Jump to content
Sign in to follow this  
Salex

Tunning Frine Cu/Fara Abs

Recommended Posts

Revin cu o intrebare: cautam pe la dezmembrari ceva maruntisuri si am gasit pe un Opel Vectra A exact modelul de supape postate in foto anterior cu codul 3/45. Intrebare: cine stie gradientul de presiune pentru acest tip de supapa? :-? Primele modele nu am apucat sa le montez inca. Sper ca saptamana viitoare sa fac miscarea. Bafta!

Share this post


Link to post

Nu pot edita postul anterior.

In sfarsit am reusit si eu sa schimb supapele limitatoare pentru rotile spate. Am optat in final pentru cele de Vectra A cu coeficientul 3/45 si cred ca am facut o alegere buna. Confirm faptul ca franele s-au imbunatatit la Cielo, in speta cele spate care sunt mult mai prompte! Bineanteles ca am facut cate un test de frane inainte si dupa schimbarea supapelor. Nu am, momentan, posibilitatea sa atasez copii dupa rapoartele testelor de franare (facute la o statie ITP autorizata RAR) pt. ca nu dispun de scaner. O mica problema intampinata la operatiune a fost desfiletarea holenderelor conductelor cuplate la supapele originale, care parca erau sudate! Cine se incumeta sa mai faca o astfel de inlocuire (dealtfel in bine) sa aiba mare grija la aceste holendere! A nu se incerca desfiletarea lor cu cheie fixa (una de 12 si una de 10 mm) ca nu o sa reuseasca riscand sa strice hexagonul holenderului! Recomand ca inainte de lucru sa se deconecteze si sa se scoata bateria de acumulatori din locasul ei pentru un acces cat mai facil la corpul pompei de frana. Tin sa-i multumesc d-lui Nicu Barbu pt. sprijinul acordat si in special baietilor din serviceul d-lui pentru treaba facuta =D> ! Sper sa fie de folos si altor colegi de salupe cele scrise daca se hotarasc sa faca o mica modificare in bine la sistemul de franare.

Am sa revin cu poze.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Bravo domnule ! Uite un fericit care a dus ideea pina la capat. Din pacate pentru Leganza eu nu am reusit inca sa gasesc supape de proportionare de Nubira SW :(

Share this post


Link to post

Multumesc Salex. Revin cu un amanunt: neaparat cele doua supape sa fie pereche, adica sa fie donate de la aceeasi masina si sa aiba acelasi cod pe ele (de ex. 3/45 2060).

Share this post


Link to post

Poti incerca o poza a hartiilor daca nu ai scanner.

Treaba faina, nu am sa pot inetelege vreodata cum de inginerii deiu au lasat problema asta 12 ani in aer.

Share this post


Link to post
... neaparat cele doua supape sa fie pereche, adica sa fie donate de la aceeasi masina si sa aiba acelasi cod pe ele (de ex. 3/45 2060).

La Leganza supapele impricinate reprezinta un corp comun, nu pot fi separate. Practic sint incorporate in dispozitivul care realizeaza circuitul in "X". Improvizatii eu unul nu ma apuc sa fac, deci ramine in continuare proiectul ...

Share this post


Link to post

Salex, poti posta cateva poze cu supapele de la Leganza? Daca acestea se potrivesc cu cele de Nubira SW poate gasesc eu ceva prin zona Iasului (la dezmembrari) si poate te ajut. Da-mi pe PM nr. tau de telefon.

Share this post


Link to post

Va postez rapoartele de franare promise:

Primul fisier reprezinta raportul facut cu supapele originale 3/30. Al doilea este raportul cu supapele inlocuite cu cele de Opel Vectra A.

post-9166-1219772221_thumb.jpg

post-9166-1219772237_thumb.jpg

Edited by cris06

Share this post


Link to post

Foooarte curios rezultatul. Intr-adevar se vede o crestere a fortei de frinare pe spate insa ma intriga cresterea fortei de frinare de pe fata. Pentru ca ambele sint produse de pompa de frina, eu ma asteptam ca suma valorilor de pe fata si de pe spate sa fie aproximativ aceeasi, cu alte cuvinte, daca avem crestere pe spate as fi bagat mina in foc ca o sa avem o scadere pe fata. Cu toate astea vad ca lucrurile nu stau asa. Sa se datoreze rezultatele din cea de-a doua masuratoare faptului ca masina AVEA ALTA GREUTATE, adica mai mare (vedeti valorile) ? Cum vad eu, masina s-a ingreunat tocmai pe partea pe care frinele au tinut ceva mai slab la prima masuratoare. Ne poti spune de ce stau lucrurile asa ?

 

Una peste alta, raportul frine fata/frina spate e putin mai mic in situatia a doua ceea ce mie (empiric) imi spune ca frinarea ar trebui sa fie mai echilibrata. Cred ca ti-a reusit experimentul, inca o data felicitari. Totusi, mai posteaza impresii despre comportamentul masinii in situatii diverse (frina brusca, incarcare mica/medie/mare, carosabil umed, etc)

Share this post


Link to post

Aseara am ramas fara internet.

