Jump to content
Sign in to follow this  
danuzz

Probleme frane Matiz

Recommended Posts

La mine sabotii au ramas lipiti de tamburi. Intr-o dimineata, cand am vrut sa plec de pe loc, nu vroia, desi eliberasem frana de mana. Am coborat din masina sa vad daca nu am pietre pe la roti. Atunci am accelerat mai puternic (trebuia sa plec cu spatele), a pocnit si s-au deblocat tamburii. Am verificat punand frana brusca pe nisip (de cateva ori) si roata de pe stanga spate nu se blocheaza. Am inteles ca rotile, de pe spate trebuie sa fie umflate la fel. Asta nu am verificat. Dadui jos tamburii si curatai pe acolo cu o carpa (de 30000 km nu umblasem pe acolo). Sabotii au 2 mm grosime. Nu stiu, dar parca frana nu mai tine ca la inceput.

Share this post


Link to post

Eu conform manualului am reparat franele (o roata mergea infranata) si am schimbat pistonul cu toate garniturile.Dar mai mult ca sigur ceea ce a scris Mircea este foarte corect.Eu cat timp am umblat la etrieri am facut si un mic experiment din greseala.Am incercat sa arunc pistonul afara fara sa indepartez garnitura.La fiecare pedala pistonul facea curse prin care iesea si se retragea (mai putin).Daca nu ar fi discul de frana?Amandoua elementele(+ presiunea din circuit) au rolul lor binedefinit in pastrarea distantei milimetrice intre placute si disc.Deci cilindrul de frana nu este aruncat inapoi in etrier cu aceeasi distanta cu care a fost aruncat afara.Se observa si ca odata cu uzura placutelor nivelul de lichid din pahar scade iar odata cu inlocuirea lor nivelul din pahar creste,deci pistonul se deplaseaza odata cu uzura placutelor spre discul de frana in ciuda garniturii :D .Am impresia ca manualele astea de service sunt asa cum sunt..impartial traduse.

 

Eu personal..citind cartea de service..la fata locului,in fata etrierului demontat am zis ca ce scrie acolo in carte referitor la garnitura e o mare prostie. Este o ciudatenie ca desii in carte se arata principiul..in practica nu-l vezi pentru ca sunt si alti factori precum presiunea din instalatie.Totusi..s-a gandit cineva ca poate amandoua elementele ,atat discul de frana cat si garnitura fac acelasi lucru?Unul in completarea celuilalt?

 

Tare mi-e mie ca aceea garnitura are mai degraba rolul de a asigura un echilibru intre iesirea si intrarea cilindrului,respectiv se opune mai putin iesirii pistonului si se opune mai mult intrarii pistonului inapoi in corpul etrierului,adica cursa pistonului spre exterior poate fi mai mare..dar spre interior va avea in general aceeasi valoare,de unde rezulta un interstitiu constant dintre placute si discul de frana.

Astazi chiar am testat faza cu discul de frana si asa e.Ma gandesc ca doar forta centrifuga ar fi suficienta pt a arunca placuta de frana imediat dupa ce forta de apasare a pedalei dispare,dar asta la viteze mai mari.

Tot din cauza ca era sa fac un "buf" am dat fuga si mi-am schimbat de urgenta amandoua discurile de frana care erau ovalizate.Abia acum am realizat de ce cateodata aveam frane mai imprecise.Mai mult ca sigur discul ovalizat arunca placutele prea departe (implicit cilindrul),astfel cand actionam frana se pierdea ceva timp util..

Am atasat o poza cu o garnitura defecta..cred ca din cauza temperaturii ridicate aparute in urma rotii infranate.Efectiv blocase pistonul definitiv.Cauza principala a fost pistonul..garnitura a fost aceea care a pus capac (se lipise efectiv de piston si nu mai permitea intoarcerea).

post-19010-1246815079_thumb.jpg

Edited by Denied

Share this post


Link to post

Forta centrifuga nu se manifesta in lateral, unde sunt si placutele.

Garnitura nu se poate opune iesirii in forta a pistonului, care iese cat de mult se poate.

