Jump to content

Sign in to follow this  
ches

Instalare Incalzire In Scaune La Chevrolet Epica Ls

Recommended Posts

Salutare,

 

In urma cu aproximativ 2 ani am hotarat sa imi pun incalzire in scaune la Epica. Varianta LT are standard acest lucru, la varianta LS nu este pe lista dotarilor. Am folosit butoanele originale de Epica, elemente de incalzire de la gama Renault datorita pretului mult mai mic (aprox 100 lei setul pentru 2 scaune), iar cablajul l-am facut singur. Din lipsa de timp, frica de necunoscut si lipsa de chef operatiunea s-a intins pe 2 ani, in prima faza am pus doar butoanele de pe usi, iar in urma cu 1 saptamana am pus si elementele de incalzire cu ajutorului unui coleg de forum caruia ii multumesc inca o data!

 

De la inceput mentionez ca partea cea mai dificila este tragerea firelor din usi in habitaclu, fapt pentru care va recomand cu caldura sa achizitionati butoane care se monteaza pe bord, pe scaune sau pe tunelul central. De aceea voi prezenta doar instalarea elementelor de incalzire in scaune si ulterior a legaturilor la instalatia electrica (pe care nu am terminat-o inca).

 

Scule necesare:

- 2 patenti tip spit (cu varf ascutit)

- surubelnita cu varf drept

- surubelnita cap cruce

- cheie de 14, cheie de 12, cheie de 10, cheie de 17, de preferat tubulare cu clichet.

 

Pasi de realizat:

1. Se scoate borna minus de la baterie pentru a nu risca declansarea unui airbag

2. Se demonteaza scaunele de pe podeaua masinii folosind cheia de 14

post-4287-0-03112800-1411983859_thumb.png post-4287-0-09127500-1411983860_thumb.png

3. Apoi se apleaca scaunul cu grija si se scot conectorii de la scaun - centura, airbag si prezenta persoana (doar pe scaunul din dreapta)

4. Se scoate scaunul cu grija din masina si se aseaza pe un scaun sau pe un carton pentru a nu strica vopsea (altfel rugineste in timp)

5. Se scoate partea din spate a spatarului - se scot cele doua suruburi din partea inferioara cu ajutorul surubelnitei cruce si apoi se trage de placa cu buzuran in jos in timp ce apasati (cam cum se desface capacul de la baterii de la o telecomanda)

post-4287-0-07256200-1411984514_thumb.png

6. Se scot apoi reglajele pentru inaltimea scaunului, precum si reglajul lombar. Pentru asta se foloseste surubelnita cu cap plat cu care se impinge cu grija agrafa de siguranta a fiecarui maner de reglaj.

post-4287-0-92114600-1411983855_thumb.png post-4287-0-45443300-1411983856_thumb.png

7. Se scoate levierul de reglare a spatarului fata-spate dupa desurubarea celor 2 suruburi cu surubelnita cruce

post-4287-0-00140100-1411983855_thumb.png

8. Acum se pot scoate ornamentele de plastic desuruband suruburile cu surubelnita cruce

post-4287-0-03730300-1411983857_thumb.png

9. Se separa spatarul de sezut prin scoaterea celor 4 suruburi folosind cheia de 14

post-4287-0-05433000-1411983858_thumb.png

10. Urmeaza scoaterea pernei sezutului de pe cadrul cu sine folosind cheia de 12 - sunt 2 suruburi in lateral si 2 suruburi pe dosul sezutului. De asemenea se scoate cuplarea centurii de siguranta folosind cheia de 17. Conectorul electric pentru martorul centurii se scoate rotind cu 90 grade si tragand in sus.

post-4287-0-34653200-1411983852_thumb.png post-4287-0-98022500-1411983852_thumb.png

11. Se scot inelele de metal de pe spatele sezutului cu ajutorul patentilor - se apuca si se cracaneaza pana ies de pe tija de plastic

post-4287-0-90131700-1411985639_thumb.jpg

11. Se intoarce sezutul cu fata si se ridica marginile pentru a capata acces la inelele de pe fata. Se scoate fiecare inel folosind cei 2 patenti.

post-4287-0-21664100-1411986296_thumb.jpg

12. Pentru scaunul din dreapta se acopera cu leucoplast din panza elementul de semnalare a prezentei pasagerului pentru a evita incalzirea acestuia. Banuiesc ca senzorul este gandit sa functioneze la temperatura respectiva din moment ce exista pe Epica LT, dar putina protectie nu strica. Se asemenea am lipit leucoplast in zonele in care elementul de incalzire poate fi stangulat de tijele de plastic care tin tapiteria

post-4287-0-98792400-1411986293_thumb.jpg post-4287-0-21664100-1411986296_thumb.jpg