Revenind: legat de cresterea fortei de franare pe fata am fost si eu uimit. Singurele explicatii ar putea fi rearesirea sistemului si faptul ca dupa schimbarea supapelor s-a umblat si la etrierii fata unde am montat un kit antizgomot (in fapt un fel de banda cauciucata adeziva groasa cam de 1,5 mm) inlocuind bucatile de camasi de fise si niste tablite ce au fost acolo (din fabrica? :scarpin: ). Montand aceste benzi banuiesc ca s-au apropiat placutele mai mult de discuri si in mod implicit s-a micsorat cursa intre acestea. Al doilea test de frana s-a facut in conditii similare (acelasi stand de franare, acelasi operator, anvelope uscate) insa nu-mi explic de ce a crescut masa masinii pt. ca nu o incarcasem decat cu ceva scule. Poate am nimerit imediat dupa ce d-l operator servise masa de pranz :) ) . Oricum precizia masuratorilor la aceste standuri de franare nu este chiar asa de mare si de ce: ieri am mai facut un test de frane la statia unde am facut si ITP-ul si conform raportului dat diferentele sunt destul de mari, mai ales axa fata unde se contrazice stanga cu dreapta, in comparatie cu testul de la prima statie ITP! Am mai atasat si raportul facut la ITP-ul din luna aprilie dar este irelevant pt. ca, atunci, au fost alte conditii: alta masa, alte anvelope ("faimoasele" Debica Presto originale ale masinii), alt operator si mai nou au inlocuit si rolele de la stand (normal astea noi fiind mai rugoase>aderenta mai crescuta).

Bineinteles, in instalatie se gaseste lichid de frana OMV DOT5.1.

Ca si concluzie: sincer franele sunt mult mai eficiente dupa aceasta operatiune. Urmeaza sa fac teste in mai multe conditii si am sa va tin la curent. Personal sunt multumit de investitia facuta mai ales ca e vorba de sistemul de franare!

 

 

 

@Tommy: totusi dnii ingineri de la DWAR au modificat sistemul de franare la Cielo (pompa de frana, discuri, etrieri) fata de cel clasic dar bineinteles spatele... nema! Cred ca nu si-au batut capul cu alte supape si le-au lasat asa cum au primit reperele pentru montaj. Cielo ar fi trebuit imbunatatit la multe aspecte, dar ar fi crescut pretul final care... stim noi: nu le-ar fi mai vandut!

Astept si eu impresii si de la altcineva care poate si vrea sa schimbe supapele limitatoare. Bafta!

Mai atasez si doua poze cu noile supape (scuze pt calitatea pozelor):

Rap._frana_26_aug_08.pdf

Rap_frana_17_apr._08.pdf

post-9166-1219819618_thumb.jpg

post-9166-1219819627_thumb.jpg

Edited by cris06

Share this post


Link to post

Da, le-au luat de pe espero si le-au trantit pe cielo. Asa le-au pus si pe nubira2.

Edited by Tommy

Share this post


Link to post

L-or fi mai ramas stocuri cine stie pe unde si au vrut sa scape de ele :) ) . Oricum, fata de cele clasice franele de Exe sunt mai bune.

Share this post


Link to post
Ca si concluzie: sincer franele sunt mult mai eficiente dupa aceasta operatiune. Urmeaza sa fac teste in mai multe conditii si am sa va tin la curent.

 

Eu voi fi unul care va face aceasta modificare cu prima ocazie. Numai sa gasesc supapele. Si odata cu ele si puntea spate de la vectra eventual :P . Fata mi-am facut-o beton, am pus ATE placute si discuri, am schimbat lichid cu OMV 5.1, cam asta e tot ce se poate face pe fata. Trebuie trecut la Stage 2 :D fiindca se "scufunda" groaznic de fata la o frana violenta. Diferentele se vad in configuratia actuala doar la franari de la viteze mari (140 km/h).

 

Ps. Dar ti-a "chinuit" un pic conductele alea. Ma uit cum arata hexagonul de la fiecare. Pana la urma tot "ciocul de papagal" a functionat nu? :D .

Edited by Dj_Dark

Share this post


Link to post

Bune ate-urile si mie mi-au placut. la tine cred ca si arcurile sunt moi pe fata.. si din cauza asta se lasa asa tare si pierzi pe franare, la fel e si la nubira, desi are frane mai bune ca cielo sau espero e penalizata tare de suspensii. bata la stage 2 :P

Share this post


Link to post

@Dj Dark: Chin al dracu"! N-a fost cioc de papagal dar tot un cleste cu un fel de blocaj. Am avut noroc ca altfel ma pastea un schimb de conducte. Initial am vrut sa incerc cu chei inelare (care prind hexagonul din toate muchiile) decupate ca sa intre pe sub holendere (conductele prin inelele cheilor) dar baietii au folosit instrumentul lor. Pana la urma a fost ok. Sa dea Domnul sa nu le mai schimb. Nu poti monta arcuri de Exe (heavy duty)?

