Jump to content
Sign in to follow this  
keluboss

Cum Conducem Un Diesel

Recommended Posts

Din capul locului eu si functia search sintem dusmani asa ca daca mai e vreun topic similar, rog adminul sa actioneze in consecinta cu scuzele de rigoare.

 

On topic. Am trecut de la matiz la o fabiuta 1,9sdi si diferentele fata de benzina incep sa se adune. Din ce acumulasem experienta de la dieselurile pe care le-am condus pina acum stiam despre viteza a II-a ca are auto-aprindere (parca asa se cheama) si nu moare motorul, despre plaja de turatii ca practic dieselul trebuie forjat un pic mai tare, precum si de faptul ca nu e bine sa o turezi la relanti pentru ca atunci motorul nu se unge. Mai nou cineva mi-a spus ca frinele de motor la diesel omoara distributia, si asta m-a bulversat putin avind in vedere ca stilul meu de condus implica utilizarea din abundenta a frinelor de motor. astept argumenete, contra-argumente precum si alte sfaturi legate de modul de exploatare a unui motor diesel. :lavolan:

Share this post


Link to post

Hmm... cam in aceeasi situatie sunt si eu, de o luna incoace merg cu diesel, iar pana atunci doar ocazional condusesem asa ceva...

Nu stiu ce ar fi acea autoaprindere si de ce s-ar manifesta doar in treapta a 2-a, insa este bine stiut despre cuplul dieselului, care este mult mai mare decat la Otto, in special la turatii mici, de aici si faptul ca motorul "iti moare" mai greu ca la o benzinara. Mai ales ca ai un motor de 1.9 pe o masina care ar fi usoara (fabia e totusi clasa mica).

Cat despre forjatul un pic mai tare, nu cred ca la un motor aspirat ca al tau obtii mult mai multe daca il duci in ture mai sus, am auzit chiar expresia "dieselul e motor de cuplu, cel pe benzina e de turatie". Trebuie vazut un pic la ce turatie are cuplul maxima si puterea maxima.

Referitor la frana de motor, cred ca daca e violenta, la orice masina ar solicita distributia, asadar ar trebui sa te obisnuiesti cu plaja de turatii in care frana de motor sa fie lenta si placuta, fara smucituri. Eu o folosesc intens si la masina pe motorina, nu am auzit de asa ceva... poate stiu ceva specialistii in tractoare... :scarpin:

Ca fapt divers, si mie mi s-au mai dat unele sfaturi pe-aici

 

Bine ai venit in clubul de condus tractoare !

Share this post


Link to post

Atention, Giga, tu ai altufelu de diesel, tu il ai pe ala care se conduce precum benzenul. Pe cand kelu are sdi (fara turbo) care poate fi condusa oricum. E unii care zice ca moteurul asta e lipsit de putere dar aproape indestructibil.

 

Kelu, in locul tau as conduce normal, ceva mai subturat in oras, as schimba pe la 2k, 2.2k rpm depinde de rapoartele din cutia de viteze, ideea ar fi sa cazi pe la un 1.2-1.3k rpm. Ar fi bine ca la fiecare 1-2k km sa iesi pe afara si sa mergi mai turat adica constant cu >3k rpm.

 

Franele de motor nu omoara distributia, chestiunea este sa nu o faci prea brusc, par examplu sa bagi a 3-a la 80 la ora si sa eliberezi brusc ambreiajul. Asta da, omoara orice deoarece dieselul este motor cu aprindere prin compresie si frana de motor e puternica recte la eliberare brusca a ambreiajului si diferente mari de turatie orice ce este dupa cilindru este solicitat puternic, inclusiv planetare, ambreiaj, distributie, cuzineti (?).

Share this post


Link to post

Da, articolul ala e interesant (sper sa fie si scris de cineva competent), insa ma ajuta pe mine sau pe alx (ma refer la modus, sau pajero ? :) ) mai mult decat pe seful chelios, care are un motor aspirat. Da alx, am vazut ca el are sdi si de aceea i-am spus ca nu cred ca are rost sa mearga la turatii foarte mari. Interesant ca eu la a mea nu am zona rosie. Adica nu stiu cam pana la ce turatie sa merg la drum intins, in special pe autostrada (nu ca as avea prea multa d-asta pe la noi... :( )

La 3500 rpm am 140 km/h. Ma gandeam sa merg asa constant fiindca in interior e acceptabil zgomotul de fond, insa nu e prea mult pentru motor ? Din articolul de mai sus se pare ca nu... insa omul ala zicea ca el schimba si la 4000, asa ca ...