13. Se lipeste elementul de incalzire cu ajutorul benzii autoadezive prezenta pe partea inferioara. Atentie mare la modul in care il lipiti in zona in care incepe perna care sustine coapsele. Acolo bucla trebuie sa fie suficient de adanca incat elementul de incalzire sa nu stea tensionat. Tot aici am aplicta ulterior niste leucoplast pentru a micsora uzura asupra husei elementului de incalzire.

post-4287-0-08834100-1411986298_thumb.jpg

14. Se reasambleaza sezutul scaunului in ordine inversa demontarii. Eu am preferat sa nu pun soricei din plastic in loc de inelele de metal, asa ca am muncit ceva mai mult si le-am pus la loc folosind aceeasi 2 patenti.

15. Se trece la spatar - ultima data l-am lasat dat la o parte si cu placa din spate scoasa. Urmeaza sa scoateti inelele in mod asemanator cum s-a procedat la sezut si sa trageti in sus husa pana aveti loc suficient pentru a monta si husa de incalzire a spatarului.

post-4287-0-64986400-1411986932_thumb.png post-4287-0-02414800-1411986300_thumb.jpg

16. Dupa montarea husei spatarului se reasambleaza spatarul si apoi se remonteaza spatarul pe sezut.

17. Se conecteaza conectorii elementelor de incalzire a sezutului si spatarului si se prinde conectorul pe sezut lasand cablul suficient de lung pentru culisare.

18. Se trag fire de la butoanele huselor cu incalzire pana sub scaun si pana la tabloul de sigurante. Amplasarea ideala este in locurile special marcate de pe usi folosind butoane OEM (eu am dat 90 lei pe un 1 buton ca sa arate "ca de fabrica"), dar, asa cum recomandam, datorita dificultatii se pot pune direct pe consola centrala sau undeva pe scaun. O masa buna gasiti in cotiera, dupa ce scoateti cutia cotierei, e acolo o tabla zdravana pe care va puteti lega.

 

Continuarea in episodul urmator, dupa ce voi lega firele la tabloul de sigurante.

 

Sper sa va fie de folos

Edited by ches
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Le-ai testat?

Mi-am pus si eu si am avut neplacuta supriza sa constat ca termostatul este execrabil - se incing (destul de tare), termostatul decupleaza alimentarea si pe urma pauza, dureaza 20-30 de minute pana cand se raceste suficient incat sa cupleze din nou.

Eu am in plan un micro-controller, senzori de temperatura si alte chestii, dar lenea...

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Le-am testat acasa pe sursa si pe masina cat sa vad ca merg. Timpul de decuplare a incalzirii este intr-adevar mare, dar cred ca la iarna va fi OK pt ca scaunul si masina vor fi reci... O sa vad, astia cu Logane nu i-am auzit sa se planga de chestia asta. Oricum cand voi simti ca ma arde fundul, voi apasa butonul :) . Pe Matiz spre exemplu am niste huse de 40 lei care se pun peste scaune si nu astept sa se declanseze termostatul, le opresc cand s-au incalzit suficient, altfel incep sa transpir.

 

M-am gandit si la varianta cu microcontroller si chiar am o solutie simpla si la indemana -> iau modulul DRL si il pun in serie pe alimentarea unei huse si ii modific PWM-ul se mearga 50-100% in loc de 0-60% cat este acum. O husa consuma 3.8A, ceea ce e mai putin decat 2 faruri la 60% (~5A), deci va merge super relaxat. Termostatul il las acolo sa fie de protectie. Singura problema ramane unde sa pun butonul de reglare PWM ca sa arate frumos. Anul asta voi face doar un experiment in casa, nu prea mai am chef sa desfac fetele de usi.

 

Bineinteles o solutie dedicata cu senzor de temperatura e ideala, dar ca am inteles ca unele huse de origine regleaza nivelul de incalzire doar din puterea livrata catre scaun (Kia Ceed). Deci un PWM ajustabil e suficient, nu stiu daca merita sa tragi fire pt senzor si sa desfaci iar scaunele...

