Jump to content
Sign in to follow this  
chitosu dan

Benzina Scumpa

Recommended Posts

Asta miroase a dogma :) Pana una alta unii n-au aflat de ea si o duc prost in capitalism, sau bine in socialism de multe zeci de ani.

Pana acum nicio dogma din istorie nu s-a dovedit a fi valabila (in afara de asta pe care tocmai am enuntat-o :) ) ).

 

In cazul de care vorbim nu e oricum vorba nici de una nici de ailalta. De capitalism nu putem vorbi ca nu e o piata libera si nici concurenta. Socialismul e doar de forma, pe meleag tot ce inseamna piata reglementata inseamna servicii proaste, preturi mari si bani multi invartiti de niste smecheri (printre care si statul)

 

Chestia asta cu gazul e probabil vine de la faptul ca baietii (gazarii si guvernul) simt nevoia sa-si mai incordeze din cand in cand muschii si sa isi marcheze teritoriul asa ca se sicaneaza putin reciproc.

Share this post


Link to post

Daca vrei sa ne exprimam tehnic, e teorema nu axioma, deci e stiinta nu dogma. Mereu unii vor trai mai bine si altii mai rau, in orice ordine, e irelevant ca unii traiesc mai bine in socialism si altii mai prost in capitalism, importanta e societatea si nu atat individul, asta duce la progres.

Din punctul asta de vedere, adica exact din cel al naturii umane, socialismul e cel mai fals si pagubos in definitiv.

Si ca sa venim punctual la discutie, monopolul gazarilor si petrolistilor, ca orice monopol de altfel, este reglementat de lege, vezi si cazurile berarilor de la voi sau al electronistilor din america, si anume cati producatori de tembelizoare au fost amendati crunt.

Si in romania exista in curs o ancheta care-i priveste pe benzinari, au fost si amendati pentru scoaterea benzinei fara plumb.

Cat de eficace sunt anchetele astea tine de functionarea sistemului, dar cel putin teoretic e o sansa sa se impuna reglementari, pe cand in socialism ar fi non sens,

acolo monopolul statului fiind titlu de lege, asa ca ce spui tu acolo e fals in sine si ai spus-o tu ca te deranjeaza (gaz, net etc) :)

Share this post


Link to post

Spune-le teoria astea celor din tarile scandinave, du-te si explica-le ca socialismul lor e de c...t, ca majoritatea lor traieste prost insa inca n-a aflat si invita-i la un capitalism de tip romanesc sau rusesc care chiar si asa original cum e tot e mai bun decat socialismul si vezi ce raspuns o sa primesti :)

 

Problema cu gazarii e alta. Ieftin sau scump, e irelevant. Atata timp cat exista reglementare a pietii, sunt obligati sa o respecte, indiferent daca reglementarea asta e buna sau nu, socialista sau capitalista. Nu respectam doar legile care ne plac (in afara de limita de viteza :) ) ) Gazarii au incalcat-o, asa ca din partea mea pot s-o ia ia peste bot. Dupa parerea mea a fost un bluff din partea lor, au mers pe principiul ca se vor judeca cu statul (pe bani publici) timp de 10 ani in timp ce fraierii platesc si dividentele cresc. Daca brusc se vor trezi ca toata lumea contesta factura si ca e clar ca in tribunal ar pierde procesele cu rau-platnicii s-ar putea sa fie mai flexibili in negocieri si sa caute o rezolvare rapida a problemei.

Daca vor sa se joace de-a pistolarii si de-a vestul salbatic, atunci sa o faca pe o piata libera, nu pe una protejata. Eu ma bucur sa vad ca in cazul asta guvernul n-a mai fost fraierul universal.

Edited by mr_

Share this post


Link to post

Moncher, In europa centrala si de vest nu exista socialism pur dupa cum ce e in rusia nu e capitalism, ce comparatii faci tu aici? Deci sa nu punem in balanta mere cu pere ca iese vodka ruso-finlandeza, si aia s-o bei tu :) Am vazut ce meseriasi sunt si suedezii, au ajuns cu volvo pe mana chinezilor in timp ce vag, mb, bmw au cresteri in plina criza. In fapt in toata europa sunt tari capitaliste cu accent mai mare sau mai mic pe latura sociala. Cei care muncesc, care produc, vor accent pe liberalism, cei care freaca manga la stat sau la stat dijaba, vor socialism, iar decizia e a grupurilor de influenta si putere :)

Edited by Tommy

Share this post


Link to post

Io-te pret la benzina... poza e de saptamana trecuta, facuta intr-o insula Europeana apartinand unei tari nu foarte bogata...

