Jump to content
Sign in to follow this  
Senna

Modificare Interval Functionare Electroventilator

Recommended Posts

Ma enerveaza teribil electroventilatorul care porneste uneori dupa ce opresc motorul si imi descarca inutil bateria timp cel putin 1 min. Nu inteleg ce rost are functionarea lui cand pompa de apa e inactiva. Se poate pune pe contact si eventual mari pragul de temperatura la care porneste cu cateva grade? In carte scrie ca porneste la 93 C iar termostatul se deschide complet la 95 C astfel as vrea sa porneasca la 96-97 C.

Share this post


Link to post

[-X nu-ti face nici o modificare

-ventilatorul ala este cuplat direct (si nu prin contact) din motive de FIABILITATE

el avand un rol important in racirea motorului. o defectiune la sistemul de racire al motorului poate duce foarte repede la avarierea grava a lui.

-temperaturile la care porneste si se opreste sunt calculate destul de precis de constructor si modificarea lor in sensul cresterii temperaturii scade fiabilitatea motorului pe mai multe cai, daca nu chiar la avarierea motorului.

-energia extrasa din baterie dupa oprirea motorului este neglijabila (o descarcare de cateva procente) mai ales vara cand ventilatorul intra mai des in functiune.

-de la dacia mea din 85 (facuta pt America de sud si rafuzata) pana la cele mai tari masini din ziua de azi sistemul functioneaza la fel

-daca exista diferente de temperatura intre lichidul din blocul motor si radiator lichidul circula in mod natural (diferenta de temp, rezulta dif. de densitate)

Edited by ZLI

Share this post


Link to post

Pornirea ventilatorului dupa oprirea motorului este normala pentru ca lichidul preia multa energie calorica atunci si nu mai are cine sa raceasca motorul. Singurul lucru care trebuie sa te puna pe ganduri este de ce ajunge motorul la temperatura aceia pe vremea asta. Ce o sa fie in Iulie ? Poate este bine sa-ti verifici avansul si/sau circuitul de racire ? Poate trebuie inlocuit termostatul ? Pentru un Daewoo nu este un comportament tipic. Eu doar la Dacia pateam asa ceva, dar aia mergea la 90'C si nu la 82'C .

Edited by tolin_afc

Share this post


Link to post

daca tii motorul pornit si stai pe loc pe vremea asta iti porneste ventilatorul.

dacia mea mergea la 85 grade si ventilatorul pornea la 95

unele zone din motor ajung pe la 500 grade, ele cedeaza prin conductie caldura pieselor din jur, inclusiv lichidului de racire, care prin convectie naturala duce o parte din caldura in radiator. astfel temperatura motorului este controlata si dupa oprire. Se pastreaza strangeri, jocuri esentiale pt integritatea si functionarea motorului. in privinta asta tolin are dreptate.

Edited by ZLI

Share this post


Link to post

Porneste ventilatorul deoarece petrec mai multe minute pana gasesc un loc de parcare abordabil, timp in care circul cu viteza neglijabila prin zona. N-ar suporta contactul alimentarea releului care comanda alimentarea electroventilatorului? Ce rost sa aiba sa plece cand a ajuns la 93 C daca oricum am oprit motorul si toata caldura din el n-ar reusi sa-l faca sa fiarba.

Share this post


Link to post

Eu pot sa-ti spun ca timp de 6 ani, motorul meu n-a pornit ventilatorul dupa orpirea din vreo cursa, fie ea si prin Buc., la ore de varf si pe +40'C afara.

Daca stai pe loc cu motorul pornit pleaca ventilatorul, dar la mine trebuie sa stai ceva. Din acest motiv i-am sugerat sa faca o inspectie. Cred ca nu l-am sfatuit gresit avand in vedere ca eu curatz tot sistemul de racire din 2 in 2 ani, la fiecare schimbare a lichidului. Radiatorul il dau jos si-l spal sub presiune in cada. In orice caz, sa nu umble la sistemul electric de actionare a ventilatorului.

Share this post


Link to post
daca oricum am oprit motorul si toata caldura din el n-ar reusi sa-l faca sa fiarba.

e vorba ca lichidul impiedica cresterea temperaturii chiar si dupa oprirea motorului

sfatul meu e sa-l lasi cum e

introducerea in circuitul electric al unei componente (contactul, firele, e.t.c), implica scaderea fiabilitatii.

si sistemul de avertizare a cresterii temperaturii la tico este o gluma!

sunt situatii in care iti indica o temp ok desi temperatura a trecut de 110grade

 

. Din acest motiv i-am sugerat sa faca o inspectie.

