Jump to content
Sign in to follow this  
ches

Reparatie Zgarietura Cheie Adanca

Recommended Posts

Salutare,

 

Asa cum am promis pe topicul de la masina mea, am facut un tutorial despre metoda cea mai buna de a repara zgarieturile de cheie.

M-am bazat pe mai multe tutoriale de pe youtube, unele recomandate de colegii de pe forum carora le multumesc inca o data.

Astazi va prezint partea 1 din 2 -> cum sa astupam zgarietura si sa nivelam chitul si vopseaua cu diluant.

 

Note importante:

1. Masina trebuie sa fie spalata inainte de operatiune si uscata bine.

2. Inainte de a va apuca de toata zgarietura verificati ca vopseaua pe care o aveti are culoarea care trebuie incercand-o pe o zona mica a zgarieturii.

3. NU folositi chit bicomponent si/sau chit care sa nu fie ultra fin.

4. Sansele de reusita sunt direct proportionale cu rabdarea si precizia mainii, deci fiti calmi si fiti constienti ca nu aveti ce sa faceti rau, daca gresiti, stergeti cu diluant si o luati de la inceput.

5. Timpul de lucru variaza in functie de dimensiunea zgarieturii si experienta. Eu am lucrat aprox 2 ore.

 

Materiale necesare:

- Vopsea facuta in functie de codul de culoare al masinii

- Lac monocomponent (cel bicomponent s-ar putea sa se intareasca prea repede)

- Diluant (eu am folosit Nitro), dar unul mai bland s-ar putea sa fie mai ok

- 1 tub de chit fin de tip 1k (monocomponent). Eu am folosit BODY PRO P 980 1K FINE FILLER, insa am gasit pe internet si CROMAX 710R 1K ULTRA FINE PUTTY

- Un spray cu alcool tehnic sau degresant antisiliconic. Eu am folosit degresant

- 1-2 lavete din microfibra "pufoase" pentru degresare

- 2-3 lavete din microfibra "plate" sau 2-3 carpe din bumbac curate pentru curatare chit si vopsea

- 1-2 pensule cu varf foarte fin

- 1 spatula de intins chit sau un card de plastic

- 1 spatula din cauciuc sau un suport de burete pentru smirghel

- 1 banda de mascare, de preferat pentru auto, cea pentru zugravit nu adera intotdeauna bine

 

Pasi de parcurs:

1. Spalati masina si lasati-o sa se usuce bine (dupa ce ati sters-o ).

 

2. Evaluati zgarietura: acolo unde zgarietura a trecut de lac si de vopsea si a ajuns la grund vom urma pasii de mai jos. Acolo unde inca se mai vede vopsea veti urma pasii din partea a 2-a a tutorialului (daca vremea tine cu mine, il voi pune lunea viitoare). Daca lacul este gros (element revopsit) se poate aplica direct lac incolor in zgaritura, sarind pasii in care aplic chitul.

 

3. Degresati zona folosind alcoolul tehnic/ degresantul antisiliconic si laveta de microfibra pufoasa, apoi stergeti cu o parte uscata. Lasati sa se usuce 2-3 min.

 

4. Mascati zona de lucru cu banda de mascare in zona de lucru. La mine zgarietura este lunga, insa am mascat doar zona unde este adanca. Scopul mascarii este in primul rand de nu imprastia chit pe o zona mare. In al doilea rand voi putea folosi banda ca ghidaj pentru cat de gros sa aplic startul de chit.

post-4287-0-52307500-1504497782_thumb.jpg post-4287-0-10418700-1504497784_thumb.jpg post-4287-0-38889200-1504497785_thumb.jpg

 

5. Luati cardul/ spatula de aplicat chit si puneti o cantitate mica (cat un bob de mazare), apoi aplicati-l in zona de lucru. Scopul este sa impingeti chitul in zgarietura, deci puteti o presiune medie pe spatula.

post-4287-0-39752400-1504497787_thumb.jpg

 

