mai repede de acolo" si acest sfat il urmez cu sfintenie de mult timp; sprint and stall e deviza mea, rar trec in oras de 60km/h pe vitezometru, dar ca sa sprint am nevoie de motor, ca sa stall imi ajunge si o Mobra :lol: :lol: :lol:

Share this post


Link to post
"In Bucuresti, daca ai 4 masini de jur imprejurul tau, esti in pericol ... scapa cit mai repede de acolo"

Asa este! Este si asta o solutie! Cealalta solutia (pe care o practic io) la problema este predictia: cu alte cuvinte sa anticipezi cind se intimpla treaba asta si nu te bagi in mijloc! Crede-ma, da gres doar in 1% din cazuri, la inceput e mai greu dupa aia o faci din instinct: ii anticipezi pe toti berbecii din trafic si nu te vei trezii in situatia sa speli putina cit mai repede! :mrgreen:

Share this post


Link to post

Ce predictie nene, acolo ai nevoie de mama omida linga tine. Eram pe magheru, la stop, pe banda 3. Ma uit in oglinda, vad un mertzan care venea ca omoara pe Siret. Atunci tzup pe banda 2. Cei care erau in masina cu mine au dat sa se mire, pentru ca manevra mea a fost brusca si am taiat fatza la altul, dar n-au apucat. Mertzul a intrat in plin in masina ramasa pe banda 3. Toata lumea, inclusiv cel din spate, m-a intrebat: cum mi-a venit ? Nu stiu, am simtit ca mertzul n-are frine si n-a avut. Deloc. N-a frinat nici cu portierele. Airbagurile i-au salvat. De atunci, daca sunt ultimul la stop, stau cu maneta in prima treapta si cu ochii in retrovizoare.

Share this post


Link to post
... stau cu maneta in prima treapta si cu ochii in retrovizoare.

Da rulmentu' de presiune de la ambreiaj ce zice? :roll:

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...