Share this post


Link to post

in concluzie mai subtire cu frinele de motor o sa trec la mers pe liber

Share this post


Link to post

Keluboss> Cred ca esti una dintre putinele persoane care trece de la matiz la o masina si mai lenesa :P

 

Else, sa o stapanesti sanatos! :)

Share this post


Link to post

off topic nu e mai lenesa are 70 de caluti care lucreaza din plin cu motorina buna. Eu am optat pentru un motor care sper sa ramina si urmasilor, urmasilor mei precum Moldova lui Stefan

Share this post


Link to post

Pai motorul cam cade ultimul la orice masina moderna, asa ca nu-i problema.

Share this post


Link to post

Poate tu sti mai bine dar la skoda pe site scrie ca are 64 cp si acceleratie 0-100 de 18 sau 19 secunde.

Share this post


Link to post

bine 64, nu 70 ..oricum peste matiz. Atunci cind calc acceleratia se duce nu gluma se simte diferenta fata de buburuza. 18 sau 19 secunde nu prea cred, n-am incercat sa vad dar cred ca scoate mai bine de-atit

Edited by keluboss

Share this post


Link to post

Iart-o si tu cat e in rodaj. Eu spun doar ce scrie pe site la skoda. :)

Share this post


Link to post

Până la urma tot nelamurit sunt în ceea ce priveşte frâna de motor la diesel. Poate reuşeşte cineva să mă lamurească :)

Concret, obişnuit fiind de la benzinară, când cobor o pantă retrogradez 1-2 trepte, când mă bag în depăşire la fel (chiar dacă maşina trage... şi aici e partea cea mai nasoală că se "termină" repede treapta respectivă şi iar trebuie să schimb, "în sus" de data asta). Ce se poate întâmpla dacă la 80 fiind (de exemplu) în treapta 3a şi urmând o curba, pe coborâre, retrogradez? mă refer aici la daunele pe care le poate suferi motorul. Faptul că face "urât" la o retrogradare mai... violentă l-am observat.

 

Mă refer la dieselurile cu turbină. Am condus si SDI, şi chiar mi-a plăcut cum se comportă, cu respectivul motor chiar m-am înţeles bine :D

Edited by EM!L

Share this post


Link to post

Pai, 70, sa zicem, in a doua, nu este cam mult? Vezi ca la nici o masina nu exista protectie la supraturare pe frana de motor.

Edited by closchkutza

Share this post


Link to post

70 in a doua mult? La ce masina?

Share this post


Link to post

Nu stiu, la orice masina? In general limitarile sunt pana in suta, la treapta a doua, de obicei pe la 90. Nu stiu acum ce masina+ce motor are Emil.

Share this post


Link to post

Pai, eu la benzinarele pe care le-am condus, mă refer aici la mersul extraurban, în depăşiri, să zic mai strânse, mă duceam cu a 2a/a3a până spre roşu, la fel şi când îmi doream o frână de motor mai accentuată retrogradam fără nici un stres, intr-a 2a de exemplu si la 80-85, pe când la dieseluri, din cauza faptului că nu ştiu dacă e OK sau dacă le dăunează in vreun fel, mă cam feresc de frâna de motor.

 

Maşini: Peugeot HDI(2006), Logan DCi(2007), Ford Mondeo Tdci(2006). Cam cu astea am avut "de-a face" lately (în ultimele luni). În ceea ce priveşte Peugeotul si Fordul, e oarecum ok, că au zonă rosie pe turometru, pe când Loganul... lipsă.

Edited by EM!L

Share this post


Link to post

Closhcutza, eu zilnic schimb 2-3 la vreo 70 la ora de cel putin 5-6 ori :D Si nu e bai. Emil, frana de motor la diesel fa-o ca la scoala, adica retrogradand succesiv 4-3-2 si nu 4-2, concomitent cu franarea de picior. Bine, daca e iarna, sau e ceva nasol, decat sa iti rupi gatul, mai bine rupi o curea! Teoretic este foarte greu sa se intample asta, insa eu am un obicei deprins demult de a frana fara ambreiaj, trecand masina scurt in treapta inferioara, apoi continui franarea pana la limita de relanti, apoi iar schimb in inferioara, si iar frana, si tot asa.

