Jump to content
Sign in to follow this  
c0pilu

Tico - Bobina De Inductie Se Defecteaza Frecvent

Recommended Posts

Tico 1995 118 kkm

 

In vara, am inlocuit bobina de inductie pentru ca era crapata si cand ploua imi intrerupea. Tot atunci am inlocuit si capacul delcou si rotorul pentru ca erau oxidate si electrozii prezentau urme de uzura. Aceasta bobina m-a tinut pana in iarna(cca 7000 km), cand intr-o seara nu a mai pornit masina. In final am ajuns la concluzia ca bobina dadea o scanteie foarte slaba. Am inlocuit-o cu una noua si a pornit. A doua bobina a tinut cam 2 luni si s-a defectat la fel, brusc, nu am mai putut porni masina. Lectia era invatata, am montat o bobina noua (a treia) si masina a pornit la sfert de cheie. Astazi s-a defectat si a treia bobina (dupa nici 1000 km).

 

Maine ma duc sa cumpar o bobina noua (asta ar fi a patra), dar asta nu e solutie si nu stiu ce sa fac pentru ca dupe inlocuire masina merge fara nici o problema, nu intrerupe, porneste la prima cheie. Am observat (nu stiu daca are vreo importanta) ca de fiecare data s-a defectat dupa o perioada de stationare de cateva ore sau o noapte, cand motorul, bobina, electronica de comanda etc au avut timp sa se raceasca. Alta observatie: fiecare bobina care s-a defectat, dupa un timp incepea sa scoata un zgomot, ca un pacanit care depindea de turatia motorului, dar nu se observau scapari, sau sa sara scanteie dn bobina/fise la masa si masina mergea normal.

 

Orice idee e bine venita...

 

Multumiri anticipate

Share this post


Link to post

Dar nu ai cumparat bobina cu garantie?

Share this post


Link to post

Dar nu ai cumparat bobina cu garantie?

 

Garantia se acorda doar daca se monteaza in service. Ideea e sa rezolv problema, nu sa inlocuiesc bobine pe garantie.

Share this post


Link to post

E vreuna cu holograma de piesa GM pe ea? Daca nu, cum ti-e norocul, ca nu prea gasesti senzori si chestii de genul sa reziste mult. Cand e vorba de senzori, fise, etc, cauta sa cumperi numai GM, nu coreene sau alte tampenii si neaparat sigilat in punguta originala. La o timonerie, un ansamblu stergator mai merge, dar la astea, nu prea e ok, am invatat-o pe propria piele vis-a-vis de un senzor TPS (a tinut vreo 2-3 saptamani) :)

Edited by banzay

Share this post


Link to post

E vreuna cu holograma de piesa GM pe ea? Daca nu, cum ti-e norocul, ca nu prea gasesti senzori si chestii de genul sa reziste mult. Cand e vorba de senzori, fise, etc, cauta sa cumperi numai GM, nu coreene sau alte tampenii si neaparat sigilat in punguta originala. La o timonerie, un ansamblu stergator mai merge, dar la astea, nu prea e ok, am invatat-o pe propria piele vis-a-vis de un senzor TPS (a tinut vreo 2-3 saptamani) :)

 

Ai dreptate. Nici una nu era cu holograma GM. Dupa aspect erau din 2 surse/loturi diferite, nu erau sigilate si nu aveau holograma. Am presupus ca daca ar fi fost tot lotul prost, trebuia sa fie coada la magazin cu indivizi revoltati.

 

Mersi de pont, o sa caut una originala GM.

Share this post


Link to post

 

Orice idee e bine venita...

 

Multumiri anticipate

 

 

Se arde primarul bobinei sau se strapunge secundarul? Ai masurat cu un ohmmetru bobinele arse?

Share this post


Link to post

E legata corect pe masina? Plus la plus, ruptor la minus ?? 39000000.gif

Share this post


Link to post

Se arde primarul bobinei sau se strapunge secundarul? Ai masurat cu un ohmmetru bobinele arse?

 

Primarul nu se arde. Am masurat. Presupun ca se strapunge secundarul. Scanteie da, dar slaba si nu porneste.

