Jump to content
Sign in to follow this  
keluboss

Antigel Tico si Matiz

Recommended Posts

La schimbul de antigel am folosit aproape 3 litri de Solutie Antigel la completare. In manual scrie ca motorul de Matiz are 4 litri. . Acum vine problema mea:

 

Sunt multi pe forum care recomanda spalarea cu apa si otet a instalatiei, apoi introducerea de solutie de antigel. Asta inseamna ca dupa ce elimini amestecul de apa cu otet va mai ramane cam un litru de amestec pe instalatii.

Cand completam apoi cu solutie antigel nu vom mai avea 50/50 ci 37% antigel 60% apa si niste otet. (daca am gresit, corectati-ma)

Asta inseamna ca am facut operatiunea corect?

 

Eu am preferat sa nu spal cu nimic. Am schimbat antigelul o data la revizie acum cateva luni, si am mai schimbat o data cand am inlocuit termostatul.

Edited by cristiangabi

Share this post


Link to post

La carte nu scrie ca ar ramane lichid in instalatie cand golim pe la furtunul de jos al radiatorului.

Zice de spalarea repetata cu apa dulce (tinuta in motor pana se deschide termostatul - deci e de pierdut timp langa masina) pana nu se va mai scurge cu impuritati. La umplerea finala nu zice sa tinem cont de ceva suplimentar cand formam amestecul. Sau daca e gata preparat, il turnam asa.

Share this post


Link to post

Daca vrei sa scoti toata apa din instalatie sau aproape toata poti sa sufli tare (ai grija ca e toxic) pe la busonul de umplere al radiatorului cand este desfacut furtunul de jos ,eu asa am facut si pe urma a intrat solutie antigel ca la carte!

Share this post


Link to post

Incredibil.Sa nu ne zici ca ai suflat cu gura..

Eu am incercat cu un compresor,si... tot a ramas.Dar nici nu am insistat prea mult

Share this post


Link to post

si unde anume ramane?la vechile dacii sau alte marci era un buson de golire pe motor.matizul n-are?

Share this post


Link to post

Da cu gura am suflat foarte tare (nu fumez) si a mai iesit ceva! Antigelul ramane in cotul furtunului de jos,eu asa am facut si a intrat aproape 4l (a mai ramas cam 100 ml -un deget intr-un bidon de 1l) si pe urma am masurat temperatura de inghet al amestecului apa+antigel (pe bidon scria -35°C in amestec 50%) cu densimetrul si arata -35°C.

 

P.S.:nu stiu daca Matizul are sau nu dar Tico nu are buson golire!

 

Scuze am gresit cu densimetrul arata -34°!

Share this post


Link to post

Cea mai simpla metoda, cu motorul rece se scoate furtunul mic de sus de la vasul de expansiune pe unde curge, si se baga intr-un recipient, se da drumul la motor, si pompa de apa face toata treaba si scoate apa din instalatie. Cand nu mai curge se opreste neaparat motorul, din motive evidente.

Edited by argon

Share this post


Link to post

Pai nu are cum sa mearga , o sa curga doar apa din vasul de expansiune!Oricum cu motorul rece termostatul este inchis si intrerupe comunicarea cu radiatorul si evident cu vasul de expansiune ;vasul de expansiune este doar pentru a avea un surplus de apa cand se contracta apa din motor+radiator si pentru a avea spatiu la dilatare apei din motor+radiator!

Share this post


Link to post

Copii spun lucruri trasnite.

Argon, ai reusit a scoate lichidul in totalitate (pe masurate) prin metoda de mai sus?

Share this post


Link to post

Da, l-am scos pe tot

Pai nu are cum sa mearga , o sa curga doar apa din vasul de expansiune!Oricum cu motorul rece termostatul este inchis si intrerupe comunicarea cu radiatorul si evident cu vasul de expansiune ;vasul de expansiune este doar pentru a avea un surplus de apa cand se contracta apa din motor+radiator si pentru a avea spatiu la dilatare apei din motor+radiator!

 

Numai sa nu fie diferit la Tico, eu ma refeream la Matiz, unde apa circula prin borcan, nu doar sta. O sa curga tot, furtunul ala de care am zis pleaca de la pompa de apa, o sa curga apa din instalatie, nu doar din borcan. Asa am facut si la Espero si la Matiz, si a iesit tot, sau aproape tot.

