Jump to content
Sign in to follow this  
sarbocul

Captiva - Impresii, Probleme

Recommended Posts

Bujiile ( atit la benzinare cit si la diesel) se rup din "N" motive : montate de cind bunica si cocsate ; fierte in chuloasa ; strinse prosteste ca nu-i asa, de ce s-ar obosi careva sa folosesca o cheie dinamometrica iar in cazul in care nu detinem asa ceva strinse cu simt de raspundere ca n-o sa cada de pe pozizie nici in afara nici in motor. Stiu unii a stringe bujii/suruburi de-ti dau lacrimile, zici ca acu-acu ceva crapa ! Stiu eu pe unu ce nu se poate abtine sa nu intrebe : ce faci bre cu tubulara de 1/2 la strins pe un surub de 6 mm ? Ii vii tu de hac, ha ? Da' stii matale oare faptul ca, cu cit inclini catre o cheie mai mare (1/2 in loc de 3/8 ) creste si forta ? N-o simti la mina da' ii prezenta ! Ia ciuleste matale urechile si memoreaza ca ... stii tu, de n-ai un "batrin"- sa-l cumperi, iar de-l ai sa-i porti respectu' ! Cheia adegvata pe pe masura surubului si mai putini muschi unde nu e cazul ! Uita de ditai mai flexu', ranga, teava la metru, baros si alte neavenite cauzatoare de pagube !

Acuma, intorcindu-ne la oile noastre, ca eu rup bujia ori cel din service diferenta e doar una, ca am poe cine da vina. Asta se poate intimpla oricui, nimanui nu-i suride sa-si faca de lucru in plus da' asta e, mai apar si neplacute. Cu o tubulara buna, motorul cald (nu fierinte, nu rece, ci CALD) si WD40 suflat la fiecare bujie in parte dupa ce au fost indepartate posibile impuritati din zona, tragi la cheie FOARTE FOARTE incet si drept . De cum simti ca s-a pus in miscare, mai ajuti filetul cu WD40 si continui activitatea. Inaite de a monta noile bujii, verifici ochiometric filetele sa nu fie deteriorate de bujiile anterioare ori caz in care noua bujie se infileteaza greu la mina ( in unele cazuri nu le poti apropia de stringere fara tras la cheie ce nu e OK) se rectifica filetele cu tarod pe masura. Simplu. Chiar nu stiu, da' parca a accetpta si m-as impaca mai usor cu ideia ca un anume surub l-am rupt eu si nu altcineva imi facu boacana .

Bateria pare a fi destul de OK, datele inregistrate primei porniri la rece e importanta din punctul meu de vedere. Cu multimetru pe bujii m-as juca cel mult din curiozitate, reteta de verificare old style ar prima.

Apropo, NU recomand gresarea filetelor bujiilor de orice natura nici macar cu WD40  Pe uscat infiletate, frumos strinse si atit !

Edited by Viktor
  • Thanks 1

Share this post


Link to post

Multam de indicatii, cand mai da caldura incerc sa desfac una ca sa vad daca sunt in stare 🙂 . La service le-au schimbat si nu au rupt niciuna, de aceea m-as duce tot la ei...

Azi la 6:00 dimineata am pus contactul de 3 ori si dupa ce am dat a cheie a pornit relativ usor. Eu tot tind sa cred ca un injector ramane deschis si peste noapte dezamorseaza pompa de inalte. Cand mai da nitel caldura fac si testul cu sticla pe injectoare si incerc sa scot si bujiile incadenscente.

Share this post


Link to post

Orice ii posibil, lista probabilitatilor (cauzelor) ii lunga in ce priveste pornire greoaie. Step by step. Fiecare in parte verificata si eliminata din lista de se constata a nu fi problematica. Alta solutie nu prea e, cel putin eu nu cunosc .

 

 

Share this post


Link to post

Haideti ca i-am dat de cap. Era un injector probabil ramas blocat usor pe deschis care dezamorsa pompa, ceea ce am banuit dupa simptome si testare. Am cumparat 2 injector cleaner de la STP (asta aveau in supermarket 🙂 ). Am pus unul peste cei 10l de motorina pe care ii mai aveam in rezervor si i-am dat blana pana la Cernica si inapoi. Am facut plinul si am pus si al doilea injector cleaner. A doua zi pe la 14:00 a pornit din prima, duminica am pornit pe la 11:00 dimineata si azi de dimineata la 6:00 (erau -2 grade) a luat-o din nou imediat, deci s-a rezolvat.