 

E legata corect pe masina? Plus la plus, ruptor la minus ?? 39000000.gif

 

Nu am umblat la legaturi. Am scos doar mufa. La masuratori, pe un pin din mufa vine +12 v cand pun contactul, calalalt presupun ca se leaga la masa prin ruptor, cand se invarte motorul.

Share this post


Link to post

... Presupun ca se strapunge secundarul. Scanteie da, dar slaba si nu porneste.

 

Pai masoara si secundarul, trebuie sa aibe in jur de 12 kOhmi. E posibil ca de fapt sa fie defect modulul electronic din delco.

Share this post


Link to post

Acum m-am intors de la masina:

-am inlocuit bobina cu una noua, dar nu am gasit de origine, am pus DENSO, made in Korea...

-am inlocuit bujiile cu CHAMPION rn11yc4, noi, si distanta am reglat-o la 0,85 mm. Inainte aveam Kager gas

-am inlocuit fisele cu fise noi de origine

-am verificat intrefierul, este in limite normale, 0,25 mm

-am masurat bobina ruptorului, are cca 400 ohmi, se incadreaza in normal.

 

Am masurat bobina veche, are 11,6 kohmi in secundar. Cea noua are 12,4.

Share this post


Link to post

Problema nu s-a rezolvat. Dupa un drum de 5 km, bobina se incalzeste puternic si face zgomot. La alt tico bobina ramane rece.

Share this post


Link to post

Atunci sa stii ca e o mare posibilitate sa fie defect modulul electronic. Modulul asta nu e decat un ruptor electronic, pe post de ruptor e un tranzistor inglobat in el si faptul ca se incalzeste bobina arata ca da o componenta continua pe primarul bobinei dupa ce in scurt timp se ambaleaza termic, adica atunci cand ar trebui sa intrerupa curentul prin ea nu-l mai intrerupe total. Pentru a nu da banii degeaba si pe el (pentru ca probabil bobinele pe care le-ai schimbat sunt de fapt bune) vezi daca poti sa inprumuti de la cineva unul de proba. Si cand rezolvi sa ne spui si noua care a fost treaba.

Share this post


Link to post

Atunci sa stii ca e o mare posibilitate sa fie defect modulul electronic.

 

Incerc sa obtin unul de imprumut sau din dezmebrari.

 

...pentru ca probabil bobinele pe care le-ai schimbat sunt de fapt bune...

 

Bobinele pe care le-am schimbat nu mai sunt bune. Le-am incercat si pe alta masina.

Share this post


Link to post

Revin cu detalii.

 

Am luat din dezmembrari un delcou de tico si bobina de inductie cu care a functionat acesta. Am inlocuit modulul de comanda, rotorul, capacul de delcou si bobina cu cele cumparate. Dupa 30 minute de mers, bobina se incinge, si in timpul mersului se aude un zgomot din bobina.

 

Am masurat incarcarea, la relanti, 14,6 fara consumatori, 14,4 cu faza lunga, dezaburire, ventilatie, si nu variaza semnificativ la turatii mari.

Share this post


Link to post

Din intamplare ai verificat bujiile daca sunt in scurt sau daca au distanta dintre electrozi prea mica si rezistenta fiselor.

Problema ta se aseamana cu problema pe care am avut-o cu dacia, sa rezolvat dupa ce am schimbat o bujie care avea scurt in ea, nu stiu cum. Din cauza eu am scmbat 4 bobine romanesti si ma scos la lumina una Bosh made in germany care a crapat bujia cu probleme.

Share this post


Link to post

Nu am cunostinte specifice, dar incerc sa fac o abordare logica a subiectului, pe baza informatiilor existente pana acum in topic

Incep cu ce e mai banal. Faptul ca "pacane" inainte sa "moara" indica modul in care se strica: intreruperea circuitului secundar. "Pacanitura" e generata de o descarcare interna. Practic, tensiunea se distribuie intre electrozii bujiei si "electrozii" creati intre cele 2 "capete de sarma" din infasurarea secundara. De fapt, e vorba probabil de mai multe spire, de unde si scaderea rezistentei secundarului.

