Jump to content
Sign in to follow this  
nuvolari

Tico, Reducere Consum Urban

Recommended Posts

Ma gandesc la un sistem electronic care sa poata sesiza cand se ruleaza in frana de motor si sa inchida electrovalva de relanti, principiu deja aplicat la injectiile moderne de benzina.

 

Problema este ca electrovalva n-a fost gandita sa lucreze prea des si s-ar putea sa nu reziste in timp...

 

Trebuie montat un contact care sa se inchida cand clapeta de acceleratie este inchisa, eventual montat la capatul surubului de reglaj turatie relanti. Sau sa se izoleze de masa suportul care tine acest surub si sa faca masa la relanti. Contact inchis + impulsuri catre primarul bobinei mai multe decat la turatia de 1000rpm > electrovalva inchisa.

 

Cred ca s-ar obtine reduceri de consum urban de peste 15%.

Share this post


Link to post

Exista deja acest sistem facut pentru DACIA. Eu asa aveam montat de mine cu o flansa speciala la carburator...exact lucrul asta il facea. Cand oprea se stingea si un LED din bord. Era bun cand coborai o panta, tu nu opreai motorul, dar montajul taia benzina. Nu se observa o reducere mare dar era ceva! Deasemenea actiona de fiecare data cand schimbai viteza!

Share this post


Link to post

Si s-ar mai gasi acest device? mai complicat cu traductorul de impulsuri, acceasi polemica ca in cazul turometrelor :dizzy:

Share this post


Link to post

In frana de motor, consumul este zero. S-a discutat indelungat pe tema asta.

Share this post


Link to post

Este asa doar la injectia asistata cu ECM-ul care face acest lucru. In rest, consumul in frana de motor este consumul de la ralanti.

Pentru reducerea consumului in urban este bun un dispozitiv din acela. Dar nu stiu de ce nu se incearca la noi si cu acetona, 1/320, adica vreo 100 ml la 32 L ? Vad ca amorocanii baga acetona la greu. Apropo, unde gasesc acetona pura si nu aia pentru curatzat vopseaua de pe unghii ?

Edited by tolin_afc

Share this post


Link to post

pai si ce efecte are acetona in benzina? fi si tu mai explicit pls... si acetona de unghii ce are?

Share this post


Link to post

Acetona de unghii are parfum si e diluata, daca nu ma insel :scarpin:

Share this post


Link to post

Am si eu o intrebare: Cand vezi stopul ca e rosu de departe cum sa mergi ca sa fii mai economic(la Tico ma refer) sa o scoti din viteza si sa o lasi sa mearga din inertie sau sa stai cu ea intr-o treapta de viteza care sa-ti permita sa ajungi la stop fara sa te franeze prea repede.

 

CAt despre economizor o sa-l studiez ca mai am unmontaj dar nu cred ca mai am manualul care iti spunea cum se conecteaza.

Share this post


Link to post

Din punct de vedere al consumului e la fel: frana de motor sau scoasa din viteza (relanti).

 

Disputa cu care varianta e mai buna, frana de motor sau scoaterea din viteza si utilizarea franei de picior e veche de cand lumea. Teoriile spuneau ca daca folosesti frana de motor reduci uzura franelor dar in acelasi timp se raspunea cu teoria cealalta cum ca uzura pe motor creste in acest caz si atunci ce e mai ieftin: sa segmentezi motorul mai devreme sau sa schimbi franele mai devreme. O statistica ar putea ajuta dar nu cred ca se baga nimeni sa faca astfel de statistici...

 

Parerea mea personala este sa nu umblati sa "optimizati" un obiect care atinge o fiabilitate destul de mare. e un fel de a-ti bate singur un cui in talpa.

 

E adevarat ca s-a discutat si paradiscutat despre consumul zero in frana de motor la injectie dar comparand cu taierea contactului in mers e diferenta mare. De aici eu am tras concluzia personala ca si la frana de motor la injectie EXISTA un consum oarecare, poate mai mic decat la ralanti dar oricum exista. Nu vreau sa pornesc o discutie pe aceasta tema, asta e parerea mea personala. Se poate face un test (pe raspundere proprie) prin taierea contactului (ai siguranta ca a fost taiat gazul) in mers si, la ce zgomote scoate motorul, concluzia va veni de la sine.

Share this post


Link to post

Hai sa-mi dau si eu cu parerea (dupa ce m-am hlizit la schemele carburatorului de Tico, adevarat mai ciudat decat ala de Oltcit).

 

@Soran, despre mers economic spre stop

Daca nu ai un economizor care sa taie circuitul de relanti, atunci mersul in frana de motor e mai putin economic, deoarece se baga amestec atat pe circuitul de relanti (care functioneaza eminamente prin depresiunea de sub clapeta de acceleratie inchisa, cat si prin circuitul de frana de motor (care dupa parerea mea scade eficienta franei de motor). Asa ca mai bine mergi la liber.

