Jump to content
Sign in to follow this  
toni010x

Matiz Nu Porneste Cand E Cald Motorul

Recommended Posts

salut,

am inlocuit delcoul. Mando=460lei, asemanator ca particularitati cu cel din imaginea atasata anterior de un coleg de forum. Am mai dat 30lei la un service sa-mi completeze o factura de montaj (nu ai garantie daca piesa nu este montata intr-un service autorizat RAR)

Share this post


Link to post

Am avut si eu aceiasi problema la un tico. Mai exact in diminetile friguroase pornea ok dar apoi la cald, nema. Vara pornea si la cald normal. Am verificat scanteia si era foarte proasta. Eram aproape hotarat sa schimb delcoul cu totul dar m-am gandit apoi sa incerc capacul intai. Si s-a rezolvat :) Cand l-am comparat pe ala nou cu cel vechi, am observat o diferenta clara la carbunele din centrul capacului. La capacul vechi carbunele era tocit aproape de tot.

Share this post


Link to post

SI eu am aceeasi problema, pornesc ajunge la temperatura de regim, uneori porneste ventilatorul odata alterori nu porneste deloc, imediat ce ajunge la temperatura de regim motorul se opreste, indiferent ca e la ralanti sau il tin turat. Dupa ce se opreste porneste imediat dar se opreste dupa 2 ..3 secunde si o tine tot asa nonstop. Daca il las sa se raceasca iar merge cateva minute pana ajunge la temperatura de regim si iar incepe sa se opreasca. Delcoul pare a fi bun, ce ar mai putea fi?

 

Share this post


Link to post

Buna ziua

Detin un Matiz E2 cu simptomele descrise aici,modul delcou defect

Cand l-am cumparat(iarna) nu baga caldura,mi s-a spus ca asta e ca sa tina delcoul mai mult

Atunci nu am inteles care e legatura si am montat termostat nou,cel vechi era blocat deschis iar motorul nu se incalzea pana la linia din mijloc niciodata si avea consum mare de benzina(open loop?)

In vara a inceput sa se opreasca cand motorul era cald si nu mai aveam scanteie,dupa ce se racea motorul mergea fara probleme

Am schimbat capacul delcoului care nu mai avea carbune si era verde in interior(oxid?)(model DAC),dupa asta a mers bine o vreme dupa care s-a oprit din nou la cald

Am schimbat fise,bujii si tot la fel face,bobina pare a fi ok la masuratori cu DMM

Am desfacut modulul optic,acolo s-a intervenit de multe ori pt. ca cele 3 surube care-l tin fixat in corpul delcoului erau foarte uzate,abia am reusit sa le scot

Am observat ca atunci cand nu mai porneste la cald si scot modulul optic afara si il racesc porneste imediat

Am vazut aici posturi care indica optocuploarele ca principali vinovati;aveti idee ce model de optocuplor merge la schimb(echivalent)?

Trebuie sa schimb ambele perechi,adica si emitori infrarosu de sus din capacul prins cu 2 surube si senzorii de jos care sunt lipiti de corpul modulului?

 

 

 

 

 

Edited by EndSky

Share this post


Link to post

Nu cred ca gasesti (pe aici) pe cineva care sa fi facut si defectatia si reparatia la senzorul optic. Si nici componente de schimb nu cred ca gasesti la magazin. Din documente, la DAC ii zice "unitate centrala" cod 329018-1 si cod 93749051

Share this post


Link to post

Multumesc pt. raspuns :)

Am gasit modul de aprindere in comert,ambele variante DAC-MANDO la diferiti importatori/preturi.

Eu as incerca repararea lui in primul rand,optocuploare se gasesc cu duiumul,e o piesa banala care se foloseste la multe aplicatii

O sa le extrag din modulul de pe masina mea si voi vedea ce echivalent gasesc,asta daca nu se gaseste cineva care sa fi facut asta deja.



Am gasit un post al lui tolin in alt topic:"...optocuplorul defect dintre cele 2 buc. din interiorul corpului delco se pot inlocui cu succes de catre un electronist cu experienta. Piesa este ieftina si banala. In cazul senzorului (defapt sunt doi in acelasi corp, cu functii diferite: unul da informatia de turatie si celalalt da informatia de pozitie pentru avans) scump este corpul delco-ului, mecanica, mylar-ul (filmul) pe care sunt imprimate gradatiile pentru cei doi senzori + montajul intr-o cutie etansa. Reparatia aceasta nu trebuie sa puna probleme unui electronist care profeseaza."