Am impresia ca manualele astea de service sunt asa cum sunt..impartial traduse.

Front_Disc_brakes.pdf

Share this post


Link to post

Vreau sa schimb sabotii si nu stiu de cat e cheia care desface pulita ce tine tamburul.

Share this post


Link to post

Eu am desfacut cu o cheie franceza. Surubul nu este strans tare.

Share this post


Link to post
Vreau sa schimb sabotii si nu stiu de cat e cheia care desface pulita ce tine tamburul.

Nimeni? Am in drumul meu un Bricostore si nu vreau sa cumpar toata trusa pt o singura tubulara!

Share this post


Link to post

Piulita aceea mare, care tine tamburul, se desface cu o cheie de 30. Garantat!

Share this post


Link to post

Oameni buni, am obosit sa va tot explic. Principiul de functionare al franei pe disc este cel spus de mine. Oricare frana pe disc functioneaza asa, din motive de simplitate in executie si de siguranta in exploatare! Imaginati-va ca burduful acela pe care-l faceti voi responsabil cu realizarea distantei de siguranta intre placuta si disc este imbatranit, rupt sau mai stiu ce defect care il face sa-si piarda elasticitatea. Ce inseamna asta? Ca roata va ramane infranata? Ati incercat vreunul vreodata ce v-am spus? Sa ridicati masina pe cric, sa apasati pedala de frana si apoi dupa eliberare sa rotiti roata? Se aude cum freaca discul de 2 ori, apoi nu se mai aude. De ce? Sau, cand va reparati franele scoateti burduful ala si verificati ce se intampla. Dupa teoria voastra ar trebui sa se blocheze frana.

Share this post


Link to post

Pai nu cred ca te contrazice nimeni..discul de frana e cel care pune placuta de frana la aceea distanta milimetrica.Garnitura doar opune rezistenta placutelor de frana in momentul cand impinge discul,tocmai ca sa asigure aceea distanta milimetrica.Deci una pe cealalta se completeaza.

Eu zic asa: In cazul in care aceea garnitura este deteriorata poate aparea fenomenul de franare inegala pe fata,cu schimbare usoara a directiei de mers in timpul franarii,deci masina va trage stanga sau dreapta in momentul actionarii franei.Si cunosc cazuri..n.

Daca garnitura e veche si se circula mult timp cu placute uzate se poate lipii foarte bine de corpul pistonului,astfel ca la schimbarea placutelor de frana cu altele noi acestea vor freca pe disc...cresteri de temperatura>>ori circuli cu masina asa si nu observi pana se uzeaza placutele,ori schimbi garnitura,cureti pistonul..etc.

Vreti frane bune? Verificati toate elementele mecanismului de franare si ve-ti avea!Altfel stai ca nu am greutate,sau ca am greutate prea mare,dau o tuica la itp,etc.Povesti!.

Edited by Denied

Share this post


Link to post
Oameni buni, am obosit sa va tot explic. Principiul de functionare al franei pe disc este cel spus de mine.

Eu cand am avut necaz cu o roata infranata, am citit si m-am descurcat cu ce scrie in manualul electronic de service

 

burduful acela pe care-l faceti voi responsabil cu realizarea distantei

Burduf ii zic mesterii la garnitura de protectie de la gura cilindrului. Responsabil cu revenirea este inelul de cauciuc cu sectiune dreptunghiulara de vine incastrat in cilindru si sta strans pe piston. Ambele repere se schimba la reparatie, costa 10-12 lei.

 

apoi dupa eliberare sa rotiti roata? Se aude cum freaca discul de 2 ori, apoi nu se mai aude

Se cam aude de mai multe ori si n-ai ce-i face. Placutele sunt destul de slobode in locasele lor si in repaos cam stau cum vor ele, asta fara a freca semnificativ cand discul se roteste.

Share this post


Link to post

Toate garniturile vin in kitul de reparatie,pentru inlocuirea garniturii se scote cilindrul complet din etrier.

