Jump to content
Sign in to follow this  
ctropet

indicatoare de bord suplimentare

Recommended Posts

(Ai rabdare, nu am terminat!)

 

Faza 1: legare fir suplimentar in mufa plafonierei

 

Se ia un fir de circa 1m (calculand lungimea lui aproximtaiva astfel incat sa ajungs de la plafoniera, prin plafon,

stalp stanga fata, in bord.

 

Se demonteaza capacul plafonierei utilizind o surubelnita normala (nu in cruce) invelita la capat cu o carpa

pentru a nu zgaria capacul. Vezi poza atasata DemontarePlafoniera.jpg, unde surubelnita ar trebui invelita in carpa.

Se demonteaza cele 2 suruburi din interiorul plafonierei.

Se demonteaza mufa cu 2 fire din corpul plafonierei (vezi poza IdentificareMufaPlafoniera.jpg).

 

Se adauga un fir suplimentar pe papucul firului alb din mufa (vezi poza FirSuplimentarPlafonieraCatreBord.jpg).

 

Detalii:

Papucul firului alb se poate scoate din mufa cu ajutorul unui ac de cusut: se baga acul pe langa papuc

pe cateva din laturile lui si se trage de papuc pana iese.

Odata scos papucul, se cauta in varful lui o gaura de care se ataseaza firul suplimentar, apoi se baga papucul la loc.

 

La final, recomand legarea firului suplimentar cu o banda izoliera de firul original, in cateva locuri convenabile de pe traseu.

post-7400-1187730836_thumb.jpg

post-7400-1187730869_thumb.jpg

post-7400-1187731045_thumb.jpg

Edited by siru

Share this post


Link to post

Faza 2: Aducere fir suplimentar din plafoniera in bord

 

Se aduce firul respectiv prin plafon, stalpul din stanga. in bord.

 

Se demonteaza plafonul in zona soferului (vezi pozele 1, 2).

Se trage firul suplimentar pe sub plafon spre stalp.

 

Se demonteaza finitia stalp stanga fata (vezi poza 3).

Se trece firul suplimentar prin stalp in paralel cu firele existente (vezi pozele 4, 5).

post-9948-1187731702_thumb.jpg

post-9948-1187731734_thumb.jpg

post-9948-1187731823_thumb.jpg

post-9948-1187731915_thumb.jpg

post-9948-1187731946_thumb.jpg

Edited by siru2

Share this post


Link to post

Faza 3: demontare bord

 

Demontare bord:

 

Se desfac suruburile fetei bordului (4 suruburi in jurul tabloului bordului, un surub in cutia de deasupra scrumierei).

Se scoate fata bordului cu ajutorul varfului unei surubelnite, invelite in carpa (vezi pozele 1, 2)

Se scot mufele care intra in fata bordului (vezi poza 3).

 

Se demonteaza tabloul de bord (are 4 suruburi).

Din tabloul de bord se scoate geamul de protectie si suportul de plastic negru (au cleme pe lateral).

 

Din tabloul bord se scoate conectorul A (in spate, stanga, cum te uiti la bord).

Acolo se identifica pinul A6, de la stanga la dreapta, cu fir de culoare alba.

(atentie, pinul A1 este primul din stanga si nu are nici un fir conectat).

Vezi poza 4.

post-7400-1187732227_thumb.jpg

post-7400-1187732276_thumb.jpg

post-7400-1187732307_thumb.jpg

post-7400-1187732635_thumb.jpg

Edited by siru

Share this post


Link to post

Pana aici am priceput nu este greu..trag un fir de la firul alb plafoniera pana la bec ( in bord ) de aici incepe greul pt mine..

Share this post


Link to post

Perfect, mai bine mai multe detalii, decat mai putine, caci la tot pasul sunt mici chestii

de care e bine sa tii cont (de exemplu, sa nu atingi plasticele din Matiz cu o surubelnita

neinvelita in carpa).

 

Faza 4: demontare mufa conector A

 

Mufa respectiva are un fel de "capac" in partea din spate (vezi poza 1).

Capacul respectiv se deschide prin departarea "urechilor" laterale de plastic (cu varf de surubelnita).

(vezi pozele 2, 3 cu mufa deschisa).

 

Pinul A6 se scoate din mufa cu ajutorul unui varf de cui sau ceva asemanator. Se apasa in mijlocul papucului pinului pe

o "pana" de plastic care blocheaza pinul (vezi poza 4).

