Jump to content
Sign in to follow this  
covrigma

Lada Frigorifica Auto

Recommended Posts

desi nu ma pricep DELOC la electronica am tot citit in ultima vreme cum ca se doreste a se lua sistemul ala de la lada frigorifica cu alimentare la bricheta auto(peltier parca se numeste) si sa se monteze in asa fel incat sa raceasca aerul masina fara consum de benzina...am citit pe alte siteuri si nu vreau sa fac reclama...dar am vazut ca lumea se mai pricepe pe aici si m-am gandit poate facem o jucarie de proba

Share this post


Link to post

Pai nu iti consuma benzina,dar nu iti mananca bateria???? :D

Share this post


Link to post

bateria? nu merge din curentul produs de masina ?

Share this post


Link to post

Celula Peltier raceste foarte bine dar are un mare dezavantaj: partea opusa celei care raceste se incinge proportional cu racirea...

 

"Peltier devices, also known as thermoelectric (TE) modules, are small solid-state devices that function as heat pumps. A "typical" unit is a few millimeters thick by a few millimeters to a few centimeters square. It is

a sandwich formed by two ceramic plates with an array of small Bismuth Telluride cubes ("couples") in between. When a de ce current is applied heat is moved from one side of the device to the other - where it must be removed with a heatsink. The "cold" side is commonly used to cool an electronic device such as a microprocessor or a photodetector. If the current is reversed the device makes an excellent heater.

 

As with any device, TE modules work best when applied properly. They are not meant to serve as room air conditioners. They are best suited to smaller cooling applications, although they are used in applications as large as portable picnic-type coolers. They can be stacked to achieve lower temperatures, although reaching cryogenic temperatures would require great care. They are not very "efficient" and can draw amps of power. This disadvantage is more than offset by the advantages of no moving parts, no Freon refrigerant, no

noise, no vibration, very small size, long life, capability of precision temperature control, etc."

 

"Peltier elements have very low efficiency. They will consume more power than they transport! Actual peltier elements may consume twice as much energy (in the form of electricity) as they transport (in the form of heat)."

Edited by VIPER

Share this post


Link to post

Tu vrei sa folosesti lada pe post de AC ? :dizzy:

Share this post


Link to post

hmmmm...am spus ca nu ma prea pricep dar am citit ca sunt niste rezultate in sensul asta...am vazut ca raceste pana la -25 gade...acum nu vrea nimeni sa-i inghete carnea pe el...si ma gandeam sa se ia mai multe dispozitive puse la un loc...poate ar raci ceva

Edited by covrigma

Share this post


Link to post

Io am lada frigorifica. Raceste pana la 25 grade sub temperatura ambianta, nu la -25 grade...

Si ca sa faci climatizor din ea, trebuie sa o "modifici" la greu. Adica, trebuie sa gasesti o solutie ca sa pastrezi in masina partea rece si sa scoti afara aerul cald generat, alfel in loc de climatizor se transforma intr-o aeroterma de vreo 50-100W...

De fapt, chestia e valabila pentru orice tip de climatizor. Ca sa faci frig inauntru, trebuie sa faci cald afara :D

Share this post


Link to post

Printre alte aspecte scapate, unul important este debitul. O lada termica este foarte bine izolata si pierde, sa zic, 5 BTU pe ora la diferenta de 1 grad. Daca ai o capacitate de racire de 15 BTU, va raci pana cand pierderea va egala racirea (pierderea creste cu diferenta de temperatura), sa zic 10 grade.

 

Problema este ca masina este mare, de metal, etc. O masina pierde caldura intr-un ritm fantastic. Intr-o zi torida intr-o masina inchisa la culoare, pastrarea unei temperaturi decente cere pana la 5 HP. Aproximativ 3 KW. E ca si cum ai tine lada (intre)deschisa to timpul.