@Mircea,sau produs niste erori,nu te mai gandii la burduf petru ca acesta nu are decat rolul de a proteja de praf pistonul.Eu le-am schimbat toate pentru ca asa erau in kitul de reparatie,desii nu am inteles atunci pe loc principiul functionarii.Daca am citit pe undeva ca pistonul este impins inapoi de forta elastica a burdufului ,am crezut ca am inteles fenomenul.Fals.Pur si simplu s-a confundat garnitura cu burduful.Garnitura nu se vede,trebuie scos cilindrul afara din etrier.Tomis are dreptate.

 

Nu pot sa-mi modific postul de mai sus,cel in care am pus o poza.Ala e burduful nu garnitura.. :-j

Edited by Denied

Share this post


Link to post

Salutare!

 

Nu am mai scris de mult dar asta din cauza ca Matizelul meu nu mi-a mai facut probleme de o perioada buna de timp!!! :)

 

 

De curand (7 zile) am schimbat cauciucurile, si am facut unghiurile in service. Acum vreo 2-3 zile am observat ca la viteze mai mari (100-120) cand franez, masina are tendinta sa fuga inspre dreapta destul de tare. A fost o senzatie naspa deoarece a trebuit sa corectez tragand volanul dreapta. Rezultatul a fost o oscilatie periculoasa a masinii. Am testat franele si la viteze mai mici si am observat ca roata dreapta fata se blocheaza si scartaie.

 

Am verificat franele fata personal, placute etrieri-se misca foarte usor cand sunt impinsi, totul pare aparent normal.

 

 

Vreo idee!!!???

 

Imi cunosc masina foarte bine si nu am mai intalnit problema asta pana acum.

 

Nu am schimbat pana acum lichidul de frana. Matizul e din 2003, toamna, si are 126.000 km. Imi aduc aminte ca acum 6 luni mi s-a blocat uin pic frana pe fata dreapta, se incinge foarte tare...am scos roata si am impins pistonasul inainte si inapoide 4-5 ori, i-am uns parte care iese din butucul etrierului cu n pic de WD40 si -l-am curata. De atunci si pana acum a mers perfect.

 

 

Am testat rotile si se invart liber fara nici o problema cand frana nu este calcata.

 

 

Peste 3 zile trebuie sa plec intr-o calatorie lunga inspre Romania si nu as vrea sa plec cu franele in aceasta situatie..

 

 

Va rog...AJUTOR...ceva sfaturi si solutiiii...

 

 

Multumesc!

Share this post


Link to post
masina are tendinta sa fuga inspre dreapta ... a trebuit sa corectez tragand volanul dreapta.

Cam ciudat !

Am testat franele si la viteze mai mici si am observat ca roata dreapta fata se blocheaza si scartaie... placute etrieri-se misca foarte usor cand sunt impinsi, totul pare aparent normal... acum 6 luni mi s-a blocat uin pic frana pe fata dreapta, se incinge foarte tare...am scos roata si am impins pistonasul inainte si inapoide 4-5 ori, i-am uns parte care iese din butucul etrierului cu WD40 si l-am curatat. De atunci si pana acum a mers perfect. Am testat rotile si se invart liber fara nici o problema cand frana nu este calcata.

Ar fi simptomul franare inegala. Probabil ca problema pe dreapta a revenit, fiind remediata superficial, mizeria se aduna si innauntru. Sau, de ce nu, dreapta merge acum perfect si stanga e mai lenesa. Pana sa schimbi lichidul, poti face repede o aerisire pe fata.

Share this post


Link to post
... Nu am schimbat pana acum lichidul de frana. Matizul e din 2003, toamna, si are 126.000 km ...

Poate te lasi convins sa schimbi lichidul de frana dupa atatia ani. Acum se lasa si cu o spalare/curatare a instalatiei.

Share this post


Link to post

QUOTE(aporob @ Aug 16 2009, 12:44 AM) *

masina are tendinta sa fuga inspre dreapta ... a trebuit sa corectez tragand volanul dreapta.

 

Cam ciudat !

 

 

 

Scuze!

