Jump to content

Sign in to follow this  
VIPER

AUTOMODELISM

Recommended Posts

Am promis de ceva vreme ca o sa deschid o discutie/prezentare despre automodelism. In sfarsit am prins o mica fereastra. O sa incep cu o prezentare pe care am facut-o pentru o firma importatoare din Romania (nu dau nume sa nu fie probleme) si care sper sa apara curand si publicata intr-o revista auto:

 

In ultima vreme cuvantul automodelism s-a facut auzit din ce in ce mai des. Mai intai hai sa vedem care este diferenta intre un automodel si o masinuta cu radiocomanda asa cum o stiam cu totii…

Masinutele cu radiocomanda, cele pe care le vedem in orice magazin, sunt doar niste jucarii. Sunt foarte simplu de comandat la distanta, miscarile lor sunt destul de bruste – virajul stanga sau dreapta se face sub un singur unghi, iar acceleratia are o singura pozitie, viteza maxima inainte, sau maxim inapoi. Caroseriile sunt din plastic dur, rotile au “pneuri” din plastic, viteza maxima de deplasare intre 10-12km/h.

Automodelele au depasit stadiul de jucarie. Majoritatea chiar prezinta in instructiuni avertismentul: interzis copiilor sub 14 ani! Principala diferenta intre un automodel si o masinuta radiocomandata este comanda proportionala: pe scurt si simplu spus, automodelul raspunde la comenzile de directie si acceleratie/frana exact cat se comanda din statie. Ii dam comanda “putin stanga”, rotile se rotesc “putin stanga”, nu total ca la jucarii. Acceleratia este de asemenea progresiva, ca la un autoturism normal. Caroseriile automodelelor sunt in general din lexan, un material rezistent la socuri dar deformabil, facut sa apere componentele interne. Gasim multe asemanari intre un automodel si un autoturism: amortizoare, diferentiale, planetare, bascule, etc.

Automodelele se impart in 2 mari categorii: cu motor termic si cu motor electric. Cele cu motor termic folosesc un combustibil compus din alcool metilic (metanol, ATENTIE, este otravitor!!!), ulei de ricin si, in functie de necesitate, intre 5 si 30% nitrometan. Motoarele termice sunt in 2 timpi, au 1 cilindru cu piston, iar aprinderea se face cu o bujie incandescenta. Au capacitati cilindrice de 2.11cm3, 2.5cm3, 3.5cm3, 4.1cm3 si chiar mai mari. Puterea motoarelor pleaca de la 0.5CP si poate ajunge la peste 3CP, la turatii cuprinse intre 18000 si peste 45000 rpm! De aceea vitezele maxime pot depasi 60-80km/h! Acceleratia de la 0 la 100km/h se face, la modelele de varf, in 1.5 secunde!!!

Automodelele cu motor electric sunt alimentate cu acumulatori de capacitate mare, alesi special sa reziste la solicitarile extreme ale motoarelor electrice folosite. Acestea pot ajunge si ele la 40000rpm rezultand viteze ale automodelelor de peste 60-80km/h!

 

Un punct comun al automodelelor termice si electrice este modalitatea in care primesc si executa comenzile de la distanta: receptorul radiocomenzii (amplasat pe automodel) trimite informatia primita catre niste servomecanisme care vor actiona directia (la ambele tipuri de automodele) si acceleratia/frana (la cele termice, la cele electrice apare un variator electronic de turatie care se ocupa de partea de acceleratie/frana).

 

Am mai putea imparti automodelele si in functie de terenul pe care alearga: off-road (cele care alearag pe teren accidentat – nisip, noroi, iarba, zapada) si on-road (cele care alearga pe piste special amenajate, pe asfalt, pe mocheta).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Automodelismul poate fi impartit in 2 "ramuri": hobby si sport. Partea de hobby e destul de clara: iti iei un automodel doar pentru distractie, eventual curse si intreceri prietenesti. In acest caz nu conteaza foarte mult calitatea automodelului, se pune mai mult accent pe caroserie, pe destinatia automodelului, pe pret.