 

 

 

 

Edited by Salex

Share this post


Link to post

Problema rezolvata cu succes.

 

Dupa o iarna de stationare fara baterie, primele porniri par cam dubioase dar pana la urma merge. Dupa cateva de minute de functionare, cand motorul ajunge cald, mersul la ralanti incepe sa dea rateuri si in final, motorul se opreste. Din acel moment, nu se mai simte nici o detonatie la incercarile de repornire atat timp cat motorul este cald. Dupa racire (cateva ore), motorul porneste la prima cheie, suna bine pentru cateva minute, dar oprirea se produce invariabil cand indicatorul de temperatura ajunge aproape vertical. Aventura s-a repetat de 5-6 ori, cu rezultate absolut identice, fara variatiuni. Incercarea de a mentine in viata motorul tinandu-l accelerat nu rezolva mare lucru, mi-a permis doar deplasarea rapida la ora de trafic cvasinul pana la locul ei de parcare.

 

Aici, inspirat de relatarile acestui topic, purced la demontarea capacului distribuitorului (delco). Starea era deplorabila, era plin de saruri cristalizate, iar contactul elastic de grafit era sudat in locasul lui de catre sarurile cristalizate. L-am indepartat prin macinare si am descoperit in final resortul complet comprimat, deci problema aparuse inca de la inceputul exploatarii. Contactul mecanic intre bastonasul de grafit si contactul rotitor al distribuitorului era inexistent (distanta de 2-4 mm). Se pare ca in acel loc se producea un fenomen permanent de conturnare datorita particulelor de carbon impastiate pe pereti de arcul electric ce s-a format initial, cand electrodul de grafit a inceput sa nu mai atinga contactul mobil.

attachicon.gifCapac distribuitor.jpgattachicon.gifContact mobil distribuitor.jpg

 

In continuare, descopar fisa de la bujia cilindrului 3 intrerupta (pe aparatul de masura indica 2-4 Mohmi, in loc de 5-7 Kohmi - celelalte), cu toate ca in functionare, genera o scanteie la cilindul 3. Ca sa nu existe dubii in identificarea defectului o schimb impreuna cu toate bujiile (la doar 22.000 km). Capacul distribuitorul l-am reconditionat prin buna curatare chimica: acizi (detartrant) pentru indepartarea sarurilor dure, urmata de spalaturi cu diluanti neuleiosi, nu foarte agresivi, uscare cu hartie, si in final lustruire cu emulsie siliconica - pe post de agheasma. Electrodul de grafit a fost recreat dintr-o perie (carbune) de motor de aspirator, strunjita cu o pila intr-o masina de insurubat pentru a-i obtine forma cilindrica. Toate sunt reasamblate, apar putine emotii la pornire, pana imi dau seama ca ordinea de aprindere este 1-3-2 si nu 1-2-3 cum am fotografiat-o ochiometric fara suficienta atentie. Dupa rapida corectare a situatiei, porneste aparent normal, dar se opreste foarte rapid la ralanti - dupa cateva secunde/zeci de secunde. Aplic procedura Idle Learn descrisa pe acest forum, precum si pe cea descrisa de manualul pe care-l am eu :

 

Rezultatul se traduce printr-un mers in gol corespunzator si pana acum, functionare buna si la cateva ore de mers. Din pacate n-am reusit sa-mi dau seama care procedura de rereglare a vitezei de mers in gol a fost cea corecta. "Improvizatia" contactului din grafit a fost reinspecata si pare sa se comporte mai bine decat originalul.

 

După doi ani, problema revine, făcându-mi pocinogul în prima zi de Paște, la mijlocul unui drum de 40km, după o urcare de 3-4km în serpentine la care am simțit că mă lasă puterea motorului.

Convins că se va aplica aceeași rezolvare, la prima cârciumă sătească împumut un patent și cu briceagul din dotare încep operația. Contactul de grafit era iarăși înțepenit de oxizi și săruri, iar rotorul și capacul delcoului erau doar puțin contaminate comparativ cu situația precedentă.