Just

Share this post


Link to post

Chestia cu spalatul motorului nu este perfecta, ramane 1 litru de apa in motor care nu mai poate fi scos, deci sarurile minerale din acel litru rezident se vor depune. Poate la ultima spalare s-ar putea incerca sacrificarea a 2-3 litri de apa distilata care la scurgere ar antrena afara circa doua treimi din sarurile aferente unui litru de apa chioara si asa s-ar mai diminua depunerile. Fierberea banuiesc ca debuteaza in toata splendoarea sa cand acul indicator devine vertical? Ca la mine n-a ajuns niciodata sa stea drept...

Edited by nuvolari

Share this post


Link to post

Daca ii scoti si termostatul n-are ce sa mai ramana in motor, stropi poate. Daca bagi pe acolo jet sub presiune de apa calda speli totul, te asigur. Dupa aceia bagi in motor exact cat spune fabricantul ca are capacitate. Doar daca nu dai jos radiatorul, atunci poti sa ramai cu lichid in el pentru ca returul este pozitionat mai sus, iar radiatoarele astea nu mai au bushon de golire.

Edited by tolin_afc

Share this post


Link to post

Deci asta era, trebuia sa dau radiatorul jos, hmmm, dupa prima si ultima spalare care am facut-o n-am mai reusit sa bag decat max 3 litri de fluid in motor si trebuia sa inghita 4. Data viitoare dau jos si radiatorul.

Share this post


Link to post

Un pic dincolo de discutia daca e bine sau nu sa mai fie racit motorul si dupa ce s-a oprit, incerc sa pricep ceva de pe schema electrica de la Tico.

Dupa cum se vede (marcat cu rosu zona de interes) manualul zice ca la cutie manuala ar trebui ca bobina releului sa fie alimentata prin contact. Asta ar insemna ca n-ar mai putea porni dupa scoaterea cheii in vecii vecilor.

Pe de alta parte, daca e vorba de cutie automata, alimentarea se preia pe direct, adica, cutia automata e mai proasta (mai ales in conditii de oras), ceea ce se stie, de unde o solicitare termica suplimentara a motorului, de unde nevoia de a-l mai aerisi si dupa oprire.

S-ar putea ca intre timp sa le fi venit mintea la cap si sa fi conectat pe direct in orice conditii. Totusi, schema arata ca Tico cu cutie manuala ar trebui sa aiba ventilatorul comandat numai pe contact. :-?

post-482-1115828083_thumb.jpg

Share this post


Link to post

Sigur la tico NU este alimentat pe contact.

Si eu sunt de parere ca nu trebuie sa uymbli la instalatie de nici un fel. Eu am tico de 120k km, 7ani si 3 baterii si nu mi-a murit niciodata bateria din cauza ventilatorului... din cauza de avarii, pozitii sau casetofon, da, cand era f uzata dar din cauza ventilatorului, niciodata.

 

@tolin: tu nu ai tico ci ai matiz. este foarte posibil sa aiba regimuri diferite de functionare si astfel tico sa zicem ca se poate incinge mai tare decat matizul.

Ahh, si nu conteaza daca e iarna sau vara, daca stai mai mult de 5-10 min pe loc sau mergi bara la bara se incinge si porneste ventilatorul, chiar si la -10 grade.

Share this post


Link to post
@tolin: tu nu ai tico ci ai matiz.

Termic nu este nici o diferentza, aceeasi capacitate cilindrica, aceeasi temperatura in circuitul de racire. In plus, Tico arde mai putina benzina decat Matizu. Doar la tipul radiatorului sa fie o diferentza, cel de Tico sa fie mai mic sau mai putin eficient. In rest, doar probleme la avans sau restrictii in circuitul de racire, particularitati posibile la motorul lui Senna. Eu i-am sugerat sa verifice. Nu e bine, deranjeaza pe cineva ?

Share this post


Link to post
@tolin: tu nu ai tico ci ai matiz. este foarte posibil sa aiba regimuri diferite de functionare si astfel tico sa zicem ca se poate incinge mai tare decat matizul.

