Jump to content
Sign in to follow this  
marckcos

Curea De Distributie

Recommended Posts

 

 

Astazi am schimbat cureaua de distributie , pompa de apa si rola intinzatoare pentru prima data, pana acum am facut-o la service.

 

 

 

Daca ai motor 1,5 SOHC (8 valve) te rog frumos, sa faci un tutorial cu lucrarea asta, daca se poate face fara elevator. Ca in caietul service al masinii e scris cam aiurea, eu nu am inteles cum se face, desi am citit de mai multe ori si nu sunt un nepriceput. Ideea e sa explici plecand de la zero. Nu sunt un comod, am citit si aici tot ce s-a scris. Bun prilej ca sa intru in ceata : conducta pompei de servo cand se desface cand nu se desface, tensionarea curelei cand se face din pompa de apa, cand nu, etc

Multumesc !

 

Share this post


Link to post

Eu am schimbat cureaua de distributie o data acasa si apoi de 2 ori la service si la mecanic. Operatia nu este foarte dificila. Trebuie sa ai manualul sau foile din manual imprimate si multa atentie.

Multa atentie la pompa de servodirectie fiindca in service dorei din service mi-au tras de ea si au rupt o conducta care vine in ea si a trebuit sa cumpar alta pompa de servodirectie care nu este foarte ieftina 600-800 Lei.

Reglarea curelei de distributie (mai stransa/mai moale) se face din pompa de apa. mare grija. Odata stransa pompa de apa, nu se mai poate regla cat de stransa sa fie cureaua de distributie (cel putin asa am inteles).

AM motor sohc 8V.

Edited by koss_x_treeme

Share this post


Link to post

Ca sa poti face lucrarea (sa ai acces la suruburile pe care trebuie sa le desfaci) trebuie sa dai jos ambele plastice negre din pasajul rotii dreapta fata ? Se poate face fara sa ridici masina pe elevator ?

Edited by neco

Share this post


Link to post

Da. Trebuie plasticele alea date jos. + capacul de plastic care protejeaza cureaua de distributie inclusiv partea interioara. Eu am facut operatia cu masina ridicata pe cric :)

Edited by koss_x_treeme

Share this post


Link to post

Operatia se face fara elevator, pe cricul montat in partea dreapta fata, cum spune colegul mai sus. Se scoate roata dr., se demonteaza rezonatorul de sub aripa (1 colier si 1 surub cu un mic amortizor din cauciuc), se demonteaza carenajele din plastic - la pasaj si sub motor. Se slabeste rola de intindere a curelei AC si se scoate cureaua. Deasemenea se demonteaza tubulatura de aer de la admisie apoi surubul de intindere curea de la alternator si se scoate cureaua. Recomand scoaterea bujiilor. Se demonteaza cele 2 suruburi care fixeaza pompa de directie (cheie de 13) si se departeaza putin pompa (nu trebuie scoase conductele). Se demonteaza cele 4 suruburi ale jumatatii superioare a aparatorii curelei de distributie si se scoate. Se blocheaza arborele motor (eu am procedat la blocarea coroanei de pe volanta cu o tija cu diametrul de 4,5 mm introdusa prin fereastra de forma ovala acoperita cu un dop din plastic amplasata pe stg motorului, adica spre fata masinii). Ca sa se desfaca surubul fuliei trebuie depusa o forta considerabila. Dupa ce s-a scos fulia se demonteaza si cele 3 suruburi ale aparatorii de jos pentru a o indeparta. Se remonteaza surubul fuliei (fara fulie), se scoate tija de blocare de la ambreiaj si se roteste arborele in sensul orar pana cand semnul de pe roata dintata inferioara se aliniaza cu semnul de pe carcasa de plastic (cea dinspre motor), adica exact in jos. Se slabesc cele 3 suruburi (inbus de 5, mi se pare...) ale pompei de apa, apoi se roteste pompa in sens contraorar (eu am prins butucul cu un cleste papagal "de nadejde") pana se slabeste intinzatorul, deci si cureaua, care se scoate cu grija pe langa pompa de directie (care este suspendata elastic de furtunele ei). Vei evalua functie de uzura (km parcursi) daca vei schimba pompa de apa si rola intinzatoare). Pt. schimbarea pompei de apa va trebui sa golesti in prealabil lichidul de racire. Se aliniaza si roata dintata superioara (cea de pe axa cu came) cu semnul in dreptul crestaturii de pe carcasa de plasic, adica exact spre sus. Se instaleaza noua curea (cu aceeasi atentie la "strecurarea" pe langa ppa de directie). Prin rotire in sens orar a pompei de apa, se tensioneaza puternic noua curea dupa care se strange (nu prea tare) unul dintre suruburile pompei de apa. Se aliniaza gaurile dispozitivului de tensionare curea cu rola si se blocheaza cu o coada de burghiu de 4 mm. Pentru ca sa se "aseze" cureaua, se roteste (in sens orar) de min. 2 ori motorul (folosind surubul din capul arborelui) si se va opri cu alinierea reperelor rotilor dintate la semnele amintite, pentru a se verifica corectitudinea. Se scoate burghiul de 4, se slabeste surubul pompei se apa, se roteste aceasta in sens orar pana cand intinzatorul rolei ajunge cu reperul ascutit in "V"-ul tablei stationare (eu l-am mai tensionat putin mai mult astfel ca sa depaseasca cu vreo 2 mm). In aceasta pozitie se va bloca pompa de apa prin strangere definitiva. Se reblocheaza arborele cu tija amintita introdusa in zona volantului, se scoate surubul din capul arborelui, se remonteaza carcasa inferioara, se remonteaza fulia (atentie la pana) si se strange surubul la 95 Nm (cu cheia dinamometrica), apoi, in plus, inca 45 grd (dupa schema din carte), se scoate tija de la volanta si se repune capacul oval din plastic. Nu mai continui intrucat restul de montaj este de bun-simt. Recomand si eu decapsularea si umplerea cu vaselina, eventual inlocuirea rulmentului intinzatorului curelei AC si ungerea surubului ce face tensionarea. Daca este cazul se inlocuiesc si curelele accesoriilor.

