Jump to content
Sign in to follow this  
sebian

Timisoara, Sibiu Sau Cluj Dau Lectii Capitalei In Problema Parcarilor

Recommended Posts

Timisoara, Sibiu sau Cluj dau lectii Capitalei in problema parcarilor: fara intermediari, cu parcari platite prin sms si cu automate pentru tichete

© HotNews.ro

 

 

In Bucuresti parcarile sunt administrate printr-un intermediar, compania Dalli. Primaria primeste jumatate din incasari. Parcarile publice sunt neamenajate. In principalele orase din provincie inacasarile din taxele de parcare ajung integral in bugetele locale. Ora de parcare costa, in Capitala, 1,5 lei. In Sibiu o zi de parcare costa numai 1 leu. In Bucuresti nu exista automate pentru tichetele de parcare. In Timisoara parcarea poate fi platita prin sms. Capitala a incasat anul trecut 1,5 milioane de euro din parcari. Un oras mult mai mic, ca Timisoara, a incasat 1 milion de euro, tot din parcari.

 

Primarul Sorin Oprescu a anuntat, la inceputul lunii iulie, ca va rezilia contractul cu compania Dalli. Contractul este inca in vigoare. Potrivit reprezentantilor companiei, contractul nu poate fi reziliat decat in instanta.

 

O ora de parcare in centrul Capitalei costa 1,5 lei, fiind unul dintre cele mai mari tarife practicate in tara. Investitiile facute de companie sunt minime. Fata de alte orase din tara, in Bucuresti nu exista parcometre, tichetele de parcare nu se vand la chioscuri si nu exista alte dispozitive automate de tichetare. In parcari sunt plasatori care incaseaza taxa si dirijeaza masinile spre locurile libere.

 

Un abonament pe o luna costa 250 lei, de zece ori mai mult decat un abonament de parcare in Iasi, spre exemplu. Compania Dalli are in administrare parcarile publice din capitala in baza unui contract semnat in anul 1995. Prin contract se prevede ca municipalitatea sa primeasca 55,5% din incasarile companiei. Primaria a incasat in 2007 din exploatarea parcarilor de catre Dalli 1,5 milioane de euro.

 

Parcare rezervata prin SMS in Timisoara

 

In provincie primariile au preferat sa infiinteze servicii proprii sau chiar companii prin care sa exploateze parcarile publice, dar fara sa concesioneze acest serviciu public. In principalele orase din provincie primariile beneficiaza de intreg profitul realizat din exploatarea parcarilor, nu doar de 55,5% din incasari asa cum se intampla in Bucuresti.

 

Unul dintre cele mai complexe sisteme de parcare din tara este cel din Timisoara. Municipalitatea a infiintat o companie, Telepark al carei unic actionar este Consiliul Local si care administreaza parcarile din oras. Parcarile din Timisoara sunt impartite in trei zone distincte in functie de cat de aproape de centrul orasului sunt amplasate parcarile.

 

Cel mai scump loc de parcare in Timisoara costa 1,3 lei pe ora. Pe langa cele peste 310 de puncte de unde se pot achizitiona tichetele de parcare soferii pot rezerva si plati un loc de parcare prin sms. Soferii au la dispozitie un numar de telefon la care trimit un mesaj sms cu numarul masinii si parcheaza, apoi la parasirea locului de parcare trimit un alt mesaj, ulterior plata parcarii fiind inclusa in factura telefonului.

 

Incasarile inregistrate in 2007 din exploatarea parcarilor s-au ridicat la peste 1 milion de euro. “Suntem cei mai eficienti din tara daca ne raportam la locurile de parcare. Suntem chiar mai eficienti decat compania Dalli care oficial spune un numar de parcari, dar in realitate exploateaza mult mai multe. Oricum incasarile sunt integral ale municipalitatii, dar in fiecare an avem un plan de investitii in noi locuri de parcare”, a declarat Liviu Barbu, directorul companiei Telepark.

 

1 leu pentru o zi de parcare in Sibiu

 

In Sibiu, cele 3.000 de locuri de parcare din oras sunt administrate de Primarie direct printr-un serviciu specializat.