Mai cumpar 1 injector cleaner si il pun cand termin rezervorul de benzina ca sa mai fac o curatare "intensa". Cand am timp iau si interfata ca sa vad cum s-au schimbat corectiile de la injectie. Ma astept sa le vad mai echilibrate.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Bravos ! Sa recunoastem ca ai intuit bine !

  • Thanks 1

Share this post


Link to post

Multumesc de ajutor Viktor, ma ajuta foarte mult experienta ta si a celorlalti de pe forum, de multe ori e greu cand te lovesti prima data de lucruri de genul asta.

Asta este frumusetea forumurilor, sunt multi pasionati auto care daca isi pun mintea reusesc sa gaseasca solutii la aproape orice problema.

Edited by ches

Share this post


Link to post

Sigur ca da, comunicarea cheia succesului ! Schimb de idei, experienta ...

O buna cunostinta, patronu' unui service (pe unde mai legam ploile in tinerete) avea o vorba : bah, cine spune ca-i destept ala minte ! Asta graia cind cite un tragaci ii dadea de furca, si avea omu' la temelie vreo ... trei'j de ani sau mai bine de mecanica.

Share this post


Link to post

Am facut inca un test la injectoare cu interfata de diagnoza, cu motorul rece, dupa ce am mers 2 plinuri cu injector cleaner. Asa cum am scris si mai sus am pus la inceput 2 STP de 200ml (unul cu rezervorul gol + mers goarna si unul dupa ce am facut plinul) si apoi la urmatorul plin am mai pus un diesel injector cleaner de la Liqui Moly de 500ml pe care l-am gasit in debara 😄 .

  Se vede o clara imbunatatire fata de ce am postat anterior (Link to old post). Prima poza este facuta la relanti (~750rpm), iar a doua poza este facuta la 2000 rpm (si as zice ca este neconcludenta daca injectoarele nu sunt groaznic de infundate).

20230225_161629.thumb.jpg.bcc546140ae1f1531a8ea899a62ee1d0.jpg

20230225_161642.thumb.jpg.7422fefe757c692414bacc46f92ee461.jpg

De adaugat ca masina merge bine, si se simte ca motorul la relanti se simte ca merge mai rotund, nu se mai zguduie masina atat de rau ca inainte.

Edited by ches
  • Like 1

Share this post


Link to post

O singura obiectie 😄

On 2/6/2023 at 7:39 AM, ches said:

... Am pus unul peste cei 10l de motorina pe care ii mai aveam in rezervor ...

Mai cumpar 1 injector cleaner si il pun cand termin rezervorul de benzina ...

Nu te supara, nu m-am putut abtine 😈

  • Haha 1

Share this post


Link to post

Sambata am patit-o pe autostrada cu roata dreapta spate - a ramas infranata. Am curatat culisele la toti etrierii, am pus vaselina noua si am inspectat si curatat toti etrierii, operatiune care mi-a luat 4 ore... Aparent doar roata cu pricina are etrierul cu probleme, celelalte pistonase se misca usor.

Am comandat piesele pt reconditionare etrier: 77 lei pt 1 etrier spate (21 lei garniturile + 56 lei pistonasul) si 65 lei kitul pt 1 etrier fata (pachet cu 4 garnituri + 2 pistonase). Am luat si placute de frana pt fata si spate si 1 litru de lichid de frana ATE DOT 4. Maine sper sa rezolv problema la mecanic, mi-e nitel frica ca nu voi alinia bine pistonasul la montajul etrierului, asa ca las un profesionist sa se ocupe de asta.

Tot zilele trecute mi s-a intamplat ceva foarte ciudat, am ramas fara faza lunga. Intial am crezut ca s-au ars becurile, asa ca am incercat sa schimb unul, insa stupoare, nu e de la becuri. Am verificat sigurantele, releul si toate sunt bune. Releul l-am schimbat cu cel de pe faza scurta si faza scurta merge cu releul de faza lunga, pe faza lunga clicaie releul, insa nema tensiune. Voi incerca sa verific cu voltmetrul ca sa vad care e treaba... daca v-ati mai volit de asa ceva, va rog sa imi spuneti.