Daca ai economizor, asta o sa taie circuitul de relanti pentru turatii mai mari (cam de 1200-1500, depinde de reglaj), asa ca daca mergi in frana de motor si turatia nu scade sub pragul asta, vei merge numai pe circuitul de frana de motor. Care circuit e mai economic, cel de mers in gol sau cel de frana de motor, nu stiu, depinde de prea multe lucruri, dar mai ca as crede ca cel de frana de motor aduce putina benzina si deci e mai economic.

Chestia cu frana de motor e buna si pentru ca, daca incepi sa "simti" traficul o sa freci mai putin ambreiajul si cutia de viteze.

 

Despre EEBIO (parca asa se numea Economizor Electronic de Benzina... nu mai stiu)

Mi-am luat si eu unul ca sa-l pun la Oltcit pe vremuri. Aveam si acolo electrovalva. Mda, se mai ardea bobina, dar nu neaparat din cauza ca era prea frecata (oricum n-am pus dracia aia de economizor niciodata). Ea sta oricum tot timpul alimentata cat motorul merge. In zece ani mi s-a ars o singura data. La Oltcit solutia era simpla, trageai un pic socul si scapai de oprirea motorului la relanti.

Deci EEBIO asta venea cu un "contact" pentru clapeta sub forma unui surubel intr-un soi de piulita de plastic pe care trebuia sa-l montezi undeva astfel incat sa simta clapeta inchisa. Asta e singura piesa pe care am montat-o pe masina.

Mai era un fir pe care trebuia sa-l legi la delco pentru a capta turatia.

Ideea era simpla si sanatoasa:

- daca aveai contactul de clapeta deschis n-aveai de-a face cu EEBIO

- altfel (daca se inchidea) inseamna ca era o situatie candidata la "frana de motor"

- daca turatia era mai mare de o anumita valoare (mi-aduc aminte vag ca era vorba de 1200-1500 rpm) se lua tensiunea de pe electrovalva si astfel circuitul de ralanti era "out"

- altfel, se punea tensiune pe electrovalva si intra in functiune si circuitul de ralanti

Ce nu mi-a placut mie la dracia aia era lipsa unui "hysterezis". Ideea era ca daca brusc motorului ii vine ceva mai mult amestec (de exemplu la alimentarea electrovalvei) incepe sa se bucure si turatia va creste si invers (daca ii tai "macaroana"). Si aici s-a rupt filmul, pentru ca m-am apucat sa-l imbunatatesc si la faza asta am ramas.

Prin urmare, rezultate experimentale nu am, dar cred ca ceva, ceva se scoate prin oras, mai ales in conditiile traficului de acum (povestea cu Oltcitul are deja vreo 10 ani si, trebuie sa admitem cred ca, ceva-ceva s-a mai schimbat pe strazi).

 

Cred ca ar fi interesanta o aplicatie de "economizor" la Tico.

Share this post


Link to post
pai si ce efecte are acetona in benzina? fi si tu mai explicit pls...

Se zice ca acetona este un aditiv pentru cresterea vaporizarii benzinei. Desi este creditata cu cifra octanica 150, datorita proportiilor in care se foloseste, nu creste CO de la benzina. Experientele unor hobbisti apreciaza 15-30% reducere a consumului. Dar la ei se gaseste la magazin recipiente pe care scrie acetona pura 100%. In plus, combinatia este creditata cu scaderea emisiilor poluante.

Share this post


Link to post

@tolin_afc: In regim de relanti accelerat, fortat, se consuma mai multa benzina pe unitatea de timp deoarece crescand depresiunea de sub clapeta de acceleratie creste si debitul de benzina prin jiglorul de relanti. Cine este mai atent a sesizat ca franarea este mai buna in regim de frana de motor nu doar datorita franarii produse de motor ci si datorita cresterii depresiunii in colectorul de admisie si deci si in servofrana, obtinandu-se o servoasistare mai puternica a franei..

Referitor la acetona, iata ce mi-a dezvaluit un inginer chimist: "acetona 100% intra in categoria substantelor foarte toxice,ai nevoie de licenta speciala pentru achizitionare"

 

@SORAN: Daca ai benzinara pe injectie atunci e mai de preferat frana de motor, mai ales ca motorul este fiabil si placutzele de frana sunt deseori scumpe.

La Tico sunt placutzele ieftine si cred ca te scoti mai bine cu mersul la liber, adica benzina suplimentara consumata prin franarea frana de motor e mai costisitoare decat schimbatul placutelor putin mai devreme, asa ca incearca sa gasesti acest interesant device care da titlul acestui thread.

 

@Abram Burel: Hysterezisul pomenit de tine este folosit la injectiile moderne de benzina, cine are computador de bord a remarcat ca la frana de motor consumul aratat nu devine instant nul, se face o scadere gradata spre 0 a timpilor de deschidere ai injectoarelor. In cazul carburatiei, ar trebui pusa saraca electrovalva in regim pulsatoriu foarte rapid si sigur n-ar fi in stare, ca doar nu-i injector

Edited by nuvolari

Share this post


Link to post
@SORAN: Daca ai benzinara pe injectie atunci e mai de preferat frana de motor, mai ales ca motorul este fiabil si placutzele de frana sunt deseori scumpe.

