Jump to content
Sign in to follow this  
VAXXi

Simplificarea Procedurii La Accidente Usoare

Recommended Posts

http://www.jurnalul.ro/articol_55111/accid...uri_simple.html

 

Soferii care au suferit accidente soldate numai cu pagube materiale ar putea fi scutiti in viitor de drumurile la politie. Autoritatile intentioneaza sa introduca metoda "constatului amiabil" pentru rezolvarea rapida a cazurilor de tamponari. Astfel, soferii implicati in coliziune ar urma sa completeze un proces-verbal la fata locului, fiecare prezentand modul in care s-a produs accidentul, acesta ur-mand a fi depus de fiecare conducator auto la societatea de asigurari unde a incheiat polita RCA.

 

Aceasta masura va putea fi aplicata dupa modificarea Legii privind circulatia pe drumurile publice si a Legii asigurarilor si reasigurarilor. Pe langa aceasta va fi necesara si o perioada de observatie de aproximativ un an, pentru ca societatile de asigurari sa poata aplica si sistemul de bonus-malus.

 

RCA. In luna mai, MAI a inceput transmiterea a circa 1,3 milioane de instiintari proprietarilor de autovehicule care nu sunt inregistrati in bazele de date ale Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor si Registrului Auto Roman cu dovada incheierii de polite RCA si avizul de efectuare a inspectiei tehnice periodice. Destinatarii instiintarilor trebuie sa se adreseze CSA sau RAR sau sa acceseze site-ul www.rarom.ro, linkul "verificare ITP", unde sunt prezentati pasii pentru clarificarea situatiei.

Share this post


Link to post

Asa se face si in unele tari din lumea civilizata. Bravo !

Share this post


Link to post

Bine, bine dar cine stabileste vinovatul. Societatea de asigurari? Cand? Peste 2 saptamani? Cat este calda este bine sa fie o a treia persoana care spune cine a gresit si cine nu. Fiecare va avea o versiune proprie, si apoi daca unul dintre soferi este baut, chiar daca nu este evident din comportamentul lui...

Conteaza pe polita cui se face reparatia.

Nu stiu cum este in alte tari, dar stiu cum este la noi...

Edited by Bill

Share this post


Link to post

Dupa cum vezi mai sus, e vorba de completarea unui proces verbal la fata locului. Asta inseamna ca il completezi cu politia de fata, nu cred ca ai PV la tine, nu? Deci, simplu: vine politia, constata, se dicuta cu soferii, se completeaza PV si pe baza lui mergi apoi la societatea de asigurari. E tot constatare dar la fata locului.

Share this post


Link to post

Din paragraf nu am inteles ca ar fi si politia de fata. Metoda "constatului amiabil", presupune dupa socoteala mea o intelegere intre parti, nu mijlocirea politiei. O intelegere care sa fie semnata de amandoi participantii la accicent. Iti inchipui cate fraude s-ar face atunci?

Atunci este OK, probabil doar daca sunt prin zona si se baga, altfel cine ar avea proces verbal tipizat.

Share this post


Link to post

Inseamna ca nu am citit amandoi acelasi text:

 

"Astfel, soferii implicati in coliziune ar urma sa completeze un proces-verbal la fata locului, fiecare prezentand modul in care s-a produs accidentul, acesta ur-mand a fi depus de fiecare conducator auto la societatea de asigurari unde a incheiat polita RCA."

Share this post


Link to post

Din nefericire am ajuns pe la un birou de constatari accidente usoare. Intr-adevar fiecare parte scrie varianta proprie urmata de o schita. Si in final politistul completeaza procesul verbal cu ceea ce considera el ca a fost. Daca vrei il semnezi daca nu, nu.

Daca ar fi de fata un politist, pai acesta ar intocmi procesul verbal final, si va fi doar unu, nu doua.

Si imi este greu sa cred ca politistul roman se va deplasa sa constate o usoara zgariere chiar daca se afla la 100 m departare.

Ceaa ce am inteles eu din ceea ce am citit este faptul ca daca partile convin de comun acord scriu pe o hartie ceea ce s-a intamplat si semneaza amandoi, altfel nu vad cum s-ar intelege "amiabil".

Poate cineva care stie cum este in alta tara sa ne lumineze cu acest subiect.

Edited by Bill

Share this post


Link to post

In alta tara e simplu, vinovatul isi recunoaste vina, ii da cartea de vizita celui lovit si gata, mai departe se ocupa firmele de asigurari si/sau avocatii. Si nici nu trebuie sa fie cel lovit neaparat de fata (adica iti gasesti masina lovita, dar gasesti in geam cartea de vizita a celui care te-a lovit).