Edited by ches

Share this post


Link to post

Sa nu fie vreo problema de la panoul de sigurante in sine.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post

Se poate masura dar se poate verifica si old style cu punte (dupa relee) intre faze fara releul fazei lungi incorporat iar si mai simplu, cu alimentare directa din baterie in papucii iesire releu (cu releul indepartat) spre becoase ce in secunda doi a grait de traseul respectiv ii in toate mintile asfel o jumate de traseu ii verificat si ne-am asigurat cu da or ba de continuitate intre cele doua puncte.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post

Salutare, eram dator cu o explicatie la problemele cu faza lunga. Am gasit cu multimetrul (ochiometric nu se vedea nimic) ca ambele sigurante erau arse. Le-am schimbat si totul e OK de atunci. Posibil sa fi fost o supratensiune cand am dat flashuri vreunui sofer neatent.

Acum vroiam sa descriu cateva probleme comune la franele de la Captiva, probleme pe care le-am avut in trecut si la Epica. Acum vreo 2 luni am avut neplacerea de a avea etrierul spate usor blocat, masina mergea, dar tragea mai greu si roata se incingea. Initial am curatat culisele, le-am inspectat vizual si le-am uns si totodata am constatat ca pistonul se impingea mai greu in etrier. Am mers la mecanic unde mi-a schimbat garniturile de la etrier, dar aparent reparatia nu a tinut pentru ca m-am trezit cu aceleasi probleme dupa un timp foarte scurt (<2 saptamani). Am schimbat apoi etrierul cu totul si am grezut ca am scapat de problema, dar dupa cateva zile problema a reaparut, chiar mai puternic ca inainte.

In final problema a fost rezolvata dupa schimbarea culiselor si a furtunului de frana. Cel mai probabil problema venea de la furtunul de frana pentru ca daca deschideam aerisitorul pistonul se impingea foarte usor. Totusi merita sa precizez ca pe spate culisele sunt diferite - una este prefect cilindrica, cealalta are niste taieturi. Eu probabil le amestecasem, am gasit cautand pe internet ca cea cu taieturi trebuie pusa in partea de jos, practic sa fie prima pe directia invartirii discului.

La etrierul de pe fata am avut o problema asemanatoare, unul din pistonase era putin blocat, insa s-a rezolvat mai usor, doar prin schimbarea garniturilor etrierului.

Cateva tipsuri pentru cei cu Captiva:

1. Curatati si ungeti culisele etrierelor minim la 2 ani, ideal anual. Notati pozitia culiselor etrierelor la demontare. Totusi, daca ati uitat: la etrierele de pe fata culisele cu bucsa de cauciuc stau in partea de jos a etrierului (exista poza si in manualul de service), iar la etrierele de pe spate culisele taiate se pun in partea de jos (informatia nu este 100% sigura, puteti sa confirmati/infirmati daca stiti mai bine, eu asa le-am pus).

2. Cand schimbati placutele, inainte de a impinge pistonul, asigurati-va ca garnitura antipraf este curata, puteti folosi o periuta de dinti, o carpa si niste apa cu sapun. Corpul etrierului poate fi curatat cu o perie de sarma pentru a scade sansele ca praful de la placutele de frana sa ajunga pe garnitura antipraf.

3. Daca pistonul etrierului se impinge greu, este semn ca trebuie sa cumparati setul de garnituri pe etrier. Daca etrierul este deja blocat, atunci sunt sanse sa trebuiasca cumparat si pistonasul, oricum este destul de ieftin - 20-30 lei.

4. Daca pistonul etrierului se impinge greu, desfaceti un pic aerisitorul si vedeti daca se impinge usor. Daca dupa desfacere se impinge usor inseamna ca cel mai probabil furtunul este problema.

5. Daca placutele noi intra greu pe portetrier, luati-le nitel la pila in zona in care ating pe portetrier, cateodata vin cu bavuri de la turnare. Se recomanda si un strop de vaselina pe baza de cupru sau ceramica in zona unde placuta atinge portetrierul si unde atinge pistonasul etrierul.

