Jump to content
Sign in to follow this  
dan brasov

Cum Contracarezi Un Derapaj?

Recommended Posts

In caz de supravirare dai gaz impreuna cu contrabracarea si la RWD :D Insa nu ca inecatul. Si da, am testat-o pe propria piele, inclusiv pe ud cu masina de 510CP. Gazul trebui dat delicat cat sa pui ceva greutate pe puntea spate, insa in niciun caz cat sa invarti rotile in gol, ca daca supravirezi si mai si invarti in gol rotile spate duci titirez.

Aici apare una din diferentele fata de karting, la karting amator n-ai atata putere incat sa invarti rotile in gol nici macar in virajele stranse, incat poti sa apesi pe pedale ca inecatul fara probleme. La o masina cat de cat sportiva dozarea e f importanta.

 

La subvirare tai gazul indiferent de tractiune, intrucat ai nevoie de masa pe puntea fata. Chestia cu "stransul virajului" e valabila, insa cu grija, nu tre' sa pui rotile perpendicular pe traictorie ca tot nu ajuta. Strangi virajul usurel la inceput si eventual mai mult odata ce capeti aderenta si masina incepe sa te asculte din nou. E oricum mult mai intuitiv decat supravirarea, de aia si fac astia aproapte toate masinile subviratoare.

 

AWD-ul si LSD-urile ajuta sa poti face un transfer de mase mai violent la corectatul supravirarii, acceleratia pe care o poti obtine si transferul de mase e mai important, sau poti obtine acelasi transfer de mase solicitand mai putin puntea spate (cea critica la supravirare)

La subvirare nu au aproape niciun efect in virajul propriu zis. Ajuta insa ca sa previi subvirarea, subvirezi mai tarziu cu un awd decat cu un fwd de exemplu atunci cand accelerezi cam prea tare sau prea devreme intr-u viraj intrucat pui puterea pe doua punti, nu doar pe cea care e deja e limita aderentei.

Insa chestia cu trenuletul e legenda urbana, pot derapa ca oricare alta masina. Atata doar ca sunt mai permisive cu soferii.

Share this post


Link to post

Cam la ce viteza ai facut tu manevra aia?

Share this post


Link to post

Pai, virajele erau pt treptele 2-3, eram pe un circuit mititel la Genk unde 4 vedea rar, daca masina nu ar fi fost inuman de rapida nici nu aveai unde depasesti viteza legala... Iar cutia e mai scurta decat la o masina de strada ecologica. Dupa "nas" as spune in jur de 70 prin viraje unde o mai "scapai". Insa m-am scapat-o doar o data, ci de nenumarate ori :D Cel putin in primele tururi am chiar cam prea des :D Avea cutie robotizata, destul de lenta, apasai clapeta ca sa retrogradezi (de obicei de doua ori, din 4 in 2), nu se intampla nimic juma' de secunda, apoi cand se intampla erai in viraj cand aveai nevoie de acceleratie... cam porno pana te obisnuiai si invatai sa apesi mai devreme. Chestia e insa ca la 70 daca ai apasat prea tare pe acceleratia in viraj incepi sa faci cerculete, e important sa fii delicat altfel faci mai mult rau decat bine.

In plus probabil supravirajul era si provocat artificial de un "pilot" de fwd ca mine, obisnuit sa franez inclusiv in prima parte a virajului, chestie buna la o masina care subvireaza ca un ciocan insa mai putin indicata la o masina sport pe bune.

 

Pe de alta parte insa masina comunica mult mai bine, pozitia joasa si centrala te face sa o simti si sa o corectezi aproape ca pe un kart.

 

Pana acum m-am jucat de mai multe ori pe circuit, cu masini intre 200 si 500CP. La Mettet m-am dat cu Impreza (265CP), Cayman (265CP), Cayenne ( ca pasager, condusa de un "profi" insa nu mi-a placut), cu masina mea aproape juma' de zi, si cateva tururi cu un M3 vechi (350CP) al unui coleg. Si am mers si ca pasager intr-un cazan de curse prabusit de 200CP care insa e mai rapid pe circuit decat un Ferrari sau Lambo (cu pneuri de strada) de putere dubla, cred ca am povestit pe undeva experienta.

La Euroring - Budapesta m-am dat de doua ori cu masina mea. Pe circuitul asta media (mea) de viteza iese in jur de 85km/h cu pneuri eco. De fapt masina mea e cel mai puternic FWD cu care m-am jucat.