 

Respectivul agregat cere dublu fata de o pompa standard, deci cam 7 KW. Ca sa consumi 7 KW electric va trebui sa-ti modifici instalatia, sa maresti alternatorul (alternatoarele :) ), etc. Cresterea de putere va lua, evident, din puterea motorului. Dublu fata de un AC (atentie, temperatura decenta, departe de ce face un AC bun). Daca montezi sistemul de pe o lada frigorifica n-o sa simti nimic.

 

Deci ai 2 optiuni:

 

* maresti puterea convertita in electric si consumi 10 HP tot timpul (cu benzina arsa si alte efecte)

* lasi asa si o sa raceasca maxim 2 grade in conditiile in care trebuie sa raceasca un habitaclu.

 

Cred sincer ca optiunea nu este viabila in afara cazului in care tinta este un sistem solid, pe un motor foarte mare, in cazul in care costurile nu sunt o problema. E mai ieftin sa iti montezi un AC standard.

 

Pe sistemul actual, maximum de putere pe care il poti folosi pentru optionale este cam de 100-200W (in functie de masina). Se poate calcula cam ce cadere de temperatura ai, dar considera ca un AC are cam 7.000W (10 cai - doar o aproximare). Exista un motiv pentru care toate ACurile vin legate direct la motor si se pot decupla oricand (plus cele care decupleaza in sarcina - e.g. Cielo K).

 

--

 

Ca sa fac un calcul mai empiric (ignora cifrele - incerc sa fiu cat mai simplist), sa consideram:

 

Lada: 2 m cubi

Habitaclu: 12 m cubi (am luat 3x2x2, de amorul artei)

 

Daca deschizi lada racita la 0 grade, aerul se va amesteca la o rata de 1:6. Daca in masina sunt 30 de grade, deschiderea lazii va cobora temperatura la 25-26 de grade. Problema este ca va trebui sa astepti o ora sa se raceasca lada, in timp ce masina va urca inapoi la 30 in maxim 1 minut.

 

Ca rezultat, iti trebuie cam 60 de lazi sa faci ceva. Desi empiric, intre 100W si 7 KW e un raport de 1:70. Deci una peste alta foarte departe de adevar nu am cum sa fiu :) Scuzati formatul, am incercat sa fiu cat mai clar.

Share this post


Link to post
Lada: 2 m cubi

Stiam ca o cada de baie are cam un metru cub. O lada frigorifica auto cred ca are a douazecea parte din volumul asta. Asadar trebuie facut un sistem de 40 de ori mai puternic ca sa ajunga sa raceasca cei 2 metri cubi.

In rest a explicat Ndi tot ce era de explicat.

Nu ma leg de cei 12 metri cubi, ar fi un spatiu enorm (compatimentul de marfa de la microbuze are cam atat). Oricum nu-i viabila ideea, sunt prea multe pierderi oricum, randamentul e aproape de zero. asa la sistemul clasic de AC ai un randament ceva mai maricel.

Edited by laurentziu83

Share this post


Link to post

Pe langa incapacitatea de a raci suficient ( o lada frigorifica are vreo 20L, adica 0.02m3) nu are nici posibilitatea de a elimina umiditatea. Presupunand prin absurd ca foloseste 100 lazi frigorifice super-tunate care reusesc sa scada temperatura semnificativ, in masina se face ceata si condens...

Share this post


Link to post
Nu ma leg de cei 12 metri cubi, ar fi un spatiu enorm (compatimentul de marfa de la microbuze are cam atat).

 

Dupa cum am zis, cifrele sunt la ... usurinta in calcul. O lada frigorifica auto cam incape in portbagaj, drept pentru care nu are cum sa depasasca 500L (0.5 m3).

 

Ca ordin de masura, un frigider Arctic are 240 litri. O lada frigorifica auto tipica are 14 litri. Cautand am dat de threadul-frate de pe Daciaclub, in care este vorba de o lada mai mare, de 26 litri.

