Jump to content
Sign in to follow this  
Abram Burel

Condus Eco

Recommended Posts

Motorului s-ar opri imediat daca nu ar avea carburant, dar intr-o decelerare prelungita(sa zicem ca facem asta de amorul artei) trebuie sa-l tina ceva in lucru.

 

Exact. INERTIA!

Share this post


Link to post

@midnight_racer

Fa un experiement. CAuta un deal, opreste motorul (taie contactul, insa ai grija cu blocarea volanului), bag-o intr-a 5-a sa spunem si las-o la vale. Motorul se va invarti, insa FARA GRAM de benzina pentru ca pompa de benzina e oprita. De ce? Nu te lasa pacalit de indicatia turometrului, pentru ca fara contact oricum iti va arata 0.

Rotile nu "influenteaza" motorul, ci il invart direct, printr-o legatura solida cu motorul. Legatura intre roti si motor este la fel de solida ca cea intre motor si roti. Prin intermediul aceleasi legaturi, fie motorul invarte rotile in accelerare, fie rotile invart motorul in decelerare.

 

Later edit

Pe langa inertie, poate sa fie si GRAVITATIA, daca masina coboara o vale.

Edited by mr_

Share this post


Link to post

La prima vale ce o am in fata fac proba... o sa caut una pe langa CT. Sper sa nu auziti de vreunul care a ramas fara directie in timp ce testa consumul in decelerare... :P O sa-mi pun centura oricum... :) )

Edited by midnight_racer

Share this post


Link to post

Daca vrei te invit sa citesti cu ochii tai ce zice BC-ul meu in frana de motor, si nu ma refer la ecranul clasic cu consumul instantaneu, ci la cel "ascuns" cu injectoarele...

Share this post


Link to post

Poti sa incerci intr-o seara pe Mircea.. de la Spitalul MARE spre Ratiu... cand e liber... sau mai bine se verifica cu un scaner conectat la ecu, cu masina in mers, in trafic si o frana de motor.. (peste 1800RPM) si o sa vezi timpul de injectie. O sa ai o surpriza mare. De altfel la computerele de bord nitel mai rasarite in frana de motor, consumul instantaneu este 0,0 L/100km.

Frana de motor conteaza enorm in cazul serpentinelor (la coborare) pentru un consum cat mai mic. Un exemplu ar fi un drum facut de mine pe Dealul Negru (tot ce a fost coborare s-a folosit frana de motor la maximum posibil), veneam de la Valcea spre Pitesti, facut plinul la Valcae la Petrom-ul de langa gara, si acul de la benzina a coborat mai putin de 1/2 din prima gradatie (asta pentru 60 km). In mod normal cu aceeasi cantitate de benzina parcurgeam in jur de 35 - 40 km pe acelasi drum dar fara a folosi frana de motor (scos pe liber si lasat masina sa fuga pe unde se poate)

Share this post


Link to post

La mine e distractiv la un drum care are serpentine, cum a fost spre Moeciu. Am range care imi zice cam cati km mai fac (ma rog, calculul nu e exact si se reface permanent in functie de cum s-a mers in ultima perioada). Ei bine, ajungeam in varful muntelui cu un range de 400km (sa zicem) si apoi jos, la Rasnov, range-ul era sarit de 450km.

Share this post


Link to post

Ehee, Raducule... tu esti plin de surprize, ca de obicei, dar unde gasesti tu un scanner in CT si sa-l iau cu mine? Crede-ma ca as vrea sa-l gasesc. Poate cand mai treci pe la valcea si te vezi cu ovi_jer filmati o chestie instantanee cu scannerul in masina.

 

@Viper: Daca s-ar putea... as fi curios sa vad ce poate jucaria. Oricum, diferenta intre Astra H si Espero e de vreo 2 decenii...(ca si concept)

 

OFF-topic: Tare as vrea sa vad realizandu-se intalnirea de la mare vara asta, sa-i cunosc si pe cei ce nu sunt din CT.

Edited by midnight_racer

Share this post


Link to post

De ce o vrei filmata chiar nu crezi ? :-W Toate masinile cu ECU au consum 0(zero) in frina de motor .

Share this post


Link to post

Chiar si daciile berline, cu carburator, si fara ECU, aflate in posesiunea unor Minitechnicus au consum 0 in frana de motor. A existat o moda cu instalarea electrovalvelor alea care taiau benzina in carburator in frana de motor, la peste 1500 rpm sau cam asa ceva :)

Share this post


Link to post
@ tolin

Daca cineva vrea si poate sa faca o schimbare a subtitlului n-are decat. Nu ma supar, dar ar fi evident o violare a dreptului la opinie :D

Precizarea din coada e inutila, stii bine ca nu se procedeaza asa pe forumul acesta.

