Jump to content
Sign in to follow this  
Kinetix

Sistem Stop-Start Diy

Recommended Posts

Va salut.

Ca pieton, am remarcat cat de poluat este aerul in preajma trecerilor de pietoni semaforizate. Asta se intampla deoarece autoturismele stationeaza cu motorul pornit. Insa acest lucru nu este necesar, mai ales cand mai sunt cateva zeci de secunde de asteptat.

Iata de ce s-a inventat si implementat la unele masini sistemul Stop-Start. Astfel se reduce poluarea si se economiseste ceva combustibil.

 

Propun aici o schema simpla ce incearca sa reproduca functiile acestui sistem pe masinile care nu il au montat din fabrica. Oprirea motorului se face din buton, fara actionarea cheii de contact, iar pornirea se face automat, la apasarea ambreiajului. Astfel, la mutarea piciorului de pe frana pe acceleratie, motorul va fi deja pregatit de... actiune.

 

 

post-6669-0-03751300-1410615565_thumb.jpg

 

Sistemul functioneaza astfel:

- La stationare la semafor, putem apasa scurt butonul B, montat in bord sau pe undeva la indemana. Acesta taie alimentarea de la senzorul de turatie arbore cotit. Motorul se va opri, iar in acelasi timp se aclanseaza scurt releul 1 care incarca condensatorul C.

- La eliberarea butonului, senzorul CKP este din nou alimentat si pregatit astfel la urmatoarea pornire a motorului. De asemenea, condensatorul incarcat este conectat la intrerupatorul pedalei de ambreiaj.

- Pentru repornirea motorului este suficient sa se apese pedala de ambreiaj. Astfel, condensatorul incepe sa se descarce pe Tranzistorul T1, prin RV. Releul 2 aclanseaza si este actionat demarorul pana ce tensiunea in baza lui T1 scade sub 0.6V aproximativ. Din RV putem regla durata actionarii demarorului sa fie cam o secunda, suficient pentru ca motorul cald sa fie repornit.

- Pe durata actionarii demarorului, alimentarea fazei scurte a farurilor ar putea fi intrerupta, pentru a nu suprasolicita bateria la porniri repetate.

 

Presupun ca la Tico, in locul senzorului de turatie din schema, va putea figura bobina de inductie. La Matiz cred ca ar putea functiona cu senzorul de turatie.

Desigur ca trebuie montat un mic intrerupator cu parghie ce va fi actionat de bratul pedalei de ambreiaj.

 

Acest sistem este inca in faza de proiect si nu a fost realizat si pus in aplicare.

Orice sugestie/corectie/imbunatatire este binevenita.

Fiecare este raspunzator pentru realizarea montajului si implementarea la masina lui.

 

Toate cele bune.

Edited by Kinetix

Share this post


Link to post

Monitorizarea tensiunii bateriei, sa nu te trezesti ca nu iti mai porneste. Pura curiozitate : de ce tai alimentarea senzorului pozitie ax cu came CKP? Lipsa semnalului va genera cod de eroare, se va stinge la a 3-a pornire reusita blablabla. Posibil sa nici sa nu se opreasca motorul , ecu intrand in treaba aia ...fail safe sau ceva de genul.

EDIT: tensiunea pe baterie e data de tensiunea debitata de alternator. Asa ca oprirea motorului fix cand bateria se incarca nu e buna.

Edited by augustinionut

Share this post


Link to post

Daca bateria a reusit pornirea motorului rece, dupa o noapte de asteptare, sigur va porni si motorul cald, mai ales ca intre timp s-a mai incarcat intr-o anumita masura. Apoi vascozitatea uleiului este mult mai mica la cald decat la rece, iar organele motorului sunt deja bine lubrifiate. Curentul maxim absorbit de catre demaror in acest caz este mult mai mic decat la rece. SI oricum, daca stim ca avem o baterie slaba, ne vom abtine de la apasarea butonului STOP.

