Jump to content
Sign in to follow this  
dan brasov

Cum Contracarezi Un Derapaj?

Recommended Posts

La viteze mici merge si cu frana normala daca ai ABS. Are tendinta sa o puna pe o traictorie controlabila. La viteze ceva mai mari contrabracare si doamne ajuta... Eu nu as avea curaj in supravirare sa trag frana de mana... Oricum, daca ai luat-o mult prea tare mai bine te concentrezi pe un locul.obiectul in care sa o opresti...

Edited by andreib

Share this post


Link to post
... sa nu te sperii pe moment si sa reactionezi din prima clipa cum trebuie si nu cum te duce instinctul.

Asta ar fi 90% din succes. Daca aveti ocazia sa fortati masina in locuri largi si necirculate cu gheata sau zapada la greu, va garantez ca o sa va placa :D . Veti consuma apoi multa benzina exersind ;)

Share this post


Link to post

Pot sa va dau un sfat? Invatati-va masinile. In loc sa mergeti in parcarea de la SM si sa va rotiti cu frana de mana, faceti exercitii de pierdere a tractiuni, derapaj si corectia acestora. Eu fac din astea in fiecare iarna, de cand am masina, evident in urma unui derapaj incheiat in sant. Aveam pe atunci o masina cu tractiune pe spate, am derapat pe o curba usoara dupa o coborare si am aplicat ceea ce invatasem in scoala de soferi: frana de motor. Combinata cu tractiunea spate s-a dovedit a fi solutia perfecta pentru a ajunge in sant :) ). Dupa, m-am dus pe un teren viran si am exersat dansurile masinii si nu am mai derapat decat o singura data cu masina aia in 4 ani cat am avut-o. Evident, cum exercitiile sunt mama invataturii, exersez in fiecare iarna derapajele controlate.

Share this post


Link to post
Atat am apucat sa trag in sensu opus de volan, dar masina s-a intors prea mult si... exit. (doar masina a avut de suferit)

Tocmai pentru că ai tras în sensul opus s-a întors şi mai mult :(

 

Un incepator decat strange in maini volanul, nu stie bine ce sa faca.

Din ce am văzut eu majoritatea "ţin" volanul fie cu 2 degete, fie îl manevrează cu podul palmei, dar asta e altă discuţie :)

Share this post


Link to post

Asta e clar, ca sa poti sa o controlezi trebuie sa ai ambele maine pe volan unde trebuie si sa-l manevrezi destul de repede si precis. Cu podu' palmei sau cu o mana cam ajungi in sant...

Share this post


Link to post
Din ce am văzut eu majoritatea "ţin" volanul fie cu 2 degete, fie îl manevrează cu podul palmei, dar asta e altă discuţie :)

 

Daca nu stii tu ce e la moda... Uite, de exemplu volanul de la masina mea ma obliga sa-l tin cu ambele maini. A fost obisnuinta de la inceput- nu mi-e indemana sa-l tin la sto cu o singura mana. Dar daca esti baietas de cartier, tii volanu' cum vrea muschii tai. Pustimea e la putere- vezi ce se intampla pe sosele in zilele astea- cate minuni apar la stiri.

 

Iarna nu prea e loc de smechereala si teribilism. Parerea mea.

Share this post


Link to post

Ai sa razi poate Andrei, dar eu folosesc o singura mana, stanga de regula. Dreapta o folosesc sa mai mestec in benzina/motorina dupa caz, daca e nevoie de o retrogradare ceva.

 

Plus ca nu folosesc decat miscari scurte, nu ample ca sa controlez masina intrata in derapaj.

Share this post


Link to post

Cu o mana poti invarti mai repede volanul decat cu 2 maini. Mai rau e cand nu ai servo si chiar iti trebuie 2 maini. Si eu fac la fel ca @mircea, stanga pe volan dreapta pe "mestecator", nu stii cand ai nevoie de o frana de motor, chiar si atunci cand faci "nebunii" deliberat, e mult mai usor asa decat sa-ti incurci mainile pe volan. :D .