6. Lasati chitul sa se usuce 15-20min apoi indepartati banda de mascare.

 

7. Luati una din lavetele plate (nepufoase) si imbracati cu ea spatula de cauciuc (suportul de smirghel). Aplicati pe carpa 5ml (un dop) de diluant, apoi incepeti sa stergeti excesul de chit. Forta de apasare trebuie sa fie mica, suprafata trebuie "mangaiata", diluantul va face toata treaba. La sfarsit zgarietura si tabla ar trebui sa arate ca in poze: chit in interiorul zgarieturii, curat pe margini. Este important de precizat ca chitul nu trebuie sa fie "pana in buza" zgarieturii, ci doar umple o parte din ea. Chestia asta se intampla in mod normal cand veti trece peste zgaritura cu carpa cu ditulant imbracata in spatula de cauciuc.

post-4287-0-71159700-1504497793_thumb.jpg post-4287-0-03512700-1504497789_thumb.jpg post-4287-0-29238000-1504497790_thumb.jpg post-4287-0-92732600-1504497794_thumb.jpg


8. Amestecati putina vopsea cu lac pentru a da duritate mai mare vopselei. Eu am folosit vopseua si lacul cumparate anul trecut pentru retus. De regula cumpar vopseaua la spray facuta la culoarea masinii. Prefer sprayul pentru ca tine mult mai bine in timp. Aplicati vopseua cu ajutorul pensulei in interiorul zgarieturii, punctand putin cate putin. Eu primul strat l-am folosit pentru a umple cat mai bine zgarietura fara a da pe afara. Am lasat sa se usuce 5 min.

 

9. Am luat cardul si am intins o carpa "plata" noua pe una din muchiile cardului. Apoi am pus 3-4 picaturi de diluant pe carpa si am asteptat cateva secunde sa se zvante. Pasul acesta este foarte important, altfel diluantul va sterge tot ce ati muncit pana acum. Cu miscari foarte usoare si cu forta de apasare mica se sterge zgarietura in lungul ei. Ideea este sa puneti muchia cardului perpendicular cu zgarietura si sa o "mangaiati" lasand diluantul sa netezeasca marginile vopselei aplicate la pasul 8. Dupa acest pas zgarietura ar trebui sa arata cam asa.

post-4287-0-18335400-1504505317_thumb.jpg post-4287-0-01752500-1504505319_thumb.jpg post-4287-0-57388200-1504505320_thumb.jpg

 

10. La mine, din cauza diluantului si a carpei vopseaua din zgarietura si-a schimbat un pic culoarea, deci a fost nevoie sa mai aplic inca un strat foarte subtire de vopsea. De data aceasta am aplicat atat de putina vopsea incat nu am mai incarcat marginile zgarieturii. Ceea ce se vede in poze este ce a ramas dupa pasul 9.

post-4287-0-93793300-1504505321_thumb.jpg post-4287-0-88232200-1504505323_thumb.jpg post-4287-0-58946200-1504505325_thumb.jpg

 

Acesta este ultimul pas din partea 1. Asa arata masina vazuta de la 50cm si de la aprox 2m. Imbunatatirea este clara, chiar si cu masina proaspat spalata trebuie sa te uiti atent ca sa vezi zgarietura.

post-4287-0-34931300-1504505326_thumb.jpg post-4287-0-67235200-1504505327_thumb.jpg

 

Acum voi astepta o saptamana pentru ca vopseua sa se intareasca bine, apoi ma voi apuca de partea 2. Ce mai este de facut:

- Asa cum spuneam la inceput zgarietura este adanca in zona aceasta unde am lucrat acum, dar mai am o zona la fel de mare unde doar lacul este afectat.

- Planul e sa smirgheluiesc cu smirghel de 2000, apoi 2500 toata zona zgarieturii, inclusiv unde am vopsit, apoi polishare cu heavy cut compound, apoi polishare cu polish fin.

 

Sper ca tutorialul sa va fie de folos :) . Orice comentariu sau sfat este binevenit.