Share this post


Link to post
dar gasesti in geam cartea de vizita a celui care te-a lovit.

Asta inseamna civilizatie. Ce bine ar fi sa fie si la noi asa ceva! Mai avem pina atunci...

Share this post


Link to post

Daca ar fi ca PV sa fie completat de politist, asta ar fi o aberatie. O parte din cei din Bucuresti stiu ce aglomeratie e la sectiile unde se fac constatari in cazul in care un echipaj e plecat la o constatare pe teren.

Singura sansa ar fi "amiabilitatea" in intelesul ei (subliniat si de Bill).

Ma cam indoiesc insa ca va fi usor de pus in practica. De exemplu, o latura extrema ar fi cazul cu AN (autor necunoscut). Daca se aplica principiul "amiabilitatii reduse", scriu singur o declaratie si ma duc la asigurator. Hai sa fim seriosi. La cate se inghit azi pe AN, cu toata inspectia facuta la Politie, va dati seama ce o sa fie daca totul o sa fie pe... constatari proprii? Parca si vad "... declar ca mi-am gasit masina infipta intr-un copac. Nu cunosc autorul" :D

Cat priveste cartile de vizita, eu unul nu am :D si se pare ca nici cei ce m-au "atacat" prin parcari in decursul timpului :(

Si ca o parere proprie (hmmm... minimala :) ), amiabilitatea in Ro nu poate intruni o minoritate mai mare de cateva procente (pe o cifra) din totalul cazurilor de accidente usoare. Torusi poate fi considerat un progres. Se vor da insa lupte mari.

Edited by Abram Burel

Share this post


Link to post

N-am inteles unde scrie ca procesul verbal se poate completa doar de catre un politist si doar pe o hartie tipizata. Nu se fac procese verbale si dupa sedinte (de scara sau de altceva)? Stiti voi "Proces verbal incheiat azi...". Daca ar fi completate doar de politisti s-ar invata doar la Academia de politie cum se intocmeste un proces verbal, nu s-ar preda in scoli la ora de limba romana.

Share this post


Link to post

Pana si PV de care zici beneficiaza de o stampila care ii da un caracter oficial... Nu se face un PV la orice colt de strada... Sa vedem ce invatam la facultate pe tema asta:

 

"Procesul-verbal – este documentul prin care se consemnează cu exactitate fapte, acţiuni, discuţii şi hotărâri ale unei adunări constituite, poate cuprinde soluţii sau măsuri. Există mai multe tipuri:

 

– proces-verbal de constatare (pe formulare tipizate);

 

– proces-verbal de predare-primire a unei gestiuni;

 

– proces-verbal de consemnare a unei şedinţe.

 

Ţinând cont de această clasificare, procesul-verbal poate avea formă şi conţinut diferit.

 

Procesul-verbal de constatare se întocmeşte de către una sau mai multe persoane împuternicite de un organ de stat, inspectorate şi inspecţii din cadrul organelor centrale sau locale de specialitate din administraţia publică (Inspectoratul sanitar, Inspectoratul pentru controlul calităţii etc) Acestea pot aplica sancţiuni administrative, în baza proceselor verbale încheiate. De obicei se încheie pe formulare tipizate şi au următoarea structură:

 

– antetul instituţiei;

 

– titlu şi obiectul procesului verbal;

 

– nr. de ordine şi data;

 

– numele şi calitatea persoanei sau persoanelor care au făcut constatarea, cu indicarea actului de împuternicire respectiv;

 

– consemnarea detaliată a faptelor, cu enumerarea elementelor pe care se întemeiază (constatări personale, declaraţii, documente etc);

 

– menţionarea numărului de exemplare în care a fost întocmit şi destinaţia fiecărui exemplar;

 

– semnăturile persoanelor care l-au întocmit.

 

Procesul-verbal de predare-primire a unei gestiuni – se încheie în urma transmiterii drepturilor şi obligaţiilor referitoare la gestiune, de la cel care predă la cel care primeşte. Elementele lui obligatorii sunt:

 

– unitatea în cadrul căreia se petrece predarea-primirea;

 

– titlul ,,Proces-verbal de predare-primire”, urmat de ,,încheiat astăzi… ” (data completă), ‚,pentru predarea gestiunii...” (obiectul predării);

 

– temeiul în baza căruia se face operaţiunea (ordin, decizie etc.); dacă predarea se face cu caracter temporar sau definitiv;

 

– numele şi calitatea persoanelor care participă la operaţiunea de predare-primire;

 

– lista completă (în procesul-verbal sau în anexă) a bunurilor ce fac obiectul predării primirii; în cazul în care lista obiectelor este separată, în procesul-verbal se menţionează prezenţa anexei;

 

– semnăturile precedate de cuvintele ,,am predat”; ,,am primit”; ,,am asistat”.

