Jump to content
Sign in to follow this  
catapkz

Oxigen pentru Bucuresti

Recommended Posts

Se mai stie ceva de propunerile de a taxa foarte scump masinile cu norme de poluare mai vechi ?

...si mai ales interzicerea lor in București?

Share this post


Link to post

Nu e nimic nou, nu s-a propus nimic... momentan au lasat-o asa. Vedem in timp ce idei le mai vin.

Share this post


Link to post

Intrebarea e : "io cu cine votez".  

Cam in asta consta sistemu' de securitate a lu' dumnu portmoneu ! 

Share this post


Link to post

Eu as merge pe ideea "wait and see". Multi nemti s-au apucat sa vanda dieselurile din dotare pentru ca s-a interzis accesul in centru cu masinile euro 4 sau mai jos, la noi nu cred ca se va intampla prea curand data fiind puterea de cumparare si faptul ca incepe campania electorala 🙂 .

Share this post


Link to post

In Hamburg pe câteva străzi s-a interzis și dieselul euro5. Si se zvonește ca Berlin și Stuttgart sunt pe teava. 

Exista o decizie în justiție (recenta) care permite orașelor să-și stabilească propriile criterii, și e posibil sa apară o avalanșă de interziceri. 

 

Hai sa fim noi sănătoși si la mulți ani! 

Share this post


Link to post

Cu electrocasnicele la usa ... in viitorul apropiat n-o sa mai vezi roata de diesel prin aras. Doar aici se bate . N-ai decit s-o bagi in priza daca vrei sa te dai prin oras.

Share this post


Link to post

In Germania e foarte clar de ce fac chestia asta: toti fabricantii de masini autohtoni cheltuie miliarde pe dezvoltare si trebuie sa isi scoata banii. Sa nu credeti ca nu exista lobbysti acolo platiti cu bani grei de producatorii de masini pentru a "convinge" oameni din guvern si parlament ca este bine sa se dea aceste legi. Iar legea care lasa la mana primariilor decizia de a interzice anumite norme de poluare este ca legea de la noi care permite primariilor sa isi mareasca salariile. Practic orice primarie din Germania isi poate mari veniturile din taxe daca prostimea isi cumpara masini noi. Nu mai vorbim de lobbystii care acum trebuie sa "convinga" oamenii din administratia locala cu bani mai putini.

In Romania, ca de obicei, lucrurile se vor misca mai greu. Asta in primul rand pentru ca cei mai multi nu isi permit o masina electrica noua, iar oferta SH e slaba. De asemenea producatorul autohton Dacia a vandut masini Euro 5 pana in ultima clipa si nimeni nu vrea sa supere clientii care au masini vechi de 3-5 ani. In plus nu cred ca in viitorul apropiat Dacia va scoate o masina electrica.

Iar pt Bucuresti dna Firea, precum si urmasii ei isi vor pune in cap pe langa soferii obisnuiti si taximetristii, RATB-ul si transportatorii mici. Si nimeni nu vrea sa intre in gura taximetristilor, aia stiu injuraturi multe 😄 . Dar probabil, ca sa para si ei verzi, vor interzice in prima faza in zona centrala masinile de la non-Euro la Euro 2 (maxim 3), practic acea mica parte a oamenilor care nu reprezinta un pericol pentru dna primar...

 

Edited by ches

Share this post


Link to post

Nu cred ca e lobbyul auto la mijloc, ci alte lobbyuri. Treaba e ca vanzarile de diesel s-au dus la vale, iar industria auto din astea isi scotea profiturile babane  (vanzand scump masini cu tehnologii deja amortizate, si cu intretinere post-vanzare scumpa) si acum trebuie sa caute solutii... si sa se lupte cu transportul in comun sau ceea ce e si mai naspa pentru ei, cu car sharing.

Daca apar pe bune masinile autonome, cu un sistem de car sharing pus la punct parcul auto s-ar putea reduce la 15% din cel actual. Practic parcarile ar deveni inutile (am putea planta panselute pe ele) insa nu cred ca industriei i*ar conveni sa scada atat de tare numarul de masini vandute. Asa ca dupa parerea mea vor amana cat vor putea asta. 