Edited by ches
  • Like 3

Share this post


Link to post

Dat fiind faptul ca zgarietura se intinde pe ambele portiere ai grija ca la polisharea cu heavy cut compound sa lucrezi zgarieturile pe rand, sa nu treci de pe o portiera pe alta cu masina de polishat, sa izolezi cu banda muchiile portierei pe care nu lucrezi, vopseau fiind mai subtire pe muchie fata de restul suprafetei.

Poti sa cobori si la 1500 cand smirgheluiesti in caz ca nu esti multumit de rezultat si apoi 2000 si 2500, chiar si un 3000 nu strica.Recomand sa folosesti si un polish mediu dupa heavy cut, ajuta la obtinerea mai rapida a aspectului final dorit. Un polish de finish este foarte probabil sa nu scoata anumite urme lasate de cel de cutting, in situatia ta este posibil sa le mascheze culoarea si doar un ochi avizat sa le vada dar daca era neagra...

In rest, o lucrare profi, o sa iasa frumos.

 

https://www.youtube.com/watch?v=LR_3rxJu46A

Edited by KumKum
  • Like 1

Share this post


Link to post

Merci de ponturi! Stiu treaba cu izolarea muchiilor, e bine ca ai amintit-o aici. Am discutat si cu Toni si mi-a recomandat ca pasi urmatori:

1. Smirghelurire cu apa, el a zis ca 2000 ar fi de ajuns, vad la fata locului

2. Aplicare lac in zgarietura (lui i se pare ca e inca adanca, eu cred ca pacalesc si marginile, o sa vad dupa smirgheluire)

3. Lasat inca o saptamana

4. Smirgheluire cu apa cu 2000/2500/3000 in functie de cum imi iese lacul

5. Polish cu heavy cu compound (am Menzerna de 400) si apoi cu cel mai fin - aici am un Sonax perfect finish si un menzerna 3 in 1 (one step polish). As folosi Menzerna pentru ca pare mai "mediu" la taietura fata de Sonax, tu ce zici?

 

Masina este un dual-action de la Dodo Juice, am 2 pad-uri galbene (medii) si 2 albe (de finish).

Share this post


Link to post

Dupa smirgheluire este posibil sa mai fie nevoie să aplici încă o mână de vopsea, din ce se vede in poze si eu zic ca inca este adâncă. Dupa ce aplici lacul, pentru aducera la nivel cu restul suprafetei, din nou smirghel(doar daca este nevoie 1500) 2000 si 3000 pe ud, apoi menzerna 400. Nu am folosit pana acum menzerna 3 in 1 dar cred ca e mai ok decât sonax.

Dupa m400 eu zic sa aplici cateva pase cu m3in1 pe un burete mediu dar sa pui presiune pe mașina, apoi pe un burete de finish tot cu m3in1 dar fara presiune pentru finisare. Ceara nu o mai fie nevoie pentru ca

are deja in compozitie polishul.

 

Trimis de pe al meu VIE-L29 folosind Tapatalk

Edited by KumKum

Share this post


Link to post

Merci de sfaturi, asa voi face. Eu sper ca dupa toata operatiunea sa se vada suficient de bine incat sa nu fie nevoie sa o repet. Lacul si vopseaua sunt f subtiri pe Spark (comparand cu Epica), deci mi-e un pic frica :)

Share this post


Link to post

Stai linistit, nu reusesti sa arzi lacul cu masina de polishat orbitala, si rotativa daca era, doar sa adormi cu ea in mana si sa polishezi in acelasi loc...[emoji1]

O sa iasa bine, rabdare vad ca ai așa că nu are cum sa nu iasă.

 

Trimis de pe al meu VIE-L29 folosind Tapatalk

Share this post


Link to post

Din nefericire un accident casnic ma tine cu mana dreapta semi-imobilizata de 2 saptamani. Probabil in 1-2 sapatamani de acum voi putea sa ma reapuc de treaba si sa termin reparatia zgarieturii. Trebuia sa o fi facut acum 3-4 saptamani, dar nu prea aveam chef si am zis ca decat sa lucrez in sila si sa dau gres mai bine stau cuminte.

