Jump to content
Sign in to follow this  
NFS

Rodajul

Unde mergem in rodaj?  

131 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Pornind de la acest post al lui Viper...

 

Eu cu masina de test am mers tot la Curtea De Arges, chiar daca autostrada e praf. Oricum nu o sa mergi tare ca esti in rodaj. Si pentru rodaj e bine sa ai traseu cat mai variat. O alta zona incredibila este Sambata de Sus. Acolo mi-am facut jumatate de rodaj. Si ai toate ingredientele de drum: de la autostrada la serpentine.

 

... care e cam in contradictie cu ce stiam eu, m-am gandit sa vedem cum ar fi mai bine

de procedat in timpul rodajului.

Adica:

1. Mergem pe un traseu "cit mai variat", "de la autostrada la serpentine"?

 

sau

2. Ipotetic vorbind - Facem 5 ture de autostrada (dus intors, total aprox 1000 km) mergand cu viteza constanta si nedepasind nu-stiu-cite ture?

 

Eu unul consider ca varianta 2 ar fi rodajul ideal.

Share this post


Link to post

Atunci sa inteleg ca daca eu fac rodajul in oras nu e bine ? :(

Share this post


Link to post

Am votat trseu variat. Motoarele moderne nu cred ca mai au nevoie de acelasi rodaj ca cele de acum 20 - 30 de ani.

Cred ca rodajul nu se refera musai la motor si la intreg ansamblul mecanic al masinii (partea de directie, trenul de rulare, transmisie, etc.).

In primul rand masina trebuie sa fie incarcata cat mai putin posibil in rodaj si sa se mearga cu ea evitandu-se cat posibil accelerarea brusca. De asemenea este important ca motorul sa fie lasat sa se incalzeasca inainte de a pleca de pe loc (cred ca toata lumea stie ca uzurile in motor sunt mult mai mari la pornirea la rece decat utilizarea lui in plaja normala de turatii (pentru benzinare 2000 - 5000 RPM).

De asemenea cred ca e bine de invatat masina de la inceput cu frana de motor (adica a se folosi la maximum posibil) si a se face "rodajul" de o singura persaona, un singur stil de a conduce.

 

P.S. Prin traseu variat a nu se intelege un drum de genul Curtea de Arges - Sibiu Via Transfagarasan, cu masina incarcata la capacitatea maxima.

Share this post


Link to post

Tot pe varianta 2 as merge.Am parcurs primii 1000 km doar pe autostrada, viteza aproximativ constanta, 100 km/h, singur in masina

Share this post


Link to post

Orasul e ucigas de masini in general, nu numai in rodaj, prea multe cicluri accelerare/decelerare, prea mult mers "in gol".

 

Pe undeva e o contradictie intre "rodajul motorului" si "rodajul masinii", respectiv pentru motor cred ca cel mai bine e o sarcina cit mai constanta, la o turatie moderata, pe o distanta suficient de mare ca sa se "aseze" piesele in motor. O masina mai are insa si alte sisteme in afara de motor, respectiv directie, suspensie, frine, ca sa le enumar pe cele mai importante. Pe astea cum le pui la lucru in conditii de autostrada? ca sa nu mai vorbim ca acea inspectie tehnica de la 1000-1500km se face in special la aceste sisteme, nu la motor, care doar in cazuri exceptionale "spune" ceva in prima mie de km.

 

La masinile moderne motoarele sint pre-rodate din fabrica, deci eu n-as insista pe "rodajul" motorului in primii km, ci as pune la lucru celelalte sisteme (evident, in limite normale), respectind totodata indicatiile fabricantului pentru regimul de sarcina ce se aplica motorului la inceput.

 

Votez drum variat, fara excese insa (declivitati mari sau extrem de sinuoase).

Share this post


Link to post

Am votat varianta 2.

Si ca sa ii raspund si lui eugenbonta ( dintr-un alt topic ):

1000-1500 km parcursi linistit, cu viteze mici si schimbarea vitezelor cat mai rar( de preferat in jurul a 2800-3000rpm) , fara acceleratii bruste si supraturarea motorului , doua persoane in masina, incluzand soferul.

De precizat ca, rodaj nu inseamna "fortarea" masinii, testarea ei in varii conditii, ci doar " asezarea " componentelor ( mai ales a celor supuse frecarii, motor, frane, etc) , mai ales a celor in miscare, si, identificarea eventualelor probleme.