Intre timp in Belgia a mai scazut, 98 e acum cam 1.75.

post-1523-0-98952500-1336901883_thumb.jpg

Edited by mr_

Share this post


Link to post

Emigrez in Venezuela :aplauze: . Vin saptamanal in tara.Schimb Cielo cu cisterna. Ceva oferte? :mrgreen: Raiul soferilor femei frumoase si benzina ieftina.

Edited by danutza

Share this post


Link to post

Benzina nu e scumpa atita timp cit nu mai ai loc pe strazi de masini.

Share this post


Link to post

Cam asa ceva. Nu as vrea sa stiu cum ar fi daca ar scadea pretul fie si la 4.5 lei/litru.

Share this post


Link to post

Nu mi se pare aglomeratia a fi un criteriu de stabilire al pretului.

Share this post


Link to post

Nu,dar cererea este un criteriu.Si atat timp cat va fi cerere pretul nu are nici un motiv sa scada.

Share this post


Link to post

Cat de mare o fi ponderea cererii in calculul pretului in Romania ?

Share this post


Link to post

E un pret aproape regularizat, niciun criteriu nu e unul indiscutabil. Probabil cererea conteaza destul de putin.

Se vede la diesel, in unele tari gen Franta unde cererea de diesel e de 4 ori mai mare decat aia de benzina, iar rafinariile locale sunt concepute si produc mai multa benzina in timp ce motorina e importata, tot motorina e mai ieftina. Raportul cerere/oferta n-are nicio treaba.

Edited by mr_

Share this post


Link to post

Cam asa. Eu nu ma bucur ca gasesc strada libera pentru ca unii nu mai pot suporta pretul. Costul combustibilului se regaseste, mai mult sau mai putin, in toate cheltuielile noastre, indiferent daca avem sau nu masina.

Share this post


Link to post

Si in Romania consumul de motorina e muult mai mare decat cel de benzina, cu toate astea nu vedem o reducere a pretului benzinei.

Edited by laurentziu83

Share this post


Link to post

Hai sa va impartasesc o chestie pe care eu am gasit-o foarte interesanta si anume pretul benzinei in Japonia (poza o am de la un prieten care tocmai s-a intors acum o saptamana de acolo).

post-4414-0-34998600-1337103405_thumb.jpg

Pentru ei benzina "regular" e cea de 98 si are pretul de 155 yeni, cea "premium" e de 100 si costa 166, iar motorina 132. Sa facem un mic calcul in ce priveste pretul. 100 yeni=4,28 RON, deci litrul de benzina de 98 la ei e de 6,63 RON. Interesant, nu? Mai ales ca trebuie sa tinem cont de patru aspecte:

1. Salariile din Japonia nu se compara cu cele de la noi.

2. Japonia e o tara fara resurse naturale si trebuie sa importe absolut tot, inclusiv petrol, in timp ce Romania e tara producatoare e petrol (chiar daca nu se compara cu tarile OPEC, un anumit procent din consum se acopera din productia interna)

3. Consumul de petrol este direct proportional cu dezvoltarea economica, iar in acest caz nu e nevoie sa mai facem comparatie.

4. Japonia are o populatie de 127 milioane locuitori, comaprativ cu cele 20-21 de milioane ale noastre.

 

Tinand cont de cele expuse mai sus, puteti decide voi in ce masura pretul benzinei de la noi e determinat de piata libera, sau se formeaza in urma unor inelegeri de tipul cartelurilor, tolerate tacit de consiliul concurentei din ratiuni politice. Am citit aici diverse pareri despre relatia dintre cerere si oferta, care sunt corecte in teorie, dar n-au nicio valoare la noi, ele fiind aplicabile doar pe o piata libera. Benzina este ceea ce economistii numesc un bun cu cerere inelastica, adica mai pe intelesul tuturor cresterea pretului determina o crestere a venitului comerciantului, intrucat cererea este foarte putin sau deloc diminuata. Concurenta dintre agentii economici ar trebui sa impiedice ca astfel de situatii sa aiba loc, dar noi ne aflam acum intr-o situatie de monopol datorita intelegerii dintre benzinari, care pot creste pretul oricat doresc fara a le fi puse in pericol veniturile, dimpotriva.