La Genk cu Ferrari (510CP), necronometrat.

Ultima experienta a fost la Zolder si in imprejurimi cu Ferrari de 300CP insa avea niste mici probleme, nu sunt sigur ca ii mai avea pe toti. Insa era fun oricum :D

 

Acum imi caut si un Lambo :D Exista inclusiv Superleggera in oferta, insa in general pierzi juma' de zi stand la cozi ca sa te dai 3-4 tururi, asa ca astept sa apara o oferta gen 30min/1h, ca sa apuci sa te obisnuiesti putin si sa te joci pe bune, ca in 4 tururi abia inveti sa apesi pedalele...

Edited by mr_

Share this post


Link to post

Pai e bine. Eu am mai mers cu masini cu tractiune spate doar ocazional, si asta o am de vreo 8-9 mii de km si nu o stiu bine, dar parerea mea ca tu ai avut de a face cu derapaje f usoare, de cativa cm. La viteze mici, cand masina e foarte pemisiva si e foarte fun, ca asa ma mai distrez si eu, ai si ESP activ sau macar TC, si nu ai fortat, atunci nu ti-ai dat bine seama daca manevra ta e corecta sau nu :)

Sa experimentezi un derapaj la 120 sau macar peste 100 sa vezi cum ai senzatia ca totul se intampla cu viteza luminii si pulsul explodeaza la 200, si apoi mai spui ca tu accelerezi usor sau tare sau schimbi viteze sau mai stiu eu ce. Un derapaj adevarat si la 80-90kmh se intampla halucinant de rapid si ai senzatia ca totul se accelereaza inca.

Edited by Tommy

Share this post


Link to post

absolut, asta asa e, pe strada e cu totul altceva mai ales ca oarecum e neasteptat. Eu am facut odata niste cascadorii cu Hyundaiul pe o bretea de autostrada si m-am c...t pe mine... am reusit doar sa nu-l lovesc de nimic (si cu o cantitate importanta de noroc, m-am oprit la 2cm de bariera de protectie, insa "controlat" e mult spus.

Pe circuit o faci intentionat, esti pregatit, te astepti si planuiesti ce-ai sa faci cu secunde bune inante, insa pe strada "ti se intampla" si e cu totul altceva, plus ca si daca o dai in bara consecintele sunt altele.

 

Pe circuit atunci cand supravirezi o faci mai mult decat cativa cm (intentionat sau nu), insa atunci cand se intampla viteza scade drastic oricum, pana sa te hotarasti tu ce faci oricum nu mai ai viteza initiala, iar cand ajungi sa-l controlezi (ma refer aici la un amator, nu la unu' profi) deja nu mai esti la 100km/h, esti la poate la 60.

 

Oricum, teoria fara practica e frectie. E simplu sa o cunosti, insa ca sa o si aplici e altceva. Pe langa autocontrol si trebuie sa cunosti si masina in asa fel incat sa dozezi pedalele (ambele). Te-ai urcat pe frana sau ai vazut prea mult topgear si te urci pe acceleratie si te-ai dus.

Edited by mr_

Share this post


Link to post

Cand a pomenit Tommy de "derapaj la 80-90 km/h", mi-am amintit de patania de acum 8 ani, cu Matizul, cand, pe vreme ploioasa, m-am bagat in depasire, in ultima secunda am realizat ca tot contrasensul e inundat, am continuat absolut drept, iar in momentul in care am ajuns cu toate rotile pe apa (la 100 la ora sigur nu erau IN APA), a fugit fundul spre dreapta si m-am rasucit aproape 180 de grade, iar in timpul rasucirii masina a incetinit pana la 0 si s-a oprit motorul la final. Noroc ca nu a fost nici un obstacol in calea masinii, daca s-ar fi rasucit invers ar fi lovit o bordura de pod, m-as fi rasturnat si s-ar fi facut praf masina. De atunci sunt foarte atent la acvaplanare, pentru ca, cu orice masina, nu as fi avut ce sa fac, iar totul se intampla extrem de repede, maxim o secunda, parca ma uitam la un film.