Share this post


Link to post

@mr_ : eu cred ca viziunea asta este usor utopica. Este posibil, dupa parerea mea, sa se preteze la anumite piete insa nu as generaliza. Gandeste-te doar la situatiile in care exista 2-3 masini/familie in conditiile in care se poate ca doar una sa fie folosita. Nu cred ca am ajuns la nivelul la care masina personala sa isi piarda, peste noapte, din simbolistica sociala actuala. Daca ar fi sa exageram, putem compara masina cu tigarile sau drogurile, macar la nivel de idee.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Sau putem la fel de bine sa e comparam cu televizoarele color si masinile de spalat.  Cine avea un televizor color in anii '80 era mare. Iar la doua nici nu prea puteai sa te gandesti. 

Industria auto incearca cat poate sa mentina simbolistica asta... si reuseste doar partial. Poate si suv-izarea face parte din astea, incearca sa creeze birocratului impresia aventurii si rafinamentului cand sta cu masina blocat in trafic.  Insa succesul e discutabil si din ce in ce mai multi din generatia tanara (si urbana) incepe sa renunte la masini.  Gandeste-te ce inseamna  (intr-un oras mare) ca masinile sa fie autonome, sa vina singure cand ai nevoie de ele, sa te lase la scara si sa plece in durerea lor fara ca tu sa mai trebuiasca sa-i gasesti loc de parcare... 

In tarile europene eu cred ca astia s-au prins de unde bate vantul, si din motivul asta cauta cu disperare pietele noi (china, india). In Europa vanzarile si-au cam atins probabil limita. 

Edited by mr_

Share this post


Link to post

Adica, de la non-euro la knight rider ?

Cam mare saltu', da' nu imposibil avind in vedere ca fu testata amu vreo treij' de ani ...

Share this post


Link to post
On 1/4/2019 at 3:53 PM, mr_ said:

In tarile europene eu cred ca astia s-au prins de unde bate vantul, si din motivul asta cauta cu disperare pietele noi (china, india).

Eu iarasi as avea o opinie mai aparte in povestea asta ... Daca tine in China, India sau oriunde altundeva pe planeta asta, e fix acelasi lucru, cel mult putem sa ne facem ca nu stim. E drept ca poluarea are niste varfuri locale insa se manifesta si la nivel global. In ceea ce priveste Bucurestiul (ca de aici a plecat discutia) sau alte centre urbane, posibil sa inregistram o imbunatatire. Insa asta nu o sa reduca incalzirea globala, nu o sa se imbunatateasca situatia stratului de ozon etc.

Tot in cazul concret al Bucurestiului: scoatem tot ce este de la EUR2 in jos , nu e rau ! Insa avem, practic in oras, un aeroport (Baneasa) si inca unul nu la mare distanta. Nu ma mai leg de afumatorile RATB. Pe bune, cum sa ii explici unui proprietar care isi ingrijeste masina asa cum trebuie cat de grave sunt cele 30-50 g CO2 care il indeparteaza de EUR5-EUR6 ?

Nu reinventez roata si nici nu pun coada la pruna cand spun ca mai e mult pana departe. Momentan m-as multumi cu niste inspectii ITP facute corect si cu o imbunatatire reala a transportului in comun.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Ca bine zici Salex, mare problema in Romania este ca masinile trec ITP-ul pe naspa si politia nu are nici o treaba cu ei. Zilnic vad masini care scot mai mult fum ca un trabant de pe vremuri si merg bine-mersi, nu ii intreaba nimeni de sanatate. Si masinile alea sunt in special dube si platforme de 3.5 tone sau mai mici, deci oamenii aia fac bani de pe urma masinilor fara sa investeasca nimic in ele. Aplicarea legii actuale ar fi suficienta pentru a reduce noxele cu cateva zeci de procente.