 

“Sumele colectate in urma nerespectarii regimului parcarilor pe domeniul public si privat in urma incasarii taxelor de ocupare a domeniului public sunt virate in bugetul Consiliului Local Sibiu. Restul, tichete si abonamente, intra in bugetul propriu al Serviciului cu care sunt promovate noi investitii. Daca ar fi sa facem o medie pentru primele sase luni ale anului 2008, din vanzarea de tichete si abonamente, s-a incasat suma de aproximativ 80.000 de lei/luna”, a declarat pentru HotNews.ro, Sergiu Olteanu, consilier asistent in cadrul Serviciului de Relatii cu Presa.

 

Administratia din Sibiu percepe cea mai mica taxa de parcare din tara; astfel, in zona centrala, o zi de parcare costa doar 1 leu. O parte din banii colectati de municipalitate provin si de la societatile din centrul istoric al Sibiului care platesc taxe de acces. Aceste societati au abonamente prin care masinile de aprovizionare pot intra intr-o anumita zona a centrului istoric intr-un anume interval de timp. O parte din centrul istoric al Sibiului a fost inchis pentru traficul auto. Reprezentantul Primariei a mentionat ca una din problemele sistemului de parcare este ca municipalitatea nu poate ridica autoturismele parcate ilegal.

 

Clujul a renuntat la intermediari

 

In Cluj-Napoca pana anul trecut parcarile au fost administrate de compania Valcon. Afacerea s-a dovedit paguboasa pentru Primarie care a renuntat la serviciile companiei de la inceputul acestui an.

 

“S-a dovedit a fi o decizie buna deoarece avem incasari bune. Din ianuarie pana in iulie am incasat aproape 600.000 de lei”, a declarat Raimonda Boian, purtatoare de cuvant a Primariei Cluj-Napoca. In zona centrala a orasului o zi de parcare costa 9 lei, insa tarifele scad in functie de amplasarea parcarilor.

 

Un abonament lunar costa 45 de lei. Amenzile pentru neplata locului de parcare sau parcarea ilegala sunt colectate tot de municipalitate prin intermediul Politiei Comunitare. In Cluj-Napoca a fost implementat si sistemul de ridicare a masinilor care sunt parcate ilegal.

 

In Iasi locurile de parcare sunt scoase la licitatie

 

In Iasi parcarile publice sunt administrate de Primarie prin Biroul de Parcari. Primaria are angajati care colecteaza taxele de parcare si dirijeaza masinile. Pentru o ora de parcare taxa perceputa este de 1 leu. Pentru rezidentii orasului Primaria a demarat un program de licitatii pentru parcari. Astfel ca iesenii care doresc un loc de parcare langa blocul in care locuiesc trebuie sa liciteze.

 

“Am organizat pana in prezent cateva zeci de licitatii. Pretul mediu al unei parcari este de 20 de lei pe luna. Primaria marcheaza locul de parcare cu numarul masinii. Acum se lucreaza si la un sistem cu placute”, a declarat Letitia Palaga, directorul Administratiei Domeniului Public si Privat.

Share this post


Link to post

Si in Brasov la fel este. Eu am dat peste o parcare din asta in zona Republicii. Intrai frumos cu masina, iti gaseai un loc de parcare, te duceai apoi la aparatul ce elibera tichete, plateai cat credeai ca o sa stai(1-2-3.. ore), veneai la masina si puneai tichetul pe bordul masinii si gata.

Share this post


Link to post

E în multe locuri în Bv treaba asta. În Craiova dacă s-ar pune, cred că nici măcar n-ar fi remarcate, dar minte luate "în serios" :) )

Share this post


Link to post

In Sighisoara cred ca e de cel putin 10 ani asa.

Share this post


Link to post

Detasat de restul tarii, la parcari conduce Sibiul. Pret decent servicii de calitate.Practic la 1 RON pe zi nu ai scuza sa nu platesti parcarea in centru.

Investitii clare s-au facut si ai posibilitatea sa cumperi tichete de peste tot.

 

In Timisoara pot sa spun ca urasc Telpark. Servicii de slaba calitate taxate exagerat. Nu ai de unde sa cumperi tichete de parcare, acum se mai scot cu SMSul dar oricum pretul e exagerat.

Problema este fundamentala, iti iau o gramada de bani pe parcari neamenajate (parchezi pe strada) si practic pe o raza de 4-5 km in jurul centrului nu ai scapare. Toate stradutele sunt cu Telpark. Abonamentul anual este extrem de scump pentru Romania si NU este valabil in parcarile Telpark cu bariera. Acolo platesti o suprataxa.

