Jump to content
Sign in to follow this  
sprite

Reglare ambreiaj - "manu propria"

Recommended Posts

Stim toti deja, uneori nu vrea sa intre in marche-arriere.

Rezolvare super-simpla: ridicati usor piciorul de pe ambreiaj in timp ce impingeti maneta in marsarier... pe la jumatea cursei ambreiajului, maneta va scapa foarte usor unde trebuie. Apoi nu mai e nici o problema. Bafta!

 

Solutia ta merge. Am testat azi, de vreo 4 ori mi-a refuzat sa intre in marsarier. Pana la urma am ridicat un pic de pe ambreiaj, si ietete ca intra ...

...bai fratilor: ce faceti voi este prelungirea unei agonii...

De ce: problema asta dispare daca reglati foarte bine ambreiajul! Va trebuie o cheie de 9, un patent mic, si putina ambitie. Nu e cazul sa va duceti la service pentru atata lucru...

Trebuie sa va bagati sub masina (de fapt, va intindeti pe langa ea) in partea stanga... lasati rotile drepte! Puneti pe cineva sa va apese pedala ambreiajului ca sa vedeti exact unde este piulita de la cablu, pe care trebuie sa o strangeti (sau sa o slabiti, dupa caz)... In rest e simplu: cheia de 9 pe piulita iar cu patentul strangeti USOR de terminatia cablului (altfel se invarte in furca... nu strangeti tare, ca indoiti camasa metalica a cablului)

E putin incomod, ca trebuie sa bagi ambele maini sub masina, da' face! (cine are acces la o rampa e boier!)

Am rezolvat chestia asta in parcare, solo, fara sa urc masina pe cric, a doua zi dupa ce am fost la revizie... ca mi-l reglasera aia pana-n kil...

 

...parerea mea! :lol:

  • Like 1

Share this post


Link to post

Alexandre, te-ai scos de reglat niste ambreiaje! pot sa jur!

Share this post


Link to post

...nu e nici o suparare, din contra! :lol: Eu nu am fost ajutat cand nici n-am deschis bine gura? :D :wink: Numai ca, neaparat trebuie facuta pe lumina... Si, bineinteles, in tzoale de scandal! :lol:

Share this post


Link to post

Am executat cu success operatziunea "reglat ambreiajul", ma enerva deja la culme trosnitura pe care o facea treapta a doua de viteza.

 

Pentru cei care au buda cu rezervorul sus, inchipuiti-ca ca mecanismul cablului de ambreiaj seamana perfect cu mecanismul de la buda. Numai ca, spre deosebire de buda, acest cablu sta tot timpul tensionat (altfel ar pica pedala in pozitia de apasat). Cand apesi pedala, cablul se detensioneaza. Capatul cablului de ambreiaj de la pedala e fix, in vreme ce capatul celalalt, de sub masina, e reglabil cu un surub. Daca tragi un pic de cablu inspre botul basinii (sau itzi apasa cineva pedala din masina) ansamblul surub-cablu va culisa, si vei putea strange cu mina surubul 9. Apoi, operatiunea inversa, culisarea in pozitia initiala, cand capul hexagonal al surubului intra in bratzul 8, si trebuie sa intre in asa fel incat sa nu mai miste. Daca misca (asa cum ii misca lui sprite, si l-a putut regla cu cheia de 9) NU E BINE. Aia inseamna ca ansamblul surub-sistem prindere cablu ambreiaj nu a intrat bine in bratzul 8 (trebe sa intre fix, sa intre si sa nu miste, indiferent daca pui cheia pe el sau nu)

 

Daca tensionatzi cablul, ambreiajul va cupla mult mai tarziu (cu pedala aproape eliberata), vetzi pleca mai lent de la stop, vetzi tura masina mai mult, in schimb va va intra mai bine in viteza a II-a si marche arriere. Parerea mea este ca nu merita efortul, existand in plus si riscul de a se rupe cablul in timp.

 

Un cablu mai moale face masina mai vioaie, insa troncane in viteze. Trebe reglat prin incercari, dupa gustul fiecaruia. Am atasat si un desen. In zona rosie, pe desen, imi scartzaie mie cablul de ambreiaj, chiar inainte de a intra in tubul de protectzie.

clutchu_thumb.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post

Eu am reglat ambreajul imediat dupa cumpararea masinii, crezand ca voi rezolva problema vitezei a 2-a. N-a fost sa fie. Asa face toate.