Edited by argon

Share this post


Link to post

Am folosit metoda cu furtunul de retur de la vasul de expansiune si compresorul de aer. Am clatit instalatia cu apa distilata pana cand lichidul evacuat a ajuns sa fie complet incolor. A necesitat sa spal de 3 ori instalatia. Am introdus antigelul nou - HEPU G12 - aproape 3,5 litri preparat 1:1, iar vasul de expansiune l-am umplut pana la semn cu antigel pur in ideea ca va compensa cantitatea de lichid ramasa pe instalatie.

Share this post


Link to post

Tico nu are furtunas de recirculare permanent prin vasul de expansiune care nu pre ii vad rostul in afara de aerisirea imediata a instalatiei din cauza lui se incalzeste mai greu motorul!

 

P.S.:chiar am pus o duza in acel furtun la un Mercedes Sprinter si se incalzeste ceva mai repede motorul!

Share this post


Link to post

si la Espero si la Matiz, si a iesit tot, sau aproape tot.

Hai ca nu prea se merita, mai ajunge si pompa sa lucreze fara lichid la simering... Si mai e si eficienta scazuta a pompei, care doar cam pune apa in miscare acolo. Golirea pe la stutul de jos al radiatorului este suficienta.

Share this post


Link to post

Salut,

 

Ma bag si eu in discutie, dat finnd ca as vrea sa schimb antigelul la Matiz. Inainte sa citesc topicul m-am gandit si eu la metoda lui Argon, dar cu o mica adaugire: sa bag apa chioara pe masura ce scot lichidul pe la furtunul de retur de la vasul de expansiune si sa fac asta cu motorul cald (termostat deschis). In momentul in care scot numai apa pe la furtunul de sus, opresc motorul, pun niste otet, dau o tura cu masina timp de cateva minute ca sa scot depunerile de calcar din instalatie, apoi clatesc din nou cu apa distilata prin aceeasi metoda si dupa aceea incep si torn antigel pana cand obtin o concentratie care tine -35grade pe densimetru.

 

Avantaje:

1. Eu am si AC si servo si locul este f stramt, deci nu ma mai tavalesc/murdaresc pe sub masina incercand sa scot furtunul de la radiator.

2. Curat si instalatia de calcar si o clatesc fara sa suflu cu gura sau sa imi ramana depuneri.

3. Nu las motorul "pe uscat" pt ca tot timpul torn apa in instlatie.

 

Dezavantaje:

1. Eu vad doar unul, ca trebuie sa cumpar mai multa apa distilata pt clatire si probabil inca un litru de antigel ca sa nimeresc concentratia.

 

Alte pareri? :)

Share this post


Link to post

Alte pareri? :)

 

Da, lasa metoda lui argon si fa ca la manual,e mai simplu si mai sigur. Si eu am AC si servo si stiu cat de ingramadit este, dai priza si rezonatorul ( daca le mai ai ) jos si ai loc cat China. Prima data e mai greu caci daca nu s-a facut ca la manual inlocuirea antigelului ai clema de la furtunul inferior al radiatorului indreptata in jos si nu prea ai cum sa o prinzi ( eu am scos tot radioatoul si l-am spalat si atunci am reglat si clema cu urechile in sus ). Daca ai urechile clemei in sus e simplu , le prinzi cu o cheie franceaza sau un cleste mai mare cu falci reglabile ( nu prea merge patentul, are deschizatura prea mica ) si dai drumul la antigel foarte simplu. Iti recomand sa schimbi si termostatul si sa speli si radiatorul ( 2 suruburi tremostat, 2 ventitalor si 2 radiator ).

Edited by korydon

Share this post


Link to post

Am si eu o-ntrebare. De unde calcar pe instalatie? Ati ramas cumva fara apa in instalatie si ati bagat de la robinet? Poate pe vremaea Daciilor 13000& Co. se mai baga, dar din cate stiu in zilele noastre nu se mai practica asa ceva. Lasati otetul pentru salate si alte mancaruri, spalati instalatia cu apa curata. De mai multe ori daca e cazul.