 

In rest s-au cam spus toate.

Share this post


Link to post

Iarna ai servo-directie vrand-nevrand.

Share this post


Link to post

Aici vorbiti de condusul cu doua maini si pe alte topicuri spuneti ca v-ati pus sau vreti sa va puneti cotiera. Cum puteti conduce cu doua maini daca aveti un cot pe cotiera?

Eu conduc tot cu o mana (stanga). Cealalta o tin pe schimbator sau pe cotiera (in momentul in care o sa pun una si pe masina asta). Pun a doua mana pe volan numai in momentul in care iau o curba mai mare.

Share this post


Link to post

Daca ai cotiera, nu inseamna ca o folosesti 100% din timp.

Share this post


Link to post
Ai sa razi poate Andrei, dar eu folosesc o singura mana, stanga de regula. Dreapta o folosesc sa mai mestec in benzina/motorina dupa caz, daca e nevoie de o retrogradare ceva.

 

Plus ca nu folosesc decat miscari scurte, nu ample ca sa controlez masina intrata in derapaj.

 

 

Cu o mana poti invarti mai repede volanul decat cu 2 maini. Mai rau e cand nu ai servo si chiar iti trebuie 2 maini. Si eu fac la fel ca @mircea, stanga pe volan dreapta pe "mestecator", nu stii cand ai nevoie de o frana de motor, chiar si atunci cand faci "nebunii" deliberat, e mult mai usor asa decat sa-ti incurci mainile pe volan. :D .

 

In rest s-au cam spus toate.

 

Off topic

Si voi mestecati ca asta la minutul 1.09 ? :D

 

http://www.youtube.com/watch?v=hZpUP9j7Jhk

 

Scuze de offtopic , dar nu m-am putut abtine. :D

Share this post


Link to post
Daca ai cotiera, nu inseamna ca o folosesti 100% din timp.

 

Cum inseamna ca nici eu sau Mircea sau cine mai adopta un astfel de stil e conducere nu mergem mereu cu o singura mana pe volan. La un mers relaxat nu poti merge mereu cu ambele maini pe volan. Mi se pare chiar obositor...

Share this post


Link to post

Asta e normal, dar totusi fundul masinii nu-ti fuge pe drum drept ci in curbe, iar in curbe cred ca e normal sa intri in treapta potrivita si sa ai atentie sporita.

Share this post


Link to post

Iti fuge si pe drum drept. E de ajuns sa ai putina viteza si sa prinzi un sleau. Un exemplu foarte bun este Centura de Sud a Bucurestiului. Un drum foarte valurit pe care era sa fac accident anul trecut cand am plecat la mare din cauza sleaurilor.

Share this post


Link to post

:o fftopic:

@uskt. Ala folosea 2 maini :D .

:ontopic:

 

Nu conteaza cate maini ai pe volan daca efectuezi manevrele corect.

Inca ceva: Daca masina te ia prin surprindere nu prea mai ai ce face. Am patit-o pe drum drept la aprox. 80 km/h sa-mi fuga spatele la o frana, si dupa 2 "flick-flack"-uri pe sosea numai norocul a facut sa scap intreg + manevrele executate aproape corect. Chestia e ca nu prea ai timp sa reactionezi, trebuie experienta pe langa teorie.

Edited by Dj_Dark

Share this post


Link to post

Si aici vine recomandarea mea. Exersati, in conditii de deplina siguranta - spatii deschise, drumuri largi, necirculate - manevre de redresare provocate. Va vor intra in reflex cat de cat si nu va vor mai surprinde.

Share this post


Link to post

Bre mircea ai idee cat de greu e sa ii convingi pe boii aia de la rutiera ca exersezi si nu esti vreun pui de racer.

 

Vreo jumatate de ora ei incercau sa ma convinga ca imi dau amenda 10 milioane si eu incercam sa ii conving ca nu au pe ce.

