Jump to content
Sign in to follow this  
Doru

Comutator cifra octanică - MATIZ

Recommended Posts

Nu este momentul acum sa vorbesc de consum. Pe conditiile actuale, dintr-un rezervor nu poti trage o concluzie. Eu astept luna Aprilie, sa fac o revizie, sa schimb uleiul si filtrul de aer, bag un rezervor, fac un drum la Otopeni-Bucuresti si-napoi. Asa pot repeta o experientza la care sa ma refer. Poate pana atunci fac si un trip-computer care sa ma ajute sa monitorizez mai bine. Pe zi ce trece constat ca doza de subiectivism in care vedem lucrurile este mult mai mare decat ma asteptam.

Share this post


Link to post

@NFS: chestia asta cu cifra octanica modificata ar fi cam acelasi lucru cu subturarea motorului. Sa explic de subturare: mergi cu o turatie inferioara intr-o treapta de viteza superioara (sa zicem a 4-a la 40 la ora) iti va consuma mai putin, in schimb cand vei vrea sa cresti viteza vei vedea ca motorul face ca naiba daca nu-i dai a 3-a inainte. Si daca nu schimbi soliciti mai mult organele transmisiei. Daca la mers poti sa schimbi viteza in schimb aici nu mai poti sa schimbi cifra octanica dupa cum vrei. Sa zicem ca vei modifica cifra octanica in si vei constata ca iti va creste consumul dar iti va merge mai bine motorul, sau nu o vei modifica si te vei trezi ca mai "tacane" din cauza benzinei proaste. Ce-i de ales: un consum putin mai mare dar un motor care merge cu bujiile curate, cum spunea si Tolin, sau un motor care merge mai nasol dar consuma mai putin? Eu inclin in ambele situatii spre un consum mai mare dar care imi va mentine un motor mai "sanatos". Pana la urma e vorba de confortul si de zgomotele interioare totusi.

Share this post


Link to post
Pe zi ce trece constat ca doza de subiectivism in care vedem lucrurile este mult mai mare decat ma asteptam.

Pai si subiectivismul e asa de condamnat?

E vorba ca s-a vorbit despre un subiect si nu s-au tras toate concluziile. Cum singurul motiv pt care as comite-o ar fi reducerea consumului, mi se pare normal sa intreb daca a observat cineva ceva in directia asta.

Share this post


Link to post

Nici vorba, subiectivismul este de dorit, dar nu la masuratori. La asta ma refeream.

 

Altfel, sa judecam, tot cu subiectivism, ce se intampla la setarea comutatorului pe CO91. Dupa putinele mele cunostiinte, ECM-ul va folosi alte tabele de avans la aprindere cu valori prestabilite, fiind semnalizat de utilizarea unei benzine cu o imunitate mai mica la detonatie. Daca benzina utilizata este mai buna decit setarea, atunci un avans mai scazut conduce la o eficienta termica mai mica, deci o scadere a performantelor motorului. La functionarea "pe bucla inchisa" consumul este dictat doar cantitatea de oxigen citita de sonda O2 pentru a emite 0,45V. Considerand constante T aer, P aer, % clapeta si P benzina, atunci consumul ramane constant. Doar daca performantele motorului, cuplu si putere au scazut sensibil si driverul mareste % clapeta pentru a compensa aceasta scadere, numai atunci creste consumul. Daca benzina utilizata este mai apropiata de setare atunci eficienta termica poate sa creasca si driverul sa scada % clapeta si atunci consumul poate scadea fara a deteriora performantele rulajului.

Pana acum s-a remarcat o crestere a cuplului motor la turatii scazute (2 voturi), o stabilitate mai buna a functionarii motorului (2 voturi), o aducere a temperaturii de la bujie in zona de autocuratzare (1 vot) si o scadere a puterii la turatii foarte ridicate (2 voturi). Observatiile acestea ne trimit spre noul motor de Matiz. Pe aceste considerente, logic ar fi sa obtinem un consum ceva mai mic si mai constant, cu conditia ca benzina si conditiile de rulaj sa fie tot timpul aceleasi.

 

Experimentul continua.

Edited by tolin_afc

Share this post


Link to post

Incepand de joia trecuta merg fara jumperul ala (thanks Sprite), deci pe CO91, cu benzina Lukoil 95. (am resetat si computerul)

Consum n-am facut, dar masina pare ca merge ca si inainte, cu o mica exceptie: tremura sensibil la relanti. :-W

Share this post


Link to post

A mea tremura la ralenti mai rau decit in mod normal cu Mol CO98, jumperul setat pe CO95 ... o fi vreo chestie?

Share this post


Link to post

Aditivii omv care ard supapele :D

Share this post


Link to post

Hallo! :) >-

Comutatorul pentru benzina era si in fostul meu Ford Mondeo.Chiar in cartea tehnica scria ca, in cazul in care nu am acces decit la benzina inferioara trebuie scos iar la benzina superioara trebuie reatasat.Asa am facut citeva zeci de mii de km. fara a avea vreo problema.Masina mergea struna. In tara circulam fara iar pe afara cu el pus la loc.Era an fabricatie 1995, catalizator, Euro 2.