Parghia de actionare a ambreajului are si rolul de a impiedica piulita de reglare sa-si modifice pozitia in timp. Fiind masina noua, reglarea s-a facut cu mana libera, fara scule (nu stiu daca mai este posibil acum). Cu o mana am apasat parghia si cu cealalta am rotit piulita. Nu vreau sa repet ce s-a mai scris pana acum, dar vreau sa atrag atentia la un lucru care este important dupa parerea mea si care poate duce in timp, la reparatii destul de costisitoare. Este vorba de cursa libera a rulmentului de presiune.

La reglarea ambreajului se poate ajunge in doua situatii:

1. Cablu prea slab. In aceasta situatie ambreajul tine prea jos si exista posibilitatea ca acesta sa nu decupleze total motorul de transmisie. Aici apar problemele legate de schimbarea treptelor de viteza.

2. Cablu prea strans. In aceasta situatie ambreajul tine prea sus si este posibil ca jocul intre rulmentul de presiume si arcul diafragma al ambreajului sa fie zero. Rulmentul de presiune, care trebuie sa functioneze in mod normal doar la actionarea pedalei, se va roti tot timpul si se va uza extrem de repede. Inlocuirea lui implica demontarea cutiei de viteze de pe masina. Este usor de estimat costul reparatiei ca manopera iar numai rulmentul costa aproape 800k. In caz extrem poate sa apara chiar patinarea ambreajului, mai ales in treptele mari de viteza.

 

Intre aceste limite ambreajul se poate regla dupa plac.

Share this post


Link to post

Ultimele stiri, referitoare la cutia de viteza crunchoasa pe care o aveam:

 

- cu tot cu reglat fin de ambreiaj, in limitele rezonabile, masina ba intra ba nu intra in marsarier. Il fixezi acum, si peste 2 zile apare din nou.

- cu tot cu reglat fin de ambreiaj, in limitele rezonabile, masina ba intra ba nu intra in viteza a II-a. In plus mai apare si "un gear catching" care se aude de la 20 de metri, de se sperie trecatorii pe strada. De fiecare data cand o las pe nevasta-mea la servici dimineatza, imi zice ca dupa ce pornesc, cand bag in a II-a se aude de sub masina un clantzanit de zici ca se rupe ceva.

 

Solutzia posibil definitiva este urmatoarea:

 

- se desface trimul de plastic de protectzie al schimbatorului de viteze (chestia aia de plastic care are in ea suportul pentru pahar, rujuri, prezervative, etc).

- in clipa cand ai access la mecanismul lever-ului de viteze, te uiti la suruburile alea 4 care prind mecanismul., sa nu fie vreunul slabit sau rupt.

- apoi, urmeaza operatziunea cea mai delicata, pe care mesterii din service o evita pe cat posibil, din lene: se regleaza tensionarea cablului negru de comanda din stanga. Este singurul cablu din cele doua care accepta reglaj fin (pe un surub). Cert este ca am reglat atat de bine cablul ala, incat intra in viteze aproape ca un fluture. Ar mai fi loc inca de reglat paranoic, insa sunt multumit ... intra in marsarier + a doua nu mai face clantzanit.

Share this post


Link to post

Si pe unde zici ca stai in BV!?!?!....Hai ca vin sa-mi reglezi si mei ca imi face fitze la a 2 a !...... :) )))))))))..

Share this post


Link to post

Stau in Schei, chiar pe langa Piatza Unirii din Schei. Aproape de centrul vechi. Eu nu pot promite ca-ti repar shandramaua, dar putem incerca impreuna, si o iesi ceva.

Share this post


Link to post

Pai stai mai putzin nu TU ti-ai reglat-o pe a ta!?!?!