 

 

 

Doar la tipul radiatorului sa fie o diferentza, cel de Tico sa fie mai mic sau mai putin eficient. In rest, doar probleme la avans sau restrictii in circuitul de racire, particularitati posibile la motorul lui Senna. Eu i-am sugerat sa verifice. Nu e bine, deranjeaza pe cineva ?

 

Exact ce am spus si eu... Sigur ca nu deranjeaza dar parerea mea este ca merge cum trebuie.

Share this post


Link to post

Pai, tocmai asta trebuie sa te ingrijoreze, cand merge bine.

Share this post


Link to post
S-ar putea ca intre timp sa le fi venit mintea la cap si sa fi conectat pe direct in orice conditii. Totusi, schema arata ca Tico cu cutie manuala ar trebui sa aiba ventilatorul comandat numai pe contact. :-?

"mintea la cap" - or fi vazut ca la temp ambientala mare temperatura motorului creste periculos pt motor sau motorul porneste greu la interval scurt dupa oprire

am tico din 95 si e cu ventilatorul conectat la 30

Share this post


Link to post

Si la al meu Tico porneste citeodata ventilatorul dupa ce am oprit motorul, in special vara. Anul trecut, pt ca aveam bateria slaba, avea peste 5 ani si imi era teama sa nu se descarce, cind ajungeam in parcare mai stateam special 1-2 minute cu motorul pornit pe loc, sa porneasca si ventilatorul, iar cind isi termina asta treaba opream si eu motorul.

Share this post


Link to post

Are cineva un stroboscop si l-ar putea aduce la intalnire? Sa-mi verific si eu avansul.

Share this post


Link to post

Se poate modifica sistemul astfel incat ventilatorul sa lucreze pe viteza I, la fel ca la folosirea A/C? Mi se pare ca puterea de racire este mult prea mare chiar si pt vara.

Share this post


Link to post

Eu nu vad pe schema mai multe trepte de viteza. Dar daca ti se pare prea "rece" regimul de lucru, obtureaza partial grila fata. De unde stii ca motorul lucreaza rece? Ai indicator temperatura lichid de racire? Daca da, de unde stii ca nu e decalibrat?

Share this post


Link to post

Can pornesc aerul conditionat electroventilatorul funtioneaza cu putere redusa, pe treapta I. Astazi voi face teste cu un termometru electronic bagat in radiator. Voi incerca sa calibrez indicatorul de bord. Ma deranjeaza ca este prea nervoasa functionarea electroventilatorui si nu insesizabila ca la alte masini. Cu faza scurta pornita plus electroventilatorul merg pe baterie cum s-ar zice, ar trebui sa am relanti-ul peste 1000 ca sa faca fatza alternatorul, din acest motiv doresc o functionare pe o durata de timp mai mare; in sarcina si consum redus al electroventilatorului, pentru ca histerezisul sa fie mai putin evident.

Edited by Senna

Share this post


Link to post

Pai, asta e altceva. Deci:

1. ventilatorul face zgomot (eu asa as traduce "nervozitate" de care zici ca da dovada in comparatie cu alte masini)

2. ti se pare ca e un consumator important care-ti "saboteaza" bateria (impreuna cu altii)

3. colac peste pupaza, parca ar raci si cam tare motorul.

Daca e asa, ori umbli la histerezis (dar asta e cam greu ca e dat de termo-contact), ori faci o alimentare "modificata". Ca sa reduci cu adevarat "consumul mediu" al ventilatorului, ar trebui sa faci o comanda PWM (pulse width modulation). O chestie simpla gen rezistenta in serie, nu te prea ajuta. Desi se reduce ceva puterea totala consumata de circuitul rezistenta-motor, nu e cine stie ce (s-o invarti motorul mai incet, dar si rezistenta consuma). Asta pentru ca nu poti sa pui o rezistenta prea mare ca risti sa nu mai aibe "vana" ventilatorul.

Share this post


Link to post

Inca nu m-am lamurit. Ventilatorul functioneaza cu viteza redusa cand A/C este on, probabil printr-o perie intermediara ca la motorul de stergator, de altfel cea mai potrivita solutie. Dar pe schema electrica nu se face nici o referire, iar un montaj PWM care sa suporte un asemenea amperaj ar fi prea scump. Solutia cu rezistenta este exclusa, deoarece la pornire ventilatorul "suge" mult curent si cade mai multa tensiune pe rezistenta.

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...