Apropos, tu pe Espero ce supape ai?

@Salex: imi transmiti ce te-am rugat? E posibil ca pana la sfarsitul saptamanii sa dau o raita pe la dezmembrari.

Edited by cris06

Share this post


Link to post

@cris06 : Merci de oferta si de interes. Din pacate nu am reusit si nici nu reusesc curind sa fac o poza a supapelor, dar anexez o imagine din manualul masinii :

img1.jpg

Share this post


Link to post

@cris06. Sincer nu stiu fiindca sunt pozitionate aiurea si nu se vede. trebuie sa ma chinui sa vad si mi-a fost lene :P . In manual zice tot 3/30 si ma indoiesc de faptul ca ar fi altele, la urma urmei frana pe spate e identica cu cea de cielo. Ti-am trimis un PM.

Share this post


Link to post

Iaca revin cu ceva impresii bune dupa inlocuirea supapelor de limitare frana spate. Azi am mers peste 400 de km pe o vreme de nu-ti venea sa iesi din casa (nici acum) adica numai ploaie. Pe toata distanta asta (combinata cu sate, orase si drumuri nationale, judetene si europene) pe care am avut parte de fel-de-fel de situatii va spun ca franele s-au comportat peste asteptari, mai bine zis masina care nu a intrat in derapaj (au fost cateva situatii cand efectiv am calcat frana zdravan). N-am auzit nici macar "scart" la roti. Recunosc ca o MARE contributie la eficacitatea franarii si la comportamentul masinii la franari de urgenta au avut-o anvelopele (actualele Dunlop sp 01). Nu vreau sa le ridic in slavi dar pe ploaie (e doar parerea mea) sunt foarte sigure!

In concluzie: comportamentul si proptitudinea franelor la Cielo, mai ales pe carosabil umed dupa inlocuirea efectuata chiar are efecte pozitive. Deci, nu pot scrie decat ca a fost un succes! Va doresc sa testati si dvs pe propriile masini aceste supape!

Share this post


Link to post

buuun

am citit tot topicul... si linkul... si sa dea naiba daca am inteles cum functioneaza valvele astea...

adica am inteles ca "proportioneaza" presiunea de franare pe spate - dar acel raport este FIX? nu variaza cu incarcarea masinii (cum variaza in cazul repartitorului) - am inteles bine? adica e mai "tamp" decat la dacie????

lamuriti-ma si pe mine - o, voi cei ce ati inteles functionarea lor ... :)

Edited by madkat

Share this post


Link to post

Da, e mai tamp ca la dacie.. unde era un repartitor mecanic ce actiona pe conducta, aici nu ai nimic sa ii spuna de greutatea spate. Cealalta optiune e repartitorul electronic: EBD-ul, o extensie a ABS-ului, evident nu are.

Share this post


Link to post

am inteles deci bine...

da, ebd-ul stiu cum e ... da nu ma ajuta, ca n-am nici macar abs :) )

 

rau nu-mi pare totusi - aici macar merge fara problemele de la Dacie ... cu toate ca la calitatea la care se faceau daewoo-urile prin anii 90, s-ar putea sa fi "nu fi stiut" ca exista acel repartitor, datorita functionarii bune

Edited by madkat

Share this post


Link to post

Foarte interesanta modificarea!

Acum am fost la masina dupa ce am citit toate paginile si la Nubira I SX 1,6 16V din 98 cu tamburi pe spate are valvele de 3/30. As fi tentat si eu de modificare, deci ne trebuiesc valvele de la Nubira Wagon I sau Nubira I 2,0 ?

Share this post


Link to post

La cielo oare nu se pot schimba pistonasele pe spate cu unele care au un diametru mai mare dar avand aceeasi lungime,obtinand astfel o forta mai mare de franare pe spate la aceeasi presiune, fara a umbla la supapele de limitare?Eventual de opel sau altceva care sa potriveasca.

Edited by danutza

Share this post


Link to post

Daca presiunea de iesire spre circuitele spate nu se modifica (dupa iesirea din supape) nu creste forta de franare cu cilindri si pistonase mai mari. Schimba supapele si ai sa simti diferenta. Oricum e mai usor de schimbat supapele decat cilindrii.

Share this post


Link to post

Pai nu prea vad ce face diametrul ala in plus ... Pistonasul impinge in sabot care impinge in taler ... Deci tie iti trebuie o foarta mai mare care sa impinga pistonasul ... daca maresti diametrul lui nu vad cum s-ar realiza aceasta foarta marita ... Marirea cilindrilor obliga si la marirea fortei, adica a pompei de frana ... Daca aia ramane la fel, practic la un cilndru chiar marit trebuie sa aerisesti un pic mai mult, dar cam atat, asta e cam singura chestie pecare o ai in plus ...

Edited by smailmiami

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...