Share this post


Link to post

Toate bune si frumoase pana la accidentul casnic, insanatosire grabnica! Am niste zgarieturi frumoase, chiar si in forma de x, poate aplic odata reteta ta desi nu dispun de o masina de polishat! Pt. 2 usi fata-spate de vopsit am primit raspunsul, "fara reparatii 900 lei"....mult, mai ales ca in afara de cele 2 usi cu putin timp in urma a mai aparut una pe portbagaj spate, nu ma risc sa o fac si dupa sa o gasesc iar cu autograf. Am parcat masina prin fel si fel de locuri, Bucuresti, Paris, etc insa cele 2 sesiuni de zgarieturi plus multitudinea de usi primite prin parcari de marketuri a fost acasa...shit!

Edited by starsteel

Share this post


Link to post

Merci de urari!

Mana isi revine incet incet, cu putin noroc pana in weekend aplic lacul, iar in weekend sau saptamana viitoare (ca sa se usuce lacul bine) smirgheluiesc si polishez.

 

Acum, cand masina e prafuita (n-am mai spalat-o de o luna) nu se mai vede zgarietura deloc. Deci chiar si fara smirghel si polish, daca vopseaua e aplicata cu rabdare si doar in zgarietura (nu scapa pensula mult pe margini) aspectul se imbunatateste foarte mult.

 

Am vazut ca de curand ca pentru polisharea urmelor de smirghel de 2000 se poate folosi si un kit care se pune pe masina de insurubat cu acumulator (NU pe bormasina mare care are turatie si cuplu prea mari). La o rapida am gasit asa ceva pe ebay la numai 3.5$:

http://www.ebay.com/itm/7Pcs-NEW-3-Buffing-Pad-For-Auto-Car-Polishing-Wheel-Kit-Buffer-Drill-Adapter-/322427101311?epid=853781190&hash=item4b1227207f:g:lVMAAOSwWxNYp9~i

 

Aici este un "tutorial" de folosire a unui kit asemanator (dar de calitate mai buna):

 

Edited by ches

Share this post


Link to post

Eu am gasit azi in parcarea din fata blocului inca un autograf scurt pe portbagaj, langa linia de acum 1-2 luni, ar fi o nebunie sa o revopsesc ca sa aiba idiotul parte de "hartie" imaculata! :(

Daca era doar pe portbagaj as fi pus o folie insa cum am si usile laterale asa o las! Faza mai dura e ca am vazut o masina tot a unui rezident in parcarea blocului cu ambele colturi ale capotei fata indoite si apoi aduse la forma initiala, culmea ca masina, un Logan de vreo 10 ani, are un semn de persoana cu handicap, astia sunt dusi total cu capul daca si pt astfel de persoane pot sa comita asemenea mizerii!

P.S. Sa nu credeti ca vorba de o lipsa a locurilor de parcare, inca mai pot parca la orice ora din zi si din noapte!

Edited by starsteel

Share this post


Link to post

Un dement nu are nevoie de motive reale pentru a distruge.

Share this post


Link to post

Rezolvarea e o mica supraveghere de la geam, cu o bata in mana... eventual impreuna cu 2-3 prieteni. Dar asta nu intra la reparatie, ci la preventie :) )

Share this post


Link to post

Cea mai simpla metoda este o camera video montata la geam la tine sau la un vecin lasata cateva zile. Sigur vezi cine este si mergi cu inregistrarea la politie, se ocupa ei dupa aia. Sau vezi cine este si il iei la bataie, dar dupa aia s-ar putea sa vina politia la tine...

Share this post


Link to post

Noaptea, daca e si ceva distanta, camera nu filmeaza nimic clar... cel mai sigur e sa te stie vecinii de frica din prima, sa nu se ajunga la diverse, dar asta e cam greu.