 

Daca la o masina pe carburatie este suficient si eficient sa tai alimentarea bobinei de inductie pentru a opri motorul, la cele pe injectie nu merge asa. Daca tai aprinderea, motorul va continua sa se invarta vreo doua - trei ture, iar injectoarele vor continua sa arunce benzina in galeria de admisie. Acea cantitate este irosita, iar la urmatoarea pornire amestecul in camerele de ardere va fi prea bogat si masina ar putea sa porneasca mai greu. Deci, complicatii.

Ca sa opresti motorul eficient, ar trebui sa tai alimentarea injectoarelor, dar asta presupune sa pui relee pe fiecare injector...

Am presupus ca daca ECM-ul nu mai primeste semnal de la CKP, atunci nu mai stie ce turatie are motorul si nu mai stie cand si cat sa arunce benzina. Asa ca ar putea opri injectoarele cu totul. Acest lucru mi s-a confirmat partial atunci cand o cunostinta care avea o Solenza si avea contacte oxidate la mufa de la CKP, mi-a spus ca i se oprea uneori motorul in mers iar turometrul oscila. Dupa remedierea problemei au disparul si simptomele.

Daca intreruperea alimentarii CKP nu da rezultatele scontate, face sa apara coduri de eroare sau ECM intra in "fail safe", am putea incerca acelasi lucru cu senzorul de pozitie al axului cu came (CMP). Daca nici asa nu merge, am putea incerca sa gasim un alt "input" la care ECM raspunde cu oprirea motorului.

Cand voi avea timp liber, voi testa oprirea motorului la taierea alimentarii senzorului CKP.

Vom vedea ce va iesi.

 

 

Edited by Kinetix

Share this post


Link to post

Nu e mai simplu sa faci aceeasi chestie care o face contactul electric? La oprire pac tai prin contactele unui releu nustiuce, la pornire pac, ca si cum ai da la demaror cu cheia, alimentand bobina de la bendix.

Share this post


Link to post

Trebuie avute in vedere si alte elemente, nu doar pornirea-oprirea in sine. Din ce stiu, acumulatorul, electromotorul si alternatorul pentru sisteme de genul asta sunt mai aparte.

Share this post


Link to post

Trebuie avute in vedere si alte elemente, nu doar pornirea-oprirea in sine. Din ce stiu, acumulatorul, electromotorul si alternatorul pentru sisteme de genul asta sunt mai aparte.

La vw lupo 3L 1.2tdi cu start-stop pot spune ca alternatorul si electromotorul nu au nimic diferit. Acumulatorul insa nu stiu (deh sh) dar unul de 75Ah face fata cu brio in conditiile in care motorul nu se opreste daca motorul nu a ajuns la temperatura x, nivelul incarcarii bateriei y% sau consumatori mari porniti (dezaburire, faruri etc.).

Faina idee, sper sa nu moara in stadiul de proiect.

P.S.: Daca iti iei baterie speciala pt start-stop nu mai e nicio afacere cu economia facuta la semafor, pretul fiind dublu fata de una conventionala.

Edited by big2shae

Share this post


Link to post

Sistemul start stop a fost inplementat pentru reducerea poluarii in zonele semaforizate nu pentru economie in buzunarul soferului.Eu cred ca masina are mai mult de suferit cu porniri repetate la intervale scurte de timp,si automat mai multi bani pentru intretinerea masinii.Dar ce nu facem noi pentru scaderea poluarii!!

Share this post


Link to post

Interesant proiect :)

 

Am doua mici comentarii:

Primul : daca opresti motorul printr-o eroare, ce spuneai mai devreme se va intampla oricum (s-ar putea sa mai ai cateva injectii inutile inainte sa se opreasca) indiferent daca tai alimentarea senzorilor sau a bobinei de inductie. Ar trebui gasita o metoda sa fie intrerupte injectoarele din prima milisecunda. Poate merge pacalit cumva cu un semnal fals senzori sa dea un timp de injectie foarte foarte scurt (sau 0) in timp ce ramane si fara scanteie, daca solutia intreruperii totale "hardware" e prea complicata. De ex sa creada ca e in frana de motor.