 

Mda... sorry Flex, compuneam :D in timp ce tu postai... :redface:

Edited by roberth

Share this post


Link to post

@NFS si nu numai: nu aveti deloc dreptate. La mine in cartea masinii scrie clar: in primii 1000km sa merg cu masina cam cu maxim 120-130 (ma rog, parca era 2/3 din viteza maxima constructiva), sa schimb vitezele cat mai des (nu stiu unde faci asta pe autostrada), sa nu o sub/supraturez. Chestia aia cu rodajul chimic al motoarelor pe banc este BANC. Da, se face, pentru eliminarea bavurilor sau altor impuritati, dar nu are nici cea mai mica legatura cu "lasarea" metalului la mers normal. Orice profesionist adevarat va va zice sa NU mergeti (numai) pe autostrada si sa evitati pe cat posibil mersul in rodaj in oras (aici as specifica "in Bucuresti", care nu este oras, este mizerie...). Diseara o sa va dau si citatul din manualul in engleza.

 

Sau chiar acum:

 

"The first 600 miles / 1000 km Drive your vehicle at various speeds. Do not use full throttle. Never allow the engine to labour at low revs. Make good use of all gears. Depress the accelerator pedal a maximum of around three quarters of the available pedal travel in all gears. Do not drive faster than three quarters of maximum speed. Do not brake unnecessarily hard for the first 125 miles (200 km)."

 

Daca nici astia nu stiu ce spun, eu ma las de orice meserie... De sfaturi toti sunt buni, dar astia sunt chiar de meserie. Eu asa am facut si masina merge perfect si e vioaie in orice turatie si treapta de viteza. Voi faceti cum vreti... Sunt masinile voastre...

Share this post


Link to post

Primul lucru care este contraindicat la motorul in rodaj este mersul la turatie constanta.

Evident, in rodaj NU se suprasolicita motorul, nu se merge supra-turat nici sub-turat, asa cum s-a mai spus.

(Oricum niciodata nu e recomandat sa mergi subturat, personal cred ca la sub 1800-2000 de rpm, motorul sufera).

 

Bucurestiul e infern pt un motor in rodaj. La fel serpentine si alte trasee gen transfagarasan.

Insa autostrada, mai ales facuta de 5 ori consecutiv, e la fel de daunatoare.

 

La Isuzu Trooper mi-am schimbat motorul si in instructiunile de rodaj scria clar ca primii 1000 de km e bine sa mergi cu schimbari dese de turatie (evident, intre limitele normale, sa zicem 2000-3000) si sa EVITI mersul la viteza constanta, de ex mersul pe distante f lungi in viteza a 5-a (autostrada).

 

Mai tarziu am primit si explicatia d ela mai multi mecanici: prin accelerari si decelerari succesive, segmentii se aseaza mai bine in locasurile lor de pe pistoane, in timp ce la mersul constant, motorul intra intr-un regim plafonat care nu ii va oferi pe viitor flexibilitate (aici e vorba si de inchiderea supapelor).

Share this post


Link to post

Acreditati idei gresite...

Rodajul este ideal sa-l faci pe autostrada constant.

Prin accelerari si decelerari succesive nu faci decat sa-l soliciti aiurea.

Uzura unui motor este minima la un mers la turatie constanta si potrivita.

Iar mecanicii aia... uita de ei.

Schimbarile de viteze care se recomanda in cartea lui vipereanu sunt pentru a roda si cutia de viteze, ansamblul impingator...

Edited by alx

Share this post


Link to post

Alx, de mecanicii aia nu pot sa uit asa usor, pt ca si-au facut motor de ford mustang in 8 cilindri de la blocul motor chel pana la pornit la prima cheie.

Share this post


Link to post

Domnul ALX, da-ne si explicatii, ca asa, empiric, stim toti multe. Da-ne dovezi! Eu am dovada unui manual scris de GM. Daca mai vrei iti aduc mecanici PROFESIONISTI, scoliti afara, in fabricile producatorilor! Tu, ce ne aduci? Ideile tale... Ma ierti, dar ghici pe cine as asculta...

Share this post


Link to post

Viper, ALX,

ceea ce ziceam eu despre instructiunile de rodaj din manualul motorului, era scris tocmai de GM.

(doar o precizare).

Share this post


Link to post

Bon...

1. Primul rodaj pe banc in fabrica se face la temperatura constanta (este data de sistem de racire extern) si la o turatie de 1k rpm. nu am retinut cat timp se face aceasta.

2. Masinile rulate mai mult in afara localitatilor, pe autostrazi, au motoare care rezista in general mult mai mult decat cele folosite strict numai in oras. vezi masinile de distributie intraoraseneasca si interoraseneasca. discutati (cum am facut si eu) cu un sef de coloana de distributie sa vedeti care masini cad primele.

3. teoretic, daca un motor termic ar rula la o turatie constanta, el ar putea rula la infinit daca i se schimba uleiul regulat. asta fara uzura. de ce? pentru ca principiul de ungere este ca piesele sa nu aiba contact direct ci printr-o pelicula de ulei la presiune potrivita. astfel nu ar exista uzura. dar, din pacate, pornirea unui motor rece, acceleratiile "blana", turatiile extreme (mari sau mici) fac rau si aici apare uzura accentuata.