Acum sa-mi spun si eu parerea despre nepotrivirea dintre titlu si subtitlu: In primul rand sugereaza ca intre subturat si supraturat n-ar mai exista ceva, pe cand cele doua regimuri sunt tocmai cele nocive motorului Otto. Nu trebuie sa mai spun ca majoritatea soferilor de pe forumul acesta considera ca peste 2500 rpm la motoarele lor de 800-1400 cc se intra in supraturare si ca un motoras de genul acesta n-ar trebui sa se auda in sarcina. Apoi, dupa parerea mea, condusul ecologic n-are nici o legatura cu turatia subturarea sau cu supraturarea, el are legatura doar cu pedalele, cea de acceleratie, cea de frana si treptele cutiei de viteze. Cea de frana trebuie actionata cat mai rar, acceleratia cat mai putin si cutia trebuie actionata cat mai des pentru a fi in treapta optima sarcinii la care este supus motorul. Deci, nu vad unde se vorbeste de turatie aici. Cu motoarele Otto poti conduce ecologic doar daca traficul iti pemite si pe distante lungi. Daca vrei ecologic driving alege un motor Diesel sau un motor cu injectie directa. Caracteristica + particularitatile primului si amestecul foarte sarac al celui de-al doilea se preteaza la asa ceva. Dieselizarea motorului Otto dovedeste doar necunoasterea lui si consecintele sunt intotdeauna aceleasi. Nepoluarea se obtine din controlul strict al amestecului si din pastrarea unei temperaturi suficient de mica pentru a reduce noxele rezultate din ardere si suficient de mare pentru a asigura autocuratarea bujiilor si a supapelor. De toata povestea asta se ocupa ECM prin timpul de injectie si gradul de deschidere al electrovalvei EEGR. Decat sa puna un turometru care mai mult incurca pe majoritatea driverilor, producatorul de motoare Otto ar pune mai bine un indicator al temperaturii din camera de ardere cuplat la o avertizare sonora a limitelelor periculoase. Cheia mersului ecologic se afla acolo, sa rulezi la o temperatura cat mai apropiata de minima de autocuratare.

 

Obs.1- Mersul in "pseudo" frana de motor n-are nici un efect la motorul de Kalos. Dupa cum ai observat, in frana de motor turatia minima de cutoff la Kalos este de aprox. 2000 rpm, iar la decelerare pana la ralanti, motorul este sustinut un timp de ECM sa nu coboare sub 1200 rpm. Proiectantul stie de ce a facut acest lucru si vad ca se repeta si la alte motoare, Honda de ex. Fara retrogradare, frana de motor nu este eficienta, se bazeaza doar pe frecarile mecanice din angrenaje si pe frecarea cu aerul. Ultima depinde covarsitor (ca sa nu zic cu patratul) de viteza de deplasare. La vitezele din urban, acest gen de frana este fix-pix, echivaleaza cu rulajul in gol. Cu cat umbli mai putin la treptele cutiei, cu atata conduci mai putin ecologic pe motorul tau.

 

Obs.2- Nu cred ca m-a prins miezul noptii (midnight) in frana de motor, dar daca consumul de benzina ar fi proportional cu turatia motorului, atunci precis, la acea ora fatidica, se petrece o inversare de sens de rotatie la motor pentru a putea frana.

Share this post


Link to post

@Tolin

Corect, ce zici, ce explici tu teoretic eu am observat si experimental.

 

Pe langa ce ai spus tu, diagrama de distributie (nu discut de scanteie ca aia variaza functie de ce zice ECM-ul) e optima pentru o plaja de turatii destul de ridicata. Cum la viteza constanta puterea necesara NU DEPINDE DE TURATIE (ci de frecari + aerodinamica, care variaza cu CUBUL vitezei... forta cu patratul, iar puterea cu cubul), pentru a obtine consum minim e necesar ca randamentul motorului sa fie maxim. O alta greseala des intalnita este faptul ca se considera ca la aceeasi viteza CONSTANTA, motorul dezvolta o putere mai mare la o turatie mai mare, ceea ce este o prostie. La o viteza constanta puterea dezvoltata de motor nu depinde de turatie, iar pentru a avea consum optim trebuie cautat randamentul optim al motorului, care in nici un caz nu e la 2000 rpm la un benzinos, ci la peste 3500rpm :)

Motorul dezvolta o putere mai mare la o turatie mai mare in accelerare, nu la viteza constanta.