 

Al doilea: Trebuie verificat daca in anumite situatii dispozitivul in loc sa scada poluarea, n-o creste. Majoritatea motoarelor imediat dupa pornire intra (pentru cateva secunde) in mod open loop al ECM-ului in care e destul de poluant, injectia se face dupa alte criterii decat dupa semnalul sondei lambda. In plus, in timp ce sta catalizatorul incepe sa se raceasca, si pana revine la temperatura de functionare nu isi mai face treaba cum trebuie, asa ca e posibil ca imediat dupa pornire sa creasca emisiile de CO pentru cateva secunde. Trebuie deci verificat punctul de la care un moitor functionand la relenti in parametrii nominali timp de cateva zeci de secunde polueaza mai mult decat unul care trece printr-o pornire cu un open loop, un catalizator devenit ineficient dupa 1 min de stat sta degeaba, etc.

 

Nu spun ca n-o sa mearga sau ca nu-i bun, insa s-ar putea sa mai trebuiasca clarificate unele detalii.

 

PS

La ce spun mai sus ma refer la Matiz, nu la Tico. La Tico n-are open loop si d-astea :)

Edited by mr_

Share this post


Link to post

Prieteni, fara suparare, topicul este deschis pentru cei ce SUNT INTERESATI de un astfel de sistem si VOR sa implementeze o varianta oarecare a lui la masinile lor. Cei care NU VOR, au la dispozitie subiecte mult mai interesante pe forum.

Cred ca toti cei ce au simtit aerul greu respirabil in preajma intersectiilor (la trecerea de pietoni, semafor, etc) ar aprecia daca autoturismele ar opri motoarele pe timpul stationarii.

Intre intoxicarea bebelusului din carucior, care sta la un nivel mai aproape de tevile de esapament (si fara masca de gaze pe fata...) si cresterea intr-o anumita masura a uzurii demarorului/bateriei/coroanei dintate de pe volanta, cred ca este mai de dorit varianta a doua. Daca la asta mai adaugam si scaderea usoara a uzurii motorului precum si o infima economie de carburant, parerea anterioara devine chiar si mai rezonabila.

 

Da, se poate face schema si mai simpla:

- un buton cu releu pentru oprire si

- un buton cu releu pentru pornire (actionare demaror).

Insa asta complica oarecum procesul prin faptul ca apar doua butoane pe bord. Fata de varianta industriala unde oprirea si pornirea sunt automate, aceasta suna dezastruos. Totusi, varianta semiautomata, cu un sigur buton, mi s-a parut un compromis acceptabil.

 

 

EDIT: am postat simultan cu mr_.

Da, ai dreptate, nu stiu sigur cum se va comporta ECM, de aceea mi-am propus sa incerc atunci cand voi avea timp. Insa am auzit de un studiu care demonstra ca este mai mic consumul de combustibil daca opresti motorul la semafor timp de un minut (si apoi il pornesti din nou) decat daca il lasi pornit. DIn asta eu deduc faptul ca si poluarea ar putea fi implicit mai mica. Dar astept si alte pareri.

Edited by Kinetix

Share this post


Link to post

Consumul s-ar putea sa fie mai mic daca opresti motorul timp de un minut, insa nu sunt sigur ca si poluarea e mai mica (consumul si poluare nu-s neaparat legate) atunci cand ECU e in open loop mode. Teoretic poti consuma oricat si sa nu emiti niciun poluant (doar apa si C02).

Cel putin la trotinetele mele imediat dupa pornire cand ECU e in open loop pute cel mai tare (prin urmare probabil emisia HC e criminala).

Intr-un minut nu-mi dau seama cam cat s-ar raci si catalizatorul, si care ar fi impactul asupra emisiei de CO.

 

Chestia putin naspa e si faptul ca imediat cum ai re-pornit si intri imediat in sarcina (pleci de la semafor) in regimul asta ne-optim dpdv al poluarii.

 

Doi vecini spun ca in general la testul standard de consum si poluare, in primele minute dupa pornire se emite cantitatea cea mai mare de noxe. Aici contribuie faptul ca motorul e rece, insa si ECU-ul in open loop are probabil "meritul" lui.

