Jump to content
Sign in to follow this  
misi

Calculatorul De Bord

Recommended Posts

Am un Aveo 1,4 - 16V Premium de o luna si de cate ori fac plinul (de 5 ori pana acum) calculatorul de bord indica ca mai am de facut 382-385km pana la o noua alimentare. Dupa ce parcurg 20-30km indicatia ajunge in zona 430-450km dupa care incepe sa scada.

Nu mi se pare un lucru demn pentru un "calculator".

Poate sa-mi spuna cineva daca s-a intalnit cu aceasta problema?

Share this post


Link to post

Numarul de kilometri il calculeaza in functie de un consum instant pe cativa km. Daca tu mergi agresiv e normal sa'ti arate mai putini kilometri ( benzina din rezervor se va duce mai repede ) , reciproc in cazul in care mergi la consum dupa o perioada de oras sau mers agresiv .. numarul de kilometri va creste ( consumul va scadea , vei putea face mai multi km cu ce ai in rezervor decat daca ai fi continuat mersul agresiv ). Acel calculator nu e mama omida sa'si dea seama cum ai tu de gand sa mergi ( agresiv / la consum ) ca sa'ti spuna precis cat mai ai.

Share this post


Link to post

Calculatorul de bord iti arata cati kilometrii poti face cu benzina din rezervor raportat la stilul de condus pe care il ai in momentul respectiv.

Share this post


Link to post

Fac naveta intre 2 orase. Alimentez la capatul orasului.

Sa inteleg ca calculatorul este setat sa-mi arate dupa ce fac plinul 382->385 km, dupa care face calculele.

Edited by misi

Share this post


Link to post

De cate ori, identic, s-a repetat povestea asta?

Share this post


Link to post

de cate ori am facut plinul (de 5 ori).

Cineva spunea ca poate calculatorul culege date dar vad ca nu se intampla asa.

Am parcurs deja 2400 de km

Share this post


Link to post

Nu cred ca ai vreo problema... poate respectivul computer de bord, cand faci plinul, iti calculeaza pe baza unei medii a consumului din ultima perioada...

Presupun asta, fiindca eu merg preponderent (70%) in Bucuresti, unde am un consum de 10 - 13%. Cand fac plinul, imi estimeaza aproximativ 320 km. Am observat ca daca fac plinul in Bucuresti, inainte sa plec la drum lung, imi estimeaza ~320 km, apoi dupa ce ies din oras, urca linistit spre 450 km... deci se obisnuieste cu noile conditii... insa cand fac urmatorul plin (tot undeva in afara Bucurestiului), cu toate ca "a vazut" scaderea consumului, tot aproximativ 320 km imi arata dupa plin...

Asta e "banuiala" mea, ca imediat dupa plin nu-ti indica dupa stilul de mers din acel moment (de fapt la prima cheie in benzinarie, nici nu are de unde sa ia "stilul de mers")... ci probabil ia media din ultimii X km. Aici ar fi interesant de aflat acel X...

Share this post


Link to post

Din cite stiu eu computerul de bord calculeaza cantitatea de combustibil suficienta pina la urmatoarea alimentare, in functie de consumul efectuat pe ultima suta de km. Am vazut si eu cum inainte de plecare la un drum de 100 si ceva de km dus intors in afara orasului computerul arata intitial o cantitate de combustibil disponibila in rezervor mai mica decit la intoarcere, deoarece primul calculul era facut dupa consumul scos in oras, iar cel de la intoarcere dupa consumul extra-urban realizat la acel drum. Chiar faceam glume pe tema asta, spunind ca daca mergeam pina la Timisoara, dadea rezervorul pe dinafara. :) )

Edited by kAos

Share this post


Link to post

BGeo - dupa cum ai descris si la tine se intampla acelasi lucru.

Oricum ma pregatesc pentru concediu in care voi parcurge un drum destul de lung si sunt curios daca se va modifica "cifra" dupa ce fac plinul.