 

Apropo, sunt niste polonezi care au dezvoltat un sistem foarte fain pentru monitorizarea calitatii aerului. Sunt cativa senzori si in Bucuresti, aplicatia se numeste AirVisual. Multi senzori sunt in Polonia, dar se extind rapid si in alte orase. Pana acum in Grecia, pe coasta, se pare ca  e cel mai curat aer din Europa 🙂 .

Edited by ches
  • Like 1

Share this post


Link to post

Hai sa nu amestecam co2-ul (care da, e global și omoară pinguinii) cu poluanții măsurați de normele euro (particule fine, nox, co, hc,) care sunt toxice și omoară pe aia care le respira. Diferența dintre un dizal euro 2 și unul euro 5 nu-s cele 30g de co2 (irelevant) , ci o emisie de particule fine de 16 ori mai mica. 

Share this post


Link to post

Chestia asta cu euro x ori y ca una ar fi mai tare in esapament ca cealalta, nu-i decit praf in ochi . Un mod  de a sili  _ulimea la plus un credit, plus o investitie ce in final, tot c-o rabla fumigena se alege. 

Acum, ma intreb si io ca prostu : daca tot te doare pe matale asa rau de plaminii mei, de ce n-o sari din placute fumigena ce o depistezi in trafic ? Aia - aia ...  cu peste euro2 ce fumega ca toti dracii.

Share this post


Link to post

@mr_ Eu intotdeauna le-am spus colegilor ca motoarele diesel salveaza planeta de 2 ori:

1. Consuma mai putin ca benzinarele, deci emisii mai mici de CO2.

2. Genereaza particule care omoara oamenii, deci rezolva si problema suprapopularii.

Deci dieselul e cel mai bun. QED 😎

  • Haha 3

Share this post


Link to post

Diferenta de la Euro2-3-4 la Euro 5 in materie de particule la dizal e reala, nu doar pe hartie. Euro5 a facut obligatoriu filtrul de particule care in mare chiar functioneaza.  LA Euro4 era doar optional si il aveau putine masini (si se mai si strica tot timpul)  iar la Euro3 nici nu exista. Acum cum zicea si Viktor, vreo 30-40% din particulele emise nu mai vin de la motor ci de la pneuri & shit insa inaintea filtrelor situatia era mult diferita.  Sa ne plangem de particulele date de placutele de frana e un lux pe care ni-l permitem datorita Euro5 in mare. SI poate scapam si de placute cu hibrizii/electricele si franarea regenerativa, si ramanem doar cu pneurile si asfaltul,  Insa vorba aia, astea au existat inca de pe vremea calului si carutei si vor exista pana cand inventam ceva mai inteligent decat roata si potcoava (gen sustentatia antigravitationala 😄 

Si diferenta dintre non-euro si Euro1 la benzinare a fost ca de la zi la noapte. Euro1 le-a fortat sa introduca catalizatoarele (pentru CO) insa si mai important a fost ca prezenta catalizatoarelor le-a fortat sa mearga cu benzina fara plumb (care plumb probabil omora probabil  mai mult decat monoxidul). 

Poate ca nu toate "treptele" Euro sunt neaparat relevante in poluarea reala, insa cateva dintre ele au insemnat "salturi".  Plus ca si carburantii s-au schimbat cu normele Euro, de exemplu a scazut constant cantitatea de sulf. 

@ches

Accesul femeilor la educatie salveaza planeta si mai tare. Nu omoara oameni, doar ca nu se mai nasc. Totusi cred ca dizalul e mai bun, pentru ca omoara oameni batrani, in timp ce cu educatia femeilor nu se mai nasc oameni tineri... 😄 

 

Edited by mr_
  • Like 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post

Am citit un articol cu emisia de particule in Auto Bild sau Auto Motor und Sport si ai dreptate, pneurile sunt cele care in momentul de fata genereaza cele mai multe particule, din ce tin minte, peste 40%. De asta va fi mai greu sa scapam din pacate.

Edit: am uitat sa spun ca asta e in Germania, in Romania poate fi un pic diferit 😄 

Edited by ches

Share this post


Link to post

Mie numai "taxa" imi iese in evidenta aici; bani, bani, bani. Numai noi, europenii, suntem atat de preocupati de poluare. Altii precum americanii cu motoare imense, nu sunt atat de ecologisti. Dar asa e cand furi, ai de unde...