 

La partea de sport se schimba radical datele problemei... Aici conteaza totul, de la pneuri la motoare de ultima generatie!

 

Hai sa vedem care sunt tipurile generale de automodele, apoi cele inscrise in competitiile sportive:

 

Automodele cu motor termic:

- off-road: scara 1:4, 1:5, 1:8, 1:10. Motoare de la 2cm3 in sus. Tipuri de automodele: monster-truck, buggy, stadium-truck, rally (ultimul poate fi transformat si in on-road cu mici modificari). Pot fi cu tractiune pe 2 sau pe 4 roti.

- on-road: scara 1:4, 1:5, 1:8, 1:10. Motoare la fel. Tipuri: dedicate pentru pista sau pentru orice teren plan.

 

La scara 1:4 si 1:5 avem automodele mai speciale, foarte apropiate de cele reale, cu motoare alimentate cu benzina, aprindere cu scanteie, frane cu disc pe fiecare roata.

 

Automodele cu motor electric:

- off-road: scara 1:8, 1:10. Tipuri de automodele: monster-truck, buggy, stadium-truck, rally. Tractiune 2WD sau 4WD.

- on-road: scara 1:8, 1:10, 1:12, 1:18, 1:24. Tractiune 2WD sau 4WD.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Automodelismul ca sport

 

Romania este afiliata la EFRA - European Federation of Radiooperated Model Automobiles ( http://www.efra.se ). Clasele de concurs in Romania sunt:

 

a. Automodele de viteza (captive), clasele A-1,2,3,4,5 seniori, B1,2 juniori si B-3 seniori.

b. Automodele radiocomandate cu motoare termice, clasele 1/8 Track 2WD (Sport/Gr.C) si 4WD (Sport/Gr.C), seniori si juniori, 1/10 I.C. Track (200mm + 235mm) seniori.

c. Automodele radiocomandate cu motoare electrice, clasele 1/12 Track si EB, 1/10 Track (Sport/Gr.C), 1/10 Off-road 2WD si 4WD, seniori si juniori si 1/10 Touring Car seniori.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prezentare automodel radiocomandat 1/10 Touring

 

Unii dintre voi ati facut cunostinta cu ea la ultima intalnire, acum sa pun ceva poze si pentru ceilalti. Este noua mea masinutza, de care sunt, sincer, foarte mandru, sper sa fiu si eu ca pilot la inaltimea ei. Producatorul este din... SLOVACIA!!! La ora actuala este considerat cel mai profesionist producator in domeniul automodelelor electrice, in plus face toate piesele metalice pentru una din cele mai puternice firme de automodele termice... No comment...

 

Ceva poze...

Share this post


Link to post
Share on other sites

In continuare poze mai detaliate ale aceluiasi automodel, din diverse unghiuri:

Share this post


Link to post
Share on other sites

In continuare poze mai detaliate ale aceluiasi automodel, din diverse unghiuri:

Share this post


Link to post
Share on other sites

In continuare poze mai detaliate ale aceluiasi automodel, din diverse unghiuri:

Share this post


Link to post
Share on other sites

O masina performanta are nevoie si de un sistem de radiocomanda performant. Am ales un model cu computer deoarece are foarte multe setari, memorii si facilitati. Detalii tehnice:

 