 

Odata scos papucul, se leaga pe el firul suplimentar, folosind o gaura de acolo.

Atentie, legatura firului sa fie "stransa", adica sa nu faca vreo bucla mare in aer, caci se poate

ca la reintroducerea mufei in bord firul suplimentar sa faca atingere cu pinii din jur (mi s-a intamplat chestia asta).

 

Se monteaza totul la loc.

post-7400-1187732937_thumb.jpg

post-7400-1187733067_thumb.jpg

post-7400-1187733098_thumb.jpg

post-7400-1187733276_thumb.jpg

Edited by siru

Share this post


Link to post

pinii sunt numerotati ? pe pinul A6 mai este vre-un fir sau este doar papucul liber ?

Edited by bishnitzarul

Share this post


Link to post

Raspuns:

 

Pinii nu sunt numerotati, dar sunt pozitionati in ordine, de la stanga (pinul A1)

la dreapta (pinul A12).

Pinul A1 este liber (nu are nici un fir conectat).

Pinul A6 are un fir alb conectat din fabrica (vezi poza 4 de la postul #103).

Pe papucul firului respectiv adaugi firul suplimentar.

 

Vezi schema http://chevy.mrmax.dp.ua/en/documents/Matiz/start_matiz.html

unde navighezi in ierarhia din partea stanga a ecranului pe sectiunile:

\Matiz\Electrical Wiring Diagrams.8 Liter\Electrical Wiring Diagrams\24. CLUSTER CIRCUIT\8. LAMP (DOOR OPEN ...)

unde in a doua imagine este desenat conectorul A din bord cu denumirea "Cluster M/T".

(Observatie: "Cluster" inseamna la ei tabloul de bord cu circuitele lui. "M/T" este Matiz cu cutie de viteze manuala,

nu automata.

 

Finalizare:

 

Se monteaza becuri suplimentare in tabloul bord, partea stanga cum te uiti la el.

La Matiz E lipsesc becuri pentru martor "usi deschise" si pt martor "lampa ceata fata" (o sa fac alt tutorial pentru asta).

 

Daca nu ai cumparat inca becuri, poti sa scoti un bec existent (prin invirtirea soculului becului prin spatele tabloului

de bord) si sa-l montezi pe pozitiile lipsa pentru a testa montajul.

Becurile adaugate de mine sunt pe randul 2. (vezi poza 1, 2)

 

Atentie, la Matizul meu unul din soclurile becurilor lipsa era acoperit cu plastic.

Am spart plasticul respectiv cu un varf de pix prin spatele bordului si a mers.

 

Totodata te poti duce cu becul la magazin ca sa cumperi altele, daca nu ai cumparat.

Vezi poza cu becurile suplimentare si poza cu becurile respective aprinse.

 

 

Cam asta e, daca ai nevoie de precizari iti stau la dispozitie.

post-9948-1187733872_thumb.jpg

post-9948-1187733922_thumb.jpg

Edited by siru2

Share this post


Link to post

Daca trag acel fir de la plafoniera catre pinul A6 se aprinde martorul usi deschise ?

Share this post


Link to post

Da, asta e ideea intregului tutorial.

Uita-te inca o data la schema indicata mai sus si vei vedea de ce e nevoie de asa ceva.

 

Toata chestia este ca schema respectiva pare a fi pentru un Matiz cu echipare completa

a becurilor din bord, ba si cu alte chestii care nu se fabrica la Craiova

(de exemplu acel "W\Chime bell" = "with chime bell" adica cu alarma temporizata -

este montajul pe care vor sa-l faca unii pe forum pe aici cu "buzzer" activat pentru catvea secunda la deschiderea usilor

cu lumina aprinsa si motor oprit).

 

Pe Matizele romanesti lipseste partea din circuit de la pinul A6 spre masa trecand prin comutatoarele din usi deschise.

Conform schemei respective ar fi trebuit sa tragi fir din pinul A6 din bord la circuitul comutatoarelor din usi

(cine stie pe unde or fi firele alea?).

Dar montajul meu este echivalent, caci pinul 1 de la plafoniera ajunga in acelasi punct din schema lor,

deci ajunge indirect la pinul A6 din bord.