Nu zic sa-l bagi in coma, dar o lectie merita. Ma indoiesc ca se duce la politie, sa reclame ca in timp ce distrugea o masina, a venit proprietarul si l-a caftit :) )

Share this post


Link to post

Cu bormasina mi-am facut farurile. Merge perfect.

Suportul cu arici il gasesti, de exemplu, in Leroy Merlin; costa ~7 lei. Merge montat si la flex. bLana mi-a luat-o taica-miu din Vitan. Se gaseste si prin alte parti, dar nu stiu sa iti spun.

post-36075-0-45686700-1507885188_thumb.jpg

Edited by vrazvanc

Share this post


Link to post

Ieri a fost o zi buna pt aplicat lacul in zgarietura. Cum vremea se anunta frumoasa pana in weekend, cu putin noroc la sfarsitul saptamanii e pregatita de smirghel si polish. Inca de pe acum anticipez ca zgarietura va ramane usor vizibila cand masina e curata din cauza vopselei de retus care este un pic mai inchisa decat ce e pe masina.

 

Cateva poze dupa aplicarea a 2 straturi de lac. Pozele le-am folosit ca sa vad unde mai e nevoie sa completez :) . In final nu a mai ramas nici o adancitura.

post-4287-0-79609400-1508324329_thumb.jpg post-4287-0-23255800-1508324331_thumb.jpg post-4287-0-93478600-1508324331_thumb.jpg post-4287-0-12051300-1508324333_thumb.jpg

Share this post


Link to post

Salutare,

 

Ieri am profitat de vremea frumoasa si am terminat lucrarea. A iesit bine, asa cum anticipam miercuri daca te uiti cu atentie, inca se mai vede daca te uiti cu atentie de la o distanta mica. De la o distanta de 1-2m cu masina perfect curata este aproape imposibil sa vezi unde a fost zgarietura. Cu ea murdara sper sa nu se mai vada nici de la 10 cm :P

 

Am procedat asa cum am scris mai sus, tinand cont de sfaturile voastre, va multumesc din nou pt ajutor! :)

1. Am "spalat" local masina cu sampon auto fara clatire (Optimum No Rinse).

2. Am luat o coala de smirghel de 1500, am rupt jumatate si am imbracat cu ea un buretel de vase. Am facut asa pentru a distrubui forta de apasare si a nu risca sa zgarii adanc.

3. Am lubrifiat coala de smighel si masina cu apa cu sampon si am trecut cu miscari sus-jos (perpendicular) peste zgarietura. Surprinzator lacul de pe masina este foarte moale si f subtire (din pacate) si scoaterea zonelor unde zgarietura nu ajunsese la vopsea a fost o joaca de copii.

4. Am lasat sa se usuce, am verificat daca am adus lacul din zgarietura la nivel, apoi am schimbat granulatia la 2000 si am refacut pasii 2-3.

5. Pasul urmator a fost polisharea cu Menzerna heavy cut compound si buretele galbenAm sters apoi cu alcool izopropilic diluat ca sa elimin reziduurile de polish care pacalesc ochiul.

6. Apoi am trecut la fisinisare cu Menzerna 3 in 1 de care am fost f multumit, daca prind ceva zile frumoase in noiembrie le fac cap coada pe amandoua :) .

7. Am aplicat ceara pt protectie.

 

Poze din pacate nu am decat la final, cand m-am apucat de treaba am uitat telefonul in casa si mi-a fost lene sa ma intorc dupa el.

post-4287-0-35199300-1508742794_thumb.jpg post-4287-0-08548600-1508742847_thumb.jpg post-4287-0-40653500-1508742796_thumb.jpg

post-4287-0-22109800-1508742797_thumb.jpg post-4287-0-91634200-1508742797_thumb.jpg

 

Ce as fi putut face mai bine?