 

Rezolv situația cu ce am la îndemână pentru a asigura contactul grafit-rotor, dar situația rămâne neschimbată. Telefon, remorcare la frânghie pentru următorii 15km până la destinație. Acolo, cu ceva mai multe scule, refac perfect contactul de grafit, dar niciun succes. Mă întorc cu ce pot în orașul de baștină. A doua zi de Paște, zic că nu chem tractarea fără să mai încerc odată cu scule potrivite, așa că mă sui într-o cursă auto încărcat cu toate cele de trebuință. Curăț bujii, găsesc încă o fișă de bujie cu rezistență spre infinit și o și schimb, curăț totul ca la carte cu spray-uri imperialiste, dau la cheie și merge 20 de minute. Fix exact când indicatorul de temperatură ajunge vertical. În acest moment, nu mai face scânteie nici la bobina de inducție. Scot fișe, bag fișe, schimb fișe, o mai ia căte un minut, dar în general, căt e fierbinte motorul, nu mai vrea, așa că renunț. La două case mai în deal, fiul satului venise de Paște la părinți cu mașina firmei. Firmă de tractări, mașină dotată cu tot ce trebuie. Eu și barza chioara.

 

A doua zi comand tot lanțul de aprindere: bobina de inducție, fișe noi, capac delcou, rotor delcou, bujii. Schimb tot, curăț IAC, verific PCV, merge 30 de minute și fix exact cănd indicatorul de temperatură se ridica la verticală și așteptam să văd pornirea ventilatorului de răcire, moare brusc, subit, deodată, definitiv și iremediabil. Presupun că poate ECM-ul (calculatorul) trece în acel moment din modul buclă deschisă în modul buclă închisă, pe baza informației de temperatură și poate nu-i place ceva. Așa că îl păcălesc cu o rezistență în loc de senzor, să vadă doar 30 de grade la motor. Nicio schimbare. Desfac delcoul și răcesc energic cu spray de răcire senzorul optic. Motorul revine la viață, așa că admit că n-am scăpat de ce n-am vrut. Nu găsesc doar senzor optic pentru modelul meu așa că sfărșesc prin a comanda tot delcoul.

 

Nemaiavănd nimic de pierdut, încerc demontarea senzorului optic pentru acces la electronică. Nu pare să fi început bine așa că mai dau un seach pe net, în speranța că poate o fi apărut o informație nouă și am găsit: http://d-iy-company.blogspot.ro Demontez/tai capacele în același mod cu un mic disc proxxon/dremel, curăț siliconul de protecție cu izopropanol, nu identific nicio lipitură suspectă, dar le refac pe absolut toate, inclusiv sudurile cupru-cupru le dublez cu lipire. Ledurile infraroșu par ok la măsurare, la fel și fotodiodele. Ridic schema electrică completă (dacă este cineva interesat, o voi publica dacă există cerere, dar deocamdată e doar pe hărtie și în creion). Acopăr totul cu lac poliuretanic pentru protecție, iar la final un silicon RTV deasupra. Capacele lipite înapoi cu superglue și repede la probă. Merge o oră până mă plictisesc să mai testez. Pornesc AC, radio, faruri, o turez, o chinui, motorul ajunge la temperatura maximă, pornește și ventilatorul de răcire. În concluzie, merge, doar că nu știu cât timp.

 

Este posibil să fi fost o lipitură/sudură cu probleme, dar tot așa de bine poate fi o îmbătrânire de semiconductor (led IR, fotodiodă, circuit integrat nedocumentat), având în vedere expunerea prelungită la temperaturi mari. Șocul termic al relipirilor este posibil să fi revitalizat temporar componenta îmbătrânită - am mai văzut. Regula grosieră spune că fiecare 10 grade celsius în plus fată de 20, înjumătățesc durata de viață. Deci dacă funcționează la 80 de grade, avem doar 1/64 din durata de viață la 20 de grade - sună plauzibil.

 

În concluzie, nu știu ce să fac. Să risc să rămân în drum cu delcoul astfel reparat și să culeg informații certe despre succesul "revitalizării", sau să nu mă leg la cap și să-l montez pe cel nou? Părerile sunt binevenite.

 

 

 

 

 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Salut, am si eu o problema, dupa ce-l pornesc merge struna, nu am probleme cu el, dar daca l-am oprit si vreau sa-l pornesc dupa 30min-1h nu mai porneste pana nu se receste aproape de tot.

Nu reusesc sa inteleg fenomenul de cald-rece si pornitul la masina.Are ceva termocuple care tin de pornire?? E pe injectie nu pe carb.

Toate bune....