 

 

 

La o mai atenta, am gasit pentru Chrysler 300M (coupe) un volum habitaclu de 3452l.

 

 

 

Avand in vedere ca nu cautam aceeasi cadere de temperatura, proportiile sunt discutabile. Totusi, parerea mea, este irelevant (in acest caz) un raport de 1:60 sau 1:100, ambele fiind neaplicabile practic.

 

 

 

Deasemeni, de acord cu mr_, apa va reprezenta o problema. Alte probleme vor fi ventilatia (de partea calda) izolarea (cald/rece). Alta problema (deja enuntata) e puterea alternatorului, care este (tipic) de 45A (total ~600W, nu toti utilizabili).

Share this post


Link to post

Si eu ma gandesc sa-mi fac un ac cu elemente peltier, si o sa incep in curand.

Ideea principala este sa realizez racirea unui lichid cu elemente peltier, de preferinta un antigel, ca sa nu inghete, care sa il fac sa treaca printr-o zona prin care aeroterma preia aerul. Eu zic ca este mult mai practic, decat sa incerci sa faci din masina congelator :D .

O sa iau o lada frigorifica , o dezmembrez, si izolez elementul peltier intr-o incapere mult mai mica decat lada...deci o sa aiba eficienta sporita la racire, volumul fiind mai mic.

 

Cred ca partea mai grea o sa fie cu adaptarea sistemului la un fel de tubulatura ca sa racesc aerul.

Share this post


Link to post

Am pus si o schita ca sa intelegeti cam la ce ma gandesc, sper sa mearga, nu ma astept sa faca frig in interior, dar o briza de aer rece cred ca ar fi binevenita.

Motorasul pentru apa inca nu m-am hotarat daca sa-l alimentez la viteza maxima, sau sa-i bag o rezistenta in circuit sa-i scad viteza. Voi vedea, cu toate ca este destul de probabil ca la viteza mare sa si scoata un zgomot prea mare. Teava de cupru o voi baga in interiorul incintei sub forma de grilaje spiralate, ca sa asigur un contact cat mai mare cu aerul. Inca ma gandesc daca o sa bag si antigel in compozitia lichidului de racire, dar voi vedea cat de tare scade temperatura in zona de contact a rezervorului cu celulele Peltier. Ma gandesc ca rezervorul cu o incinta de 200 ml ar fi suficienta.

 

Pentru cine stie, partea de la ac care se baga in spatele torpedoului la cielo, de la Ac, nu stiu cum ii zice, evaporator cred, este rece cand functioneaza Ac?...daca da ar fi buna de procurat o incinta de acest fel, iar racirea ei s-ar putea face cu alimentarea cu un lichid racit cu elemente Peltier si antrenat cu o pompa de apa. Cred ca ar fi cea mai buna solutie. Bineinteles, cutia cu elemente Peltier sa fie scoasa in zona motorului, ca sa nu degaje caldura in interior.

 

La nevoie se poate realiza si un circuit invers, astfel incat elementele peltier sa incalzeasca lichidul, cred ca s-ar putea realiza foarte usor si prin inversarea polaritatii la celula.Astfel ar fi folositor si iarna si vara.

post-9497-1216643091_thumb.jpg

Share this post


Link to post

Desi subiectul asta e mai mult SF, cateva observatii:

- puterea unui element Peltier este extrem de mica, de doar cateva zeci de W, prin urmare este foarte bun pentru a raci un... bec de far

- o briza de aer rece, daca se va produce, va fi buna doar pentru dureri de cap; A/C-ul nu e folosit, nici pe masina, nici in casa, sa-ti bata in fata

- daca totusi exista dorinta de experimentari, e de tinut cont ca orice schimb de caldura se face cu pierdere de energie, deci va strica randamentul; prin urmare, mai ales pentru o instalatie de asemenea putere, folosirea unui agent de racire nu are rost; oricum, pe partea de racire va trebui de asemenea marita suprafata prin intermediul unui radiator (in lazile frigorifice nu se face chestia asta din doua motive: spatiu si faptul ca acolo e vorba de o racire "statica" de lunga durata si nu una "dinamica", asa cum se vrea pe aici)