Daca am uitat/gresit ceva, rog colegii sa ma completeze/corecteze. Eu asa am realizat lucrarea. Nu am schimbat pompa de apa si nici rola intrucat inlocuirea am facut-o la "varsta", km parcursi fiind f. putini (le-am verificat, numai).

Poate ca trebuia postat undeva la tutoriale. Daca este cazul, rog un moderator sa o faca in schimbul scuzelor mele.

Edited by smv
  • Like 1

Share this post


Link to post

Multe multumiri ! Mare domn ! Te rog frumos se detaliezi textul : "Se aliniaza gaurile dispozitivului de tensionare curea cu rola si se blocheaza cu o coada de burghiu de 4 mm " . Nu am inteles ! E vorba de gaurile din carcasa pompei de apa ? Te mai rog frumos sa detaliezi demontarea /scoaterea rezonatorului de sub aripa. Nu am vazut niciun colier iar la surubul acela cu amortizor de cauciuc (pe care l-am vazut uitandu-ma de sub masina NU am vazut pe unde e accesul ! La mine rezonatorul e fixat (pe langa surubul amintit) cu un "corn" crescut din el, cu diametrul de cam 5-7 cm, in orificiul unei table prevazut cu un manson de cauciuc. Dar din cate imi amintesc rezonatorul este suficient de in fata ca sa nu impiedice lucrul la ce trebuie demontat pe acolo. Trebuie scos neaparat ?

Edited by neco

Share this post


Link to post

Am facut cu mana mea o serie de lucruri pregatitoare. Plasticele din pasajul rotii sunt fixare de caroserie prin intermediul unor repere din plastic negre, compuse dintr-o parte care intra in gaura caroseriei si un bolt cilindric care intra in partea aia care intra in caroserie. Ca sa scoateti reperele astea trebuie mai intai sa extrageti boltul cilindric cu diametru de cam 4mm din centrul reperului care intra in caroserie. Eu am gaurit boltul cu bormasina manuala cu burghiu de 2 mm, apoi am insurubat un autofiltent de 2,3 in gaura si am tras cu patentul de autofiletant. Au iesit relativ usor. Rezonatorul trebuie scos. Are o piulita, atat e de demontat. Surubul acestei piulite e intr-un tampon de cauciuc, care susutine si el plasticul din pasajul rotii. Am tras de tamponul ala de cauciuc de mi-au sarit ochii, am crezut ca e un cauciuc presat intr-o gaura. Noroc ca a venit un vecin si mi-a sugerat sa il rotesc ca pe un surub. Asa era ! Tamponasul ala se desurubeaza ! Deasemeni la slabirea intinzatorului curelei compresorului AC se desurubeaza mai intai piulita de 15 care e pe axul rolei intinzatoare, apoi se desurubeaza surubul de dedesubt, parca de 13.