Sistemul in sine te scarbeste si te face sa cauti alte solutii ca sa eviti sistemul. Platesti multi bani, dar banii respectivi nu se intorc la oras in investitii (10 % din ei se intorc iar restul dispar in buzunarele unora ...e documentata de EvZ de Banat procesu dar degeaba). Asta e marea problema. Aparent Primaria TM nu e deranjata si continua aceasta inginerie de spalare de bani si directionare a lor spre anumite persoane & firme.

Cum ai parcat masina in 5-10 minute apare un individ cu o camera de luat vederi iti filmeaza masina. Simultan altul completeaza procesul verbal de amenda.

Majoritatea cunostintelor pe care le am nu platesc ticket de parcare, iar in momentul in care primesc o amenda Telpark o ignora.

Daca se ajunge la proces se poate demonstra natura ilegala a taxei si PA amenda. Atata doar ca trebuie sa ai un avocat care sa stie ce sa faca.

Share this post


Link to post

Sunt de acord cu sorin77,in Timisoara Telpark nu face decat sa iti ia banii ca sa parchezi pe strada...parcarile care le-au amenajat ei sunt cu bariera si oricum se plateste o taxa suplimentara..eu personal pracitc sportul ascunde-ti masina pe unde nu e Telpark..sunt destule ascunzisuri prin oras,si multe lume face la fel..pretul abonamentului e prea mare...si eventual iau o amenda la 5-6 luni, si asta pt ca se intampla uneori sa nu mai am timp sa caut loc de parcare ascuns, si repede vin baietii te filmeaza si iti lasa amenda in geam.Nu sunt de acord cu sistemul, mai ales ca au luat si ultimele parcari din centru si le-au pus bariera, ce rost mai are abonamentul atunci stau si ma intreb?

Share this post


Link to post

In braila 1ron/ora,sunt de asemenea automate din acelea in care bagi banu si iti da tichet,cat si un "baiat al parcarii" care urmareste sa platesti :D

Share this post


Link to post
Detasat de restul tarii, la parcari conduce Sibiul. Pret decent servicii de calitate.

 

Nu degeaba a fost capitală culturală europeană. Foarte frumos oraş, faţă de cum îl ştiam acum câtiva ani s-a schimbat enorm. Am rămas foarte plăcut impresionat de cum arată acum.

Edited by EM!L

Share this post


Link to post

Pe acelasi principiu ar putea si Primaria orasului Navodari sa rezolve problema parcarilor si poate, chiar, a traficului aglomerat din metropola.

 

De ce vi se pare ca 1 leu/ora pentru parcare in Bucuresti e mult? E foarte putin si in conformitate cu "cat dai atata face" e un serviciu destul de slabut. La cate masini sunt in Bucuresti si cat de mare e criza de locuri de parcare... Eu sunt de parere sa se ceara mai multi bani sau sa se concesioneze si celelalte parcari din zonele importante (cum ar fi in fata magazinului Obor - asta mi-a venit prima data in minte) altor/altei firme. Sa vedem atunci care vor fi conditiile. Statul/primaria nu poate fi un administrator mai bun decat o firma privata. Nu bagati baliverne cu Udrea/Cocos/borduri, pana la urma taxa pe ora este de doar un leu in conditiile in care in Bucuresti masini sunt tot atatia cat si oameni iar terenul costa cat costa... De banii aia de abia isi platesc taxatoarele care si ele trebuie sa fie platite cu salarii de ... Bucuresti.

 

Merg destul de mult prin tara si mi se par hilare comparatiile ca cele din articol. Daca nu chiar tampe. Acum cateva luni eram in Timisoara cu reprezentantul nostru zonal de acolo in masina mea. Mergeam pe la pranz prin centru si asta facea spume ca de ce am luat-o pe bulevard ca se face inghesuiala si o sa stam o groaza la semafor. Mentionez ca "bulevardul" era o strada cu doua sensuri cu cate o banda pe sens ce emana mai mult o aroma de alee iar la semafor am stat o data (poate de doua ori) ca nu erau decat vreo 5 masini si am prins rosu taman cand ma apropiam. Imi venea sa il bat pentru modul in care se impacienta ca proasta in spatele meu.