Share this post


Link to post

Bine. Si atunci cum rezolva dilema asta sistemele Start - Stop implementate din fabrica?

 

Starea de "open loop" probabil ca dureaza destul de putin, o secunda-doua. Presupun ca in timpul asta ECM reuseste sa citeasca senzorii si sa-si dea seama ce si cum, nu-i asa? Oare in secundele astea polueaza mai mult decat in minutul in care a stat oprit?

Un studiu cu date exacte ar ajuta aici.

 

Multumesc.

 

Share this post


Link to post

Din pacate habar n-am... si nici nu stiu unde naiba ar putea fi gasite asemenea informatii, sau cum poate fi masurat cate mizerii emite in perioada asta... O parte din mizerii ar putea fi emise si datorita fenomenului de care spuneai mai sus - in cilindri ramane deja niste benzina nearsa si probabil la primele tururi amestecul e cam prea bogat si se emit HC, poate niscai benzen sau ceva hidrocarburi aromatice (care in unele tari cu apa calda au inceput sa fie limitate in compozitia benzinei, nu stiu cum e in Ro).

 

Cat sta ECU-ul in open loop poate fi vazut prin OBD, cu un banal ELM si o aplicatie gen Torque.

 

O sa bag un ochi la trotinetele mele (la una cu vag-compul si la cealalta cu diagboxul) ca sa vad de exemplu daca timpii de injectie se modifica semnificativ in primele secunde.

Edited by mr_

Share this post


Link to post

Ideea este buna, insa trebuie un pic rafinata. Asa cum zicea augustin, nu cred ca este tocmai corect sa tai alimentarea unui senzor monitorizat de ECM. Pentru un astfel de proiect cred ca un "softist" care s-a jucat cu ECM-uri ar fi foarte bun. Apasarea de buton ar trimite un semnal catre ECM si acesta ar putea da comanda de taiere a injectiei sau chiar ar putea lua decizia singur in functie de parametrii motorului (temperatura lichid racire, turatie motor, apasare pedala frana etc). Deci, dpdv al fezabilitatii, eu as merge pe un sistem start-stop real implementat in ECM. Acesta are avantajul de a monitoriza toti senzorii motorului si poate fi imbunatatit cu usurinta doar schimband niste linii de cod. Totusi solutia hardware oferita de tine vine cu avantajul unei scheme care poate fi implementata de oricine si sunt pentru implementarea ei dupa mici imbunatatiri.

 

Eu am la Matiz facut un modul de pornire a motorului din telecomanda si pot spune ca starterul nu e prea fericit de cand il folosesc. Eu monitorizez senzorul de ulei si tai demarorul dupa ce s-a stins becul sau dupa maxim 5 secunde (fault mode). Totusi, se pare ca dureaza cam mult fata de "simtitul" motorului pe care soferul il face in mod natural. Am schimbat anul asta (dupa o iarna de folosire a sistemului de pornire) solenoidul si bendixul. Si pe volanta am observat urme de uzura mai accentuate. Reglarea din RV nu poate asigura un timp constant pentru ca tensiunea minima la care tranzistorul mai conduce curent depinde de temperatura cu aprox -2mV/grad Celsius, deci va trebui sa il reglezi pentru vara si pt iarna. Eu in locul tau as monitoriza tot becul de ulei pentru a stii daca motorul a pornit sau nu. Ca idee si modulele DRL de fabrica (si probabil si alte echipamente care sunt taiate cand dai la demaror) se uita tot la acesta.

 

Deci primul lucru pe care l-as face eu ar fi sa conditionez oprirea demarorului de becul de ulei. Din experienta precizez ca este necesara filtrarea semnalului cu un grup RC (rezistenta condensator).

Al doilea ar fi sa scot partea de dezactivare a fazei scurte, altfel vei da flash la fiecare plecare de la semafor :P

Al treilea ar fi sa verific temperatura motorului pentru ca userul sa nu abuzeze de sistem cand motorul e rece. Asta as face-o doar daca as comercializa modulul.

O alta idee buna ar fi oprirea motorului sa fie conditionata de viteza 0 km/h (masina sa stea pe loc) astfel incat riscul de accident in caz de functionare defectuoasa sa fie nul.