Nu am gasit fereastra de forma ovala acoperita cu un dop de plastic amplasata spre fata masinii, stanga, unde se poate introduce tija de 4,5 mm pt blocare arborelui cotit. Te rog frumos sa detaliezi. Surubul fuliei de pe arborele cotit e de 18.

Surburile pompei de servodirectie (cele de 13) se pot scoate fara sa-i demontezi fulia ?

TE ROG MULT SA MA AJUTI CA AM PORNIT LUCRAREA SI M-AM POTICNIT LA BLOCAREA ARBORELUI COTIT !

MULTUMESC !

Edited by neco

Share this post


Link to post

Deci:

Intr-adevar, trebuie demontata fulia pompei de directie ca sa ai acces la cele 2 suruburi.

Fereasta pe unde se introduce tija pt blocare la dintii coroanei se afla cam pe verticala prin filtrul de ulei, mai exact pe baia de ulei (din aluminiu), la vreo 120mm mai sus de cel cel mai de jos nivel al ei, in zona in care nu are contact cu uleiul ci are functia de a acoperi volantul unde se imperecheaza cu carcasa ambreiaj - cutie viteze (am sa incerc maine sa fac o poza). Daca bagi capul sub masina, in fata, pe axul ei longitudinal, se vede.

Popniturile acelea din plastic se demonteaza impingand stiftul de plastic spre interior (nu se mai recupereaza). Eu le-am inlocuit (stifturile) cu popnituri carora le-am intors cuiul (sfera sa fie spre palaria din Al), l-am taiat si nituit cu smolul ciocanului ca sa nu poata iesi cand trag cu patentul de el la o viitoare demontare. Fiind putin evazat la capat (din pricina nituirii), nevoit se extrage impreuna cu partea din plastic cu gheare.

Intinzatorul rolei curelei de distributie are practicate 2 gauri de 4mm ( in piesa mobila - cea cu cioc si in cea fixa - cu "V"ul de aliniere). Introducand o coada de burghiu de 4mm (sau altceva cu acelasi diametru), se blocheaza intinzatorul pentru a se putea intinde puternic cureaua in prima faza. Se trage de partea mobila pana se aliniaza gaurile.

Edited by smv

Share this post


Link to post

Poate exista si alt tip de pompa servodirectie ! La mine nu s-a putut introduce cureaua pe sub pompa aia blestemata, am incercat, m-am chiniut, am tras de curea de-am crezut ca o rup , n-am reusit s-o bag si gata ! Pana n-am desurubat racordul superior, respectiv n-am scos furtunul racordului inferior (are o clema elastic din otel), nu am reusit sa introduc cureaua ! N-am gasit al treilea surub al pompei de apa (le-am gasit pe cel de jos si pe cel din stanga, cum privim pompa). Era frig, se lasase seara, n-am mai rotit pompa. Pintenul (ciocul) rolei intinzatoare este cam cu 2 mm mai sus de varful "v"-ului partii fixe. Merge si asa ! Sper ca nu e mare abatere ! Va rog sa-mi spuneti ce complicatii intrevedeti !

Edited by neco

Share this post


Link to post

Nu exista alt tip de pompa de directie. La mine a mers, destul de usor chiar, Probabil m-a ajutat si anotimpul (vara). Este si cel de-al 3-lea surub, aproximativ pe verticala care trece prin centrul rolei, mai sus putin (cca 15mm) de orizontala tangenta la roata pompei de apa ... In sfarsit ... Era bine daca pintenul era mai jos cu vreo 2 mm, fiindca cureaua se va mai "aseza" un pic. Ce pot zice ? Ca romanul: o merge si-asa !