 

O aplicatie mult mai realista este crearea unui "compartiment rece", in torpedou sau oriunde altundeva e loc, in care sa poata fi tinute o cutie, doua-trei de cola, taurina sau ce-i face placere omului pe caldura. Dar asta e... off-topic :)

Share this post


Link to post

Un AC de masina consuma la relanti cam 1500-1700 wati din puterea motorului si se duce in 2300-2500 wati la turatii mai mari. Asta observat la masina mea cu testerul pe ea, de care nu sunt prea multumit de eficienta AC-ului, matizul era mult mai racoros la partea asta.

Asadar, pentru a face confort in masina macar pe aproape de nivelul pe care il face un AC clasic auto cu freon proaspat in el (la care mai cuplezi si recircularea si treapta de viteza maxima la ventilator ca sa suporti in masina cele 34 de grade din aerul din ambuteiajul de la Eforie Sud-Eforie Nord), ar fi nevoie de minim 1500 wati, muuuult peste ceea ce poate produce un alternator la turatie maxima.

Sfatul meu in acest caz este sa scapati de actualele masini fara AC si sa va luati altele cu asa ceva, chiar daca renuntati la alte dotari. Pielea si alte dotari nu mai fac 2 bani intr-o zi caniculara. Decat sa-mi mai cumpar alta masina fara AC, mai degraba iau dacia lui taica-miu, pica testul cu pisica, dar e mai racoare inauntru din acest motiv.

Edited by laurentziu83

Share this post


Link to post

acum ami depinde si de alternator, eu folosesc pt citronel un alternator de 200A racit cu apa care paote debita fara probleme cei 1500w in regim constant la 2000rpm.

Share this post


Link to post

Si, care-i poanta? Folosesti apa aia si la racirea habitaclului? Sau te gandesti sa asezonezi difuzoarele cu vreo 20-30 de elemente Peltier care sa le tina la racoare. Sau, de fapt tu ai A/C? :D

Share this post


Link to post

Ma includ si eu in rindul scepticilor ... mai ales ca de cca 2 saptamini mi-am luat si eu o lada frigorifica "de bricheta". Merge super OK si sint multumit de ea, insa pentru performante maxime (temperatura interioara de 4-5C) e nevoie ca mediul ambiant sa aiba cca 25-30C (deci cu ajutor din partea ACului).

 

In conditiile in care un AC auto scoate la grila cca 6-8C si mai are si sistemul de recirculare care il poate ajuta, parerea mea este ca ar trebui capitonat habitaclul cu celule Peltier pentru a avea inauntru o temeratura ambianta acceptabila (25-27C) . Scenariul asta mi se pare doar de domeniul ST (stiinta si tehnica). E posibil de realizat insa putin probabil !

 

In afara de montarea celulelor Peltier, eu cred ca ar trebui adaugat un acoperis suplimentar care sa asigure auto-ventilarea si sa protejeze pe cit posibil de soare. Altfel ... 55C-20C = 35C, obtinuti intr-un timp atit de lung incit ...

 

Daca cineva renunta complet la geamuri si in loc monteaza celule Peltier obtinute din demontarea unor cutii/lazi frigorifice, poate ca ar functiona ideea. In conditiile astea as zice "hai sa vedem consumul energetic" ... la 10 celule asta s-ar situa la cca 600W, in conditiile in care 10 celule ar reprezenta doar o treime (parere personala) din necesar ... cam multicel pentru un alternator auto sa debiteze aproape 2KW doar pentru a raci habitaclul. Ce se fac posesorii de motoare pe benzina ? Desfiintam radio/cass/CD/amplif ??? Noaptea mergem fara lumini ??