Abordarea curbelor stanse o fac altfel: franez fara ambreiaj indiferent de treapta in care sunt, apoi cand ajung la viteza optima pentru intrat in viraj, schimb in 2 si concomitent bag piciorul in gaz pentru a iesi din viraj. Procedand asa frana de motor nu e violenta, au de suferit doar pasagerii datorita balansului brusc din frana in acceleratie, insa masina se aseaza optim pe viraj.

Share this post


Link to post

Da man, dar tu ai motor de 2.0 121cp, nu 1.5dci 70 de cai. In rest, sfaturile tale sunt valabile.

Incearca la logan sa nu sari peste 4000 la retrogradare. Daca la 70-80 in treapta 2 ai sub 4000, poti retrograda din 3->2 fara probleme.

Share this post


Link to post

Da! Aşa retrogradez şi eu, nu "sar" peste nicio treaptă (in 99%din cazuri), la fel şi în cazul frânării. În cazul virajelor, frânez pe linia dreaptă de dinainte, şi retrogradez înainte să intru în curbă... Când am zis "retrogradare violentă", nu m-am referit la faptul că primesc reclamaţii de la pasageri, că nu se întâmplă, ci la faptul că motorul devine (foarte)turat, şi credeam că îi cauzează în vreun fel.

Faţă de benzinare, unde de cele mai multe ori, în extraurban, folosesc pedala de frâna doar dacă e neapărată nevoie, în rest mă descurc cu frâna de motor, la diesel tocmai pentru a evita să stau mult în zona turaţiilor înalte mă mai "ajut" si de pedala de frână.

Share this post


Link to post

Puteti incerca o acceleratie inainte de a cupla ambreiajul. Eu asa procedez cand retrogradez. Acelerezi scurt pana cam pe unde o sa se duca turatia dupa cuplarea ambreiajului. Astfel reduci uzura.

 

PS. Sa urmariti filme cu piloti profesionisti care concomitent cu frana apasa cu calcaiul acceleratia la retrogradare :) Dar mai avem de mancat pana acolo :P

Edited by Dj_Dark

Share this post


Link to post

Eh, deja o dăm în altele. :D Eu întrebam pentru mersul "normal", fără niciun fel de "artificii". Vă mulţumesc pentru răspunsuri :)

Share this post


Link to post
Da man, dar tu ai motor de 2.0 121cp, nu 1.5dci 70 de cai. In rest, sfaturile tale sunt valabile.

Incearca la logan sa nu sari peste 4000 la retrogradare. Daca la 70-80 in treapta 2 ai sub 4000, poti retrograda din 3->2 fara probleme.

:) ) Pai ce importanta are puterea motorului? Importanta este turatia de limitare si turatia de putere maxima. Eu am 121 CP la 3800 rpm, logan are 70 CP la 4000 rpm. Rezulta ca loganul dci suporta chiar turatii mai ridicate in comparatie cu motorul meu.

Edited by Mircea

Share this post


Link to post

Mai oameni buni, aici toata lumea conduce cu cartea in mana? Nimeni nu mai asculta motorul cu urechea? Numai cu ochii in instrumentele de bord stati? Sunt total dezamagit. Nu inteleg cum pentru mine nu e absolut nici o problema sa conduc orice motor indiferent ca e pe benzina sau pe motorina ori gaz, in timp ce altii se dau de ceasul mortii ca nu stiu in ce treapta de viteza trebuie sa intra intr-o depasire sau sa coboare o panta. De ce nu vreti sa intelegeti ca nu exista situatii standard, pe drum sunt o gramada de factori care influenteaza stilul de condus astfel incat nu se pot da verdicte clare. Eu va doresc sa va conduceti masinile in siguranta ca pana la urma asta conteaza cel mai mult.

Share this post


Link to post

I agree.

 

PS. Sa urmariti filme cu piloti profesionisti care concomitent cu frana apasa cu calcaiul acceleratia la retrogradare :) Dar mai avem de mancat pana acolo :P

 

Aia o fac sa o aiba in ture, sa beneficieze de putere, nu sa protejeze ceva :D

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...