Poate va ajuta informatia la ceva. Nu mi-am facut prea multe ginduri din moment ce totul era specificat in carte. Va salut. :thumbl:

Share this post


Link to post

I-am pus jumperul inapoi. Am senzatia ca mi-a consumat mai mult fara el.

Share this post


Link to post

De asta ti-a iesit consumul ala enorm de 9 in oras? Si mie parca imi halea mai mult cand mergeam cu el scos, l-am pus, masina a redevenit lenesa, dar am pus aditiv de curatare si masina e muuult mai sprintara acum. Deci decat scos strapul mai bine curatat injectoarele. La cei cu km multi e cam acelasi lucru, dar consumul e mai mic.

Share this post


Link to post

Nu nu nu nu nu nu... consumul ala l-am facut cu masina in stare normala.

Share this post


Link to post

la cielo din '96 cum o fi setat? si stie undeva unde e acest comutator minune la cielo :scarpin:

Share this post


Link to post

Vlad de ce nu dai o pe forum?? Uite aici despre cielo.

Share this post


Link to post

...împins fiind de un consum de limuzină, obţinut în ultima vreme, adică vreo 11,66, am considerat că e cazul să mă "bag sub ea" putin... (ei, acuma... 11,66 cu vreo 4-5 ore de mers în gol! Ce credeaţi?)

 

JURNAL

 

Deci, Matiz euro II, personal;

1 - avans readus la stock; era aşa, mai puţin cei 50 de EUR, pentru că am facut-o în parcare... (diverse variante);

2 - comutator cifră octanică scos, => co91;

3 - restrictorul de aer scos.

 

Comentarii:

1 - cu avans mărit: pornea doar când îi fluturai cheia, IAC-ul ţinea turaţia mai sus la rece, se înfigea mai bine in anotimpul cald; iarna - cam dă în nas. Revenit la setări de fabrică;

2 - motor mai elastic, în special la rece; relanti mai mic (asta nu-mi place);

3 - motor mai elastic, în special la cald.

 

Deocamdată pare combinaţia optimă (© Tolin). Să vedem la consum...

Chip In taci...

Share this post


Link to post

Am citit si eu topicul asta de vreo 2 ori, si tare ma mananca sa incerc cu comutatorul pe CO91 (si la E3 in carte tot CO91 scrie si pe masina e setat la CO95 :-W ). Acum, rog pe cei care au facut deja schimbarea sa ma mai lumineze si pe mine un pic:

-a facut cineva schimbarea asta si pe Euro3?

-cu consumurile cum ati iesit pana la urma?

-a facut cineva schimbarea asta, si apoi a pus-o la vreun service pe Scanner? Ma gandesc ca nu suficient un reset standard ca sa stearga din istoricul ECM-ului si faptul ca am comutat pe CO91, si sunt foarte curios ce ar zice cei de la service referitor la garantie...

 

Sau, macar spuneti-mi daca exista vreun posesor de Matiz care sa fi comutat pe CO91 si sa-l tina asa...

Share this post


Link to post

Am si eu o intrebare : daca bag benzina cu CO98 iconsuma mai mult decat cea cu CO95????

Share this post


Link to post

Raspuns: DA!

Matizul se întelege foarte bine cu benzina de 95. Din 4 în 4 luni, pune benzina de 98 si o forjezi un pic ca sa-ti curete injectoarele.

Share this post


Link to post
Ca o concluzie pentru cei care pun cea mai ieftina benzina se recomanda setarea pe CO91, pentru cei ce pun ceva mai buna (98)se va seta la 95. Principiul de baza e ca benzina de la pompe are CO mai scazut fata de specificatii si de aceea comutatorul se "da" la o valoare inferioara fata de ce scrie la pompa.

In conditii ideale banuiesc ca nu ar trebui sa se umble la comutator si sa se puna numai benzina de 95 (si benzina asta sa fie intradevar de 95).

E corect? Daca-i p-asa acu ma bag la conectorul ala si il dau la 91, ca de la mine nu pupa masina benzina buna. Pentru cei care baga benzina "de la rusi" (ca taica-miu, numa ca el are dacie) se recomanda chiar un reglaj mai coborat.

Am eu o presimtire fata de rompetrol. Am sa pun ceva gaz de la ei, asta dupa ce o sa reglez pe 91 si am sa incerc sa-l setez pe 87 si sa vad rezultatele. Tare ma "tem" ca masina va merge mai bine :spumelagura:

 

Stie cineva care este diferenta intre "cifra octanica Research" si cea"octanica motor"?

