Jump to content
Sign in to follow this  
B33GLM

Sistemul de franare la Cielo si Espero

Recommended Posts

Deci, interiorul este 3mm la ambele ?

Share this post


Link to post

Exact. Conducta metalica ce e pe masina ii de 5mm, in general is de 5 pe masini mici. Fix pe aia nu am cum sa o masor la interior, in schimb am masurat capatul de conducta ce il am in garaj. Am sectionat alte doua flexibile, noi si diferite, ce le aveam pe acolo si nu retin carui utilaj fu destinate, si tot de 3mm sint.

Share this post


Link to post

Mi se pare OK asa, pe mine ma intrigase putin constatarea ta de la postul de mai sus. In particular, stiu si eu un caz in care proprietarul a observat ceva similar insa, pe roata respectiva, franarea era foarte slaba. Dupa parerea mea, indiferent de tipul masinii, diametrul interior al furtunului nu poate fi (vizibil) mai mic decat al tevilor metalice. Nu m-ar mira sa se ajunga aici din cauza unui lichid de frana nasol sau cu alte caracteristici decat cele indicate => cauciucul se umfla.

Share this post


Link to post

Nu mi-a dat prin minte sa studiez terenul atunci, cu furtunul in cauza, insa mi-a ramas tiparit in minte cele sesizate si de aici si probabilitatea sa existe diferente a diametrului interior. Furtun strangulat la interior am intinlit (pe-o punte spate din cite retin) ce abea permitea sa picure lichidul la aerisire. O mica abatere de la standard (spre ex 2,5 in loc de 3mm) si deja pune treaba in curmezis . Drept exemplu is limitatoarele puntii spate, o idee mai larg orificiul si deja si-o spus cuvintul.

Share this post


Link to post

Categoric, Geo are dreptate. Se poate demonstra contraproductivitatea folosirii de furtunuri cu sectiune marita.

Share this post


Link to post

Eu nu as fi asa de categoric. Nu cred ca inutilitate este acelasi lucru cu contra-productivitate. Si atentie, nu ma refer strict la diametrul interior (marit) al furtunelor ci la intregul ansamblu ! Ca nu ajuta, de acord. Ca dauneaza, asta e f. discutabil.

Share this post


Link to post

Este contraproductiv sa maresti atat sectiunea utila (urmare a maririi Dn) cat si lungimea. Intr-un cuvant - supradimensionarea. Nu neglijez nici costurile in aceeasi paradigma. Ca atare, este o masura care nu aduce nici o utilitate ci, mai degraba, daune. Daca se doreste un exemplu plastic (neglijand partea oneroasa), se poate imagina un motor Diesel, cu injectie clasica, la care modificam conductele in sensul discutiei (se subintelege, bineinteles, ca nu ma refer la utilizarea de lungimi si sectiuni diverse pe acelasi motor). Retoric: Oare de ce nu s-au folosit la injectie conducte Dn 25 ?

Edited by smv

Share this post


Link to post

@ smv: te rog sa ma lamuresti: in cazul in care costurile nu conteaza (sunt egale, de pilda) care ar fi daunele ? De dragul discutiei, hai sa ramanem la sistemul de franare.

Share this post


Link to post

O conducta mai groasa presupune o cantitate mai mare de lichid in circuit. Desi teoretic e lichid si e incompresibil, practic orice lichid e mai mult sau mai putin compresibil. De aici rezulta o oarecare ineficienta a franarii. O sa vezi cu surprindere ca pedala devine mai elastica.

Share this post


Link to post

OK, elasticitatea pedalei provenita din "umflarea" furtunului de cauciuc este un aspect negativ pe care nu l-am avut in vedere. Am uitat de senzatia asta :) .

Share this post


Link to post

Adevar graiesti, Danutza. Totodata, o conducta subdimensionata pe circuit ii o piedica. Ori ba ?

Share this post


Link to post

Va frana la fel de puternic si cu aia mica. Eventual va frana putin mai tarziu. Forta de franare este direct proportionala cu presiunea din cilindrul receptor. Ca are 2mm ca are 20mm conducta atata timp cat ai 7bari forta de franare e aceeasi. Intarzierea poate sa apara doar prin faptul ca fiind conducta mica dureaza putin pana se egalizeaza presiunea intre pompa de franare si cilindrul receptor. Aici vorbim de zecimi,poate sutimi de secunda avand in vedere ca volumul impins in cilindru e de ordinul a cativa mililitri.

La Dacia 1300 aveai o singura teava de 3mm interior din pompa pana la puntea spate si frana fara probleme. La Cielo, si la toate masinile mai noi ai deja 2 tevi, deci debit dublu.

Edited by danutza

Share this post


Link to post

Intirzierea il gasesc ca si factor negativ. Aminteam intr-un post anterior de limitatoarele puntii spate unde, diferenta orificiilor de la 40 la 45 ii aproape inexistenta, in schimb, suficienta penru o reactie promta ceea ce se prea simte. Mici diferente cu mari eficiente.

Share this post


Link to post

Pai supapa aia nu e doar o gaura. Mai are si alte componete. Aia limiteaza presiunea nu debitul.