Share this post


Link to post

Au aparut si reactiile, pe hotnews, la articolul in cauza:

 

La Timisoara si Cluj sunt prea putine locuri de parcare, in Sibiu se pierd spatii verzi, iar la Bucuresti sunt prea multe parcari private

 

Vineri, 29 august 2008, © Hotnews.ro

 

 

Citorii HotNews.ro au comentat sistemele de parcare utilizate in marile orase din tara prezentate in articolul Timisoara, Sibiu sau Cluj dau lectii Capitalei in problema parcarilor: fara intermediari, cu parcari platite prin sms si cu automate pentru tichete. Potrivit cititorilor HotNews.ro, in Timisoara sistemul Telpark nu functioneaza asa cum sustin autoritatile, in capitala compania Dalli incaseaza sume imense, dar nu investeste in parcari, in Cluj nu sunt destule locuri de parcare, iar parcarile supraetajate nu sunt viabile, in timp ce in Sibiu parcarile au fost construite in detrimentul spatiilor verzi.

 

O parte dintre cititorii HotNews.ro sustin ca sistemul Telpark din Timisoara are scapari si nu este eficient.

 

Mihai: “Practic se incaseaza bani din parcari "amenajate" prin montarea unor placute pe marginea drumului, sau pe trotuare. Exista 2-3 parcari in tot orasul cu adevarat amenajate si pentru ele se percepe taxa suplimentara. Mai mult decat atat, si acestea au fost "amenajate" in locatii care si pana la momentul respectiv functionau ca parcari (stadion etc). Un raport pentru unul din anii trecuti arata ca doar intre 10% si 20% din banii incasati sunt reinvestiti in parcari (infim, daca ne gandim ca singurul domeniu de activitate al Telpark este adiminstrarea parcarilor).”

Telin: “Faptul ca tu iti iei abonament Telpark nu-ti asigura un loc de parcare. Adica iti cumperi tichetul si te uiti ca fraierul la el, ca nu ai unde parca! Uitati-va pe site-ul primariei... pe datele pe care le-am vazut eu pana in 2006. Pe vreo 8 ani primaria a incasat cam 120 milioane lei. In rest au fost cheltuili de exploatare ale ADP. Restul de 1 miliard e impozit pe profit!!! Oricum, platibil statului... si asta dintr-un profit de aproximativ 6 miliarde lei!!!! ”

 

Sunt insa si cititori care apara sistemul Telpark.

 

SM: “Intamplator am abonament Telpark prin sms, ceea ce va recomand si voua, functioneaza si e foarte simplu de folosit. Merg destul de des in centru orasului, n-am avut niciodata probleme sa gasesc loc de parcare.”

Despre parcarile Dalli utilizatorii HotNews.ro spun ca au ajuns un fel de jungla privata si ca investitiile lipsesc cu desavarsire.

 

Tedu: “Majoritatea locurilor de parcare Dalli sunt transformate nelegal in parcari private. De exemplu, in Pta Victoriei nu exista nici un loc de parcare disponibil pentru public, pentru cetateanul bucurestean, toate sunt rezervate 24h/24h (la propriu, cu bariere si capre oficiale) pentru firme de renume.”

Razvan M: “In Bucuresti, daca vrei sa-ti lasi masina parcata prin centru dai 2-5 lei unui aurolac/tigan care si-a "amenajat" teritoriul (a pus cate un bolovan pe fiecare loc liber). Chiar daca nu-i teritoriul "amenajat", respectivul tot vine si cere bani si dai ca ti-e teama ca-ti zgarie masina... Iar lucrul acesta se intampla mai ales seara, dupa ora 18. Programul de parcare de ocazie in Bucuresti este de pe la ora 7 pana la ora 22, ceea ce inseamna cam 15 ore. In medie, cred ca avem peste 50.000 de masini parcate pe ora si care sunt taxate sau nu de catre Dalli.”

Cititorii HotNew.ro sustin ca in Cluj locurile de parcare sunt putine si ca parkingurile supraetajate nu au fost amplasate in cele mai bune locuri.

 

Ella: “La Cluj nu mi se par a fi roz lucrurile, rar gasesti in centru loc de parcare ziua, plus ca costa destul de mult 1,5 ron/h. Au amenajat multe parcari, dar asta in detrimetrul circulatiei, pentru ca multe strazi de la 2 benzi au ajuns la o fasie ingusta pe care mergi cat de incet sa nu iei oglinzile la cei parcati! In parkingurile supraetajate este foarte scump plus ca dureaza mult sa intri si sa cobori si sa te intorci la masina. Parkingul din piata M. Viteazul e horror, iti trebuie ceva pentru greata sa urci pe spirala aia ingusta pana la etajul 4 cel putin, unde e primul etaj cu parcare si dupa aia pe jos pe scari de beton abrupte, daca ai tocuri si sa itit rupi picioarele pe acolo!”