Share this post


Link to post

Daca iese asa cum spui tu, adica nu mai ai probleme la marsarier+a doua io zic sa-ti deschizi service, dai anunt pe internet, vin clienti si din Australia si intr-un an iti da mana sa iti iei Mert si sa-l schimbi de fiecare data cand se umple scrumiera :lol: :lol: . Iti iei sistem de reglaj cu laser pentru reglaj paranoic. :lol: Numa sa nu te fure cei de la Daewoo si sa te angajeze la ei :lol:

Share this post


Link to post

Deci, am reglat-o, insa repet, asa cum am mai zis si pe-aici pe forum la un moment dat, nu ma pricep la masini, fiindca nu am avut Dacie si nici inclinatzie spre asa ceva. Am citit si eu prin manualele alea de Matiz, si cu un pic de curaj m-am bagat sa reglez. Bun, rau, acum vad ca imi merge ok. Evident, daca n-apas ambreiajul pana la fund (se mai intampla), mai clantzane ... dar eu ma declar multumit, merge bine cutia acum, la un stil de condus cat de cat "normal".

Share this post


Link to post

Uite, o poza mai clara de sub masina, in timpul operatziunii de reglare

clutch_thumb.jpg

Share this post


Link to post

Duminica, printre altele, am umblat iarasi la cablul de ambreiaj si anume am mai desfacut o tura completa piulita de reglare din capul cablului. Pedala a coborat un pic sub nivelul pedalei de frana(pana acum era peste cu foarte putin).

Astazi am masurat cursa totala a pedalei, din pozitia liber pana in pozitia complet apasat: 11.3cm(masuratoarea am facut-o astfel: inaltimea pedalei in pozitia liber, neapasat minus distanta de la podea la suprafata mansonului pedalei in pozitia complet apasat).

 

Totusi nu stiu de ce, am niste nelinisti legate de operatia asta. Ce am observat:

Parti bune:

- masina este mai sprintena un pic, accelereaza mai violent(cat de violent poate accelera un matiz) iar frana de motor este un pic mai brutala dar mai eficienta.

- inainte de operatiune, cand treceam din treapta 1 in treapta 2 la 25-30km/h dar mai ales din 3->2 la 30-40km/h, cand ridicam piciorul de pe ambreiaj se auzea un "mieunat" sa-i zic, nu stiu, un zgomot specific dar caruia nu stiu sa-i dau o definitie. Acum nu se mai aude(sau nu l-am auzit eu azi).

Chiar, are idee cineva ce ar putea insemna "mieunatul" asta?

 

Parti asupra carora nu sunt sigur:

- parca schimbatorul de viteze este mai "ferm" si se actioneaza un pic mai greu;

- ieri am mers destul de mult prin bucuresti, dar am mers dimineata devreme, cand era liber, cu viteze pana in 90km/h. Toate bune si frumoase. Astazi insa am prins minunata aglomeratie din centru datorata minunatei curse. Dupa 15-20 minute de stat in coloana, mers in stilul "liber->1->2->liber->1->liber" am observat ca levierul de schimbare a vitezelor se misca parca mai greu iar in treapta 1 nu intra de fiecare data la fel de usor. Nu agata, nu scoate nici un sunet, doar ca se misca un pic mai greu. De asemenea, jucandu-ma cu ambreiajul apasat, bagand in fiecare treapta de viteza in ordine(1->2->3->4->5) am avut supriza sa vad ca si in cazul treptei a treia la fel a facut, nu a intrat din prima, s-a poticnit un pic si apoi a "scapat". Apoi nu am reusit sa mai repet chestiile astea.

 

Acum: sa ma ingrijorez si sa strang la loc cablul ambreiajului (desi imi place al naibii cum se simte masina, cu toate ca nu inteleg de unde diferenta asta si ce am facut exact ca sa se simta atat de bine) sau sa pun pe seama aglomeratiei si frecusului la care a fost supusa masina?

Edited by closchkutza

Share this post


Link to post

Fara sa te superi pe mine (in multe privinte ma comport la fel cand e vorba de masina... trebuie sa mearga perfect)... totusi daca "problemele" anterioare nu erau deranjante, pe cand cele de dupa modificare te supara/incurca, nu prea vad rostul si eficienta interventiei. Ca solutie, dupa parerea mea, ar fi revenirea la pozitia anterioara sau... undeva intre cele 2 pozitii. Cam asa se intampla de obicei cand un lucru merge bine si... vrei sa-l faci sa mearga perfect.

Share this post


Link to post

Deranjant era "mieunatul" ala ce se auzea la retrogradare mai ales. Alta chestie era faptul ca ambreiajul incepea sa prinda din ce in ce mai sus, nu stiu cauza. Oricum, chestia asta a fost mai mult experiment, sa vad ce se intampla. La jumatate nu pot seta, piulita are o parte ondulata care se sprijina pe parghie, impiedicand-o sa se desfaca in mers.