 

Nu vad insa de ce separi discutia diesel-otto. Majoritatea fac aceeasi greseala si cu dieselul, bazandu-se pe faptul ca are cuplu schimba prea devreme treptele si in general merg subturat (ca "asa se conduce un diesel"). Taman cand turbina incepe sa-si faca efectul si randamentul motorului sa creasca, schimba in treapta superioara.

Share this post


Link to post

@mr_ > Cum bine ai remarcat, motoarele turbo sunt un caz aparte. N-am amintit de el pentru ca majoritatea (posesorii de motoare Daewoo) nu sunt interesati de asta. Si daca tot ai amintit de experimental, o aruncatura de ochi pe hartile oricarui ECM de benzinar releva faptul ca durata de injectie prescrisa scade cu cresterea turatiei. In principiu sunt 4 tratari diferite a 4 cazuri distincte: 0-2000 rpm, 2000- xxxx, WOT si decelerare. Doar cazul 2 si 4 sunt optime pentru consumul de benzina.

 

Uite aici o caracteristica tipica la care ar trebui sa se uite eco-driverii:

http://www.gmpowercomponents.com/14i16vtwinport.htm

 

Ca sa mergi eco (whatever) trebuie sa cauti plaja de turatie la care panta caracteristicii de putere este maxima. N-am o pregatire atestata in motoare termice, motiv pentru care nu pot explica fenomenul, poate este o coincidenta, dar din observatiile mele, turatia optima la un benzinar se afla la intersectia dintre caracteristica de putere si cea de cuplu. Pe exemplul dat, unul tipic, turatia aceea este de 2800 rpm, iar plaja optima de rulaj se afla intre 2200-3200 rpm.

 

Daca ne uitam la caracteristicile unui Diesel, intelegem de ce e bine de mers pe la 1600 rpm:

http://www.gmpowercomponents.com/13cdti16vecotecAstra.htm

Share this post


Link to post

Am descarcat de pe net o brasura care invata conducatorii auto cum sa conduca ecologic. Printre altele scrie asa:

Recomandari principale

- Schimbati intr-o treapta superioara de viteza cit mai curind posibil. Pentru masinile pe benzina inainte de 2500 rpm, pentru masinile diesel inainte de 2000 rpm.

- Mentineti o viteza constanta intr-o treapta cit mai superioara posibil. Motorul va lucra intr-o plaja (arie) foarte eficienta.

- Priviti inainte si anticipati fluenta traficului. Aceasta va da destul spatiu sa reactionati adecvat, fara stres.

- Deccelerati usor, eliberind pedala de acceleratie treptat, lasind masina in viteza. In acest caz la motoarele moderne, nu va fi nevoie de benzina.

 

Recomandari aditionale

- Opriti motorul la stationari scurte, mai mari de 1 min.

- Verificati presiunea din pneuri in fiecare luna. Presiunea mare economiseste benzina si prelungeste viata pneurilor.

- Folositi aparate care va ajuta sa economisiti benzina cum ar fi computere de bord, econometre, cruise control.

- Scapati de surplusul de greutate si nu folositi portbagajul care se monteaza pe acoperisul masinii.

 

Mai multe, in brosura pe care am atasat-o...

broschure_eco_driving.pdf

Share this post


Link to post

@lolek > daca tiparesti brosura aceea pe o hartie, atunci poti sa-i dai si o utilitate practica.

 

Un simplu ex.: pentru ca presiunea din pneuri sa conteze, ea ar trebui sa fie de vreo 4 atm. Pentru asta ai nevoie de pneuri care sa reziste la rulaj cu asa presiune, apoi sa ai experienta in a conduce cu astfel de pneuri si la final, sa ai dorinta de a transforma un automobil intr-o caruta.

Share this post


Link to post

Nu vreau sa contrazic pe nimeni. Numai am facut o referire. Totusi dupa cum scrie acolo s-au facut niste cercetari in diferite tari europene, s-a masurat, s-a verificat ... Stiu eu? Pare bine documentata...

In legatura cu pneurile - probabil vroiau sa spuna ca presiunea trebuie sa fie mare, in sensul ca trebuie verificata sa nu fie mica, sub limita prescrisa ...

Edited by Lolek

Share this post


Link to post

Eu vad acolo doar ONG-uri facute pentru a toca euro-bani.

Presiunea mare in pneuri anuleaza confortul. Sa mearga ei cu presiune mai mare, poate le vine mintea la cap sau poate scapa lumea de ei. Intereseaza-te mai intai care sunt consecintele rulajului cu presiune mare in pneuri.

