siru Posted October 3, 2007 Share Posted October 3, 2007 Am urmatoarea idee pe care o propun spre dezbatere pe forum: - exista montaje gen "Buzzer" (pe care l-a facut @Abram Burel) care dau un semnal sonor pentru cateva secunde daca cel putin o usa este deschisa, luminile sunt aprinse si motorul oprit. Principiul de functionare: se iau 3 semnale (usa deschisa, lumini pornite, motor oprit) si se combina pe circuitul de buzzer si dau ce trebuie. Exista si variante de montaj pe buzzer care combina doar 2 semnale. Vreau sa am un buzzer pentru urmatoarea situatie: - frana de mana trasa (semnal pe martor frana de mana in bord) - vehicul aflat in miscare cu viteza mai mare de un anumit prag (sa zicem 5 km/h) In aceasta situatie vreau ca un buzzer sa se activeze. Ideile mele (neduse pana la capat): Am studiat schemele Matiz privind senzorul de viteza (VSS = "Vehicle Speed Sensor"), dar acesta da un semnal dreptunghiular cu frecventa depinzand de viteza inregistrata. Mie imi trebuie un semnal continuu, daca viteza a depasit un prag. Cand zici "prag" te gandesti la o dioda Zener care se deschide la o anumita tensiune. Dar cum sa transform semnalul dreptunghiular al VSS in curent continuu de o anumita tensiune dorita de mine? Exista vreun element din partea electrica a Matizului care da curent continuu in astfel de situatii? As zice ca DA, este semnalul de curent continuu care intra pe unul din pinii vitezometrului din bord. Semnalul respectiv este produs de ECM, deci nu stim cum. Si inca o necunoscuta pentru mine: - daca cumva iau semnal de pe un pin al vitezometrului si fac ceva cu el, oare influentez cu ceva vitezometrul Matizului? Cumva voi obtine viteze eronate in vitezometru? Las pe altii cu cunostinte mai bune de electronica sa se pronunte. Poate cineva care face scheme ne ajuta... Link to comment
tolin Posted October 3, 2007 Share Posted October 3, 2007 1- un dispozitiv care sa faca ce doresti in tema nu este tuning, motiv pentru care topicul a fost mutat acolo unde-i locul ; 2- nu, doar, diodele Zenner fac discriminare de prag ; 3- e mai simplu sa faci asa ceva cu un micro-controller ; 4- luand semnal de senzorul de viteza (contacte Reed) din instrumentul de afisare al vitezei la Matiz nu influentezi ceva, atata timp cat te cuplezi corect, unul dintre contacte este legat la masa si celalalt este legat printr-un rezistor la +BAT. Link to comment
Abram Burel Posted October 4, 2007 Share Posted October 4, 2007 Daca vrei ceva "analogic", atunci: - un monostabil declanseaza la fiecare impuls de la senzor; la iesire este semnal dreptungiular cu frecventa variabila, dar latimea impulsului constanta, deci factor de umplere proportional cu frecventa - un filtru trece jos lasa sa "treaca" doar componenta medie (continua); la iesire o tensiune continua proportionala cu frecventa - un comparator semnaleaza depasirea pragului S-ar putea face cu amplificatoare operationale, dar e drept, tot mai elegant e cu un microcontroler: legi senzorul pe un pin si pe altul il pui sa scoata un semnal care sa imite un pitigoi, la care cuplezi un traductor piezo chior. Evident, mai trebuie facut si un programel. Link to comment
tolin Posted October 4, 2007 Share Posted October 4, 2007 ... si trotus, cu semnalul de la senzorul manetei de la frana de mana ce faci, parca el era cheia problemei ? Link to comment
Abram Burel Posted October 4, 2007 Share Posted October 4, 2007 Dau masa montajului (sau chiar 12V daca e mai pretentios ) Link to comment
siru Posted October 4, 2007 Author Share Posted October 4, 2007 Va multumesc amandorura pentru sfaturi. Am avut ce invata de la voi. Mai departe ma opresc, caci nu am cunostintele practice necesare pentru a face montaje analogice (nu stiu sa fac montaj pe placa cu clorura ferica) si cu microcontrollerul m-as descurca teoretic, dar ar trebui sa mai invat atatea lucruri - interfatarea lui cu un PC, editor de program etc. Sugestie pentru @AbramBurel: - un montaj cumva se poate adauga in seria de produse pe care le produceti? Pot sa va ajut cu gasirea unui nume frumos: BUZBRAKE Link to comment
Abram Burel Posted October 5, 2007 Share Posted October 5, 2007 (edited) Un montaj de genul asta poate fi interesant pentru mai multe scopuri. El in fapt numara niste impulsuri intr-o anumita unitate de timp si apoi compara rezultatul cu o valoare. Prin urmare, pe langa aplicatia din topicul asta, mai poate fi folosita doar prin schimbari de date prin soft ca "shift light", avertizor pentru centura nepusa dependent de viteza. Ridicat la un rang mai... modular, ar putea transforma senzorul VSS si pe cel de turatie intr-unul inteligent, care sa calculeze viteza/turatia si sa o comunice serial la... calculatorul de bord. Dar deja asta e fictiune O sa studiez in ce masura se poate face un dispozitiv cat mai "universal" si poate, cine stie, il si fac Ar fi util sa mai veniti cu idei de aplicatii, ca sa ma ajutati la... deschiderea apetitului! Edited October 5, 2007 by Abram Burel Link to comment
siru Posted October 5, 2007 Author Share Posted October 5, 2007 (edited) Imbunatatesc un pic ideea mea anterioara: - montajul propus compara viteza masinii transformata in tensiune continua cu o tensiune de prag. Tensiunea de prag ar fi bine sa fie reglabila - utilizatorul isi stabileste singur pragul de viteza la care circuitul actioneaza. Asadar propun sa se adauge un potentiometru in schema respectiva. Edited October 5, 2007 by siru Link to comment
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now