6. Si ceva deosebit fata de alte masini, cel putin eu nu am mai vazut cerinta asta: La montarea etrierului pe portetrier, la strangerea suruburilor cu cheia este necesara o cheie de 17 cu care sa tineti pe loc culisele, asta este specificat in manual. Tot in manualul de service este specificat ca daca nu faceti acest lucru exista pericolul sa apara pulsatii la franare.

Spor!

Edited by ches
  • Like 2

Share this post


Link to post

Cu siguranta furtunul flexibil de frina fu deteriorat la interior motiv caruia nu permitea pistonului din etrier a se retrage in repaos unde ii e locul, sub presiune ii fortat sa inainteze insa la revenire ... ii aproape solo, minimum de vacum creat de sistem ii aproape de zero. De aceia nu agreez ideaia strangularii furtunelor flexibile de frina cu clesti ! Odata ce a pleznit interiorul furtunului ... la revedere, n-o se se mai lucre ca la carte si adesea problema e sesizata tirziu cind se agraveaza dar chiar si pina atunci se poate lasa cu discuri vinete si placute arse ce nu e de dorit. Acuma, nu zic ca tu ai fi strins furtunul cu cleste si de aici si buba, dar asta e o cauza prioritara cel putin din punctul meu de vedere. In service se practica strangularea furtunelor flexibile cu clesti insa eu unu nu accept asa ceva !

  • Like 1

Share this post


Link to post

Da, eu am avut furtunul strangulat prima data la service, cand am schimbat garniturile la etrier. Posibil ca atunci sa fi cedat sau probabil sa fi fost inainte, desi nu a mai umblat nimeni de ani de zile acolo. Poate vreo craca luata cand am mai facut off-road...

 

Share this post


Link to post

Usor offtopic: am vazut furtun "inflorit" pe interior din cauza lichidului de frana. Cel mai bine as asemana comportamentul observat cu modul in care ataca otetul chestiile din cauciuc. In timp, etrierul a ajuns sa se blocheze fara explicatie ... Cilindrul glisa liber, circuitul nu avea aer, furtunul arata perfect la exterior ...

  • Thanks 1

Share this post


Link to post

Intr-adevar , Salex. Lichidul de frina ataca cauciucul si de nou de-i usor imbatrinit ori de proasta calitate ! Dragi cititori, a nu se intelege ca efectuarea schimbului lichidului de frina regulat e un fapt periculos c-o sa haleasca gumoasele (garnituri, O-ringuri, etc) si toate cele, nici vorba, ci si caucioacele trebue sa fie "la zi"altfel or sa puna bete-n roare, mai exact ferodouri pe discuri/tamburi fara de consimtamintul celui dintre volan si scaun. Ce NU (!) recomand, e a se face stocuri pe refturi (prin garaj, prin debara sau mai stiu eu pe unde) de componente a sistemului de frinare ce or sa zaca acolo cu anii (ca deh, au fost la promotie si a meritat investitia) c-o sa dea cu minus pentru simplu fapt ca gumoasele din dotare or sa imbatrineasca si odata intrate in contact cu lichidul de frina in scurt timp vor aparea si probleme.

Acuma, atasez si un exemplu viu din trecutul nu tocmai indepartat. Foarte pe scurt : 8 buc. cilindri receptori de frina noi nouti tinuti pe raft de X ani sistem cu O-ringuri pe pistonas (doua la numar/piston) dupa lubrificare cu lichid de frina si montare, dupa vreo juma' de zi cred, inca de la aerisirea sistemului au inceput sa blocheze ! Si am spus-o din start amicului (posesorul tragaciului) ce era de fata : cilindrii astea trebuiesc reconditionati "din fasa" chear daca is noi, chit nou de reparatii cu O-ringuri proaspeti altfel ... e la ghici. Ca nu si nu ca nare cum ... OK, zic. Daca tii sa vezi cu ochii tai cum da cu oiastea-n gard ... fie ! Dupe ce a inceput a se umfla O-ringurile unul dupa altul de la lichid de frina si ingreuna culusarea in cilindri ... iute a dat fuga dupa chit de reparatii nou pentru toti cilindri !

  • Like 1

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...