 

Procesul-verbal de consemnare a unei şedinţe – se întocmeşte de către secretarii organelor respective sau de alte persoane însărcinate cu redactarea lor. Principalele elemente pe care trebuie să le cuprindă acest tip de proces-verbal sunt:

 

– antetul documentului (numele firmei, societăţii;

 

– denumirea documentului (proces-verbal);

 

– subiectul ,, al şedinţei Consiliului de Administraţie”;

 

– data ,,din 5 iunie 2003”;

 

– menţiuni prealabile (numele persoanei care a deschis şedinţa, componenţa prezidiului, nr. de membri prezenţi, absenţi, invitaţi);

 

– subiectul şedinţei: ordinea de zi;

 

– consemnări: pe scurt din luările de cuvânt şi concluziile pe puncte din ordinea de zi (menţiuni cu privire la hotărârile luate);

 

– semnătura.

 

Procesele-verbale de şedinţă se înscriu într-un registru special şi se numerotează în ordinea întocmirii lor."

Share this post


Link to post

Eu cred ca va fi proces verbal intocmit fara formulare, mergandu-se pe buna credinta in ce priveste cuvantul soferilor; spun asta pentru ca de multa vreme politistii nu se mai deplaseaza la accidente usoare, si imi vine greu sa cred ca se va introduce iar deplasarea cate unui echipaj la fiecare tamponare usoara. Ceea ce presupun ca intentioneaza astia sa faca este sa se elimine deplasarea la politie pentru constatare in cazul accidentelor usoare, ceea ce ar insemna ca accidentul sa fie rezolvat pe cale amiabila, in baza declaratiei soferilor, si mai departe sa fie treaba asigurarilor.

 

Din pacate, tinand cont de poporul roman, tare mi-e ca n-o sa iasa cum viseaza ei :)

 

PS: sistemul "bonus-malus" este cel pe baza de bonusuri/penalizari: ai mers un an fara probleme, la anul iti scade suma de plata la asigurare; ai calcat pe bec, la anul vei plati mai mult.

Share this post


Link to post

VIPER, crezi ca ar fi imposibil sa apara si "PV incheiat amiabil"? In fond pe toate alea pe care le-ai expus cine le-a inventat? Noi, nu? Ce, nu putem inventa si altul?

Intrebarea care ramane este insa legate de consecintele si mai eles "exploit"-urile unei astfel de masuri foarte bine intentionate, dar care poate fi cu usurinta... accidentata mortal la primii pasi in lumea noastra stramba.

Share this post


Link to post

Nu, nu cred. Daca asta se vrea, inseamna ca sunt tampiti (ma rog, e pleonasm). Dar eu nu cred ca se va putea vreodata in urmatoarea suta de ani asa ceva. Pur si simplu ar trebui modificati genetic romanii...

Share this post


Link to post
Eu cred ca va fi proces verbal intocmit fara formulare, mergandu-se pe buna credinta in ce priveste cuvantul soferilor

 

Cred ca are dreptate VAXXi, autorul articolului se refera o simpla descriere pe hartie a celor ce s-au intamplat, semnata de amandoi participantii la coliziune, aceasta facandu-se in doua exemplare. Numai in situatia cand unu isi recunoaste vina, sau isi prezinta varianta sa in asa fel in care sa iasa vinovat, ca altfel este nevoie de o a treia persoana.

 

Chestiunea cu carte de vizita...mai avem, in primul rand trebuie sa isi faca toti soferii carti de vizita, nu?

 

Si apoi nu stiu cati s-ar invinovatii daca s-ar putea sa scape ca nevinovati. Citeam pe un topic ca in anumite zone, parca in Canada, politele de asigurare difera ca pret in functie de zona de unde provine proprietarul (daca este o zona rau famata, cu multe infractionalitati, pretul este mai mare). Sunt convins ca si pe la noi se va ajunge asa, pt. ca nu este normal ca cineva care circula prin Bucuresti 30 km/zi sa plateasca la fel ca cel de la Vanju Mare unde parcurgand 10 km/zi se intalneste cu 5 carute.

Spun aceasta ca daca nu ai avut avarii anul urmator vei avea discount la polita Casco.

Share this post


Link to post

Eu cred ca ideea este simpla:

Var 1: Cele doua parti cad de acord asupra unei variante, scriu procesul (procesele) verbale si le depun.