Share this post


Link to post

Calcar se depune oricum, chiar si cu apa distilata. Iar la o masina de 13 ani gasesti calcar din belsug... mai mult, acum unii producatori, cum ar fi vw recomanda apa de la robinet pt ca antigelul are inhibitori de calcar. Nu ca eu as pune asa ceva, dar probabil in tarile cu apa calda se practica din /motive de costuri. Cat despre otet, atat timp cat este recomandat inclusiv de producatori de electrocasnice de renume si este un compus orgaqnic, natural, nju vad de ced nu as pune.

Share this post


Link to post

Am revenit. Am schimbat azi antigelul prin metoda argon revizuita :) . Am facut asta pt ca nu aveam nici o sansa sa prind clema de la furtunul de jos de la radiator fara sa ma fac ca porcul - era orientata in jos, spre compresorul de AC.

 

Am folosit 12-13litri de apa distilata si antigel verde Romtec GlycoXpert G48 (etilen-glicol, cu silicati si borati - mai toxic decat cel cu inhibitori de coroziune organici, se schimba la 2 ani), am vazut ca e f aproape de ce a avut din fabrica micul gigant si este aprobat de majoritatea producatorilor de masini serioase facute inainte de 2000. L-am gasit cu 20RON/litru in Carrefurt, probabil e mult mai ieftin la magazinele auto, avand in vedere ca la banii astia am luat antigel pt Epica. Pt mine a fost la indemana sa-l iau din Carrefurt, drumul pana la cel mai apropiat magazin auto traducandu-se prin costul benzinei.

 

Nu am mai pus otet, Calgon sau alte nebunii de frica sa nu dizloc bucati mari de depuneri care sa blocheze radiatorul.

 

Pasii sunt asa:

 

1. Am scos furtunul de tur de la vasul de expansiune.

2. Am pornit motorul la relanti si l-am tinut pana s-a deschis termostatul.

3. Am scos ~1litru de antigel vechi pe uscat si apoi am completat in vasul de expansiune pe masura ce evacuam antigelul vechi pe la furtul de tur de la vasul de expansiune pana cand apa iesita a fost curata (~10litri de apa distilata). Nu are rost sa va spun ce mizerie am scos - la inceput antigelul era aproape maro, iar pe fundul bidonului au ramas depuneri cu aspect de nisip. Apoi apa s-a curatat din ce in ce mai tare, in ultima sticla am scos doar apa curata.

4. Am mai pus inca 2 litri de apa distilata, sa fiu sigur ca e curat apoi am turnat antigelul concentrat.

5. Am oprit motorul, am conectat furtunul provizoriu, apoi am dat o tura cu masina pana cand termostatul s-a deschis din nou.

6. Am completat cu antigel pt ca dupa ce s-a aerisit ajunsese la minim si am lasat motorul sa se raceasca.

7. Am verificat cu desimetrul concentratia - este undeva pe la -37 grade, deci a iesit bine.

8. Zilele urmatoare mai stau cu ochii pe vas sa vad variatia si daca exista vreo reactie cu posibilele ramasite de antigel vechi (teoretic rosu, practic maron).

9. Pana acum metoda argon revizuita este flawless, in afara faptului ca nu am scos depunerile grosiere de pe furtunul de jos radiatorului (probabil se rup si curg cand il tragi cu mana), nu ii vad nici un dezavantaj major. Ma bucur ca ar reusit sa fac operatiunea fara sa ma murdaresc in ultimul hal asa cum am facut cu toate celelalte operatiuni executate pe Matiz.

 

Am luat si un sample de antigel verde si unul de antigel rosu si le-am amestecat cam 70% antigel rosu G12 preparat pt -38grade si 30% antigel verde G48 concentrat sa vad daca apare vreo reactie. Am incalzit local solutia incercand sa mimez comportamentul unui motor fierbinte si nu s-a intamplat nimic. Le-am lasat in sticle, voi reveni cu rezultate peste cateva saptamani, vedem daca lasa depuneri.

Edited by ches

Share this post


Link to post

Am tinut eu otet 1 zi in instalatie (2 litrii turnati),si am si mers (muult) cu masina.A iesit cam urata apa la urma,se vedea rosu de la cupru in radiator.Dar eu am avut ulei vechi ramas prin instalatie de la o veche problema cu garnitura de chiuloasa..

Acum sper sa nu iasa vreun por :mrgreen: ..