La fel de clar este ca intreruperea se produce prin topire in... avalansa. Mai intai se topeste emailul de pe sarma, apoi scurtul produs determina o incalzire suplimentara locala si in fine se topeste si cuprul. Ar putea fi si un defect in zona de legare la borne, dar ma cam indoiesc ca asta ar putea fi sistematic... sau poate dar, dar nu conteaza :)

De ce se incalzeste bobina? Asta e intrebarea!

Ai schimbat toate componentele din circuitul electric, deci nu e de acolo.

Ar mai fi:

- Tensiunea din instalatie: mie mi se pare cam mare 14,4V cu toti consumatorii, dar nu cred ca asta e problema

- Un soi de scurt miraculos la montarea oricareia din componentele bune, de genul distribuitor sau bujii sau fise; asta ar putea transforma o componenta buna intr-o sursa de defect; nici asta nu este prea posibil (nu-mi prea pot imagina cum ar arata, practic), dar nici imposibil

- O temporizare defectuoasa inchis/deschis in circuitul primar (parca se numea unghi Dwell); habar n-am cum e construit ruptorul, dar daca primarul e sub tensiune prea mult, energia acumulata in bobina se transforma in caldura; asta nu inseamna ca scanteia nu e data la timp, deci motorul poate merge bine, atat cat merge; daca ar fi fost vorba de un ruptor clasic, as fi banuit ca e vorba de o cama tocita sau ceva de genul

Ca sa minimizezi cheltuielile, nu mai "forta" pana la "pacaneala". Cauta si inlatura orice chestie suspecta, apoi vezi cat de repede se "incinge" treaba. Daca zici ca la un Tico "normal" bobina sta rece, orice incalzire e anormala, deci daca se intampla, opreste motorul si, pana se raceste, mai... sapa.

Share this post


Link to post

Ca o paranteza, daca nu ma insel, cei de pe forum dacia ce foloseau aprindere electronica inseriau bobina (primarul) cu un rezistor ceva, pentru limitarea tensiunii.Asa tin minte c-am citit, nu dati cu pietre rolleyes.gif

Share this post


Link to post

Din intamplare ai verificat bujiile daca sunt in scurt

 

Bujiile sunt noi, le-am schimbat o data cu a treia bobina.

Share this post


Link to post

Salut,

 

Am vazut chestia asta la un oltcit mai demult."Manca pe paine" bobine(vreo trei a aschimbat omul), topea rezistente aditionale(ale bobinei, cum avea oltcitul),topea electrozi de masa ale bujiilor noi-noute in doar cativa kilometri...Ce mai...O adevarata "hecatomba" :)

Era un fir de la instalatia electrica(mi se pare ,care ducea la plusul bobinei) care era intrerupt sub izolatie.S-a descoperit extrem de greu...Si dupa multi bani si nervi cheltuiti de prietenul respectiv.Dupa schimbarea firului(care transmitea prin inductie, se pare, curent, ca altfel n-ar fi avut sens sa mearga masina,atata cat mergea...)totul e revenit brusc la normal.

Ar fi o idee...

 

 

Bafta!

Share this post


Link to post

Cam de Star Trek la <posturi_de_TV_moderne>, unde verbul "a parea" ajuta masele sa se descurce in valmasagul vietii cotidiene.

Share this post


Link to post

... cei de pe forum dacia ce foloseau aprindere electronica inseriau bobina (primarul) cu un rezistor ceva, pentru limitarea tensiunii...

 

Am citit topicurile respective. La dacie foloseau bobina de tico si inseriau primarul cu 1-2 ohmi 17 W sau combinatii (2x2,2 ohmi 17W in paralel etc).

O sa incerc si eu saptamana viitoare si revin cu detalii, desi ar fi fost bine sa descopar defectul in loc sa incerc sa il maschez.