Vestul isi "obliga" oamenii sa scape de vechituri poluante, care avand alt nivel de trai, isi permit. In schimb noi, luam gunoaiele lor, dar sa platim tacsa.

Sunt si alti factori poluanti, pentru care statul nu face nimic. Noi "importam" gunoi la pret de nimic. Vin transporturi pe toate caile din alte tari cu asa ceva.

Spagi, rudenii, interese. Nu e vorba de E1, E2, E3 etc.

Alt aspect, personal folosesc masina de maxim 3-4 ori pe luna. Cat as putea eu sa poluez daca masina sta mai mult in garaj? Din cate vad, niciodata nu s-a pus problema unei diferentieri.

Share this post


Link to post

 Problema e la Bucuresti, nu in Europa...  Taxele functie de Euro a fost din start o gaselnita sa umble regulat la ele si e tipica Romaniei.

Europenii nu schimba taxele din mers functie de normele de poluare, in majoritatea tarilor masina e incadrata la o grupa de taxare atunci cand se omologheaza modelul si acolo ramane pana ajunge la fier vechi. Eu de exemplu nu platesc taxa de poluare. Platesc taxa de inmatriculare (care depinde de putere, si care e sub 65€ la o masina sub 70kw si 5000€ la o masina de +155Kw, si care SCADE la masinile SH functie de varsta) si o taxa anuala de drum (care depinde de capacitatea cilindrica), ceea ce e relativ ok tinand cont ca autostrazile sunt gratis (si multe). Nu conteaza ca e Euro1 sau Euro6, taxa aceeasi e.  Si in Franta e la asemanator. 

Tampenia care se intampla in Europa mi se pare alta... fiecare oras acum isi stabileste propriile criterii de acces, "pastila" lui, etc. Francezii au o "pastila", nemtii alta, belgienii alt sistem. Iar in Germania Hamburg are alte reguli decat restul Germaniei. De exemplu eu am pastila verde nemteasca, insa nu mai e suficienta pentru Hamburg, si desi masina mea respecta normele lor, trebuie sa mai obtin inca una ca sa am acces care nu exista atunci cand am obtinut-o pe a mea.  In mare in ritmul asta in cativa ani o sa avem parbrizele pline cu tot felul de pastile si vignete pentru accesul in diferite tari si orase. 

Pentru cei care merg rar intr-adevar face sa fie scump pretul pe km dar asta e...  si eu merg din an in paste, (fac vreo 8000km anual maxim, cu doua masini) probabil as iesi mai ieftin cu o schema de car sharing. 

Americanii sunt mai "relaxati" cu carbonul, insa sunt mai stricti decat europenii cu produsele toxice (particule si NOx).  Iar procedura lor de omologare e muuult mai serioasa, si in plus la ei si masinile vechi trebuie sa ramana in mintile lor si la 10 ani sau 100.000 mile. Au voie sa emita mai mult insa nu cu mult. La noi (in Europa peste tot) cel putin la diesel la controlul tehnic periodic verificare noxelor e o gluma proasta, treci ITP-ul cu un diesel fara catalizator si cu EGR-ul blocat fluierand (daca nu-l VEDE mecanicul, ca masuratoarea e la misto). 

 

Edited by mr_
  • Like 1

Share this post


Link to post
12 hours ago, ches said:

@mr_ Eu intotdeauna le-am spus colegilor ca motoarele diesel salveaza planeta de 2 ori:

1. Consuma mai putin ca benzinarele, deci emisii mai mici de CO2.

2. Genereaza particule care omoara oamenii, deci rezolva si problema suprapopularii.

Deci dieselul e cel mai bun. QED 😎

Aham. 

Ne-am dat la diesel cu tenta de binefacere, aerisirea planetei.

Revenind la oile nostre, fumigenele is fix-pix pe linga plasticatele si conservantele de prin alimentara ce le molfaim zi de zi. Inca nitel si devenim chimisti in toata regula. 