Folosesc antigel albastru antifreeze extra de la aral.A innebunit lumea cu atatea antigeluri colorate..

Edited by Den

Share this post


Link to post

Daca tot e vorba de culori, eu am un antigel rosu, e cumva long-life? Nu pot sa il schimb acum si nu stiu de cand e pus...

Antigelul isi pierde din proprietati odata cu trecerea timpului, scaderea punctului de inghet e una dintre ele?

M-am gandit sa cumpar un densimetru, dar fac 10 schimburi de antigel cu banii dati pe unul.

Edited by vrazvanc

Share this post


Link to post

La antigel trebuie verficate 2 lucruri, din pacate majoritatea (inclusiv eu) il verifica doar pe primul:

1. Punctul de inghet (densitatea) - se poate face cu o abatere rezonabila cu un densimetru de 10-20RON sau profesional cu un aparat care se bazeaza pe reflexie sau refractie, nu mai stiu exact, asta costa intr-adevar ~500RON. Pt uz casnic un desimetru de 10 RON e suficient.

2. PH-ul solutiei de antigel. Asta cam omitem cu totii sa verificam, inclusiv la serviceurile "din spatele blocului". Solutia de antigel trebuie schimbata la 2 ani (cel normal) sau 5ani (antigel long life) pentru ca devine acida dupa aceasta perioada. Pentru testare se pot folosi niste testere speciale de PH (cele mai ieftine sunt niste hartiute care se coloreaza in functie de valoarea PH-ului). Daca PH-ul e OK, antigelul poate fi tinut, daca a devenit acid, atunci trebuie schimbat pt a evitat aparitia coroziunii elementelor de cauiciuc, aluminiu etc. Schimbarea la 2ani/ 5ani se incadreaza in garantia producatorului, deci practic dupa periaoda de garantie testati PH-ul sau mergeti pe barba voastra.

Share this post


Link to post

Va multumesc in primul rand, o sa cumpar si eu un tester pentru PH si un densimetru, daca imi spuneti si unde le-as putea gasi ar fi bine, pentru ca in ultima perioada ce am vrut eu sa cumpar pentru masina asta nu am gasit mai nimic. Bine ca am intrebat :)

Multumesc din nou!

 

L.E.: Ia uitat ce am gasit in Auchan, antigel concentrat, cu etilenglicol, fara silicati, special pentru sisteme de racire din aluminiu, long life (5 ani sau 300.000 km), G12+.

Zice ca rezista la -37 de grade amestec in proportie de 50% apa - 50% antigel, de 60% antigel si 40% apa nu scrie.

Pret 15 lei / L, mi se pare OK, dar ce spuneti de prezentare/firma? Dupa codul de bare pare a fi fabricat in Finlanda.

Scuze pentru poze, sunt facute cu smartphone-ul...

post-36075-0-94228600-1355235234_thumb.jpg

post-36075-0-36583700-1355235247_thumb.jpg

Edited by vrazvanc

Share this post


Link to post

Am vazut firma asta si prin Carrefour, dar mi s-a parut bizar ca ei spun ca ambaleaza produse aduse din afara si fisa tehnica e lipsa, da eroare cand o accesezi. Asa ca am preferat sa merg pe ala produs de Romtec, macar stiu ca au certificate internationale si sunt de ani buni pe piata. Pe de alta parte, eu am luat in primavara antigel GM dexcool (cumva este echivalentul lui G12+ dpdv al duratei de viata) pt Epica cu 20RON pe litru.

 

Din cate stiu si Hepu face G12+ si era pana in 30-40 sticla de 1.5litri. In Carrefour Mobil e 35RON/litru = hotie pe fatza. Vezi si la un magazin de auto daca ai prin apropiere cat cer pe Hepu/Valvoline/Mobil/GM daca vrei sa iei unul long-life.

 

Numai bine!

 

Edit: Densimetru gasesti si in supermarketuri/ magazine de bricolaj. Eu am luat unul din Auchan tip tub acum 1 an si apoi unul din Carrefour cu un fel de limba gradata. Asta din Carrefour pare mai precis si are gradatia mai rara. Hartiute de verificat PH-ul am luat de la un amic ca sa fac proba, habar n-am de unde le are, probabil luate de pe net.

Edited by ches

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...