Ciudat este ca masina este mai vioaie acum decat era si parca nu-mi vine sa revin la setarea de dinainte, imi place prea mult cum trage, dar daca este musai, o sa fac si asta. De asta intrebam, este vreun pericol sa stric ceva sau pur si simplu "s-a intamplat" sa nu mearga toate alea bine azi, unul din factori fiind aglomeratia?

Edited by closchkutza

Share this post


Link to post

Sunt de parere ca n-ai avea ce sa strici si ar merita sa incerci si intr-o zona/perioada mai putin aglomerata.

Share this post


Link to post

Eu am ajuns sa strang din piulita ca sa ridic ambreiajul pentru ca nu reuseam sa intru in a 2-a fara sa agate. Intradevar, cat timp prindea ambreiajul mai jos, parca era mai sprinten masina si asa ridicat e mai lenes dand demarez de la stop, probabil nu m-am obisnuit ca ambreiajul prinde mai sus...

Share this post


Link to post
Deranjant era "mieunatul" ala ce se auzea la retrogradare mai ales. Alta chestie era faptul ca ambreiajul incepea sa prinda din ce in ce mai sus, nu stiu cauza ...

 

Este suficient ulei in cutie ? Prinsul "mai sus" nu se datoreaza uzurii discului de ambreiaj ? De obicei asta vine insotita de o pedala ceva mai tare.

 

Eu am ajuns sa strang din piulita ca sa ridic ambreiajul pentru ca nu reuseam sa intru in a 2-a fara sa agate. Intradevar, cat timp prindea ambreiajul mai jos, parca era mai sprinten masina si asa ridicat e mai lenes dand demarez de la stop, probabil nu m-am obisnuit ca ambreiajul prinde mai sus...

Aveti grija cu reglajul ala. Nu de alta dar daca nu-l faceti cum trebuie, ajungeti sa tineti placa de presiune ... sub presiune => patinare de ambreiaj => "leneveala" dar si mai grav, uzura aiurea in disc si rulment. Verifica starea discului, e posibil sa fie aproape dus si din cauza asta iti agata .

Edited by Salex

Share this post


Link to post

Cand am luat masina, cursa ambreiajului era foarte lunga, si prindea sus. Am mers asa vreo 5-6000 km. Daca mergeam prin aglomeratie, dupa jumate de ora ambreiajul patina, masina nu mai avea vlaga in ea. Chiar si in rest, nu puteam sa schimb la vitezele la care schimb acum relaxat, motorul se tura foarte tare iar eu incercam sa ajung la 25 in treapta 1 sau la 50 in treapta 2, fara prea mare succes insa.

 

Astfel, cred ca la mine e ceva bulit pe acolo. De multe ori mi se intampla sa-mi tremure masina cand plec de la semafor, insa nu mereu, si nu, nu o subturez. Simt tremuratul ala in pedala de ambreiaj. Nu stiu exact cat a suferit in astia 5-6000km cat am mers cu el reglat aiurea din fabrica, insa nu cred ca mai este totul ok.

 

Pedala nu este tare, ci este altfel: in prima jumatate a cursei duritatea pedalei creste progresiv cu apasarea, pana la un punct, apoi este moale din nou pana in podea.

Share this post


Link to post
Cand am luat masina, cursa ambreiajului era foarte lunga, si prindea sus. Am mers asa vreo 5-6000 km. Daca mergeam prin aglomeratie, dupa jumate de ora ambreiajul patina, masina nu mai avea vlaga in ea...

Astfel, cred ca la mine e ceva bulit pe acolo. De multe ori mi se intampla sa-mi tremure masina cand plec de la semafor, insa nu mereu, si nu, nu o subturez. Simt tremuratul ala in pedala de ambreiaj ...

Pedala nu este tare, ci este altfel: in prima jumatate a cursei duritatea pedalei creste progresiv cu apasarea, pana la un punct, apoi este moale din nou pana in podea.

Arcurile de la placa de presiune par a fi duse, de aici tremuratul. Dupa descrierea cursei, se pare ca si lamele placii de presiune nu mai sint in stare grozava. Adaugind patinarea de care ai pomenit, nici discul nu cred ca mai e in stare buna.