 

Ma mai si luau cu "Asta e masina sa faci d`astea"... pana i-am explicat foarte clar ca ar fi cazu sa nu ne mai tragem de sireturi si sa scrie odata ce scrie in pv ca vreau sa plec. Asta dupa ce se uitasera ca prostii 20 de minute in legislatie si vroiam sa ma bage la perturbarea linistii publice :|

Share this post


Link to post

Stiu. De-aia si recomand incinte inchise sau pustii. Ca sa te bage la perturbarea linistii publice trebuie ca fapta sa se fi petrecut intr-un anumit interval orar, in spatii publice si sa existe o reclamatie.

Share this post


Link to post
Deci lasati-o jos cu contracarare a unui derapaj cu frana de mana in orice conditii- ud/inghetat/uscat pe jos.

Daca nu ai observat, era o intrebare, nu o afirmatie.

 

 

Tocmai pentru că ai tras în sensul opus s-a întors şi mai mult :(

Pai si ce zici tu ca era de facut? Trebuia sa o las sa se duca unde vrea ea? Ca sa nu mai zic ca era in dreapta o bordura inalta... peste care nici nu stiu cum am trecut, asa de repede s-a petrecut totul. Daca as fii intrat in bordura aia cu partea din spate, nici nu vreau sa ma gandesc... Cred ca nu ai inteles bine. Am reusit sa intorc masina, dar nu a ramas dreapta, s-a intors spre partea opusa. Dupa cum am mai zis, era sticla pe jos.

 

 

 

 

Asta e normal, dar totusi fundul masinii nu-ti fuge pe drum drept ci in curbe, iar in curbe cred ca e normal sa intri in treapta potrivita si sa ai atentie sporita.

Corect. As mai aduga ca mai tre sa ai noroc si sa nu fie sticla pe jos. Daca ai ghinionu asta si un pic de viteza e nasol.

 

 

Sa inteleg ca nu a folosit nimeni metoda asta cu frana de mana intr-un derapaj?

Edited by dan brasov

Share this post


Link to post

De volan se trage în direcţie pe care "pleacă" maşina, şi abia când simţi că ai recuperat cât de cât aderenţa virezi în direcţia pe care voiai să te poziţionezi... Trebuie "lucrat" fin, dacă eşti în treapta care trebuie te "scoate" şi acceleraţia corelată cu "ajustările" corecte făcute din volan.

Ceva informaţii găseşti şi aici :)

Edited by EM!L

Share this post


Link to post
... As mai aduga ca mai tre sa ai noroc si sa nu fie sticla pe jos. Daca ai ghinionu asta si un pic de viteza e nasol ...

Combinatia noroc sa nu fie sticla pe jos si ghinion sa ai un pic de viteza se cheama lipsa de experienta. In zona folclorica in care invartim covrigul, in lunile Decembrie si Ianuarie, sigur, dupa 15 Noiembrie si pana la sfarsitul lui Februarie, dupa apusul soarelui (16:00 - 17:00), temperatura aerului scade brusc la valori de inghet. Cu cat a fost mai cald in timpul zilei, cu atat e riscul de inghet mai mare la lasarea inturnericului. In plus, topografia locului, permite ca intrarea intr-un viraj sa fie curata si iesirea (fara vizibilitate) sa se faca pe gheata, dupa cata caldura se primeste de la Soare si dupa ce curenti de aer rece, la nivelul solului, se formeaza local. Deci nu exista noroc si nu exista ghinion aici, exista doar neadaptarea vitezei la conditiile de drum. In aceste conditii, viteza legala este prea mare. Cand pateste asta un turist, care vine pentru prima data in zona, iarna, este de inteles, ghinion, ca n-a fost mai des. Dar cand o pateste un localnic sunt doua variante: fie nu stia (nu i-a spus cel care l-a invatat), fie a uitat.

 

Revenind la topic, n-am incercat frana de mana pe polei/gheata. Nu cred ca are vreo eficienta, banuiesc consecinte mai rele. Derapajul (pierderea aderentei) se combate prin miscari inverse tentatiei naturale omului. Nu insist, ele au fost bine explicate mai sus. Oprirea pe polei, in linie dreapta stiu s-o fac, doar, retrogradand direct si rapid in treapta a I-a, dar pentru asta trebuie sa circuli cu pana la 40 km/h.