 

PS: Am uitat sa mentionez un aspect. evident ca eu vorbesc de teorie. evident ca n-o fi nimeni nebun sa faca autostrada de 10 ori. dci-ul meu s-a "lasat" dupa 7k km fiind si diesel (deh, uzura mai mica = rodaj mai lung). in .ro chiar si pe autostrada mergi variat, nu prea ai cum sa mergi constant.

Edited by alx

Share this post


Link to post
What's The Best Way To Break-In A New Engine ??

The Short Answer: Run it Hard !

 

Yeah yeah... astia sunt aia care au inventat DuraLube-ul? sau care faceau teste pe un motor fara ulei pe 0tv?

 

Viper, si eu am obosit: din pacate pe internetul asta gasim si pareri precum pamantul este plat! Pana la urma, rodati-o cum vreti!

 

@viper: tu asa ai facut rodajul? i-ai dat "blana"?

Edited by alx

Share this post


Link to post

Alx, de acord cu tine, ai f mare dreptate. Fiecare isi rodeaza cum vrea masina.

Si mai ai dreptate cu punctul 2, masinile rulate in orase mari cedeaza inaintea celor care parcurg distante mari extraurban - dar asta e firesc si explicabil, nu e referitor la rodaj ci la uzura pe intreaga viata a motorului.

 

Numai bine si la cati mai multi km!

:)

Share this post


Link to post

Domnilor, rodajul este in esenta asigurarea primei uzuri a motorului! rodajul este uzura!

Edited by alx

Share this post


Link to post

Ma rog, sunt pareri diferite. Rodajul e ca prima spalare a blugilor, care ii face sa ti se potriveasca mai bine. Daca ii freci cu caramida sa arate "cool", probabil ca da, prima spalare e si uzura in sine. Chestie de optiune. ;)

Share this post


Link to post
"The first 600 miles / 1000 km Drive your vehicle at various speeds. Do not use full throttle. Never allow the engine to labour at low revs. Make good use of all gears. Depress the accelerator pedal a maximum of around three quarters of the available pedal travel in all gears. Do not drive faster than three quarters of maximum speed. Do not brake unnecessarily hard for the first 125 miles (200 km)."

Asa este si la Cielo, doar ca-i scris in romaneste. Si mai ales partea cu franele pana se pasuiesc. Nu trebuie fortat motorul la maximum in nici un caz. Iar subturarea sau supraturarea: rau tare in primele sute de km.

 

PS Acum depinde de fiecare cum intelege sfaturile producatorului. Iar ALX are si el dreptate, motorul isi da drumul peste 5k, iar cei in care am eu mare incredere (ovi_jer de ex) zic: moshule, vorbim dupa 10k.

Edited by Moshu

Share this post


Link to post

OK, domnu' ALX. Cum ziceti dvs asa e bine, ca aveti experienta in domeniu. Daca un manual oficial Opel nu e suficient (deh, Opel...), daca experienta profesionistilor nu e suficienta, atunci sa traiasca romanismul, unde toti ne pricepem la toate dar le facem dupa ureche... Ce ma deranjeaza e ca dai sfaturi gresite cu foarte mare siguranta si nonsalanta si exista riscul ca lumea sa te creada, sa le puna in practica si sa vada in viitor ca au gresit. Dar va fi prea tarziu.

Fratilor, RTFM!!!

Share this post


Link to post
dci-ul meu s-a "lasat" dupa 7k km fiind si diesel (deh, uzura mai mica = rodaj mai

La mine abia dupa 20k km s-a simtit ca s-ar mai fii lasat motorul :D .

Share this post


Link to post

Bon. Ce zic eu este stupid. Rog a ignora sfaturile mele!

 

Procedati conform manualului! Din pacate nu am avut placerea sa studiez un manual de Opel si recte nu am luat la cunostinta de fortarea motorului pentru a "break in"! Daca asta scrie acolo, probabil ca asta este reteta ideala pentru acel motor!

 

PS: Alezz, ce am scris eu acolo era valabil pt diesel. nu comparati cu benzina!

Edited by alx

Share this post


Link to post

Te legi acum de ce ai citit pe linkul ala de moto (asta nu ai mai citit, este?) in loc sa vezi si restul padurii... Iar manualul pe care il detin este pentru toata gama de motoare de la Opel. Chiar acum caut pe net manualul de Modus, tare sunt curios acolo ce zice? Poate ma ajuti tu, sa nu mai caut (ca oricum gasesc pana la urma, si o sa caut la mai multe marci, sa vedem daca toti sunt nebuni...).

Share this post


Link to post

io nu-l am. electronic.

Edited by alx

Share this post


Link to post

Nu stiu ce zice in manualele alea dar ce stiu e ca masina mea din primii 1000km 500 i-a facut constant cu 160km/h si vad ca ia prins bine.

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...