Ergonomically efficient, technically advanced radio control system employing Synthesizer technology for the demanding professional RC car and racing boat operator. 10 model memories. Modern micro-computer radio control system with 8-bit CPU and FULL DIGITAL ACCURATE TUNING (precision digital adjustment and set-up system) for 3 control functions. Modern techno-design case with carefully positioned controls and adjustors, plus ergonomic handle format for fatigue-free racing. Large LCD monitor screen provides clearly arranged information on function settings and set-up parameters, and digital display of transmitter channel, model memory and transmitter battery voltage. Four-button terminal for accurate programming of functions and parameters. Four 2-way rocker buttons for fully digital steering trim, steering trim rate, throttle trim, throttle/brake function and programmable positioning facility for the 3rd servo function. ESB (Emergency Security Button) - momentary-action safety switch controls important functions in emergency situations. PPN = PPM 18 (normal modulation) PPF = PPM Fast: double (fast) transmission rate = halving of response time for servos and speed controllers. FCH (Frequency Channel Selection) Newly developed Synthesizer system eliminates plug-in crystals for transmitter and receiver. The operator selects the channel number, and the transmitters synthesizer system automatically generates the correct frequency with great accuracy. BAT - visual and audible low battery voltage warning. MD1 10 model memories for storing function information and set-up data. Each model memory can be assigned a short model name. STC (Steering Centre Trim) steering sub-trim THC (Throttle Centre Trim) idle sub-trim STM (Steering Rate Master adjustment) STG (Steering Rate Grip lever B) Proportional travel switching (Dual/Variable Rate) Reduce/increase travels during racing using a two-way rocker button; also additional emergency button for Dual Security travel switching. EXP ST (Steering Exponential adjustment) Exponential function for steering servo, range 0 -100%. EXP THF (Throttle Exponential adjustment) THF = Forward throttle, THB - brake, range 0 - 100%. EPA ST (End Point Adjustment, Steering) Servo travel end-point adjustment for steering left/right, max. 125 - 0% EPA (End Point Adjustment) brake servo end point adjustment using two-way rocker button, max. 125 - 0%. EPA TH (End Point Adjustment, Throttle) End point adjustment for throttle (THC) and brake (R/B). EPA F3 (End Point Adjustment, Function 3) Servo travel end-point adjustment for third servo function. ST (Steering Reverse switch) Servo reverse for steering servos TH (Throttle Reverse switch) Servo reverse for throttle servo F3 (Function 3 reverse switch) Servo reverse for function 3. TDA (Throttle Deadband Adjustment) for throttle and brake function. Adjustment of starting point of effect, separately variable. Universal Stop timer 0 - 999 sec. Versatile timer for checking timing during racing. Modern lap record timer, up to 50 laps with a lap range of 0 - 99.9 sec. Enables the operator to analyse important parameters for each lap after the race, e.g. motor, speed control, drive battery, tyre and model specification.

 

A selection of the essential functions and multi-function programs

Steering Rate Grip: Quick Expander setting for steering travel when thumb button is operated. Throttle End Point Grip: Quick Expander setting for throttle/brake travel when thumb button is operated. Model select: The transmitter provides up to 10 independent model memories. Steering Master Adjustment: Basic steering servo travel setting for normal driving. Throttle Deadband Adjustment: Throttle and brake starting point and idel range. Model name: Each model memory can be assigned an individual name to help you with identification. Control function Servo 3: Wide-ranging variation of the control characteristics when the CH3 lever is operated. Battery alarm: A visual and audible warning is generated if the voltage of the transmitter battery declines to a dangerous level. Basic screen display: channel The basic display keeps you informed of the current battery voltage and the set transmission channel. Modulation: Standard PPN modulation or ultra-fast PPF modulation. Steering Centre Trim: Ultra-fine adjustment facility for the neutral setting of the steering servo. The deviation is displayed on-screen including the direction: left (L) or right ®. Throttle Centre Trim: Ultra-fine adjustment facility for the neutral setting of the throttle servo. The deviation is displayed on-screen including the direction: forward (F) or brake (B). Steering to F3 Mixer: It is possible to mix the steering channel into the 3rd servo function. The degree of mixing is finely variable. Steering sub-trim: Servo centre offset for each servo function, variable separately. Frequency Channel: The transmission channel can be set separately for each model. It is also possible to switch channels quickly at the race track, e.g. if one channel is duplicated.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mare Sarpe, aferim! acu mai trebuie sa pui o poza cu coaja masinii si sa spui cit a costat afacerea si apoi eu ma duc sa-i dau foc la Panther ... sau ma apuc de el, depinde ... are o bara de torsiune rupta, sarmanul ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poze cu caroseria maine, azi dimineata abia se uscase si abia de am reusit sa o decupez (vine turnata intr-o forma mai diforma, o vopsesti tu cum vrei, apoi o decupezi pe contur si incepi sa o umpli de alte inscriptii, daca vrei/ai). Din pacate am cam dat kix la vopsit, nu am gasit vopsea speciala pentru Lexan si am luat ceva acceptabil, dar care s-a gandit sa se termine unde si cand nu trebuia... Asa ca o sa am si ceva pete...