Frana de mana o folosesc pe zapada si in doua situatii si actionari diferite:

1- oprire de urgenta la viteza mica prin actionarea fina, fara blocarea rotilor, atunci cand spatiul nu permite evadarea de pe banda;

2- evitarea unei coliziuni frontale, prin blocarea temporara, scurta, a rotilor spate, atunci cand spatiul lateral permite evadarea si cand pagubele schimbarii bruste a directiei sunt mai mici decat celelelalte. Metoda completa este urmatoarea: tragi de volan spre locul cel mai larg si sigur, tragi de frana de mana, lasi volanul liber si cobori frana de mana, apoi te rogi si daca te aude Domnul, ai scapat, doar, cu o sperietura.

 

Frana de serviciu nu se actioneaza niciodata, chiar daca ai piscat, doar, frana, te-ai dus pe topogan. Daca exista, din pacate, inca, mai exista un copac in jur, oprirea se termina in el, iar consecintele sunt tragice.

 

Cand te afli pe o rampa, pe polei, oprirea de urgenta se face, doar, prin frecarea jantei de bordura.

 

In sezonul de hibernare, dupa lasarea intunericului, se circula cu incetu', iar asta o afli, fie ca ti-a spus-o cineva, fie ca te-ai convins singur.

Edited by tolin

Share this post


Link to post

Multumesc pentru expunerea de mai sus, chiar daca are putina legatura cu intrebarea daca te ajuta sau nu sa folosesti frana de mana in cazul unui derapaj. Si aici ma refer la experienta proprie, nu la teorie. Ma gandesc totusi ca omu respectiv, fiind sofer profesionist, nu mi-a zis de idiot treaba asta. Intr-adevar, nu l-am intrebat in ce situatii a folosit-o: la ce viteza, amplitudinea derapajului si alti factori. Cand il mai intalnesc, il rog sa detalieze.

Din punct de vedere rutier e "neadaptarea vitezei la conditiile de drum", din punctul meu de vedere a fost prostia mea, nu am incerat sa dau vina pe polei, ca vacaru pe oi.

Daca totusi a folosit cineva metoda respectiva e rugat sa ne spuna.

Share this post


Link to post
Oprirea pe polei, in linie dreapta stiu s-o fac, doar, retrogradand direct si rapid in treapta a I-a, dar pentru asta trebuie sa circuli cu pana la 40 km/h.

La majoritatea masinilor, de la 15-20 km/h in sus, retrogradarea in treapta 1 se poate face doar cu pumnul, la matiz cel putin nu-mi intra a 1-a decat pana la maxim 5 km/h. Cum facem?

 

Subscriu si eu ca nu ai ce cauta cu frana de mana cand scapi masina de sub control, in cele mai multe cazuri, scapatul de sub control inseamna ca spatele iese in exteriorul virajului (fuge de spate), ori cu frana de mana nu faci decat sa intrautatesti situatia.

In aceasta situatie, scopul este sa redai aderenta puntii spate, ce se poate face doar prin anularea fortei centrifuge ce actioneaza asupra acesteia. Iar ca sa anulezi forta centrifuga, trebuie impusa o traiectorie rectilinie sau cat mai aproape de aceasta, la limita la care puntea spate si-a recapatat aderenta.

Edited by laurentziu83

Share this post


Link to post

Nu ai cum sa folosesti la un turism frana de mana in derapaj. E ca si cum ai vrea sa te rasucesti mai rau. La un sofer profesionist e posibil sa blochezi rotile pe semiremorca ciupind frana de mana atunci cand aceasta derapeaza in lateral pentru a permite capului tractor sa se alinieze cu semiremorca, insa asta te poate lamuri numai cineva care are multi km pe asa ceva.

In rest, eu ti-am zis ce sa faci. Joaca-te cu masina si afla-i limitele si leacurile. Si ai sa vezi ca nu faci nimic cu frana de mana.

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...