Edited by siru

Share this post


Link to post
Pentru martorul lumini ceata cum a-ti reusit?

 

Pe scurt, caci sunt obosit si ar fi un alt tutorial de scris.

Iti dau doar ideea de baza si schemele folosite,

mai sunt necesare detalii.

 

Idee:

- exista in bord Matiz E martor lumini ceata fata nefolosit.

- am deconectat circuitul care aducea semnal pe becul acela,

pentru a anula functia originala din Matiz (circuitul respectiv este in maneta semnalizare

de unde am scos 2 fire care erau comandate de rotita de pe maneta cu semnul de faruri de ceata) (vezi poza 3)

- am adaugat fir suplimentar, cu o idee echivalenta cu cea de la martor usi deschise,

din maneta de semnalizare la pinul A3 din bord. (vezi pozele 1, 2)

 

Schema:

 

Vezi schema http://chevy.mrmax.dp.ua/en/documents/Matiz/start_matiz.html

unde navighezi in ierarhia din partea stanga a ecranului pe sectiunile:

\Matiz\Electrical Wiring Diagrams.8 Liter\Electrical Wiring Diagrams\11. FRONT FOG LAMP CIRCUIT

unde in schema se vede ca iesirea din releul care comanda farurile ceata duce la pinul A3 din "cluster" = tablou de bord.

In imaginea urmatoare unde sunt prezentati conectorii, se vede conectorul cu 6 pini "(With FRONT FOG) LIGHT SWITCH"

din care nu este folosit in practica pinul 6.

Am determinat ce pini comanda farurile ceata cu un voltmetru pus pe toate combinatiile posibile

cu maneta pusa pe pozitia "lumini de drum" si rotita "faruri ceata" activata. Pinii activi sunt 3 si 5,

pe ei i-am eliminat. (vezi poza 3)

 

Mai e un conector in maneta care da semnal la "faruri faza mica".

Vezi schema http://chevy.mrmax.dp.ua/en/documents/Matiz/start_matiz.html

unde navighezi in ierarhia din partea stanga a ecranului pe sectiunile:

\Matiz\Electrical Wiring Diagrams.8 Liter\Electrical Wiring Diagrams\10. HEAD LAMP AND ...

unde se vede cum acel "Dimmer Switch" da semnal pe pinul 5 spre "LOW" / "HEAD LAMP" = "faza scurta".

Pinul 5 este din conectorul "HEAD LAMP S/W" cu 7 pini din imaginea urmatoare (vezi poza 2, in practica).

post-7400-1187736013_thumb.jpg

post-7400-1187736038_thumb.jpg

post-7400-1187736062_thumb.jpg

Edited by siru

Share this post


Link to post

Va multumesc mult,pentru martorul usi deschise am priceput.

 

Pe scurt, caci sunt obosit si ar fi un alt tutorial de scris.

Iti dau doar ideea de baza si schemele folosite,

mai sunt necesare detalii.

 

Idee:

- exista in bord Matiz E martor lumini ceata fata nefolosit.

- am deconectat circuitul care aducea semnal pe becul acela,

pentru a anula functia originala din Matiz (circuitul respectiv este in maneta semnalizare

de unde am scos 2 fire care erau comandate de rotita de pe maneta cu semnul de faruri de ceata)

- am adaugat fir suplimentar, cu o idee echivalenta cu cea de la martor usi deschise,

din maneta de semnalizare la pinul A3 din bord.

Am inteles si aici.Multumesc mult

 

Pentru martorul lumini ceata trebuie sa cumpar o manetica ca la modelul se pt ca manetica mea nu are rotita

Share this post


Link to post

Nu ne-am inteles!

 

In nici un caz nu trebuie sa cumparati maneta!

 

Maneta aia da comanda ce aprindere lumini ceata si circuitul electric comandat are el grija sa aprinda luminile

respective si sa aprinda si martorul din bord. Dar nu stiu detalii privind circuitul respectiv.

Cum spuneam mai sus, eu am ANULAT practic efectul acelei rotite din maneta si astfel am o

maneta fara comanda a luminilor ceata care este echivalenta dpddv functional cu a dvs.

 

Acum, ca maneta dvs. nu are rotita pt "ceata" ma intreb daca cumva exista pe MATIZUL respectiv circuitul electric

care comanda acele faruri?