Var 2: Nu cad de acord si se aplica procedura curenta, politie si tot tacamul.

Share this post


Link to post

Eu inteleg urmatorul lucru: accident, ambele parti intocmesc o hartie in care zic ce s-a intamplat si merg la asiguratori sa-si repare masina. Asiguratorul, daca are dubii in ceea ce priveste corectitudinea declaratiilor, poate sa angajeze un expert.

Dar, din ce stiu eu, politia nu e de acord sa se procedeze chiar asa: sa piarda ea ocazia de a mai incasa amenzi? Cine ia punctele de penalizare? Asa ca ei propun ca intr-o prima faza sa fie cate un birou de constatari la fiecare asigurator (unde e prezent si un politist). Asa cred ei ca rezolva mai multe probleme: mai multe birouri, mai putine ore de asteptare (bulina rosie), amenzi incasate in continuare (bani la buget), spatii pe barba asiguratorilor (fara cheltuieli cu alte sedii pt politie).

Share this post


Link to post

Hai sa fim si un pic impartiali. Orice coliziune, cat de mica ar fi ea, are si un vinovat, sau mai multi. Deci trebuie sa si plateasca cineva (ma refer la amenzi si mai nou la puncte penalizare), ca altfel pe sosele ar fi ca la oraselul copiilor cu masinutele acelea electrice, te ciocnesti una doua...

 

Intru in intersectie pe rosu, frane, ne ciocnim, plateste asiguratorul si eu merg mai departe...sau ii dau cartea mea de vizita, nici chiar asa.

Share this post


Link to post

Eu cred ca va fi un formulat standard de proces verbal amiabil distribuit de companiile de asigurari.

 

Eu cred ca va fi o singura pagina in care sunt scrise datele celor doi si schita accidentului. Si semnaturile bineinteles.

 

Eu cred ca va fi insotit de o copie dupa politele celor doi.

 

Eu cred ca poti chema politia daca nu te intelegi cu celalalt.

 

Eu cred ca e mai ieftin sa nu chemi politia.

 

Eu cred ca se vor uni politele CASCO si RCA sub una singura obligatorie dar cu mai multe optiuni: oricum cartea verde, furtul si pe celalalt le va avea incluse... optional si asigurarea masinii tale.

 

Eu stiu ca in tarile cu apa calda asa este. Am si completat unul dinasta "Amiable".

Share this post


Link to post

Eu am avut un "eveniment usor" in Austria (bara in bara la o frana violenta a celui din fata, eu vinovat pentru nepastrare distanta regulamentara), l-am impins cativa centimetri. Am aprins avariile si am coborat sa vedem ce avarii sunt - ok, nici o avarie, nici la masini nici la persoane. Am tras masinile pe dreapta sa eliberam traseul, tipul a scos un formular albastru (3 exemplare autocopianta), l-am completat, un exemplar la mine, unul la el si unul la asiguratorul meu - l-am predat la firma de inchirieri. A insistat sa completam formularul deoarece el avusese o experienta similara cu cateva luni inainte (el vinovat) si la doua saptamani dupa eveniment a primit o instiintare acasa ca are de platit 8000 euro cheltuieli de spitalizare - peroana vatamata a acuzat dureri de ceafa a doua zi evenimentului. s-a prezentat la medic, etc - tipul a fost bun de plata deoarece asigurarile s-au spalat pe maini, incidentul nu a fost declarat...

Nu trebuie copii dupa polite, se trece doar numarul de pe asigurare si firma.

Politia vine doar daca exista divergente.

Share this post


Link to post

http://www.evz.ro/article.php?artid=291633

 

Soferii implicati intr-un accident rutier usor sunt obligati sa anunte imediat politia.

 

Mai mult, daca unul dintre autovehicule a fost atat de "sifonat" incat nu mai poate fi deplasat pana la cel mai apropiat birou de politie rutiera, niciunul dintre conducatorii autovehiculelor implicate nu are voie sa paraseasca locul accidentului inainte de sosirea politiei.

Asa prevede o noua lege, adoptata luna trecuta, care modifica si completeaza noul Cod Rutier.

Sunati la 112!

 

Astfel, conducatorii de vehicule implicati intr-un accident de circulatie, soldat doar cu avarierea vehiculelor respective, sunt obligati sa le scoata imediat in afara partii carosabile, ori, daca nu este posibil, cat mai aproape de bordura sau de acostament, semnalizandu-le corespunzator.