Edited by Andrei.ss

Share this post


Link to post

Din ce am citit zilele trecute pe net Petrom a raportat pe Q1 in 2012 crestere a profitului cu 63% fata de Q1 din 2011 si scadere a volumului de vanzari in benzinarii de 7% pe aceeasi perioada. :)

Asta este, masina e un lux, cand nu ne vom mai permite o lasam deoparte.

Edited by andrew

Share this post


Link to post

Nici ca se putea un exemplu mai bun in ce priveste inelasticitatea cererii. Acum vin cu intrebarea: De ce ar fi cineva vreodata intereat sa ieftineasca carburantii? Sa nu mai visam pentru ca realitatea este asta si nu are nimic de-a face cu piata libera sau toriile economice din carti, care prezinta situatii ideale.

Edited by Andrei.ss

Share this post


Link to post

1. Salariile din Japonia nu se compara cu cele de la noi.

Ce legatura e intre salarii si preturi? Care salarii?

Share this post


Link to post

Problema e ca nu este nicuna, dar am vrut sa reliefez faptul ca un japonez nu mananca "orez" cu ceapa (metaforic vorbind) o saptamana ca sa-si faca plinul la masina, spre deosebire de multi concetateni de-ai nostri.

Share this post


Link to post

mentionez ca concetatenii aia de care vorbesti andrei, de mananca ei orez cu ceapa s-au mutat demult pe gpl si ca sa ii raspund lui Tommy inca mai exista salarii in Romania, unde nu exista salarii exista domni patroni care nu isi platesc angajatii (adica genul omului ,,stii cine sunt eu?"). de dupa revolutie tot ne plangem, ca e nu e bine dom'le, dar in schimb nu mai putem sa trecem strada fara masini scumpe, ne-am invatat sa mergem in excursii in afara tarii ca in Romania sunt tarifele mari si o cunoastem dom'le pe toata. de asta am ajuns sa ne plangem ca babele peste tot ca nimic nu merge ca lumea in tara asta daca noi nu facem nimic pentru ea. in Japonia sau alte tari dezvoltate oare cum au ajuns in acest stadiu? furand? sau muncind cu greu pentru a iesi din impas? au salarii, da spun da ei au salarii si asta tine pentru ca s-au ridicat pe fortele proprii, guvernul lor fura dar fura cu cap cat sa traiasca bine si poporul, la noi in schimb se fura, se fura si poporul ajunge sa se traga el in piept unul pe altul (adeca fiecare pt el). si daca romanul nu are bani cum de s-au inmultit dom'le masinile de bulgaria? ca e tara plina ochi de beamveauri cu smecheri care nu se mai plang ca noi restul ca e scumpa benzina sau motorina si stiti de ce? pentru ca nu le pasa ca ei au gaz. asta e punctul meu de vedere, realitatea e in fata fiecaruia dintre noi. am avut fabrici si uzine...

Edited by mnlch_catalin

Share this post


Link to post

Japonia nu mananca orez cu ceapa pentru ca exporta de 100 de ori cat Romania. Guvernele si patronii exista pe lume pentru ca pretuiesc angajatii la fix: fiecare atat cat face.

Edited by Tommy

Share this post


Link to post

Vinerea trecuta la Soccar ,iesirea din Botosani catre Iasi era motorina 5,64.Mai in fata la Lukoil era 5,63. La Roman tot la Lukoil 5,84 si in Craiova si probabil in multe alte orase era 5,96.

Cam mare diferenta de pret in cadrul aceleasi firme. La 200-250 de litri de motorina cat consum eu saptamanal e ceva.

Share this post


Link to post

In primavara anului trecut, cand de-abia ma mutasem in Bucuresti si faceam des drumul Galati-Bucuresti, obisnuiam sa alimentez la Galati sau la Braila, intrucat era mai ieftina benzina. Nu faceam nici o economie, dar daca tot imi era la indemana...

Nici nu-i de mirare un pret mai scazut, in orase in care salariul poate fi echivalentul a 3 plinuri de carburant. Nu mai zic de benzinarii de prin provincie nesituate la drumuri importante unde daca faci plinul deja se uita angajatii la tine cu alti ochi.

Edited by laurentziu83

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...