Edited by smv

Share this post


Link to post

Pai daca pintenul/ciocul e mai sus, arcul rolei e mai comprimat si deci cureaua e mai intinsa, asa zic ! Deci in timp, cand cureaua se va mai aseza/lungi va reveni la semn, varful "V" -ului ! Gresesc ? Tare sunt curios cum ai bagat cureaua pe sub blestemata de pompa servo, M-am chiniut zeci de minute s-o bag pe acolo, ca am realizat ca ai facut cu mana ta ce ai scris. Asa ca am urmat tot ce ai zis. Mie mi se pare imposibil. Am scos cureaua veche pe sub pompa, cu conductele pompei montate pe ea si mi-am blestemat zilele, a fost foarte greu, se agata in diverse colturi ale pompei, nu era loc, etc. Cum ai strans suruburile de 13 ale fuliei pompei servo ? Eu le-am strans cat am putut sa tin cu mana de fulie dar mi se par putin stranse.

Share this post


Link to post

Cred ca ai dreptate cu pozitia ciocului - este mai bine (deci curelele au fost riguros de aceeasi lungime dat fiind faptul ca nu ai recurs deloc la procedura de intindere !). Acum, te rog sa ma scuzi, eu am efectuat aceasta operatie acum 2 ani si ceva; am mai uitat amanunte, mai ales ca nu afost singura mea preocupare (nu am lucrat decat la masina proprie o data si atat !). Ma mir ca la varsta mea mi-am amintit si atata !

Cat despre accesul curelei prin spatele pompei si in spatiul meschin al carcasei nu pot spune mare lucru dar stiu ca nu m-am straduit prea mult (daca as fi injurat din belsug, mi-as fi amintit cu lux de amanunte !). Probabil ( cred ca aceasta este pricina) fiindca eu am slabit mult cureaua (din pompa de apa) pe cand tu nu ai facut acest lucru (este numai o parere).

Suruburile M8 (cheie 13) se strang la cca 2 daNm (gr 8.8 - fara ungere), lucru realizabil numai daca ai o mana puternica (dupa descrierea facuta).

Edited by smv

Share this post


Link to post

Pai nu ti-am spus ca am respectat cu sfintenie ce ai recomandat ?! Ref. la varat cureaua noua pe sub pompa de servo : Trebuie sa fi injurat, nu se poate !! Eu am luat tot iadul la rand ! Am rotit arborele cotit de doua ori cu rola pliata cu burghiu de 4 (orificiile sunt sensibil mai mari, cred ca ajung pe la 5), dar eu, de 4 ai zis, de 4 am folosit !!! Pentru cei ce fac aceasta lucrare : Daca dati jos fulia pompei de servo, suruburile ei de 13 se pot strange elegant dupa ce montati cureaua. Se apasa puternic pe curea cu mana stanga (fulia ramane neclintita !) si cu dreapta se strang surubuile cu o inelara/fixa. Daca alegeti sa demontati racordurile acestei pompe (pt. superior tb cheie de 16, pt inferior un patent cu care se desface un colier), nu cred ca mai e nevoie sa dati fulia jos. Cu regret imens il contrazic pe SMV, il rog sa ma ierte, cele doua suruburi ale pompei de servo se pot desface fara sa se dea jos fulia, cu o inelara/fixa, mai greu, pe sub fulie, dar merge !

Edited by neco

Share this post


Link to post

Am amintit la prima postare ca sunt deschis la orice completari/ imbunatatiri legate de aceasta speta de lucrare. Sunt departe de a fi pefect. Este adevarat ca aspir catre perfectiune (ca orice om, sper). Cat despre strangerea suruburilor fuliei, metoda este excelenta (daca respectam cuplul). De fapt nu facem la fel cu banala roata a masinii ?

Share this post


Link to post

Va rog sa-mi spuneti daca se poate da jos doar capacul de plastic inferior al protectiei curelei de distributie, ce ar mai trebui demontat eventual pe acolo ca sa-l scot. As vrea sa vad daca s-a mai largit cureaua, respectiv daca ciocul/pintenul rolei a venit spre varful "V"-ului. Multumesc !

Share this post


Link to post

Din pacate nu cred ca se poate fara sa parcurgi operatiunile premergatoare. Cele 2 semicarcase aparatoare curea distributie sunt "agatate" cumva una cu alta in zona pompei de ulei, fiind necesar sa o departezi putin dat fiind ca spatiul este meschin (ceea ce presupune si cureaua de accesorii). Nu pot sa-mi dau seama daca se poate fara demontarea semicarcasei superioare si daca poti ocoli demontarea fuliei arborelui pentru a accesa lesne suruburile aparatorii inferioare (ca sa scapi de blocarea arborelui). Dar oricum, tambalaul cu furtunul de admisie, slabirea alternatorului, ridicarea pe cric, roata, carenajele, rezonatorul... ramane !

