Jump to content
Sign in to follow this  
zalmoxis

Bujii Matiz - care sint mai bune si de ce?

Recommended Posts

Aspectul bujanelor tale este normal, conform rulajului in urban. Important este aspectul electrodului central, a izolatorului sau si a spatiului pana la filetul metalic.

Aspectul "ca la carte" se obtine numai in urma unui drum prelungit in extra-urban, cand tii motorul la o turatie mai mare. Raportul din amestec este dictat de ECM, iar cifra optima 14,7 parti aer la 1 parte benzina se stabileste doar in regimul "close loop", cand ECM tine seama de informatiile de la sonda (sondele) de O2. La rulajul in urban, in aglomeratia actuala, regimul acesta se atinge rar.

Share this post


Link to post

Motto: "...si se facu lumina!"

Saru' mina, respir mai linistit!

Share this post


Link to post

Oaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!

Multam fain, esti adevarat!

Share this post


Link to post

La Matiz Euro2 exista o sonda lambda, inainte catalizatorui iar la Euro3 mai exista una dupa catalizator, care il supervizeaza ;)

 

@tolin > Raportul masic aer/benzina de 14,7/1 este cel stoechiometric, folosit la sarcini medii-mari. In regim de relanti pt reducerea poluarii se forteaza amestecuri mai sarace, care pot ajunge pana la 25/1, cu riscul cresterii emisiilor de oxizi de azot NOx. La sarcina totala la Euro2 se permite un amestec mai bogat decat cel stoechiometric pt o performantza mai mare, pe cand la Euro3 nu. Daca va uitati atent la Eurodoi-uri forjate veti vedea teava de esapament afumata, pe cand la o exploatare normala este ruginie. La Euro3 nu se mai scade sub 14.7/1, daca vrei depasiri mai in scurt si viteza mai mare n-ai voie sa poluezi nici pt scurt timp, iti iei masina/motor mai puternic, taticule :D

Share this post


Link to post

@senna > asa este, dar nu l-am mai bagat pe Voicu pe un tabel de cifre, ca-si vindea Matizurile. Nu cunosc situatia de la euro3 sau 4, dar la euro2 si masuratorile de noxe se fac pe 2500 rpm zona de la care amestecul este optim pentru nepoluare. La turatii mari si la accelerari amestecul stabilit de ECM este mai bogat, spre un raport de 12/1 (cifra orientativa) pentru a avea un spor de putere. La fel este si in perioada de warm-up. Regimul de amestec sarac (lean) nu stiu cand este impus, dar precis doar cand ECM este in bucla deschisa si valorile sunt stabilite de producator in tabelele computerului. O specificatie in sensul acesta ar fi binevenita, sa stim si noi cat bagam in motor si ce scoatem pe teava.

Din putinele informatii tehnice gasite pe net despre asta am retinut doar aprecierea ca un regim lean pronuntzat si continuu nu face bine motorului, dar cauzele nu le-am aflat. Orice lumina in domeniul acesta e de dorit.

Share this post


Link to post

Nu le vind! Ca le :X :X Unde pui, ca vrea si fii-mea cind o fi mare, na! :banana:

Share this post


Link to post
La 10 kkm am schimbat Bosch cu Champion. Distanta dintre electrozi era foarte mare si a necesitat schimbarea lor. Eu am vrut sa le schimbe caci ei doreau sa-mi puna (in garantie) unele cica bune, dar erau folosite!     <img src= )">

 

 

Cum? Bujiile se schimba in garantie? Mie mi-a zis ca mi le poate schimba, dar ma costa 400.000. mentionez ca nu masina nu porneste din si seful mecanic a zis ca ar putea fi bujiile de vina. "Daca vreti, le schimbam" - pe banii mei. Masina nu are nici macar un an.

Inca ceva, va rog: se poate ca bujiile sa aiba un mic defect din fabricatie, astfel incat sa impidice pornirea la cheie a masinii?

Share this post


Link to post

:-W in concluzie daca pun WR78X ma pirlesc, sau merita, reduc consumul, si mere mai bine?, Nu de alta dar nu prea reiese ceva concret din ce s-a scris p-aci :-?

Share this post


Link to post

Va salut.Am schimbat bujiile .Dar am observat ca,, nu mai merge cum mergea.'' Nu mai are acel zvic la pornirea de pe loc,nu mai trage la fel.Sa fie doar in inchipuirea mea.De mentionat ca bujiile sunt Champion RN11YCA,cele originale [scoase] sunt RN9YCA tot aceasi marca,si se prezentau destul de bine.Ce sfaturi imi dati. :lavolan:

Share this post


Link to post

Sa pui NGK BPR5EY-11 !

Share this post


Link to post

N-au nimic, distanta e precis mai mare. Dar nu cumva "A"-ul ala e, de fapt, "4"? Ca Champioanele pt. Matiz sunt RN11YC4! Oricum, scoate-le si regleaza-la corect, la 1.1... (sa simti un pic de rezistenta cand scoti lera dintre electrozi)

Share this post


Link to post

Nu sunt bujii pentru Matiz.Sunt pentru Tico.Imi pare rau ca le-am cumparat.Le-am pus iarasi pe cele vechi.Poate ca daca erau RN11YC4 erau perfecte.Daca poate cineva sa le schimbe m-as bucura.Cine nu casca ochii casca punga. :wallbanger:

Share this post


Link to post

Mareste-le distanta la electrozi, sa aiba minm 1mm si sunt foarte bune.