 

Despre pret, e mai delicat... Un om normal ar zice ca sunt tampit ca am dat atatia bani... Dar, cum ziceam si mai sus, am trecut din tabara hobby in tabara sport (sunt sportiv legitimat, anul trecut am alergat pentru Sportul Studentesc, anul asta abia am reusit sa ma transfer la alt club) si, daca vrei performanta, scoti bani... Si nu putini... Nu zic inca o suma...

 

Cat despre Panther, ne apucam si de el! De ce sa-i dai foc, lasa ca il punem noi pe picioare... Aaaa, pe senile...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bine, pentru asa ceva imi inchipui ca suma frizeaza indecenta, dar ce conteaza, daca iti faci damblaua?

 

Io cu Panther-ul nu vreau sa depasesc stadiul de jucarie, ca am destule pe cap ... dar mi-ar place sa-l fac sa mearga ca nou sau peste ... e un Tamiya 1/24, relativ urit facut, Italeri-ul 1/35 mi se pare mult mai mistoc facut, mai detaliat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Si pozele promise cu masina gata de start. Nu ma laud, dar mie imi place cum a iesit...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am sters mesajul anterior deoarece problema a fost rezolvata cu succes, asa ca versiunea finala inaintea bataliei este:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cine are revista AUTOMONDIAL numarul 86 - Mai 2004? Acolo a aparut (in sfarsit) articolul muncit de mine... Eram curios cine semneaza si care e forma lui finala (cea trimisa o mai am inca pe PC)...

 

Multumesc anticipat!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aseara alx mi-a reamintit ca e interesat de acest domeniu. Sunt convins ca nu numai el!!! Am in lucru un site dedicat automodelismului asa cum il vad eu. Cine are deja ceva bani pusi deoparte, ii recomand sa viziteze www.towerhobbies.com , de acolo ne aprovizionam si noi si trimit fara probleme in Romania. Va puteti face un banal card la Bancpost (de exemplu), vi se da si un card virtual de plati pe Internet si puteti sa va luati ce vreti de acolo! E testat de noi de peste 2 ani.

 

Si cateva poze de pe la concursurile pe unde am fost...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Si ceva poze de la Etapa a 2-a de Touring (1/10 4WD electrice) si PRO10 (1/10 electrice 2WD) de la Vaslui:

Share this post


Link to post
Share on other sites

In perioada 19-22 August 2004 (incepand de azi), in localitatea elvetiana Lostallo, au loc Campionatele Europene de Automodelism la urmatoarele clase:

- 1/8 IC Track si 1/10 200 mm +40 (piloti peste 40 de ani)

- 1/10 IC Track 235 mm (fara limitari de varsta).

 

Din Romania participa 3 buni prieteni de ai mei:

- La 1/8 IC Track +40 antrenorul meu de la CSM Arad

- La 1/10 IC Track 235mm colegul meu de la CSM Arad si un bun prieten de la un club din Bucuresti.

 

Nivelul la care se alearga acolo este extrem de ridicat, aproape de Campionat Mondial! Cat despre amenajarea in sine si utilitati, elvetienii sunt departe... In sus... 26 de sponsori... Etc...