 

Sfatul meu este sa nu pleci cu masina in starea aceasta la munte. Nici incarcata nu cred ca ii face bine sa mearga. Cindva am fortat si eu nota la a mea, am mers inca vreo 5000km dupa ce a inceput sa patineze. Nu patina grav, insa se simtea la accelerari puternice. Rezultatul a fost ca , in loc sa schimb doar disc+placa+rulment, am fost nevoit sa schimb si volanta. Cea veche devenise albastra si prezenta numeroase FISURI !

Edited by Salex

Share this post


Link to post

Salex,

 

E masina de 1 an si ceva, 12k km. Am strans din surub o tura si ceva, cat sa am pedala de ambreiaj putin peste inaltimea pedalei de frana. Eu am intuit ca mi-sa lungit un pic cabul de ambreiaj de a ajuns pedala la nivelul pedalei de frana. Nu am strans cablul atat de mult incat sa traga de ambreiaj in continuu (si implicit sa tina placa de presiune sub presiune) si agatatul mai bine explicat: intra mai greu in a 2-a. Acum prinde ceva mai sus (asa cum era de nou nout) ambreiajul si eu inca nu m-am obisnuit sa pedalez bine la el :)

Share this post


Link to post

Avand in vedere ca:

 

Cand am luat masina, cursa ambreiajului era foarte lunga, si prindea sus. Am mers asa vreo 5-6000 km. Daca mergeam prin aglomeratie, dupa jumate de ora ambreiajul patina, masina nu mai avea vlaga in ea. Chiar si in rest, nu puteam sa schimb la vitezele la care schimb acum relaxat, motorul se tura foarte tare iar eu incercam sa ajung la 25 in treapta 1 sau la 50 in treapta 2, fara prea mare succes insa.

de parte asta am scapat dupa do reglare a cablului de ambreiaj, dar totusi faptul ca acum, la o noua slabire a cablului, masina este mai sprintena, restul simptomelor fiind prezente inca, pericolul este la fel de mare ca cel descris in postul tau?

Share this post


Link to post
Solutzia posibil definitiva este urmatoarea:

 

- se desface trimul de plastic de protectzie al schimbatorului de viteze (chestia aia de plastic care are in ea suportul pentru pahar, rujuri, prezervative, etc).

- in clipa cand ai access la mecanismul lever-ului de viteze, te uiti la suruburile alea 4 care prind mecanismul., sa nu fie vreunul slabit sau rupt.

- apoi, urmeaza operatziunea cea mai delicata, pe care mesterii din service o evita pe cat posibil, din lene: se regleaza tensionarea cablului negru de comanda din stanga. Este singurul cablu din cele doua care accepta reglaj fin (pe un surub). Cert este ca am reglat atat de bine cablul ala, incat intra in viteze aproape ca un fluture. Ar mai fi loc inca de reglat paranoic, insa sunt multumit ... intra in marsarier + a doua nu mai face clantzanit.

 

Am si eu o intrebare legata de postul acesta... eu am probleme cu vit. a 3-a. Adica clantane cand dau a 3-a nu a 2-a... Dar...cand schimbi a 3-a doar cablul rosu se misca, cel negru sta pe loc, deci nu are rost o reglare a acestuia nu?

Share this post


Link to post
Am si eu o intrebare legata de postul acesta... eu am probleme cu vit. a 3-a. Adica clantane cand dau a 3-a nu a 2-a... Dar...cand schimbi a 3-a doar cablul rosu se misca, cel negru sta pe loc, deci nu are rost o reglare a acestuia nu?

 

Salut,

 

Aceeasi problema cu clantanitul in a3-a cand vii dintr-a 2-a o am si eu; mai mult chiar, intr-a doua agata de nu e adevarat, daca nu bag usor-usor, lucru care e enervant mai ales la plecarile de la semafor, unde se cam cere plecare in forta. O reglare a cablului de ambreiaj de genul rotit jumate de tura, ar rezolva problema agatarii oare?

Share this post


Link to post

Mai...sincer la mine am mai strans ambreiajul si parca nu mai clantante cand bagi din a 2-a in a 3-a. Foarte rar se mai intampla...in shimb la retrogradare in a3-a...trozneste un pic... :) asa ca mai astept pana la urmatoarea revizie...Daca nu se rezolva..bag picioarele in ea de garantie si mi le fac eu singur cum ma duce bibilica...

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...