 

Am vazut chestia asta la un oltcit mai demult."Manca pe paine" bobine(vreo trei a aschimbat omul), topea rezistente aditionale(ale bobinei, cum avea oltcitul),topea electrozi de masa ale bujiilor noi-noute in doar cativa kilometri...Ce mai...O adevarata "hecatomba" :)

Era un fir de la instalatia electrica(mi se pare ,care ducea la plusul bobinei) care era intrerupt sub izolatie.S-a descoperit extrem de greu...Si dupa multi bani si nervi cheltuiti de prietenul respectiv.Dupa schimbarea firului(care transmitea prin inductie, se pare, curent, ca altfel n-ar fi avut sens sa mearga masina,atata cat mergea...)totul e revenit brusc la normal.

 

Am verificat circuitul de +12 v al bobinei, atat cu motorul oprit cat si in mers.

Edited by c0pilu

Share this post


Link to post

O sa incerc si eu saptamana viitoare si revin cu detalii, desi ar fi fost bine sa descopar defectul in loc sa incerc sa il maschez.

 

Parerea mea, trebue descoperit defectul si remediat, atit, fara complicatii.

Edited by viktor

Share this post


Link to post

Faptul ca "pacane" inainte sa "moara" indica modul in care se strica: intreruperea circuitului secundar.

Circuitul secundar nu se intrerupe. Cred ca se pun in scurt spire pentru ca dadea scanteie foarte slaba in comparatie cu o bobina noua. Bobina incepe sa faca zgomot dupa primii 5-10 km de la montare si o tine asa pana la moarte.

 

- O temporizare defectuoasa inchis/deschis in circuitul primar (parca se numea unghi Dwell); habar n-am cum e construit ruptorul, dar daca primarul e sub tensiune prea mult, energia acumulata in bobina se transforma in caldura; asta nu inseamna ca scanteia nu e data la timp, deci motorul poate merge bine, atat cat merge; daca ar fi fost vorba de un ruptor clasic, as fi banuit ca e vorba de o cama tocita sau ceva de genul

 

Din cate am citit, unghiul dwell se aplica la ruptoarele cu platina. La aprinderile electronice unghiul nu este influentat de forma camei ci de partea electronica. Oricum, am verificat distanta dintre senzor si cama, iar partea electronica a fost schimbata. Recunosc ca nu am schimbat senzorul, care este de fapt o bobina pe un magnet si cama este metalica, in sectiune arata ca tolele de transformator. Senzorul l-am masurat si are rezistenta normala.

Share this post


Link to post

Din cate am citit, unghiul dwell se aplica la ruptoarele cu platina. La aprinderile electronice unghiul nu este influentat de forma camei ci de partea electronica. Oricum, am verificat distanta dintre senzor si cama, iar partea electronica a fost schimbata. Recunosc ca nu am schimbat senzorul, care este de fapt o bobina pe un magnet si cama este metalica, in sectiune arata ca tolele de transformator. Senzorul l-am masurat si are rezistenta normala.

 

La platina s-a incetatenit denumirea de UNGHI Dwell, pt ca unghiul e constant, platina se inchide si deschide pe aceleasi unghiuri (exceptind cazurile de "zbor de platini"), in schimb timpul e variabil.

La aprinderile electronice cu bobina de joasa impedanta se foloseste TIMP Dwell (Dwell time), adica timp constant (sau cvasiconstant) de incarcare si unghi variabil.

La Tico acel unghi e variabil din cauza formei de semnal a senzorului. Semnalul "reluctorului" e scurt la turatie joasa si mai lung la turatie/frecventa mare.

 

Pt. cel cu bobina arsa: nu stiu daca la Tico modulul de putere e pe delco sau e separat; daca e separat, cauta-l, tu n-ai amintit de el la schimbarea delco si bobina...

Edited by diaconuliviu

Share this post


Link to post

 

Pt. cel cu bobina arsa: nu stiu daca la Tico modulul de putere e pe delco sau e separat; daca e separat, cauta-l, tu n-ai amintit de el la schimbarea delco si bobina...

 

Modulul este in delco si l-am inlocuit. Insa nu am inlocuit senzorul pentru ca este o simpla bobina si rezistenta infasurarii are o valoare normala iar distanta dintre senzor si cama este conform cu specificatiile din manual.

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...