Nu cred ca o curea foarte putin mai tensionata ar putea crea probleme ca sa se justifice efortul pe care preconizezi sa-l aloci.

Share this post


Link to post

Pompa de apa se poate roti fara a se demonta partea de aparatoare de plastic a curelei prinsa pe motor (cea de sub curea) ? Din mesajul tau rezulta ca da. Ca unul care am schimbat cureaua cu mana mea nu prea vad cum, scuze, d-aia intreb ! Daca nu, te rugam sa ne spui daca si reperul asta e tot din doua parti, ca si capacul, iar daca trebuie demontat, cum se face. La prima vedere trebuie demontat pinionul de distributie al axei cu came. Un cosmar !

Share this post


Link to post

Filmul postat de @Viktor raspunde destul de bine la multe intrebari si ii multumesc pe aceasta cale. Pompa de apa se poate demonta si/sau roti fara a se demonta aparatoarea dinspre motor care este dintr-o bucata. Nu am demontat-o niciodata fiindca nu am avut nevoie (oricum, in aceasta situatie, este clar ca se demonteaza si roata axei cu came).

Share this post


Link to post

Am vazut tot filmul ! Din el se deduce ca se roteste pompa de apa, dar nu se arata cum se face efectiv operatiunea ! Nu vad cum se poate prinde intr-un cleste pompa aia, din cauza aparatorii de plastic. La mine pompa este sub aparatoare, Nu-mi imaginez cum se poate roti, daramite s-o mai si scoti ! Poate masina mea a fost facuta altfel !

Share this post


Link to post

In general pompa de apa este recomandata a se schimba la schimbul a 2 distributii. Eu am schimbat pompa de apa. Nu am patit rau la schimbarea ei..dar am schimbat-o acum aproximativ 5 ani. Nu-mi mai amintesc exact etapele.

Share this post


Link to post

Am vazut tot filmul ! Din el se deduce ca se roteste pompa de apa, dar nu se arata cum se face efectiv operatiunea ! Nu vad cum se poate prinde intr-un cleste pompa aia, din cauza aparatorii de plastic. La mine pompa este sub aparatoare, Nu-mi imaginez cum se poate roti, daramite s-o mai si scoti ! Poate masina mea a fost facuta altfel !

 

Carcasa exterioara, cea inferioara (la baza) e proiectata astfel incit sa ai acces la pompa . Se observa si in video, catre peretele de foc, min. ~6:15 sau min. ~ 7:28 unde iarasi se vede bine portiunea decupata ... Iar de retin bine, la cielo protectia de la baza , in intregime e mai adinca . Pe viu, vei intelege mai bine cum stau lucrurile .

Share this post


Link to post

Este loc ! Eu am invartit-o (dupa ce am slabit cele 3 suruburi inbus) cu un asa-numit cleste papagal, fara dificultate. La inceput mi-a curs putin antigel fiindca slabisem prea mult suruburile si se distantase O-ringul destinat etansarii (le-am mai strans un pic ulterior). Carcasa este decupata in zona respectiva iar golul (mi se pare ca, nu sunt absolut sigur) este astupat de capacul inferior al carcasei profilat anume.

Share this post


Link to post

Este loc ! Eu am invartit-o (dupa ce am slabit cele 3 suruburi inbus) cu un asa-numit cleste papagal, fara dificultate. La inceput mi-a curs putin antigel fiindca slabisem prea mult suruburile si se distantase O-ringul destinat etansarii (le-am mai strans un pic ulterior). Carcasa este decupata in zona respectiva iar golul (mi se pare ca, nu sunt absolut sigur) este astupat de capacul inferior al carcasei profilat anume.

 

'Nteles, sa traiti ! Multumesc !

Share this post


Link to post

Salutare,

 

Stie cineva cumva ce scrie pe cureaua originala a curelei de distributie pentru un Nexia 95 facut in Korea? Am schimbat sambata trecuta (in Franta fiind) kit-ul de distributie (SKF) cu pompa de apa (Airtex cred) + ulei si filtru si cureaua de pe masina era de la francezii de la Hutchinson. Arata aproape ca noua dar conform istoricului masinii (nu stiu veridicitatea lui) a fost schimbata in 2010 si vroiam sa vad daca chiar a fost schimbata sau nu. Masina are 147000 km.

 

In avans, merci de lamurir.

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...