 

Eu unul nu cred in viabilitatea acestei propuneri, pina la urma "Nimic nu se pierde, totul se transforma". Conteaza ca se duc niste bani pe benzina datorita ACului, insa nu conteaza ca se duc bani pe un super-alternator + o gramada de celule Peltier + consumul crescut de benzina datorita unui alternator super solicitat ? In final, acel alternator aproape ca va deveni echivalentul compresorului de AC in ceea ce priveste "halitul" din puterea motorului ...

Share this post


Link to post

Bai fratilor, daca nu scoateti cumva partea calda afara (sau aerul cald generat) atunci inauntru nu veti face decat sa cresteti temperatura. Mai pe romaneste, ca sa racesti ceva, trebuie sa incalzesti altceva. Cel putin la fel de tare, o cer legile termodinamicii, indiferent daca de asta se ocupa domnu' Peltier sau Arctic Gaiesti. . Daca acel altceva e tot in interior, atunci s-a facut prajitura praf :)

Edited by mr_

Share this post


Link to post

Pai, daca inlocuim geamurile cu celule d-astea de peltea, banuiesc ca oricum o parte o sa fie pe dinafara, nu? Desi ne-am putea gandi chiar la un sanvis, gen termopan si iese o chestie in... 2 trepte :)

Share this post


Link to post

Pai vezi ce am scris anterior, exact asta era ideea. Acoperisul dublu, pentru auto-ventilare, nu esteo idee personala, e preluata de la masinile care umbla prin desert, safari, etc ...

 

Pina acolo insa e drum lung. Pentru circa 200-300ml de benzina / 100km cit imi consuma cind merg cu AC, eu ma multumesc cu AC clasic :) .

Share this post


Link to post

Eu zic sa mai pui ceva la cei 200-300ml de benzina consumata la 100km, dar asta nu conteaza tot AC-ul classic e mult mai avantajos.

Share this post


Link to post

:o fftopic: Fiecare isi cunoaste cel mai bine masina proprie. Eu am spus cit cere a mea in plus pentru A/C la mers prepoderent extra-urban. La fostul Espero 1,5 diferenta de A/C era undeva intre 700-1000ml/100km. Lasind cifrele astea la o parte, eu unul consider OK o diferenta de consum de 1L/100km. Cred ca utilizarea unor metode mai putin conventionale ar duce la o diferenta de consum foarte asemanatoare ... O intrebare (retorica) pun si eu: daca ar exista ceva mai bun (economit) decit solutia compresor-radiator-condensator, nu ar sari macar un constructor auto pe piata cu asa ceva ?

Share this post


Link to post

Depinde din ce punct de vedere consideri economia.

Constructorul este interesat de costurile proprii, ca pe astea ia bani. Dar daca el iti faciliteaza tie te miri ce economie si iti cere niste bani suplimentari, atunci trebuie sa aiba niste argumente puternice. Chestia asta a tinut pentru motoarele Diesel, care chipurile fiind mai complexe (pe dracu), costa mai mult, deci trebuie sa platesti pentru economia pe care ele ti-o ofera. In cazul climatizarii, in momentul de fata, nu exista o alternativa mai economica. Randamentul celulelor Peltier e inferior solutiei pompei de caldura implementate in A/C, celulele in sine sunt scumpe, deci nu e nici o sfaraiala.

Cu toate astea, daca nu ne-am zbate sa incercam una-alta, care ar mai fi farmecul? Ramanem doar niste consumatori bivolari? Nu e vorba de a reinventa roata, dar de fapt ce inseamna asta? Am inventat eu becoledul? Nici vorba, poate doar numele :)

Poate nu reusim sa facem racoare in toata masina, dar daca ii dam racoare soferului pe creier/frunte, n-ar strica, nu-i asa? Nu e aluzie la vreo bentita magica, dar doar asa, ca idee :D

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...