 

 

a rebuit sa corectez tragand volanul stanga!!!!

 

 

 

 

De ieri, am reinstalat placutele vechi de frana m-am mai "jucat cu pistonasele (am icercat sa le scot cat de mult inafara si sa le curat,, mi s-a parut ca se misca cu destula usurinta) Apropo se pune lubrifiant pe piston? Am incercat sa scot cilindrii(pistonasele) cat de mult posibil inafara- fara sa pierd lichid e frana, si pareau intacte fara urme de zgarieturi sau coroziune.

 

 

Am fost la service-ul ce mi-a facut alinierea (unghiul) rotilor acum o saptamana, si mi-au spus ca daca in timpul mersului masina nu vireaza dreapta sau stanga, alinierea este buna. Cand franez si trage asta e alt defect. Oare e posibil ca alinierea proasta a rotilor sa se sesizeze doar la franare si nu in timpul mersului? Mi-au spus, fara sa verifice, ca de vina este discul de franare???!!!!

 

La verificarea vizuala care am facut-o eu totul parea in regula cu discul...fara urme de uzura inegala...

 

 

Am aerisit franele...ca la carte...nu existau urme e goluri de aer

 

 

Am mai testat franele din nou dupa toti acesti pasi si tot la fel:

* la 80-100 kmh franez si masina are tendinta ffff puternica de a vira dreapta..

* la 20-30 km franez puternic si se blocheaza mai intai roata dreapta si apoi foarte putin cea din stanga.

 

 

Ar putea fi amortizoarele... nu am simtit nimic neinregula in viraje sau la mers in linie dreapta?

 

 

Ce alte sugestii mai aveti?

 

Va multumesc anticipat!!!!

 

Robert

Edited by aporob

Share this post


Link to post

Robert. Cind apesi pedala de frina,simti trepidatii in pedala sau la volan? ai curatat pistonasele si glisierele la ambii etrieri (stinga/drepta)? presiunea din anvelope-fata este egala? uzura placutelor este aproximativ egala la ambii etrieri? Poti unge pistonasele cu lichid de frina,doar unse,nu sa curga.

Share this post


Link to post

Buna!

 

Nu se simt trepidatii in mod deosebit. Parca cu ceva timp in urma siteam un mic tremurat al volanului cand franam. Am curatat pistonasele si glisierele etrierelor pe ambele parti. La glisere am adaugat vaselina in locasurile in care intra in partea fixa a corpului de franare.

 

Azi o duc si la mecanic desi aici la Londra o sa ma cam usture...

 

 

E posibil sa fie deformat discul de franare pe dreapta desi nu sunt urme vizibile la ochiometru? Sa ii cumpar etriere noi sau discuri...

 

 

Ce sa-i mai fac oameni buni ca ma exaspereaza? Ieri, duminica m-am 'inchinat' toata ziua la Matizelul meu incercand sa rezolv propblema??

 

Multumesc!

Share this post


Link to post

De cateva zile a aparut o chestie urata la sistemul de franare, ma duce gandul la servofrana. Lichidul e destul de nou, placutele si discurile bune. Fara motor, se simte tare cand apas pedala. Cu motor si in mers, cursa s-a lungit aproape pana la cap si masina nu mai ingheata decat la viteza mica. Pedala lucreaza cu un hasait. Ce e mai nasol, mai apar socuri sacadate in pedala, care se duce cam pana jos si se aude trancanind ceva (senzatia e spre mijloc-spate). Cu siguranta, starea este inadmisibila. Intreb si eu daca a mai patit cineva ?

Share this post


Link to post
Postul l-am citit, dar nu e cum scrie in PDF, care e din documentatia de Matiz, si pe care cred ca l-a citat si Denied. Carevasazica : la apasare, garnitura, care este foarte presata pe piston, se rasfrange inspre afara - e si un desen. Cand nu mai e presiune, fiind de cauciuc, se indreapta singura la loc si taraste si pistonul spre inauntru, sa zicem 0,5 mm. Atat, deci pistonul se retrage intotdeauna din pozitia lipit de placuta, inauntru cu 0,5 mm ( valoare constanta ).