Edited by misi

Share this post


Link to post
de cate ori am facut plinul (de 5 ori).

Cineva spunea ca poate calculatorul culege date dar vad ca nu se intampla asa.

Am parcurs deja 2400 de km

 

Cineva-ul avea dreptate.

Voiam sa stabilesc cate asemanari sunt intre alimentari.

Presupunand statia de benzina ca fiind foarte aproape de oras, cand ajungi la ea si faci plinul o sa iti dea o valoare mai mica a km ce pot fii parcursi pentru ca "stie" ca a consumat mult in ultimul timp.

Apoi tu pleci si pleci in afara orasului (ai zis ca faci naveta).

Masina consuma mai putin in afara asa ca ajusteaza numarul km ce pot fii parcursi.

 

Plauzibil in situatia ta?

Share this post


Link to post

Totusi nu inteleg un lucru, de ce face ajustarea maxim la 450km? din cate a scris BGeo si la el tot la acelasi valoare se "ajusteaza" cu toate ca el circula mai mult in oras.

 

La ultimul plin am avut parcursi 455km si imi indica ca mai pot circula 180km.

Zilnic fac aceeasi ruta, credeam ca se va "adapta" mai bine calculatorul la drum si la stilul de condus.

Share this post


Link to post

Daca BGeo ar avea dreptate, ar fii la amandoi 320, nu?

Poate 320 ala este si el calculat.

Share this post


Link to post

Probabil ca este ceva calculat dar n-ar trebui sa fie asa de constant (382-385km dupa fiecare plin).

 

Daca eu eram calculatorul la inceput faceam una calcul de genul:

45 (capacitatea rezervorului) / 6,7 (consumul de carburant combinat) * 100 =>

dupa plin mai ai de parcurs 671km; pe parcurs fac "ajustarile" dupa stil ...

Share this post


Link to post

Faci o mare eroare, uiti ca senzorul de nivel benzina in rezervor este unul de rahat, asa orice indicatie si orice calcul este aiurea !

Share this post


Link to post

Poate ca de la senzorul de nivel apar diferentele, dupa ce se face plinul si nu de la "ajustarile" facute de calculator pe parcurs.

Ar fi o exlicatie pentru valorile constante dupa plin.

Share this post


Link to post

Oricat da cacacioasa ar fi sonda de nivel, nu se justifica o eroare de circa 30% ((450-320)/450). Mai ales pentru o masina cu 2400Km. Interesant este ca indicatia initiala de 320 Km, corespunde unui consum de vreo 12-13l/% ceea ce nu are legatura cu niciun consum indicat de producator.

Trebuie sa fie un calcul tampit. Am o vaga banuiala ca cel ce a gandit scula, a fost atat de ingrijorat de sonda de nivel incat foloseste o valoare medie a indicatiilor ei. N-as sti sa spun ce fel de medie, dar, daca pornim de la vreo 6l in rezervor si presupunem ca ajungem la 44, asta ar insemna vreo 25l in medie, care la 8l/% ar duce la 312 Km :)

Calculul de mai sus, desi corect matematic, e complet... sofist in gandire :D Singura mediere asupra indicatiilor sondei este una in timp. Pentru a permite compensarea balanganelilor benzinei si implicit ale plutitorului ar fi suficienta o mediere pe termen scurt de ordinul secundelor, hai, zecilor de secunde.

Probabil ca masoara consumul instantaneu cu... senzorul MAP :D

Share this post


Link to post

Ai vazut in cat timp (N secunde) se stabilizeaza indicatia la umplerea rezervorului ? Apoi, cati km ruleaza masina pana cand indicatorul iese din pozitia de maxim (~ 100 km) ?

Share this post


Link to post

Stabilizarea indicatorului se face dupa ce incepe sa incarce alternatorul (nu stiu exact in secunde, ~ in cat timp resetez kilometrajul).