La Tico sunt placutzele ieftine si cred ca te scoti mai bine cu mersul la liber, adica benzina suplimentara consumata prin franarea frana de motor e mai costisitoare decat schimbatul placutelor putin mai devreme, asa ca incearca sa gasesti acest interesant device care da titlul acestui thread.

da, dar cand faci frana de motor mai uzezi si motorul, ambreiajul cand debreiezi. placutele de frana pana la urma sunt mult mai usor de schimbat decat ambreiajul. eu de asta prefer sa nu folosesc prea mult frana de motor, ci cel mult cand cobor dealuri si foarte putin pe la semafoare.inca te mai si trezesti ca tu faci frana de motor cand ajungi la stop, retrogradand din timp ca sa nu folosesti mai deloc frana si vine vreun tartan din spate si-ti da claxoane ca de ce mergi incet desi oricum e rosu semaforul.

Share this post


Link to post

Eu ziceam de frana de motor fara retrogadare ca nu e iarna doar; in treapta curenta de viteza pana ajungi la turatia la care porneste iar injectia, sa zicem cu a IV-a de la 60 la 35-40km/h

Edited by Senna

Share this post


Link to post

Am gasit cartea tehnica de la economizor, o electrovalva noua flansa care se punea la carburatorul de dacie(am vreo 10 bucati daca mai e cineva interesat :) ). O sa o aduc joi sa o studiez cu Abram Burel. Presupunand ca am face acest montaj si ar merge perfect oare electrovalva carburatorului de tico o intrerupe benzina unde trebuie?

Share this post


Link to post

as dori si eu manualul de la economizorul ala [-O< ca am impresia ca mai am si eu unul

Share this post


Link to post

De intrerupt intrerupe ce trebuie si, atat cat ma pricem, unde trebuie. Interesant e ca la Tico mai e si circuitul de "frana de motor". Pe ala nu-l mai intrerupe nimeni.

Automat, ca daca vrei neaparat sa o faci, permanent, nu cred sa fie o problema. Nu stiu ce impact are circuitul asta, n-am mai intalnit (nu ca as fi vazut nspe mii de carburatoare, pur si simplu nu am intalnit asa ceva).

Share this post


Link to post

O sa iti dau si tie un manual ZLI ca am mai multe. Da e mai ciudat carburatorul de Tico. Oricum mie mi-a mai facut autoaprindere cu tot cu valva aia.

Share this post


Link to post
pai si ce efecte are acetona in benzina? ...

dizolva diverse componente sau le imbatraneste. (pe langa efectele pozitive: curatarea instalatiei, cresterea cifrei octanice)

in manualul de tico este specificat ca nu se utilizeaza produse pe baza de acetona (pentru curatare)

in benzina banuiesc ca e mult mai diluata si nu distruge imediat membranele si cauciucaraia)

mult mai elegant ar fi sa scadem consumul prin metode mai elegante

Edited by ZLI

Share this post


Link to post

Am un document WORD in care sunt stranse toate informatiile despre economizorul de benzina, am pus si montajul pentru doritori. Cum fac sa il puteti lua si voi de aici?

Ar trebui mutat subiectul la electronica acolo ca prin tuning doresti cresterea performantelor care nu prea se poate face cu consum scazut.

Edited by SORAN

Share this post


Link to post
dizolva diverse componente sau le imbatraneste. (pe langa efectele pozitive: curatarea instalatiei, cresterea cifrei octanice)

in manualul de tico este specificat ca nu se utilizeaza produse pe baza de acetona (pentru curatare)

in benzina banuiesc ca e mult mai diluata si nu distruge imediat membranele si cauciucaraia)

- 1 parte acetona la 320 parti benzina (0,003) cum e: mult diluat, foarte mult diluat, extraordinar de mult diluat sau n-are rost sa punem problema ?

- la fel cu cifra octanica, ia 0,1L de CO150 si amesteca cu 32L de CO95. E ca si cum n-ai pus ceva.

Share this post


Link to post

Documentul pregatit de Soran il gasiti aici(pdf, 2.58M).

Puteti sa va aruncati un ochi si pe aici si vedeti ce s-a discutat despre economizor (e drept, amestecat cu altele).

Share this post


Link to post

"Posted 29 May 2005 - 10:36

Am si eu o intrebare: Cand vezi stopul ca e rosu de departe cum sa mergi ca sa fii mai economic(la Tico ma refer) sa o scoti din viteza si sa o lasi sa mearga din inertie sau sa stai cu ea intr-o treapta de viteza care sa-ti permita sa ajungi la stop fara sa te franeze prea repede.

 

CAt despre economizor o sa-l studiez ca mai am unmontaj dar nu cred ca mai am manualul care iti spunea cum se conecteaza.

Lanterne LED profesionale! Contactati-ma! " sa inteleg ca stopul isi schimba culoarea :shock:

Share this post


Link to post

salut ... am si eu un Tico de vreo saptamana si am o nelamurire merge prea turat la pornire ...si nu stiu cum se regleaza socul automat sa nu se mai tureze asa si cred ca din cauza asta imi consuma mai mult ca merge foarte turat ... e tico din 2000 motorul de 47 cp :-/

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...