 

http://www.petrom.ro/romana/produsepdfro/B...2_150%20ppm.pdf

 

Intreb pentru ca eu bag numai de la Petrom ( am card de la serviciu ), in oras am consum mai mare de 11, si, ma intereseaza comutatorul acesta de cifra octanica. Din ce inteleg eu din specificatiile producatorului cifra octanica reala este de 82 la benzina de 95 ? :scarpin:

Share this post


Link to post

http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating

 

Alimenteaza de la link-ul acela, ocazie prin care, poate, intelege toata lumea ca cifra octanica reprezinta REZISTENTA LA APRINDERE si nu un grad de calitate a energiei dezvoltate. In conditii egale de compresie, de temperatura si de energie a scanteii, o benzina cu CO mai mare are o combustie mai grea. Diferenta dintre o benzina de CO98 si una de CO95 consta in aditivarea celei din urma. Benzina cu CO mai mare se foloseste in motoare cu raport de compresie marit (nu este cazul gamei Daewoo) pentru a preveni fenomenul daunator de autoaprindere. Daca sistemul de injectie, recte ECM, nu este conceput pentru a manageria o benzina cu CO marit, avantajele ei nu sunt speculate decat in regimurile de accelerare puternica si de "clapeta la blana". Din acest motiv, un motor setat pe CO95 va consuma intotdeauna o cantitate mai mare de benzina cu CO marit cu cat norma euro a motorului este mai mare (cu cat momentele de "bucla deschisa" ale ECM sunt mai scurte). Acest fenomen se vede cel mai bine in cazul Matizului euro3 la care "bucla inchisa" se instaleaza foarte repede, de la ralanti, daca sondele de O2 sunt suficient de incalzite. In plus, sistemul antipoluant EEGR intra in functiune de la cea mai mica apasare a clapetei, contribuind la coborarea temperaturii din camera de combustie si anihiland avantajele unui CO marit la benzina.

Doar ignoranta (cuvant greu,dar singurul care poate caracteriza deplin fenomenul) a incetatenit ideea ca un motor cu norma Euro mai mare trebuie alimentat cu benzina cu CO marit. Nimic mai fals si mai pagubos. Gradul de CO trebuie adaptat la raportul de compresie al motorului si la recomandarea expresa a fabricantului. Altfel, buna vorba romanului: "strici orzul pe gaste".

 

Revenind la topic, comutarea pe RON91 conduce la o stabilitate mai mare a variatiei avansului la scanteie si la un timp de injectie mai scurt in regimurile de turatie joasa, fenomene observate prin scanare. Cum regimul de turatii joase caracterizeaza majoritatea traficului pentru membrii forumului, beneficiile acestui regim la ECM pot fi observate imediat de catre oricine. Asa cum scrie pe pagina din link si cum am observat personal, limitarea avansului la scanteie si a timpului de injectie determina o scadere a puterii maxime la capatul plajei de turatie, lucru putin important, viteza peste 140 km/h la Matiz, pe drumurile noastre, nu este de dorit. Tot asa, limitarea de putere trebuie sa determine si o scadere proportionala a consumului.

Share this post


Link to post

Ok, asta ma face sa pun comutatorul pe CO91 macar pentru o vreme.

 

:o fftopic: "Ignoranta" ar fi un cuvant greu doar daca ar fi folosit in sens peiorativ, in context, la fel cum si cuvantul "taran" poate capata aceleasi valente ( iar chimia, bat-o vina ! :D ). Eu unul ma consider ignorant in extrem de multe domenii si sper din toata inima sa nu fiu in cel in care activez. :osanale:

Share this post


Link to post

Si pe GPL cum trebuie comutata dracia? GPL-ul are cifra octanica mai ridicata decat al benzinei (105, parca), deci ar parea logic sa fie pus pe 95.

Unde ar trebui sa fie comutatorul ala si la Nubira/Leganza?

 

In completarea a ceea ce a spus Tolin, energia dezvoltata de ardere se masoara in cazul combustibilor obisnuiti in kJ/l, si nu are nici o legatura cu cifra octanica. La GPL este cu 25% inferioara benzinei (de aici apare si supraconsumul pe GPL), insa cifra octanica a GPL-ului e mai ridicata. De unde intrebarea mea initiala...

Share this post


Link to post

@mr_ > ti-ai dat singur raspunsul.

Share this post


Link to post

Da, la prima intrebare. Insa tot nu stiu daca si eu am comutator din ala, unde este, sau daca are vre-un efect la mersul pe gaz, pentru ca s-ar putea ca si aprinderea sa fie oricum comandata tot de ECM-ul de gaz (in cazul meu, care cica am un ECM de gaz de-adevaratelea).

Share this post


Link to post

OFF topic, ca suntem la Matiz. E infipt in ecm, in stanga, sub bord cumva la picioarele pasagerului :)

Share this post


Link to post

Azi m-am bagat aiurea pe sub bord... sa vezi dracie ca am gasit jumperu scos... atarna si el printre matele de la alarma, senzor de soc si ce mai e pe acolo... e bine, e rau? habar n-am de cand e scos... sau cine l-a scos... la fabrica?... baieti care au montat alarma?... si chiar daca ar trebui sa-l intromisionez, n-as stii unde. Il las asa.

Io sun multumit de morty.

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...