 

Oricum indicatorul trece de liniuta de full si la ~100Km rulati ajunge in dreptul liniutei.

Cand indicatorul a fost la jumatate de rezervor, au intrat in rezervor 25l de benzina.

Share this post


Link to post

nu stiu DACA va ajuta cu ceva, DAR:

 

la mine la 307, dupa ce aliementez, imi arata ca pot face spre exemplu 500 de km cu motorina din rezervor in acel moment. Asta se intampla cu motorul pornit la relanti langa pompa de benzina. Acel calcul este facut dupa consumul mediu. Imediat ce am plecat din benzinarie si urc mai in forta (treapta a doua pe la 3000) 1 sau 2 dealuri, computerul de bord imi indica 440 de litri pana la urmatorul "refill". Calcul evident facut dupa consumul instant pe bucata in care am turat mai tare. Cu alte cuvinte el spune: daca vei merge cu a doua la 3000, dupa 440 te duci frumos la pompa.

 

La fel se intampla si daca ma duc la vale in frana de motor, cei 500 de km afisati initial se transforma in 550 sau mai mult. Eu zic ca e clar modul de "gandire" a computerului de bord.

 

Sper ca m-am facut inteles.

Share this post


Link to post

Modul de gandire a unui computer de bord este cel al proiectantului acestuiai. Altfel, toata lumea ar fi proiectant de computere de bord. Daca mai luam in consideratie ca aceste calcule sunt facute in baza unnui biet indicator de nivel combustibil in rezervor, atunci calculele lui sunt supuse hazardului si erorilor majore. Computerele de bord (denumire mai bombastica nu exista) sunt facute precum ziare, doar pentru cititorii platitori.

Share this post


Link to post

N-as zice, neaparat. Si noi ca soferi, ne uitam la indicatorul ala de benzina si putem estima cat mai avem de parcurs. Si logica nu e foarte complicata. Se pare insa ca, in dorinta de a lua in considerare cat mai multe chestii, un "computer de bord" poate sa indice chestii... dezamagitoare. In plus, probabil ca nu orice scula din asta are un algoritm "adaptiv" care sa invete particluaritatile masinii precum un sofer :)

Share this post


Link to post

Conditiile externe sunt diferite mai tot timpul, iar masina-i mult mai stabila decat vremea, traficul si soferul. Altfel, doar pentru o impartire. Nici macar cati km pana la rosu nu-i interesant pentru mine, eu bag benzina doar cand sunt in fata benzinariei care trebuie si nu cand nu mai am de ales. Indicatorul de nivel benzina este suficient pentru asta. Cine crede ca isi corecteaza rulajul stand cu ochii pe consumul instantaneu, n-are nici cea mai vaga idee cum evoluaza acesta si nici cat de greu sunt de corectat deprinderile fixate la cursurile "Scolii de promovat examenul pentru carnet". Cine crede ca mergand cat mai incet va consuma cat mai putin trebuie sa li se aminteasca formulele: S = v x t si V = Q x t. Rezulta V = Q x S / v, deci, din start, un consum mai mic trebuie cautat la o viteza mai mare, iar asta vine in contradictie cu statul cu ochii in afisajul computerului de bord. Cand au aparut pentru prima data aceste scule, ele se numeau Trip Computer, faceau ceea ce le era denumirea si erau folosite de catre navigatorii pilotilor de rally, nicidecum de catre driveri.

Oricum ar fi construite CB-urile actuale, in lipsa unui senzor pe post de debitmetru, fara a masura intre doua indicatii de minim a nivelului de benzina in rezervor este o abatere prea mare pentru a vorbi de vreo precizie. Din pacate, media are distanta la numitor, deci, o medie mai aproape de consumul real se obtine ruland cati mai multi km, iar eu ma indoiesc ca o persoana care nu-si noteaza intr-un carnetel, la benzinarie, cantitatea introdusa si km, le va introduce in CB.