Despre sistemul de paracare din Sibiu citorii HotNews.ro spun ca a fost realizat bine dar in detrimentul spatiilor verzi.

 

Nelu: “La Sibiu problema parcarilor a fost rezolvata in detrimentul spatiilor verzi, a fronturilor de castani si arbori ornamentali. Si chiar daca Iohannis rade parcurile problema parcarilor tot nu e rezolvata, pentru ca acest primar adorat nu stie de parcari subterante sau supraetajate. Mai mult, tine blocata cea mai mare parcare din Sibiu, de la Cazarma 90, cu un jeg de cort in care nu se intampla nimic!”

s7: “Detasat de restul tarii, la parcari conduce Sibiul. Pret decent servicii de calitate. Practic la 1 RON pe zi nu ai scuza sa nu platesti parcarea in centru. Investitii clare s-au facut si ai posibilitatea sa cumperi tichete de peste tot.”

Share this post


Link to post
Ella: “La Cluj ... iti trebuie ceva pentru greata ... pana la etajul 4 cel putin,

 

dupa aia pe jos pe scari de beton abrupte, daca ai tocuri si sa itit rupi picioarele pe acolo!”

 

Doua observatii: Parkingul din Mihai Viteazu incepe de la etajul 3, nu 4, si coborarea/urcarea se face cu liftul (lift de 10 persoane). Este un parking privat, nu e obligatoriu, cine nu vrea nu foloseste, stupefianta ca de obicei reactia romanasilor: mai bine nu se facea. Observatia ca dureaza mult sa urci si sa cobori nu o pricep deloc: cat dureaza? Zeci si zeci de ... secunde :) .

Pentru mine cel putin, de cand au aparut parkingurile supraterane in Cluj, in numar de 3 by now, o mare problema s-a rezolvat: merg direct in parkingul cel mai apropiat de locul tinta, apoi ma deplasez utilizand aparatul locomotor pana unde am treaba, ca nu o sa mi se rupa nimic in 5-10-15 minute de mers pe jos. De costat costa cat locurile din strada ale primariei, i.e. 1,5 lei/ora.

In rest de acord cu tipa/tipul, nu mai exista metru patrat de asfalt pe langa trotuare in cluj care sa nu fie parcare platita.

Edited by zet

Share this post


Link to post
Nelu: “La Sibiu problema parcarilor a fost rezolvata in detrimentul spatiilor verzi, a fronturilor de castani si arbori ornamentali. Si chiar daca Iohannis rade parcurile problema parcarilor tot nu e rezolvata, pentru ca acest primar adorat nu stie de parcari subterante sau supraetajate. Mai mult, tine blocata cea mai mare parcare din Sibiu, de la Cazarma 90, cu un jeg de cort in care nu se intampla nimic!”

s7: “Detasat de restul tarii, la parcari conduce Sibiul. Pret decent servicii de calitate. Practic la 1 RON pe zi nu ai scuza sa nu platesti parcarea in centru. Investitii clare s-au facut si ai posibilitatea sa cumperi tichete de peste tot.”

 

Iar din cite stiu eu, poate s-o fi schimbat totusi recent sistemul, dar nu cred, in Sibiu tichetele de parcare se cumpara numai de la chioscurile de ziare...multi colegi din Brasov care au mers in Sibiu se plingeau de faptul asta...la noi, in Brasov, in orice parcare ai acel automat care iti da tichetul in functie de timpul pe care il selectezi, il pui pe bord, si gata...

Share this post


Link to post

O fi conducand Sibiul in problema parcarilor in opinia voastra. Eu zic ca doar in privinta preturilor conduce. Mie unul nu mi se pare normal sa platesc taxa de parcare si mai apoi sa nu mai pot pleca cu masina din cauza unor "destepti" care au crezut ca e normal sa parcheze pe inca un rand in spatele meu, astfel incurcand si circulatia. Din pacate efortul autoritatilor locale este cam zadarnicit de unii mai dejtepti.

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...