Jump to content

ltdor

Membru în rodaj
  • Content Count

    2
  • Joined

  • Last visited

About ltdor

  • Rank
    Forumist

Profile Information

  • Din
    Bacau
  • Auto
    Dacia
  • Model
    1310
  • An
    2003
  1. După doi ani, problema revine, făcându-mi pocinogul în prima zi de Paște, la mijlocul unui drum de 40km, după o urcare de 3-4km în serpentine la care am simțit că mă lasă puterea motorului. Convins că se va aplica aceeași rezolvare, la prima cârciumă sătească împumut un patent și cu briceagul din dotare încep operația. Contactul de grafit era iarăși înțepenit de oxizi și săruri, iar rotorul și capacul delcoului erau doar puțin contaminate comparativ cu situația precedentă. Rezolv situația cu ce am la îndemână pentru a asigura contactul grafit-rotor, dar situația rămâne neschimbată. Telefon, remorcare la frânghie pentru următorii 15km până la destinație. Acolo, cu ceva mai multe scule, refac perfect contactul de grafit, dar niciun succes. Mă întorc cu ce pot în orașul de baștină. A doua zi de Paște, zic că nu chem tractarea fără să mai încerc odată cu scule potrivite, așa că mă sui într-o cursă auto încărcat cu toate cele de trebuință. Curăț bujii, găsesc încă o fișă de bujie cu rezistență spre infinit și o și schimb, curăț totul ca la carte cu spray-uri imperialiste, dau la cheie și merge 20 de minute. Fix exact când indicatorul de temperatură ajunge vertical. În acest moment, nu mai face scânteie nici la bobina de inducție. Scot fișe, bag fișe, schimb fișe, o mai ia căte un minut, dar în general, căt e fierbinte motorul, nu mai vrea, așa că renunț. La două case mai în deal, fiul satului venise de Paște la părinți cu mașina firmei. Firmă de tractări, mașină dotată cu tot ce trebuie. Eu și barza chioara. A doua zi comand tot lanțul de aprindere: bobina de inducție, fișe noi, capac delcou, rotor delcou, bujii. Schimb tot, curăț IAC, verific PCV, merge 30 de minute și fix exact cănd indicatorul de temperatură se ridica la verticală și așteptam să văd pornirea ventilatorului de răcire, moare brusc, subit, deodată, definitiv și iremediabil. Presupun că poate ECM-ul (calculatorul) trece în acel moment din modul buclă deschisă în modul buclă închisă, pe baza informației de temperatură și poate nu-i place ceva. Așa că îl păcălesc cu o rezistență în loc de senzor, să vadă doar 30 de grade la motor. Nicio schimbare. Desfac delcoul și răcesc energic cu spray de răcire senzorul optic. Motorul revine la viață, așa că admit că n-am scăpat de ce n-am vrut. Nu găsesc doar senzor optic pentru modelul meu așa că sfărșesc prin a comanda tot delcoul. Nemaiavănd nimic de pierdut, încerc demontarea senzorului optic pentru acces la electronică. Nu pare să fi început bine așa că mai dau un seach pe net, în speranța că poate o fi apărut o informație nouă și am găsit: http://d-iy-company.blogspot.ro Demontez/tai capacele în același mod cu un mic disc proxxon/dremel, curăț siliconul de protecție cu izopropanol, nu identific nicio lipitură suspectă, dar le refac pe absolut toate, inclusiv sudurile cupru-cupru le dublez cu lipire. Ledurile infraroșu par ok la măsurare, la fel și fotodiodele. Ridic schema electrică completă (dacă este cineva interesat, o voi publica dacă există cerere, dar deocamdată e doar pe hărtie și în creion). Acopăr totul cu lac poliuretanic pentru protecție, iar la final un silicon RTV deasupra. Capacele lipite înapoi cu superglue și repede la probă. Merge o oră până mă plictisesc să mai testez. Pornesc AC, radio, faruri, o turez, o chinui, motorul ajunge la temperatura maximă, pornește și ventilatorul de răcire. În concluzie, merge, doar că nu știu cât timp. Este posibil să fi fost o lipitură/sudură cu probleme, dar tot așa de bine poate fi o îmbătrânire de