 

Traseul este o combinatie de tehnica si viteza, ambele impinse la maxim. In poza de mai jos se vede desenul pe care se va alerga, respectiv unde cauciucurile au lasat urme pe asfalt (o alta chestie profesionista la elvetieni este ca au un traseu adaptabil si configurabil...).

 

Elvetienii vor transmite LIVE pe internet desfasurarea ostilitatilor! Adresa este http://www.mrtm.com .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Am vorbit cu ei, erau deja in Austria si erau foarte bine dispusi! Au zis ca daca tot au batut ai nostri aseara, o sa faca si ei figura buna acolo!

 

Si, ca sa vedeti la ce nivel se alearga, va dau cateva extrase din Regulamentul EFRA (forul european de automodelism), traduse complet si corect:

 

"3.9.2. Penalizări în timp, tururi sau descalificare, date de Directorul de cursă :

a. Comportament nesportiv.

b. Tăierea intenţionată a virajelor.

c. Când un model reintră în cursă prin alt loc decât cel în care a ieşit din cursă (nu este cazul când motorul s-a oprit – modelul va pleca de la boxe)

d. Când modelul este reparat în afara boxelor.

e. Când modelul este împins peste linia de sosire (trebuie să o treacă neajutat).

f. Când modelul nu se întoarce la boxe după terminarea cursei.

g. Pilotarea pe contrasens, în orice moment al cursei.

h. Dacă nu sunt respectate comenzile arbitrilor.

i. Dacă nu sunt respectate prevederile prezentului http://www.gmclub.ro/forum/index.php?app=forums&module=extras&section=boardrules][url=http://www.gmclub.ro/forum/index.php?app=forums&module=extras&section=boardrules]regulament[/url]'> tehnic.

j. Dacă un pilot îşi schimbă întreg modelul, indiferent de motiv.

k. Dacă un pilot schimbă frecvenţa fără aprobarea Directorului de cursă.

l. Dacă un pilot nu depune emiţătorul imediat după terminarea cursei.

m. Penalizări fixe, în timp sau tururi, pentru start furat.

n. Purtarea necorespunzătoare a oricărui pilot sau mecanic faţă de un alt competitor în timpul competiţiei, fapt care poate dăuna imaginii sportului. o. Toate avertismentele şi penalizările trebuie marcate pe foile de arbitraj, de preferinţă în roşu

 

10. 1/10 IC Track 235mm

10.1. Modelele vor avea patru roţi motoare. Ele trebuie dotate cu frână acţionată mecanic, doar pe puntea spate. Transmisia va avea maxim 2 trepte de viteză.

10.2 REGULI GENERALE – MOTOR

Motoarele vor fi răcite cu aer, vor avea o valvă rotativă frontală, aprindere în 2 timpi şi maxim 4 canale, incluzând şi canalul de evacuare. Marginea exterioară a pistonului trebuie să fie cel mai înalt punct al pistonului. Nu este permisă nici o formă de admisie forţată sau de variaţie a diametrului gurii de admisie a carburatorului. Este permisă doar aprinderea prin bujie standard ¼ UNF. Nu sunt permise găuri în piston sau alte găuri în fusta lui.

 

10.5. REZERVOR Rezervorul de combustibil, inclusiv filtrele şi tubulatura până la carburator, poate avea o capacitate de maxim 75cc. Nu sunt permise inserţii libere în rezervor.

10.6. EŞAPAMENTE Modelul trebuie echipat cu un eşapament care să nu producă mai mult de 80 decibeli măsuraţi la 10 metri distanţă şi 1 metru înăţime.

 

10.11. JENŢI Diametrul maxim pentru jenţile faţă şi spate este de 51 mm. O nervură în interiorul jenţii, de maxim 2mm grosime şi 3mm înălţime, este permisă. Orice dispozitiv de fixare sau alte echipamente aflate în interiorul jenţii nu pot ieşi în exteriorul acesteia.