Consumul depinde in prima masura de puterea calorifica a combustibilului si calitatea aerului. Nici un producator din Ro nu este in stare sa asigure aceeasi calitate la toate pompele lui, asa ca, ce semnificatie poate avea un consum ? Calitatea aerului este dictata de presiunea atmosferica, temperatura, umiditate si compozitie. Primii trei parametri pot fi ideali, daca aspiri aer din spatele unui poluator puternic se prabuseste orice strategie. Masa vehicului joaca si ea un rol in ecuatie, precum si calitatea pneurilor, a presiunii la care sunt umflate. Frecarea cu aerul are influenta ei, iar despre trafic nu mai vorbesc. Ce masoara CB-ul, consumul masinii sau o groaza de parametri implicati in jocul acesta ? Care-i probabilitatea ca toti acesti parametri sa fie identici la doua masuratori ? Dar la 10 ? Altfel, este valabila zicala: "spune-mi cat consumi, sa-ti zic pe unde ai trecut".

Share this post


Link to post

Eeei, stai un pic, nici chiar asa. In anumite conditii, "a merge mai incet" inseamna "a consuma mai putin" (e.g. 100/h vs. 130/h) :)

Eu ziceam ca CB nu are capacitatea de a "media" toata gasca aia de n-spe factori, asa cum un sofer obisnuit cu masina lui reuseste sa o faca. Nu mi-e foarte clar (la ora asta, ca pana acum nu m-am gandit prea mult :) ) de ce, dar am o vaga banuiala ca chiar si domnii ingineri o iau razna cateodata (sau de mai multe ori?!)

Este de fapt o dilema analitic vs. sintetic. Ceva asemanator cu o stupizenie intalnita de curant la servici (off-topic poate util). S-au apucat baietii cu ASE sau echivalent sa faca o rectificare de buget. Cum cheltuielile cu personalul au o oaresce pondere in Opex le-a trecut lor prin minte sa faca o re-constructie "analitica". Si s-au apucat sa ceara "prognoza" de personal pe 3 ani la toti directorii, bob-cu-bob!!! O astfel de metoda, fata de o simpla "extrapolare sintetica" are foarte mari sanse sa aiba o marja de eroare semnificativ mai mare, macar din simplul motiv ca in cazul asta erorile se cumuleaza.

Un sofer stie doua cifre magice: consumul in oras si cel in afara. Pe baza astora si al indicatiilor "infecte" (dar cu care este obisnuit) ale acului legat la sonda aia nenorocita, el poate stima cu o precizie bunicica pana unde mai poate ajunge. Problema CB simple ste ca au doar cativa neuroni, fiecare "legati" la altceva, iar intre ei sunt niste sinapse atat de ca..cioase incat si nea Georgica (scuze!) se va tavali pe jos de ras.

Daca pentru consumul instantaneu poate exista o scuza, pentru cel mediu sau pentru parcursul ramas, nu prea exista.

Share this post


Link to post

Daca imparti plaja de viteza (0 -> viteza maxima) in doua, consumul minim pentru a strabate distanta dintre celebrele puncte A si B se afla, cu siguranta, in a doua jumatate. Aceasta era concluzia unei analize superficiale pe care o poate face un absolvent de 6 clase si care genereaza automat o intrebare retorica: ce cauta aia care circula cu 70 km/h pe un drum european ? Dar pe cel la care limita de viteza este 90 km/h viteza reala, adica viteza de pe ceas + 5 km/h + < 10% (abaterea permisa de militie pentru a nu contesta precizia radarului) ? Are rost sa amintesc ca majoritatea celor care procedeaza asa au Computer de Bord de minim 2200 euro, adica diferenta dintre pretul de cumparare si pretul promis de catre producator in schimbul unor generoase facilitati fiscale ?

Edited by tolin

Share this post


Link to post

Exista vreo posibilitate de afisare a consumului mediu/instantaneu la acest CB?

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...