Incerca sa mergi si pe forumuri de "better millage" de la americani. Acolo vei gasi experimente personale, insotite de date concrete si nu brosuri frumos colorate care sa le asigure painea zilnica unora ce nu pot face alta treaba.

Share this post


Link to post

Eu am interpretat altfel ce-au zis ei in brosura. Adica sa verifici presiunea din pneuri in fiecare luna sa nu fie sub valoarea prescrisa de producator. Cine umfla pneurile in asa hal incit sa transforme masina in caruta? Cred ca nici ei :D . Oricum la masina mea pneurile au presiunea exact cit specifica producatorul ...

Edited by Lolek

Share this post


Link to post

Nu ma indoiesc, iti spuneam doar ca scaderea semnificativa a consumului a fost raportata de experimentatori doar dupa 4 atm in pneu.

Dar hai sa demontam prostiile din brosura aceea, cate una si pe rand. Prima si cea mai mare, schimbati treapta inainte de 2500 rpm ! Incearca asta la un Matiz, lucrez cu materialul clientului. Daca schimbi treapta 1->2 la 2700 rpm (!) te vei trezi la 1500 rpm. Fara sa calci pedala repede n-o sa iesi din figura aceea, mai ales daca vei incerca sub 2500 rpm. Daca ai si A/C pornit poti opri motorul, deoarece la turatia aceea dezvolta doar 12 CP. Ce ai realizat ? Ai consumat mai mult si ti-ai "suparat" motorul. Traiasca Ecologistul European ! Fa un calcul si la echiparea de pe masina ta si vezi ce-ti rezulta. Daca incerc la Kalos figura asta, sub 2500 rpm, ma trezesc in treapta a doua pe la 1300-1400 rpm. Pentru a respecta caracteristica motorului, pentru a trece din 1 in 2 trebuie s-o fac la 3500 rpm pentru a nu cobora sub 2000 rpm.

 

Sunt tentat de un pariu: peste cativa ani, cand prostiile debitate in brosura aceea vor iesi la suprafata, precum mersul cu alcool pe masinile brazilienilor, membrii acelor ONG-uri europene vor forma altele care vor combate pe primele, tot pe aceeasi euro-bani.

Share this post


Link to post

eu sunt de parere ca motorasul iti spune el singur dragul de el cand sa ii schimbi vitezele :lavolan:

 

orice ar spune orice brousura e apa de ploaie ...tot urechea, mana si piciorul sa traiasca o suta de ani !

 

PS: bine ca nu am turometrou sa stau cu ochii :shock: in el

Share this post


Link to post

Vreti condus eco-logic;nu bruscati comenzile masinii si mentineti cat mai mult turatia de functionare a motorului in zona ce cuplu maxim...

Vreti condus eco-nomic;exista alt topic...

Edited by Alezz

Share this post


Link to post

Ecelasi indemn este si in brosurile VAG ...schimbati la 2000RPM la diesel ...de aia sunt pline serviceurile VAG de TDIuri ...sa zicem defecte ...cu turbina teleportata in InterCooler .Pina si DSGul schimba tot la 2000RPM in mod normal si la 3000RPM in mod sport deci concluzia este una singura condu ECO daca vrei sa stai prin service si SPORT daca vrei sa simti ceva astfel beneficiezi si de o masina sanatoasa .

Oricum este bine pentru masinile cu motorase mai mari sa le scoti la drum lung macar o data pe luna ...le face foarte bine .

PS>uitati de condusul ECO ...nu face deloc bine ...decit pentru serviceuri :) )

Share this post


Link to post

Stie cineva daca la cielo euro3 conteaza daca merg cu 100km/h sa zicem si daca merg cu 110km/h sa am consumul mult mai mare .Am dat niste cifre la plesneala.Ma refer la faptul ca la o viteza sa mearga cu o camera de carburator si la o viteza putin mai mare sa mai deschida o a doua camera?Cred ca sunt total pe alaturi ca e pe injectie dar poate ma intelege cineva ce vreau sa zic... Bafta...

Share this post


Link to post

Cielo nu are carburator...

Share this post


Link to post

La E3 am inteles ca vitezele la care sunt consumuri minime sunt 90km/h si 130 km/h (adica viteza care corespunde turatiei de cuplu maxim).

La 130km/h consumul pe A2 este undeva in jur de 6,1-6,3 L/100km (daca nu sunt rafale de vant, sau daca vantul este calm). Cel putin la a mea asa este :D (sohc noneuro)

 

La 90 km/h nu stiu ca nu am reusit niciodata sa calculez consumul.

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...