Edited by ches

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ieri seara am terminat instalarea incalzirii, azi dimineata am probat. Poze n-am facut, am lucrat contra cronometru pentru a termina inainte sa se intunece. Poate fac azi cateva cu locul pe unde am tras cablurile si le adaug ulterior la acest post. Azi dimineata, circa 15 grade afara (citit pe termometrul masinii) scaunele au inceput sa se simta calde in 2-3 minute. Dupa 10 minute am intrerupt butonul pentru ca erau prea calde, banuiesc ca termostatul deja decuplase. Dupa un timp le-am repornit si nu s-au mai incalzit, deci termostatul a ramas decuplat, ceea ce imi confirma banuiala.

 

Asa, la prima impresie, termostatul functioneaza corect, adica temperatura scaunului creste pana cand simti cald, iar dupa ce se atinge temperatura de decuplare a termostatului acesta deschide circuitul pana cand scaunele devin cu adevarat reci. Avand in vedere ca stai pe scaun cand folosesti incalzirea corpul il va mentine cald, deci cel mai probabil temperatura de cuplare a termostatului nu se va mai atinge. Cu alte cuvinte, la testarea in aer liber confirm cele spuse de Alice, insa odata husa pusa in scaun functionarea este corecta si termostatul nu este frecat des cum ar fi in cazul unui histerezis mic. Voi vedea comportarea la iarna cand temperatura aerului din habitaclu va fi relativ mica comparand-o cu cea a scaunelor, deci acestea se vor raci mai rapid.

 

Revenind la schema electrica si la modul in care am facut legaturile, precizez ca am urmat schema din manualul de service.

1. Schema din manual

post-4287-0-98016100-1412234282_thumb.png

2. Cum am modificat schema de la instalatia de Logan (care ii apartine lui Cristi Streulea) pentru a respecta schema din manualul de Epica (si pentru a fi mai usor de tras firele). Nu sunt eu foarte convins ca firul galben e masa, dar colegul care m-a ajutat a facut schema ca a lui Streulea si a mers bine, deci am urmat-o si eu. Oricum, pana la urma husa cu incalzire este o rezistenta, merge pusa oricum.

post-4287-0-41443500-1412234282_thumb.jpg

3. Eu pe masina la pozitia F21 am heated seats.

post-4287-0-50614600-1412234283_thumb.png

 

Bafta si spor la treaba! Daca aveti intrebari, va ajut cu cea mai mare placere.

 

PS: Urmeaza sa testez chestia cu DRL-ul pe post de ajustare de putere si va tin la curent. Pacat ca a venit frigul...

 

 

Edited by ches

Share this post


Link to post
Share on other sites

Asa, la prima impresie, termostatul functioneaza corect, adica temperatura scaunului creste pana cand simti cald, iar dupa ce se atinge temperatura de decuplare a termostatului acesta deschide circuitul pana cand scaunele devin cu adevarat reci. Avand in vedere ca stai pe scaun cand folosesti incalzirea corpul il va mentine cald, deci cel mai probabil temperatura de cuplare a termostatului nu se va mai atinge. Cu alte cuvinte, la testarea in aer liber confirm cele spuse de Alice, insa odata husa pusa in scaun functionarea este corecta si termostatul nu este frecat des cum ar fi in cazul unui histerezis mic. Voi vedea comportarea la iarna cand temperatura aerului din habitaclu va fi relativ mica comparand-o cu cea a scaunelor, deci acestea se vor raci mai rapid.

 

Asta e teoretic, practic simti ca se racesc si ca ai vrea sa porneasca din nou, dar asta se intampla foarte tarziu, cand deja s-a incalzit toata masina de la ventilatie :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nasol, in cazul asta voi pregati deja un modul DRL modificat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Salut.am vazut ca ti-ai montat incalzire in scaune fata.

Ai montat intre timp si in bancheta?

Te intreb,pentru ca eu vreau sa demontez bancheta si nu reusesc.nu vad ceva suruburi...din cate am inteles,ar fi ceva cleme metalice...,poate cineva a drsfacut deja si imi poate spune si mie cum a facut?

Ms

Share this post


Link to post
Share on other sites

Offtopic: Ca la dacie ai incercat? Tot offtopic, cine pune incalzire in bancheta spate??? :D

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ti-am raspuns pe topicul de la probleme tehnice. In bancheta se instaleaza mai usor decat in scaune unde ai mai putin loc de manevra. Totusi, nu am pus in bancheta pentru ca noi suntem 3 (eu, sotia si copilul), iar celui mic i-am montat incalzire in scaunul pentru copii :D .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×