Edited by danutza

Share this post


Link to post

In legatura cu discutia despre furtun mai ingust decat conducta. Orice lichid are o vascozitate, care nu cred ca e total neglijabila in cazul lichidului de frana. Daca se creste presiune pe un segment cu diametru micsorat, logic e sa crească fortele de frecare din lichid/lichid-peretii. Posibil sa fie neglijabile fortele despre care vorbesc, dar inclin sa cred ca nu sunt si ca au un aport la eficienta de franare

Share this post


Link to post

Danutza. Din cite retin , din ce-am masurat pe atunci, orificiul la 3/45 ii o idee mai mare . Din pacate nu am o supapa de 45 sa recapitulez. La astea de 40, intrarea e de 2mm iar iesirea de 3mm. Patronul interior ii variat , nu conic, ci cu prag. Intrarea pe o lungime de 15mm ii 2mm, iar restul 3mm.


Viscozitatea ii chiar neglijabila, tunning . Cu cautarile astea de ultima ora , la un magazin de piese unde ne-am dat la birfa la capitolul lichid frina, aveau pe raft un soi de licid ce nu-i retin numele, dar 5.1 Apoi am intrebat ce viscozitate are lichidul in cauza ? Se uitara bajetii lung ... ca despre ce vorbesc ... Apoi ne-am uitat pe flacon si nu era specificat nici unde. Eram curios cit are, pentru a-mi forma i idee macar.

Edited by Viktor

Share this post


Link to post

Observ ca o parte din neajunsurile furtunului de pe circuitul de franare cu sectiune marita au fost deja gasite de interlocutori. Punctez si eu neajunsurile semnificative: 1) forta rezultanta care solicita peretele furtunului (presiune X suprafata expusa), deci solicitarea este mult marita, ceea ce nu este de dorit; 2) sub presiune furtunul se dilata - ca atare se mareste cursa pedalei, devine sesizabil "elastica" (eventual, la limita, functie de starea si volumul pompei, si/sau alte cauze, se poate diminua efectul franarii si se poate ajunge chiar cu pedala la podea), se poate percepe un fenomen de "delay"; 3) se diminueaza durabilitatea furtunului urmare a flexibilitatii mai reduse si a aparitiei fenomenului de "oboseala" (a nu se uita ca rotile .vireaza). Furtunul ideal (teoretic) ar trebui sa fie "filiform", ca atare cu suprafata interioara -> zero. Ceea ce gasim pe masinile noastre este un real compromis tehnic acceptabil.

Referitor la acele limitatoare de franare destinate puntii spate pot aminti ca au un dublu rol: 1) Sectiunea calibrata din centrul pistonasului joaca rolul unui drosel hidraulic si conduce la intarzierea franarii puntii spate in comparatie cu cea din fata ; 2) Pistonasul diferential (care comporta 2 suprafete expuse) limiteaza presiunea in circuitul spatelui (prin inchiderea supapei dinspre pompa). Datorita efecului diferential, deplasarea sa este spre amonte (forta rezultata din scaderea celor doua, corespunzatoare suprafetelor expuse, are sensul amintit).

Personal, nu agreez acest sistem folosit de GM, ci prefer solutia "cantarului" (utilizat spre ex. de Renault) care confera mai multa acuratete.

Edited by smv

Share this post


Link to post

Personal, nu agreez acest sistem folosit de GM, ci prefer solutia "cantarului" ...

Cine naiba il agreeaza :grumpy: . Un compromis ieftin si care nu tine cont de incarcarea puntii spate. Singurul avantaj consta in fiabilitate. Noroc ca a aparut EBDul.

Share this post


Link to post

Mai apare si nevoie unei presiuni mai mari pt aceeasi forta de franare. Adica apesi mai tare pedala :)

Am butonat azi netul si n-am gasit furtune metalice dedicate Daewoo. Probabil ar trebui cautate unele compatibile, dar nu m-as risca sa comand online, fara sa le masor filetul macar.

Share this post


Link to post

... n-am gasit furtune metalice dedicate Daewoo ...

 

Se fac la comanda, nu conteaza masina.

 

Share this post


Link to post

Da, stiu ca se fac, ziceam sa gasesti gata facute de unul din marii producatori.

Share this post


Link to post

Posturile despre supapele limitatoare cu modificarile indicate, cred ca ar fi mai nimerit a fi mutate in topicul http://www.gmclub.ro/forum/index.php/topic/20381-tunning-frine-cufara-abs/ .

 

Felicitari inginerilor si tehnicienilor care au calculat, modificat, adaptat etc aceste supape pt o franare, a puntii spate, decenta! :aplauze:

 

 

Edit moderator: au fost mutate, le gasiti in topicul mentionat in acest post !

Edited by Salex

Share this post


Link to post

Am mutat pe topicul dedicat discutiile legate exclusiv de supapele de proportionare. Au mai ramas aici posturi care faceau referire si la alte componente ale sistemului de franare. Am incercat sa pastrez, pe cat posibil, coerenta topicului.

Share this post


Link to post

Salut;cine ma poate ajuta cu o problema ma ciudata la espero,totul a inceput prin a schimba placutele si sabotii.Toate bune ai frumoase a doua zi dim cand am plecat cu masina primele trei pedale frana foarte bine iar dupa pedala ramane tare si franeaza foarte prost trebuie sa ma apas cu putere ca sa ma pot opri la timp.Mentionez ca inainte de a schimba placute si sab mergeau franele.

Share this post


Link to post

Aduce a fenomen de lipsa a servofranei. Totusi, placutele si sabotii fiind noi, suprafetele de contact intre ele si discuri/ tamburi sunt altele (mici). Pana la "rodajul" lor trebuie sa faci cateva sute de km.

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...