 

Succes!

 

PS: daca te ajuta cu ceva pot sa postez schema de la modulul de pornire motor, poate te inspira ceva de acolo. Eu l-am facut cu microcontroller, era mai ieftin si mai versatil decat sa cumpar porti logice si sa fac logica hardware.

Edited by ches

Share this post


Link to post

ches, multumesc de sugestii.

Si eu ma gandeam sa comand oprirea motorului direct din ECM, dar printr-un semnal on-off dat la mufa OBD. Insa nu stiu exact cum. La integrate si microcontrolere nu ma pricep.

De asemenea, am luat in calcul si oprirea automata a demarorului, dar ma gandeam sa-l conectez cu becul MIL, care la masina mea se stinge la pornirea motorului. Fata de becul de ulei, becul MIL monitorizeaza arderea si semnalul ar fi mai relevant, poate.

 

Posibil ca la tine a aparut uzura aceea accentuata deoarece pornirea o faci pe motor rece?

 

RV nu poate fi compensat la temperatura cu un termistor, dioda, ceva?

"Flash-urile" alea ar deranja oare pe cineva? Chiar am putea taia si aeroterma simultan.

Da, am desenat si o varianta un pic mai complexa in care viteza zero este o conditie pentru oprirea motorului (semnal de la VehicleSpeedSensor), dar asta era valabil pentru un sistem automat. Cand soferul decide daca sa apese butonul, ar trebui sa stie ce face, nu-i asa?

 

Multumesc.

 

Share this post


Link to post

Posibil ca uzura sa apara de la pornire la rece sau de la faptul ca filtrez semnalul de la bec (inainte de filtrare becul palpaia la pornire, deci trebuia sa incerc sa pornesc de mai multe ori cand era motorul rece). Oricum e o chestie de sute de milisecunde, deci nu ar justifica uzura. O sa vad ce se intampla anul asta :P .

 

In principiu poti incerca compensarea in temperatura, ma voi gandi cum sa faci fara sa pui prea multe piese.

Flasurile ar cam deranja, mai ales pe timp de noapte sau dimineata devreme.

 

Cat despre oprit motorul in mers, intr-adevar userul trebuie sa nu fie berbec, dar nu intotdeauna te poti baza pe asta :)

Edited by ches

Share this post


Link to post

Atentie ca motoarele cu start stop au si alti cuzineti si pornirea mult mai usoara se realizeaza oprind motorul in punctul mort superior. De aici si pornirea instanta. Cuzinetii sunt ganditi sa faca fata unui stres mult mai mare, de aproape 5 ori.

Iar consumul nu stiu cat de mult sau putin e influentat, poate cum a zis si initiatorul topicului doar poluarea. Merita?!?

Share this post


Link to post

Nu cred ca realizarea a inca vreo cateva porniri in plus pe zi va determina o uzura notabila a cuzinetilor (vezi confirmare AICI). Ei sunt deja lubrifiati cand se face re-pornirea, iar sarcina motorului si turatia sunt mici, deci nu incarca cuzinetii cu presiune periculoasa.

Re-pornirea pe baza PMS (PME sau TDC) o face doar Mazda, nu e un standard.

 

Am gasit un PDF care prezinta putin compensarea in temperatura care s-a mentionat mai sus. Atasez schemele din PDF. Poate cineva isi da cu parerea cum adaugam compensarea asta in schema initiala. Un calcul ulterior al valorii pieselor nu ar strica deloc.

post-6669-0-33669200-1411814208_thumb.jpg post-6669-0-95111700-1411814224_thumb.jpg

 

Cu privire la efectul asupra farurilor, cred ca de fapt acolo avem de a face cu ANTI-flash-uri. Becurile eventual aprinse, se vor stinge pentru o secunda, cat demarorul este actionat, apoi se vor aprinde din nou. Chiar sa deranjeze asta pe cineva?

 

 

Multumesc.

D10.pdf

Edited by Kinetix

Share this post


Link to post

Mai avanseaza proiectul? Ca-s curios :)

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...