 

 

Eu ti-am destainuit din tainele mestesugului unor mesteri priceputi, deloc ageamii... Pentru strangulat furtunul, care este destul de rezistent, a folosit un cleste cu piedica de ramane strans. Etrierul ai grija sa il izbesti in limita bunului simt, eventual cu o carpa sub el.

 

Citesc si m-a minunez,m-a minunez si apoi plang. De unde le scoate-ti

pe astea cu strangulatul furtunului cu patentul sau cu dopuri ,pai nu-i mai simplu ca inainte de a desface furtunasul sa bagati o cala (o bucata de lemn ,coada de ciocan)intre pedala de frana si bord atat doar sa fie actionata putin frana si garantat nu mai pierdeti lichid deoarece se inchide supapa din pompa de frana care permite lichidului sa treaca din rezervor in corpul pompei.Altfel cum scrie in manual contaminati lichidul sau mai grav deteriorati furtunul. Cat despre "garnitura care se rasfrange in afara" MA LASI !!!!! aia e garnitura de etansare nici aia si nici burduful de protectie nu au rolul de a retrage pistonul etrierului inapoi. Daca va uitati atenti vedeti ca placutele intra in contact cu suportii elastici care au acest rol.La dacii erau ca o tablita lunga care venea sub placuta de frana ,la matiz e tot din tabla subtire dar e la ambele capete a placutelor. Puteti scrie ce vreti pe forum dar eu nu vreau sa ma trezesc in spatele meu la vre-un semafor cu unul care a strangulat furtunul de frana cu patentul , ca asa a citit pe forum. Drumuri bune!

Share this post


Link to post
Citesc si m-a minunez,m-a minunez si apoi plang. De unde le scoate-ti pe astea cu strangulatul furtunului cu patentul ...mai simplu...sa bagati o cala...

Hai salut ! Cum de unde le scoatem ? Pai nu-ti spusei ? De pe la service-uri si de pe la mesteri, care cu asta se ocupa. Furtunache e flexibil si rezistent si o juma' de ora de reparatie rezista fara probleme. Ar trebui sa-ti multumesc ca ai scos-o pe asta cu cala (o bucata de lemn, coada de ciocan), dar trebe sa studiez cum e cu pompa, insa am mari indoieli ca din tubulatura de frane, daca e inchisa la capatul de sus, nu curge lichid pe capatul liber de jos, cat reparam la etrier.

Cat despre "garnitura care se rasfrange in afara" MA LASI !!!!! aia e garnitura de etansare nici aia si nici burduful de protectie nu au rolul de a retrage pistonul etrierului inapoi. Daca va uitati atenti vedeti ca placutele intra in contact cu suportii elastici care au acest rol.

Daca ne uitam atent, vedem ca suportii elastici din tabla subtire care intra in contact cu placutele nu au nici-o treaba cu retragerea pistonului inapoi in etrier. Daca mai citim atent ceva posturi mai la vale, si anume atasamentele EtrierMatiz.pdf scris pre romaneste si facand parte din documentatia tehnica elaborata pentru aceasta masina, sau Front_Disc_brakes.pdf, acelas lucru pe englezeste, daca e vre-un dubiu, ceva... vedem ce zice fabricantul despre frana lui cu disc. Ai mare dreptate, garnitura aia are si rol de etansare, asa e, nu iese lichidul pe langa ea.

Pa, te las !

Edited by tomis

Share this post


Link to post

Tu cand astupi capatul superior al unui tub cu lichid, pe cel inferior va mai curge ceva? Ca la mine, cand faceam experimentul asta in clasa a V-a nu curgea...

Cat de elastic sa fie "furtunachele" sa reziste la toate metodele tampite folosite de asa-zisii mesteri? Exista prin manual vreo metoda care spune :strangulati furtunul, bagati doape de carpa, paie, lemne etc? Oameni buni, vorbim de frane, nu de un furtun de radiator, chiar vreti sa rupeti gatul sau sa nenorociti pe cineva? Pana cand va mai permiteti inconstienta improvizatiilor, a placutelor de frana neschimbate de mult, a sabotilor aftuiti pe suporti ca sa prinda mai mult pe niste tamburi uzati, a furtunelor pline de crapaturi, a lichidului de frana de consistenta apei, neschimbat cu anii...? Sunteti singuri pe strada?