Share this post


Link to post

Eu am patit-o cu Hyundai-ul, partial si din vina mea... faceam naveta (eram 4 oameni) si eram pe o bretea care leaga doua autostrazi langa Liege (ieseam de pe E40 ca sa intru pe E311), adica faceam un viraj la dreapta de 270 grade ca sa ajung de fapt in stanga. Foarte aproape de terminarea bretelei incepusem deja sa accelerez sa ma inscriu pe autostrada (tinta mea era un 90km/h) si eram cu ochii in stanga, ca sa vad daca vine ceva pe prima banda. Undeva in lateral se lucra, si erau urme de noroi de la camioane... care m-au "furat". Masina a plecat in supravirare, am luat piciorul de pe acceleratie (instinctiv, nu din calcul) si am contrabracat, a ramas cat de cat pe drum insa ma cam duceam spre protectia din stanga... la un moment dat mi s-a parut ca o "tin" , avea nasul aproximativ in directia buna si am atins si franele... si m-a furat din nou. Apoi a iesit de pe noroi si cand a prins asfalt s-a intors violent spre stanga, in care aveam rotile bracate. Noroc ca deja viteza scazuse foarte mult, si nu m-am infipt in bariera aia, am trecut milimetric pe langa ea si m-am oprit fara sa o lovesc, am prasit doar boschetii crescuti pe langa ea. Si am avut noroc ca deja cand eram in aratura din stanga eram aproape in linie dreapta, virajul era terminat, altfel o loveam. Si am avut noroc ca nu era terminata deja breteaua sa fiu pe autostrada, si sa fac patinaj astistic sub nasul unui tir care vine cu 90km/h...

 

Pe circuit poate m-as fi descurcat mult mai bine, insa pe circuit as fi fost pregatit mental sa fac figuri d-astea. Insa pe strada aveam mintea in alta parte, atentia mea era la trafic, nu la masina... si cand "m-a furat" eram complet nepregatit, pana mi-am dat seama ce se intampla si cam ce-as avea de facut era deja tarziu, si nici reflex nu actionezi cum trebuie in caz de supraviraj... eu cel putin n-am facut-o decat partial.

Share this post


Link to post

Virati invers de volan si accelerati, nu franati niciodata, masina o sa duca tot aiurea blocand rotile. Incepeti sa indreptati volanul inainte ca masina sa revina pe trasa, fiindca ea din inertie va tinde sa se mai duca.

Nu faceti dreapta stanga cu volanul pt ca nu se redreseaza singura decat la viteze mici, la viteza mai mare intra in balans.

Alta varianta, dar cam greu de realizat, e sa trageti frana de mana fara sa blocati rotile spate si sa accelerati... dar in fractiunea aia de secunda nu mai apuci sa potrivesti forta cu care tragi frana de mana, sa si accelerezi in acelasi timp, sa si tragi de volan...

M-am jucat destul de mult cu masina pe nisip, iarba, zapada, asfalt ud... si am si avut derapaje intamplatoare, din cauza poleiului sau a vitezei excesive. Cel mai simplu sa indrepti masina e sa accelerezi (nu maxim) si sa tragi invers de volan pana se indreapta masina pe jumatate... dupa aceea lasata singura, tras pe dreapta, fumat, injurat, inchinat... :) )

Share this post


Link to post

Asta la FWD, la RWD daca accelerezi cand ai pierdut spatele, esti bye bye...

Share this post


Link to post

La supravirare daca accelerezi TARE te-ai dus (la rwd). Daca franezi, te-ai dus (indiferent). Daca tragi frana de mana, te-ai dus :D

De aia supravirarea e tricky si masinile normale subvireaza.

Share this post


Link to post

Orice s-ar spune ca FWD sucks, totusi in general cam vezi BMW-uri proptite prin copaci mai des decat alte masini.

Intr-adevar, am simtit asta iarna pe serpentinele de la Timisu de sus, in urcare pe asfalt uscat, cum pierde aderenta puntea fata (de vina erau si rotile de iarna imbatranite) si se aprinde ESP-ul pe bord, insa eu zic ca e mai bine asa, decat sa urce fara probleme, sa o calc "stiind ca merge" si sa o patesc ca Huidu.

 

La Mercedesul alor mei, am tractiune spate, insa motorul 2.2 de 136 CP pe caroseria de 1.8 tone, nu te duce in sant si nici nu-i cine stie ce stralucit pe serpentine, prefer de 1000 de ori Megane-ul, desi are doar 110 CP. Pe serpentinele de la Ranca, Timisu de Sus, sau pe dealurile tulcene, e un deliciu.

 

Ca sa fiu in spiritul topicului, pot spune ca regula nr 1 in a contracara un derapaj, este sa ai anvelope de calitate pe masina si, de preferat, de acelasi tip, uzura si vechime pe toate rotile. Altfel, toate sfaturile se pot dovedi in vant.