Alea "originale" (RN9...) sunt prea reci pentru Matiz.

Share this post


Link to post

Toline prietene,lamureste-ne si pe noi astia mai nepriceputi cum adica sunt ,,prea reci'.Multumesc anticipat. :drinkers:

Share this post


Link to post

Aici nu-i vorba de pricepere, daca mergi pe oricare site al unui producator de bujane te lamuresti. Fiecare bujie are in corpul ei o parte ceramica cu dublu rol, o data ca dielectric pentru tensiuniile mari si a doua oara ca acumulator de caldura. In functie de dimensiunea interna, acest corp acumuleaza mai putina sau mai multa caldura pentru a mentine bujia intr-o plaja optima de la 450'C la 900-1000'C, functie de energia pierduta de motorul termic. Motorul de Matiz pe langa faptul ca este unul pitic, mai are si pierderi mici, o temperatura de lucru scazuta (80-90'C) plus un sistem de racire foarte eficient. Asa ca are nevoie de o bujie mai "calda", mai ales pe sezon rece, in trafic urban si in regimul de turatii joase in care majoritatea il exploateaza. Deoarece scara de temperatura a bujiilor nu este standardizata, ca nu s-au inteles producatorii la cartelarea pietii, atunci e nevoie de trimerare a valorii optime pentru raportul de amestec preponderent, benzina folosita si regimul de lucru. Scarile fiecarui producator sunt doar echivalente, dar asta nu inseamna ca 5 pe scara NGK = 11 pe scara Champion, = 8 pe scara Bosch sau = 17 pe scara Brisk. In aceeasi ordine cifra termica 6 (bujie mai rece) ~ 9 ~ 7 ~ 15 se potriveste la motoare de la 1,4L in sus, desi unii producatori recomanda si la un motor de 2L tot cifra 5 pentru zonele cu temperatura ambianta scazuta. In plus, comportamentul bujiei cu temperatura nu este liniar, iar asta se gaseste tocmai in domeniul turatiilor joase, acolo pe unde se invarte majoritatea si unde au probleme toti.

Se poate discuta la nesfarsit despre bujii, dar importanta alegerii lor este capitala la functionarea corecta si la consumul redus.

Share this post


Link to post

Mersi fain,mare domn.Daca ne intilnim in trafic si nu opresti,sa stii ca o sa arunc cu beri si coniece dupa tine. :drinkers:

Share this post


Link to post

Offtopic:

Ba o tai rapid, ca mi-a dat un funar cu piciorul in portiera printr-o parcare, ca lizincul il am pe numar de HR (mutu-i-as pe covoras).

Share this post


Link to post

Salutare

 

la recomandarea unui amic am cautat buji marca BERU.

 

Marca nu spune nimic, dar tehnologia...face toti banii.

 

 

Beru Ultra X :osanale:

 

 

 

apoi am cautat un test pt aceste buji

 

ce am gasit m-a lasat fara cuvinte. Bate la fundulet NGK,Champion,Brisk s.a.

 

test bujii

 

Stiu ca nu intelege nimeni limba :D dar ne putem da seama dupa punctajul obtinut de fiecare marca si pe primu` loc e Beru Ultra X .

 

 

Nu stiu daca gasim asa ceva pe la noi, da` eu unu sigur vreau sa-mi iau.

 

 

Bafta

Share this post


Link to post
Marca nu spune nimic, dar tehnologia...face toti banii.

- marca Beru nu spune ceva la necunoscatori;

- tehnologia aceasta o au toti producatorii.

 

Obs. bujiile cu mai multi electrozi de masa se folosesc cu precadere la motoarele DOHC, unde bujia este in top-ul camerei de ardere, intre supapele de admisie si cele de evacuare. La motoarele SOHC, ca tot vorbim aici de Matiz, "tehnologia" asta nu ajuta la ceva.

Share this post


Link to post

Corect

 

Eu unu nu stiam de aceasta marca.

 

Din cate inteleg, pt Maty ori cu o bujie cu 3 electrozi ori cu cea simlpa e acelasi lucru ?? :scarpin:

 

 

@lucian14 - Beru este o firma din Germania

Share this post


Link to post

Am schimbat si eu bujiile la maty. Cele originale erau Bosch WR78X si aveam un relanti super naspa cu intreruperi si trepidatii. Am pus Bosch cu 4 elecetrozi de masa si merg super. Motorul e mai elastic la turatii mici si nu se mai simte asa de drastic cand dau drumul la AC. Am impresia ca cele originale sunt prea reci pentru motorul de matiz. In curand o sa schimb si fisele de bujii cu unele TESLA.

Share this post


Link to post

Bujiile Bosch cu 4+1 electrozi merg bine dupa ce motorul s-a incalzit si la turatii foarte mari. Iarna sau la excursii scurte la rece nu sunt mai bune decat NGK V-Grove.

Ralanti "super-naspa cu intreruperi si trepidatii" tine in primul rand de aer si apoi de bujii proaste, nepotrivite sau terminate. Asa ca decizia schimbarii bujiilor se ia doar daca dupa o procedura de invatare ralanti nu se schimba situatia.

Bujia de referinta mentionata de producator pentru acest motor este NGK5EY-11 (made in Japan, de preferat).

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...