- Ar fi prins bine sa umplu cu mai multa vopsea zgarietura si sa pun mai putin lac. La masina asta stratul de lac e aproape inexistent in comparatie cu grosimea vopselei si a grundului. Daca as fi umplut cu mai multa vopsea cred ca ar fi fost mai putin vizibila zgarietura la final. Deci sfatul meu este sa umpleti cu vopsea pana cand ajungeti la buza marginilor zgarieturii, si abia apoi sa aplicati lac. Zona este mica si chiar daca nu ramane prea mult lac acolo nu cred ca va conta in timp, poate doar daca obisnuitti sa spalati masina la spalatorie cu perii.

post-4287-0-82919700-1508743716_thumb.png

 

 

Edited by ches

Share this post


Link to post

Merci de ponturi! Stiu treaba cu izolarea muchiilor, e bine ca ai amintit-o aici. Am discutat si cu Toni si mi-a recomandat ca pasi urmatori:

1. Smirghelurire cu apa, el a zis ca 2000 ar fi de ajuns, vad la fata locului

2. Aplicare lac in zgarietura (lui i se pare ca e inca adanca, eu cred ca pacalesc si marginile, o sa vad dupa smirgheluire)

3. Lasat inca o saptamana

4. Smirgheluire cu apa cu 2000/2500/3000 in functie de cum imi iese lacul

5. Polish cu heavy cu compound (am Menzerna de 400) si apoi cu cel mai fin - aici am un Sonax perfect finish si un menzerna 3 in 1 (one step polish). As folosi Menzerna pentru ca pare mai "mediu" la taietura fata de Sonax, tu ce zici?

 

Masina este un dual-action de la Dodo Juice, am 2 pad-uri galbene (medii) si 2 albe (de finish).

 

 

Dupa smirgheluire este posibil sa mai fie nevoie să aplici încă o mână de vopsea, din ce se vede in poze si eu zic ca inca este adâncă. Dupa ce aplici lacul, pentru aducera la nivel cu restul suprafetei, din nou smirghel(doar daca este nevoie 1500) 2000 si 3000 pe ud, apoi menzerna 400. Nu am folosit pana acum menzerna 3 in 1 dar cred ca e mai ok decât sonax.

Dupa m400 eu zic sa aplici cateva pase cu m3in1 pe un burete mediu dar sa pui presiune pe mașina, apoi pe un burete de finish tot cu m3in1 dar fara presiune pentru finisare. Ceara nu o mai fie nevoie pentru ca

are deja in compozitie polishul.

 

Trimis de pe al meu VIE-L29 folosind Tapatalk

Oricum a iesit bine, mie imi place ce fel se vede in poze, daca mai este si putin murdara chiar nu se mai observa.

 

 

6. Apoi am trecut la fisinisare cu Menzerna 3 in 1 de care am fost f multumit, daca prind ceva zile frumoase in noiembrie le fac cap coada pe amandoua :) .

Nu e o idee rea...

Share this post


Link to post

Stiu ce e scris acolo, pana la urma nu am smirgheluit, apoi sa aplic inca o data lac/vopsea si sa smirgheluiesc din nou pentru ca mi-a fost frica ca trec prin lacul masinii (e f subtire) :) .

Chestia asta am discutat-o si cu Toni si a fost si el de acord ca e mai sigur sa aplic lac pana umplu bine zgarietura si sa fac o singura data smirgheluirea.

Din punctul meu de vedere greseala a fost sa aplic 3 maini de lac in loc de 2 de vopsea si una de lac. Tu mi-ai zis cum sa fac, dar am facut cum m-a taiat capul, sunt mai capos din fire :) . Am zis ca lacul e mai tare si tine mai bine in timp, desi sunt convins ca merge foarte bine si fara lac.

 

Merci pt sfaturi si pentru raspunsurile rapide pe care mi le-ai dat de fiecare data!

 

Si cum zici si tu rezultatul este bun, a iesit bine pt prima data, tabla e protejata si 70% din zgarietura am scos-o de tot (acolo unde berbecul nu a apasat foarte tare cu cheia si a zgariat doar lacul). Sper ca sfaturile mele si ale celorlalti sa ii ajute si pe altii care se confrunta cu probleme asemanatoare.

 

Edited by ches

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...