 

Symbolul devenea supravirator pe viraje iarna, prin nameti, cand aveam anvelope de iarna doar pe fata, puteam face intoarceri "cu frana de mana" doar smucind de volan.

Edited by laurentziu83

Share this post


Link to post

regula nr 1 in a contracara un derapaj

 

...este sa conduci in asa fel incit sa NU ajungi in aceasta situatie si anume de a derapa.

 

Asa numita 'conducere preventiva'. Sau defensive driving: 'driving to save lives, time, and money, in spite of the conditions around you and the actions of others'.

Edited by hitman

Share this post


Link to post

Acum 2 saptamani am fost cu cativa prieteni pana la Horezu, cu un BMW 320d de prin 2007 cred, intretinut, in stare ok.

Inca de pe autostrada, cand stateam ca pasager in spate, am simtit la schimbarile de banda, cum masina dadea sa fuga de spate, smucea, etc, iar soferul trebuia sa o redreseze. Prima data am crezut ca vrea sa ne impresioneze de ne bruscheaza in asa hal, dar situatia nu s-a schimbat nici cand a condus prietena lui

. Mai apoi sa aflu ca tocmai schimbase anvelopele de iarna cu cele de vara, pe fata avea 2 Pirelli Runflat, iar pe spate luase 2 gume noi, dar noname. Din ce spunea soferul, problema aparuse la momentul in care pusese noname-urile pe spate, cu anvelopele de iarna neavand nici o problema.

Prin urmare, se impunea acum sa scape de noname-uri, fiind un pericol.

Eu imi amintesc acum de vremea Matizului, cand umblam numai cu porcarii de anvelope (Montana si SH-uri, student fiind), ca nu pateam asa ceva, de fapt nu se simtea nimic in volan. Prin urmare, analizand si ce accidente am vazut pe la BMW-uri, am tras concluzia ca n-am de gand sa-mi iau vreodata RWD, mai degraba iau direct 4WD si stiu o treaba. O fi bun RWD si FWD sucks la plecarea de pe loc, insa drumurile nu sunt doar drepte si uscate. Am mai vazut la RWD cazuri de viraje luate mai in forta in care rotile au prins umezeala si masina s-a rasucit si s-a dus glont in copacii de pe marginea drumului. Oricum, pentru ce voi avea eu nevoie, de maxim 150-180 cp, nici nu se justifica.

Edited by laurentziu83

Share this post


Link to post

E90, E92, w204 sunt masini cu o dinamica exceptionala, practic nu exista o masina de serie cu tractiune fata (cel putin din cate stiu eu si ma refer la masini bune gen passat, a4) care sa se comporte atat de bine pe ploaie, nu mai vorbesc pe uscat, cine stie ce problema mai avea ala inafara de anvelope. Eu merg pe ploaie aproape la fel ca pe uscat, fara nici cea mai mica emotie.

E drept sunt destui nehormonati cu E46, E36 cu replici de 18 sau 19 si cu cauciucuri nankang sau second deformate si rup santurile, asta nu din cauza masinilor, ci a creierului mititel :)

Comparatiie cu matizul sunt cam nepotrivite, tu pui 70Nm la 4600rpm cu 400Nm la 1500 de ture? :)

Edited by Tommy

Share this post


Link to post

Omu' mi-a zis clar ca problema a aparut la schimbarea de anvelope, pana atunci n-avea nici o problema. Si n-a simtit-o doar el, a simtit-o si prietena lui. Nu prea cred ca ar fi fost de la amortizoare, asa, brusc. Altfel, la 160 la ora pe A1, ziceai ca stai pe loc, bine, poate si pentru ca eram in spate, la volan s-o simti altfel.

 

Si eu am mers destul de OK cu Mercedesul tractiune spate, dar avand doar 136 cp la 1.8 tone nu-i cine stie ce model de sportivitate.

Edited by laurentziu83

Share this post


Link to post

E-ul ala e o masina gandita pentru domni, pentru un confort deosebit, nu de fugarit pe curbe ca un E90. Da-i un cip in freza.

Share this post


Link to post

Am tot cascat ochii la "iarna pe ulita" si-i a jale cind te ia sanie pe derdelus. Am ajuns la concluzia ca mai bine stau in casa de vin nametii. Nici habiesu' lu' peste prajit nu te scoate din belea in situatii gen.

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...