 

Asadar o prima etapa din tutorialul meu nu e valabila - scoaterea pinilor 3 si 5 din conectorul manetei (dar ar fi bine de vazut daca exista acei pini, de curiozitate).

Ramane sa incercati legarea firului suplimentar din pozele mele la pinul A3 si (cu conditia ca becul din bord

sa existe)

sa verificati montajul.

 

In alta ordine de idei:

- tot jucandu-ma cu pinii A1- A12 din bord am pus voltmetrul pe fiecare

in parte ca sa vad cum se comporta in diverse situatii

- la sfarsit mi-a ramas aprins becul care semnalizeaza eroare in Airbag

- citind manualul am gasit undeva o fraza care zice ca sa nu cumva sa masor

cu voltmetru circuitele Airbagului, caci curentul din Voltmetru influenteaza circuitele respective.

Acum trebuie sa ma duc la service sa imi stearga memoria EEPROM a Airbagului care

a inregistrat o eroare de functionare.

Pinul Airbagului din bord este A2, deci nu puneti voltmetrul pe el si nu il atingeti cu alte fire (am facut si chestia asta).

Edited by siru

Share this post


Link to post

Acum am inteles..o sa desfac maine si voi vedea ce este acolo. Matizul meu dateaza din dec 2003 este modelul e-klasse si nu are airbag :mrgreen:

Share this post


Link to post

Am terminat pe seara asta.

 

Am urmatoarea idee pe care o propun spre dezbatere pe forum:

- exista montaje gen "Buzzer" (pe care l-a facut @Abram Burel) care dau un semnal sonor pentru cateva secunde daca

cel putin o usa este deschisa, luminile sunt aprinse si motorul oprit.

 

Desi nu am un astfel de montaj, am inteles principiul lui:

se iau 3 semnale (usa deschisa, lumini pornite, motor oprit) si se combina pe circuitul de buzzer si dau ce trebuie.

Exista si variante de montaj pe buzzer care combina doar 2 semnale.

 

Vreau sa am un buzzer pentru urmatoarea situatie:

- frana de mana trasa (semnal pe martor frana de mana in bord)

- vehicul aflat in miscare cu viteza mai mare de un anumit prag (sa zicem 5 km/h)

In aceasta situatie vreau ca un buzzer sa se activeze.

 

Ideile mele (neduse pana la capat):

 

Am studiat schemele Matiz privind senzorul de viteza (VSS = "Vehicle Speed Sensor"),

dar acesta da un curent alternativ) cu frecventa depinzand de viteza inregistrata.

Mie imi trebuie un semnal continuu, daca viteza a depasit un prag.

Cand zici "prag" te gandesti la o dioda Zener care se deschide la o anumita tensiune.

Dar cum sa transform semnalul de curent alternativ al VSS in curent continuu de o anumita tensiune dorita de mine?

Exista vreun element din partea electrica a Matizului care da curent continuu in astfel de situatii?

As zice ca DA, este semnalul de curent continuu care intra pe unul din pinii vitezometrului din bord.

Semnalul respectiv este produs de ECM, deci nu stim cum.

 

Si inca o necunoscuta pentru mine:

- daca cumva iau semnal de pe un pin al vitezometrului si fac ceva cu el, oare influentez cu ceva vitezometrul Matizului?

Cumva voi obtine viteze eronate in vitezometru?

 

Las pe altii cu cunostinte mai bune de electronica sa se pronunte.

 

Multumesc oamenilor acestui forum care aduc idei de imbunatatire a masinilor.

Edited by siru

Share this post


Link to post

Poze pentru montajul martor "lumini aprinse" in locul martorului "lumini ceata fata".

 

Voi reveni cu detalii.