Share this post


Link to post

Pornea, mergea, cand se incalzea mergea rau. Cateodata se oprea la ralanti. De pornit pornea si cu motorul cald .

Am curatat capacul de delcou(nu era murdar). Am pornit, stand pe loc, dupa 10 minute s-a oprit motorul .Nu a mai pornit decat dupa ce s-a racit.

A doua zi, nu a mai pornit deloc. Am dat chei lungi si degeaba .

I-am schimbat bujiile si bobina de inductie .I-am facut reinitializare.

Nu mai are nici o problema(momentan).

Share this post


Link to post

Salut.

As dori sa deschid o discutie despre senzorul optic din delcou (delcou Dac).

Am desfacut unul defect, sa vad ce anume se poate defecta. Am desfacut capacelele negre, trei la numar, am indepartat pasta de pe senzorii propriuzisi.

Descoper ca are doua LEDuri emitatoare infrarosu deasupra si doua receptoare dedesupt. Reusesc sa probez emitatorii, cu ajutorul unei camere foto a unui telefon mobil si am vazut ca functioneaza.

Nu stiu cum sa probez receptorii, pentru ca nu am cunostintele necesare, am incercat ca la emitatori dar acestia nu dau nici un semn.

Ma poate ajuta cineva cu informatii in acest sens ?

 

Share this post


Link to post

Nu senzorii se defecteaza, ci partea care se ocupa de prelucrarea informatiei de la senzori.

post-4287-0-39958900-1421318277_thumb.png

 

Ca sa testezi modulul, astia sunt pasii:

1. lipeste 1 rezistenta de 100k intre pinii 1T si AVDD

2. lipeste 1 rezistenta de 100k intre pinii nT si AVDD.

3. alimenteaza cu 12V intre AVDD si AGND.

4. Leaga un osciloscop cu o sonda pe 1T si una pe nT.

5. Ia o foaie de hartie si trece-o pe unde trece discul. Ar trebui sa vezi pe osciloscop cum 1T si nT se duc in 0V cand foaia de hartie trece pe acolo.

 

Daca nu ai osciloscop, poti sa testezi cu multimetru, dar nu vei vedea tranzitiile, deci trebuie sa tii foaia de hartie tot timpul acolo.

4*. Leaga un multimetru cu sonda pe 1T.

5*. Ia o foaie de hartie si trece-o pe unde trece discul. Ar trebui sa vezi pe multimetru cum 1T se duce in 0V cand foaia de hartie trece pe acolo.

6*. Repeta 4* si 5* pentru nT.

 

Daca ambele se duc in 0V e totul OK, daca nu, fa urmatoarele verificari:

a. Verifica continuitatea firelor intre AVDD si condesatorul de decuplare de pe AVDD (urmaresti firul si verifici intre mufa modulului si primul condesator)

b. Verifica pe REC1 si REC2 ca ai aceeasi tensiune cand ai fanta obturata cu hartia.

 

In rest, daca esti electronist te prinzi tu ce e defect, altfel e greu sa iti explic ce si cum sa urmaresti. In mare la modulele DAC eu am observat ca ori se defecteaza chipul (care nu se gaseste), ori se desprind contactele de pe PCB.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Destul de clar.

Multumesc ches.

Share this post


Link to post

In cazul E3 aveti idee de ce porneste mai greu cand e cald motorul?

Deci porneste la sfert si cand sunt -15 grade, dar dupa ce parcurg o anumita distanta (sa zicem 20km), opresc motorul, revin dupa ~o ora, trebuie sa tin mai mult cheia ca sa porneasca. Tot din prima o ia (asta in cazul in care nu dau eu drumul la cheie), motorul merge normal, doar ca tin mai mult electromotorul. Electromotorul invarte vioi, deci nu-i uzat sau altceva.

Am cautat pe 'net, dar nu am gasit ceva care sa ma lamureasca.

Share this post


Link to post

Eu i-am reparat cuiva 1 delco DAC cu aceeasi problema prin metoda din postul 157 si ii merge si dupa aprox 1 an de la reparatie. Dupa refacerea lipiturilor, am dublat traseul cu inca unul din fir de cupru unifilar de 0.2mm intre piciorul de cupru si primul condensator de decuplare, apoi am dat cu spray de izolare (PRF 202) si apoi am turnat silicon de temperaturi inalte.

 

Dupa circa 4 luni de la prima reparatie a mai venit cu un delco Mando cu aceeasi problema si i l-am reparat si pe acela. Omul era f multumit de prima reparatie :) . Acum mai am unul acasa pe care il tin de rezerva, reparat prin aceeasi metoda.