10.12. CAROSERII ŞI ARIPI DEPORTANTE Caroseriile vor fi reproduceri la scarăale modelelor Touring Car (Sedan), versiuni cu 2 sau 4 uşi, aşa cum aleargă în Campionatul Internaţional 2.0 litri. Nu este permisă folosirea de caroserii GT sau SportCars.

O gaură de răcire poate fi dată în parbriz, cu o dimensiune maximă în orice direcţie de 50 mm. Doar geamurile laterale faţă şi luneta pot fi decupate, parţial sau total. Celelalte geamuri trebuie să rămână transparente.

Aripa deportantă este permisă doar dacă ea era prezentă pe modelul original, trebuie să fie în poziţie originală şi nu trebuie să depăşească în înălţime acoperişul caroseriei. Aripi laterale pot fi montate pe aripa deportantă, dar să fie o reprezentare rezonabilă a celor montate pe original.

 

Ma opresc aici... Sunt 48 de pagini...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tocmai am terminat de vorbit cu baietii nostrii (sunt ai nostri, nu?) si sunt foarte incantati de ce se intampla in Elvetia! Nivelul la care se alearga este extrem de ridicat (sunt piloti de uzina cu masini modificate in laborator, ca la cursele de masini mari!) care alearga incredibil! Cu toate astea delegatia Romaniei a fost primita in aplauze (nu se asteptau la participarea Romaniei, nu aveau pregatita nici macar imaginea steagului Romaniei de pus pe site...) si au fost extrem de bine apreciati! Au fost chiar intrebati de cati ani piloteaza, ceea ce arata nivelul de pregatire al baietilor nostri.

 

Ii puteti vedea pe pagina http://www.mrtm.rccar-megadrom.de/040818/drivers.htm , au gasit pana la urma si steagul Romaniei...

De asemenea, camerele video functioneaza si transmit live: http://www.mrtm.rccar-megadrom.de/040818/cam.htm

 

Maine (sambata) incepand cu ora 10 ora Romaniei se da startul in Calificari!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vipere io nu intzeleg chestia limitele de la motor. La F1 intzeleg, protectzia soferului sa nu mearga cu viteza prea mare etc, safety rules ok. Dar la aste mici care-i treaba de impun limitari, ca nu pot sa faca rau la nimeni. Limitariile iau din spectaculozitate, nu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sunt spectaculoase oricum, nu e problema! Uite, in septembrie e etapa finala la termice in Bucuresti, va iau pe toti cu mic cu mare (nu accept absente!!!) si le veti vedea pe viu! Ideea e sa nu se faca tuning prea dur (poti face din motoarele astea niste monstri daca te chinui un pic)! Si ar fi pacat, oricum au cam 50.000rpm si peste 2.5CP, asa ca nu mai are rost... A, si pot fi extrem de periculoase! Au cam 3kg si pe linie dreapta merg cu 80-100... Daca decoleaza si intra in public... Nu mai zic, au fost cazuri destule...

 

S-a terminat si CE din Elvetia. Baietii nostri au fost OK, locurile 15 si 19 din 20, asta in conditiile in care a fost prima participare la un asemenea nivel si au avut sub ei piloti cu licente de tip superior (A2 fata de B2 cat au ei)! A, un alt motiv foarte crunt si adevarat (pur romanesc, de care ma lovesc si eu in acest sport...): lipsa totala a oricarui SPONSOR!!! Se sponsorizeaza ORICE spanac, dar daca aduci vorba de automodelism (sau orice alta ramura sportiva a modelismului), lumea se uita la tine de parca ai fi gol in Piata Unirii!!! Da, dragii mei, acesta este un SPORT si nu este DELOC ieftin!!! Echipamentul pentru a face fata la un nivel international (nu neaparat de CE!) costa MII de EURO! Dar iarasi ma aprind degeaba...

 

BRAVO LOR! Peste ei au fost doar piloti de categorie A!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×