post-7400-1187770012_thumb.jpg

post-7400-1187770041_thumb.jpg

post-7400-1187770178_thumb.jpg

post-7400-1187770210_thumb.jpg

post-7400-1187770233_thumb.jpg

post-7400-1187770309_thumb.jpg

post-7400-1187770350_thumb.jpg

post-7400-1187770380_thumb.jpg

post-7400-1187770423_thumb.jpg

post-7400-1187770608_thumb.jpg

Edited by siru

Share this post


Link to post

Astazi am montat si eu martorul luminos pt usi deschise. Nu m-am legat cu firul de papucul plafonierei...m-am lipit de firul plafonierei chiar de pe stilpul usii unde vine finitia. Nu am gasit bec cu fasong de matiz si am pus unul de dacie pana voi gasi unul special pt matiz..merge si cel de dacie dar se cam misca siimi este frica sa nu gada cand oi merge pe un drum denivelat,i-am aplicat eu putina picatura pe margine.. intradevar este pinul A6 dar la mine este de culoare galbena,l-am dezizolat si pe el un pic mai sus de papuc si am venit cu firul de la plafoniera. Daca are cineva in plus un bec cu fasong pt martorii de bord la matiz si vrea sa il vanda ii stau la dispozitie...eu am gasit numai becuri fara fasong. Multumesc pt postarile date mura in gura ca pt incepatori . Cred ca am facut si o prostioara dar inca nu stiu sigur..am tras de diste fire si acum mi se ard sigurantele de la alarma ( am pus 2 sigurante pe ziua de azi ) si nu umblasem la acele sigurante de cand am masina...mai cerceez sa vad daca se mai ard :wallbanger:

Edited by bishnitzarul

Share this post


Link to post

@Siru: Tu ai rotita de comanda pentru faruri de ceata, dar nu ai farurile de ceata montate pe masina?

Edited by closchkutza

Share this post


Link to post

:o fftopic: Eu am cam facut o prostie cat mine de mare..cum spuneam am montat martorul luminos usi deschise si am facut un scurt undeva :wallbanger: ,acum se ard sigurantele de la alarma o idee ceva pe unde ar putea fi un scurt pe circuitul alarmei?

Share this post


Link to post

Daca nu descrii exact legaturile facute, e putin probabil sa primesti un raspuns exact.

Share this post


Link to post
Daca nu descrii exact legaturile facute, e putin probabil sa primesti un raspuns exact.

 

Am dezizolat firul din stilpul usii fata stinga ( cel care duce la plafoniera ) am legat de el un capat de fir..iar celalalt capat la mufa ceasurilor din bord mai exact la pinul A6 din mufa ( aici am procedat la fel ca si la stilp..am dezizilat firul care inttra in pinul A6 si am legat celalalt capat de fir ( pt a se aprinde martorul luminos usi deschise ) in rest nu am umblat la nimic,ce am demontat am pus la loc . Acum am scos toate mufele care intrau in cutia alarmei sa nu ia ceva foc pe acolo mai mult de 2 minute nu rezista sigurantele,la inceput erau sigurante de 10 A (s-au ars ) am pus de 20A ( s-au ars si ele ) am pus de 35A ( s-au ars si ele ) am incercat sa pun pe direct si am bagat un sunt facut din 8 lite..se inrosesc . Mai mentionez ca nu am gasit bec cu fasong de matiz si am pus unul de dacie,era un pic mai maricel si ma gandesc sa nu faca atingere pe 2 circuite de pe spatele placii cu ceasuri sa se transmita prin mufa...din mufa pe firul de plafoniera care intra in cutia centrala a alarmei. Am sa ma duc la un service maine. Influenteaza ceva in rau daca ma duc sa decuplez bornele de la baterie pt o noapte?

Edited by tolin
sters cita inutil

Share this post


Link to post

...

Pune sirma de balot, ca aia tine :spumelagura:

 

Nu te juca cu focul, cita vreme mai ai masina intreaga ... pune siguranta calibrata exact de cit trebuie sa fie (cit a prevazut constructorul pe circuitul respectiv) !!!

Edited by tolin
sters citat inutil

Share this post


Link to post

...

Nu cunosc instalatia electrica a masinii dar eu am gandit asa : de unde mai mult de 35A daca bateria masinii este de 35A...de aici a pornit treaba cu pusul sigurantelor mai mari pana am ajuns sa fac proba cu sarma

Edited by tolin
sters ultimul citat inutil

Share this post


Link to post

...

35 Ah este capacitatea bateriei (adica poate sa furnizeze 35 A timp de 1 ora), bateria aia poate mult mai mult de 35 A, ca altfel n-ar putea actiona demarorul.

Si in plus nu orice cablu din instalatia masini poate suporta 35 A !!!

Edited by tolin
sters ultimul citat inutil

Share this post


Link to post

Mersi mult pt sfaturi,pentru linistea mea si ca sa dorm linistit in noaptea asta ma duc jos sa scot bornele de la baterie cu toate ca se reseteaza si Ecm-ul.

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...