 

Metoda de la 157 am descoperit-o singur accidental cand ma chinuiam sa inteleg cum functioneaza delcoul si ce anume se poate strica la el.

 

Si daca va vine vreo idee, nu, nu ma mai ocup cu chestii de-astea :) , dar cine doreste sa invete are toata asistenta din partea mea (pe forum).

  • Like 1

Share this post


Link to post

Și totuși nu e delcoul...aceleași simptome se oprește când se incalzeste motorul și nu mai pornește decât după ce se răcește, imediat am dat vina pe delcou citind acest topic și am purces în a-l schimba cu unul de pe alt matiz care mergea ok. Buun merg câțiva km prin bucurești cu câteva opriri și la un moment dat poc se oprește. Numai de data asta s-a schimbat ceva și anume dacă o las un minut pornește și mai merge câteva sute de metri și iar se oprește. Dacă se răcește de tot bănuiesc ca o sa meargă mai mult. În fine delcoul meu merge bine merci pe matizul de la care am împrumutat delcoul, deci teoretic nu e defect. Întrebarea de 1000 de puncte: ce sa fie? De ce sa mă leg mai departe? Bobina ar putea avea un comportament asemănător înainte sa crape sau aia crapă și gata... ?

Share this post


Link to post

Ar putea fi si bobina... daca s-a dus o pornesti foarte greu, la "n" cheie... dupa ce ai pornit-o si a mers un timp, vezi daca se incinge excesiv de tare bobina. Daca da, poti s-o schimbi linistit.

 

Verifica daca la momentul opririi motorului pe neasteptate si apoi incercarii de a o porni ai benzina in rampa injectoarelor. Posibil sa ai o problema ce tine chiar de alimentare.

Share this post


Link to post

De pornit pornește la sfert, deci nu ar fi bobina. Înseamnă ca pompa de benzina e pe duca. O sa mai investighez. Oricum o scot la pensie îi ajunge.

Share this post


Link to post

Salut!

 

Din nou o mare pb am ramas si fara al 3 _lea delcou la matiz 2004 (este adevarat ca cele 2 au fost achizitionate second hand si in total am 35.000km si cost 250 ron cu ambele).

 

Intrebare:

Ma gandesc sa pun aprindere electronica adica cum au cele euro 3 <cat de multe lucruri au de modificat si de cumparat>

Rog un raspuns cat mai clar si tehnic ...

 

Piesele vreau sa le cumpar second hand desigur....

 

Merci!

Share this post


Link to post

1.Chiulasa E3 (vezi Camshaft sau senzor axa cu came)

2.Cutie viteze cu senzor vibrochen ( Crankshaft ).

3.Calculator E3+imobilizator+contact cu cititor + cheie chip)

4.Cablaje

5.Bobina inductie+fise bujii scurte.

 

Cam astea imi vin in minte acum...

Edited by buburuza vesela

Share this post


Link to post

Multumesc pentru raspusul tau buburuza vesela

Sunt destule de schimbat asa ca nu merita ...

 

Ma gandesc serios sa incep repararea celor 3 senzori optici dupa metoda post 157

Ce nu stiu exact cum / cu ce au decupat plascticul de la modulul optic si acel pray de izolare si silicon de temperatuiri ce firma sunt si de unde sunt achizitionati ???

Nu ma gandesc sa ma apuc de verificat la ei dar de intarit lipiturile acestora o pot face fara pb...

  • Eu zic ca boala matizurilor pana in 2004 adica E1 si E2 e fara discutie DELCOUL o piesa destul de scumpa (in raport cu valoarea masinii) si cu o durata de viata limitata de mod de folosire si firma delcoului...

O zi buna sa aveti !

Share this post


Link to post

Euro 1 nu s-a fabricat... decat E2 si E3 iar E4 doar in acte (tine de marketing...este E3 orice i-ai face)

Pentru reconditionarea delcoului si alte informatii pentru al repara, te poate ajuta Ches...

Sunt 2 feluri de Delco...unul este MANDO, foarte ok dpdv calitativ (chiar si aftermarket) iar celalalt DAC, super slab calitativ(chiar si original)

Nu stiu ce delco detii pe masina dar mai bine ai investi intr-un Mando daca cel pe care il ai este DAC.

 

Spor.

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...