semiconductor (led IR, fotodiodă, circuit integrat nedocumentat), având în vedere expunerea prelungită la temperaturi mari. Șocul termic al relipirilor este posibil să fi revitalizat temporar componenta îmbătrânită - am mai văzut. Regula grosieră spune că fiecare 10 grade celsius în plus fată de 20, înjumătățesc durata de viață. Deci dacă funcționează la 80 de grade, avem doar 1/64 din durata de viață la 20 de grade - sună plauzibil. În concluzie, nu știu ce să fac. Să risc să rămân în drum cu delcoul astfel reparat și să culeg informații certe despre succesul "revitalizării", sau să nu mă leg la cap și să-l montez pe cel nou? Părerile sunt binevenite.
  2. Problema rezolvata cu succes. Dupa o iarna de stationare fara baterie, primele porniri par cam dubioase dar pana la urma merge. Dupa cateva de minute de functionare, cand motorul ajunge cald, mersul la ralanti incepe sa dea rateuri si in final, motorul se opreste. Din acel moment, nu se mai simte nici o detonatie la incercarile de repornire atat timp cat motorul este cald. Dupa racire (cateva ore), motorul porneste la prima cheie, suna bine pentru cateva minute, dar oprirea se produce invariabil cand indicatorul de temperatura ajunge aproape vertical. Aventura s-a repetat de 5-6 ori, cu rezultate absolut identice, fara variatiuni. Incercarea de a mentine in viata motorul tinandu-l accelerat nu rezolva mare lucru, mi-a permis doar deplasarea rapida la ora de trafic cvasinul pana la locul ei de parcare. Aici, inspirat de relatarile acestui topic, purced la demontarea capacului distribuitorului (delco). Starea era deplorabila, era plin de saruri cristalizate, iar contactul elastic de grafit era sudat in locasul lui de catre sarurile cristalizate. L-am indepartat prin macinare si am descoperit in final resortul complet comprimat, deci problema aparuse inca de la inceputul exploatarii. Contactul mecanic intre bastonasul de grafit si contactul rotitor al distribuitorului era inexistent (distanta de 2-4 mm). Se pare ca in acel loc se producea un fenomen permanent de conturnare datorita particulelor de carbon impastiate pe pereti de arcul electric ce s-a format initial, cand electrodul de grafit a inceput sa nu mai atinga contactul mobil. In continuare, descopar fisa de la bujia cilindrului 3 intrerupta (pe aparatul de masura indica 2-4 Mohmi, in loc de 5-7 Kohmi - celelalte), cu toate ca in functionare, genera o scanteie la cilindul 3. Ca sa nu existe dubii in identificarea defectului o schimb impreuna cu toate bujiile (la doar 22.000 km). Capacul distribuitorul l-am reconditionat prin buna curatare chimica: acizi (detartrant) pentru indepartarea sarurilor dure, urmata de spalaturi cu diluanti neuleiosi, nu foarte agresivi, uscare cu hartie, si in final lustruire cu emulsie siliconica - pe post de agheasma. Electrodul de grafit a fost recreat dintr-o perie (carbune) de motor de aspirator, strunjita cu o pila intr-o masina de insurubat pentru a-i obtine forma cilindrica. Toate sunt reasamblate, apar putine emotii la pornire, pana imi dau seama ca ordinea de aprindere este 1-3-2 si nu 1-2-3 cum am fotografiat-o ochiometric fara suficienta atentie. Dupa rapida corectare a situatiei, porneste aparent normal, dar se opreste foarte rapid la ralanti - dupa cateva secunde/zeci de secunde. Aplic procedura Idle Learn descrisa pe acest forum, precum si pe cea descrisa de manualul pe care-l am eu : Rezultatul se traduce printr-un mers in gol corespunzator si pana acum, functionare buna si la cateva ore de mers. Din pacate n-am reusit sa-mi dau seama care procedura de rereglare a vitezei de mers in gol a fost cea corecta. "Improvizatia" contactului din grafit a fost reinspecata si pare sa se comporte mai bine decat originalul.
 

×
×
  • Create New...