Share this post


Link to post

Am un Matiz din 2000 care are vreo 160.000 km la bord. acum vreo 2 luni l-am imprumutat unei rude cam 2 saptamani. Dupa ce mi l-a returnat a stat prin parcare circa 3 saptamani fara sa-i dau nici macar o cheie. La un moment cand am plecat cu el mi-am dat sema ca de fapt pedala de frana este tare. La inceput nu se prea simtea la viteze mici, insa daca prindeam mai mult de 40km/h trebuia sa apas tare pe pedala de frana ca sa incep sa pot frana. Am facut o comparatie apasand pedala de frana cand masina este pornita si cand masina este oprita. Nici o diferenta.

 

M-am adresat unui mecanic, dar acesta nu a avut timp sa se uite, dar mi-a spus scurt ca este pompa de frana ( adica aia - si imi arata o tulumba pe care o identific in manual ca fiind servofrana). Stiam ca mecanicul obisnuieste sa ceara clientilor si piese care nu erau defecte asa ca am cerut o parere si altui mecanic. Acesta mi-a spus un lucru asemanator, dar fara sa se uite, ca si el era ocupat tare...fuma o tigara.

 

M-am hotarat sa merg la magazin si sa cumpar piesa, dar acolo imi spune o vanzatoare experimentata ca nu exista pompa de frana ci cilindru principal si servofrana. Unul din doua este defect. Si ca servofrana ea a vandut in 11 ani de cand este vanzatoare la magazinul de piese auto de Daewoo numai una si aia la un Tico care avea vroe 280.000 km la bord. Asa ca ma trimite ea la un mecanic mai bun. Acesta m-a programata la sfarsitul saptamanii viitoare. Insa pana atunci as vrea sa aflu si de la altii la ce sa ma astept. Am intrebat prieteni si cunostinte care se mai pricepeau la mecanica auto si au avut pareri impartite despre ce ar putea fi. Pentru mine oricum sunt devastatoare preturile: manopera cam peste tot este (pentru o astfel de reparatie) undeva intre 150 si 250 ron, pretul la cilindru principal este 425 ron iar la servofrana este de 900 ron.

 

Au mai existat si pareri conform carora trebuia sa fac schimbul de lichid de frana de acum 1 an (ultimul schimb l-am facut acum aproape 3 ani) si ca as avea vre-un piston etrier nefunctional si are trebui aerisit si sistemul de franare. sau ceva supape blocate. Ceva de genul...

Edited by Mircea
Data viitoare foloseste functia cautare mai intai!

Share this post


Link to post

Vezi chestiile astea :

Cam asa este cu preturile, la un atelier mic poti scoate o manopera mai mica. Servo cu pompa este cam 150 la dezmembrari si te rezolvi

ServoFranaMatiz.pdf

Edited by tomis

Share this post


Link to post

. Am facut o comparatie apasand pedala de frana cand masina este pornita si cand masina este oprita. Nici o diferenta.

 

Servofrana functioneaza pe baza vacumului facut de motor.Verifica furtunul ce merge de la servo la motor sa nu fie sarit de la loc,spart sau infundat.Verfica atat furtunul cat si supapa care se afla pe el si care e posibil sa se fi blocat pe inchis.

Edited by danutza

Share this post


Link to post

As dori si eu sa schimb sabotii la Matiz, dar nu stiu ce dimensiune are piulita crenelata de la tambur. Poate sa ma ajute cineva? Ce dimensiune are piulita crenelata la Matiz?

Ma puteti ajuta si cu alte sugestii la schimbarea sabotilor? Stiu ce trebuie sa fac, dar e prima data la matiz cand fac acest lucru si m-ar ajuta cateva sugestii.

Multumesc!

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...