Share this post


Link to post
6 hours ago, mr_ said:

 Problema e la Bucuresti, nu in Europa...  Taxele functie de Euro a fost din start o gaselnita sa umble regulat la ele si e tipica Romaniei.

....

Pentru cei care merg rar intr-adevar face sa fie scump pretul pe km dar asta e...  si eu merg din an in paste, (fac vreo 8000km anual maxim, cu doua masini) probabil as iesi mai ieftin cu o schema de car sharing. 

...

La noi (in Europa peste tot) cel putin la diesel la controlul tehnic periodic verificare noxelor e o gluma proasta, treci ITP-ul cu un diesel fara catalizator si cu EGR-ul blocat fluierand (daca nu-l VEDE mecanicul, ca masuratoarea e la misto).

In absenta unui ITP facut pe bune, clasificarea Ex-y este pur formala. Si revin la ce am scris mai sus... si a mai facut Viktor o mentiune care sa imi intareasca punctul de vedere. Personal am investit si investesc in tinerea MOSului in stare perfecta de functionare sume care, acumulate in timp, ar fi permis de multa vreme sa schimb masina cu una E5 sau chiar E6. Zilnic ma uit la teava de esapament si vad inox-ul oglinda in conditiile in care, in ultimele 3 luni nu am iesit din oras ! Daca observ o mica problema, ma duc si o remediez imediat. In orice moment sunt dipus sa fac orice test de noxe si sunt convins ca vor iesi mult mai bine decat prevede standardul specific motorului (E2). Bun, e o chestie de principiu, o dambla personala si nu teama ITPului saude frica unei spagi modice pe care i-o pot da unui inginer ITP.

O sa fie multi cei care o sa ma acuze ca sustin cauza "cazanelor" din motive subiective insa cred ca e vorba mai mult de constiinta fiecaruia. Poate ca posesorii de E5 si E6 sau hibride stramba din nas la un E2 in stare perfecta de functionare insa ma intreb daca au aceeasi reactie la un E5-E6 cu probleme severe. Daca va puneti mintea si cautati pe net (cel putin in Ro) veti gasi o sumedenie de firme care se ocupa cu "anularea DPF fara eroare in bord" sau alte proceduri de acest gen. Chiar credeti ca RAR nu are acces la net ?

Parerea mea este ca se merge pe cea mai simpla solutie. De ce sa se chinuie autoritatile pentru a aplica niste solutii corecte in loc sa ... scoata bani usor ?

Parcursul unor distante mici pe an iarasi poate genera discutii. Am o masina E2, 1500cc si parcurg 5000km/an. Hai sa vedem care sunt emisiile totale. Dupa care hai sa vedem care sunt emisiile unei masini E5 sau E6, cu motor de locomotiva si care parcurge 40.000km/an. Intotdeauna eu privesc lucrurile din doua perspective: cauza, efect. Cauza nu o putem influenta, in cazul de fata, este limitata de tehnologie si timp. Efectul, pe de alta parte, e resimtit in permanenta. Prin urmare, ce ne deranjeaza/afecteaza mai mult: cauza sau efectul ?

 

 

 

  • Like 2

Share this post


Link to post

In concluzie, E6 te omoara incet da' sigur ! 😄

 

 

Share this post


Link to post

@Salex

Un benzinar bine intretinut E2 care merge 5000km/an probabil nu omoara pe nimeni. Insa o fumigena diesel E2, din aia "ieftina buna si economica" care face 20000km/an intr-un oras aglomerat e alta poveste. Si sunt convins ca in Bucuresti de exemplu sunt mai multe cazane dizal vai de mama lor decat Espero bine intretinute. 

PS

De exemplu belgienii fac distinctia clara intre benzina si dizal la zonele low emission. In mare sunt 3 trepte intre ele, unde ai voie cu benzina E2 trebuie minim dizal E5. 

Iar in Hamburg ai voie cu benzina E2 insa cu diesel doar E6 (e drept ca doar pe cateva strazi)

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...