"Daca cel putin unul dintre vehiculele implicate in accident nu poate fi deplasat la unitatea de politie, conducatorii auto sunt obligati sa anunte imediat si sa astepte politia, in vederea intocmirii documentelor de constatare a accidentului si eliberarii autorizatiei de reparatie", se arata in noua lege.

In niciun caz nu aveti voie sa parasiti locul accidentului! Si asta pentru ca riscati sa ramaneti fara permis 30 de zile si sa platiti o amenda din clasa a II-a (4 sau 5 puncte-amenda, adica de la 156 la 195 de lei), avertizeaza oamenii legii.

In situatia in care masinile avariate pot fi deplasate "fara riscul de a periclita siguranta circulatiei", soferii trebuie sa se prezinte "imediat" la unitatea de politie pe raza careia s-a produs accidentul.

"Pentru conducatorii auto care s-au deplasat la politie cu vehiculele avariate, politia este obligata sa intocmeasca documentele de constatare a accidentului si sa elibereze autorizatia de reparatie", se mai arata in aceeasi lege.

Pe de alta parte, pana la 31 martie, guvernul va inainta parlamentului un nou proiect de lege care sa reglementeze solutionarea pe cale amiabila a accidentelor usoare.

 

Noua lege instituie "inmatricularea continua"

 

Pe de alta parte, noua lege prevede ca "inmatricularea vehiculelor este continua, de la admiterea in circulatie, pana la scoaterea definitiva din circulatie a unui vehicul".

Concret, o masina nu va mai fi radiata decat atunci cand va fi scoasa definitiv din circulatie. La vanzare-cumparare, masina va fi inscrisa pe numele noului proprietar.

 

Schimbari

 

Termenul de 24 de ore nu mai exista!

 

Este a treia oara cand autoritatile modifica termenul in care soferii implicati in accidente rutiere usoare trebuie sa se prezinte la politie pentru constatare si eliberarea autorizatiei de reparatie.

Astfel, pana la 1 decembrie 2006, acest termen era de 48 de ore, de la 1 decembrie a fost redus la 24 de ore, pentru ca, la nici o luna de la intrarea in vigoare a noului Cod Rutier, sa se modifice din nou.

Conducatorii auto sunt obligati sa anunte imediat politia si in cazul in care masina le-a fost avariata "in alte imprejurari decat intr-un accident rutier".

O alta schimbare importanta este si aceea privind radierea unui vehicul care, pana de curand, era obligatorie atunci cand proprietarul isi schimba domiciliul dintr-un judet in altul, precum si la fiecare vanzare-cumparare.

Share this post


Link to post

Ramane istorie in curand neprezentarea la Politie pentru orice cat de banal .

Share this post


Link to post

Autoarea e ambigua: nu da numarul legii, data la care intra in vigoare etc. asa ca il spun eu: Legea nr. 6 din 9 ianuarie 2007 .

Si in plus a inteles gresit : 'In cazul in care unul dintre vehiculele implicate in accident nu poate fi deplasat la unitatea de politie, conducatorii auto sunt obligati sa anunte Politia, care se va prezenta la locul faptei si va intocmi pe loc documentele de constatare a accidentului si eliberarea pe loc a documentelor autorizatiei de reparatie. In schimb, in situatia in care vehiculele avariate pot fi deplasate fara riscul de a periclita siguranta circulatiei, soferii se vor prezenta imediat cu vehiculele la unitatea de politie pe a carei raza a avut loc accidentul pentru a intocmi documentele de constatare. '

 

-obligatia de a nu parasi locul accidentului e valabila numai cand accidentul s-a soldat cu vatamari corporale.

-nu se mai mentine termenul de 24 de ore in care poti sa declari acidentul, trebuie sa faci chestia asta IMEDIAT la sectia de Politie pe pe raza careia s-a produs accidentul. (imediat e ceva relativ, daca ai zgariat un pic o bara si trebuie sa ajungi neaparat la serviciu sau ai o intalnire de afaceri sa zicem, doar nu te duci la sectia de Politie pe loc, iti faci treaba si pe urma iti dai intalnire cu partenerul de eveniment acolo).

-singurul avantaj este ca poti sa chemi un echipaj sa intocmeasca PV doar daca cel putin un autoturism nu e deplasabil si doar in acest caz.

 

In felul asta se distribuie relativ uniform sarcina pe care o are acum Biroul de Constatare Accidente Usoare din fiecare sector la fiecare sectie de Politie, acest 'imediat' e exact ca formularea 'pana la limita evitarii oricarui pericol' .

Share this post


Link to post

Cica a trecut de parlament legea cu constatarea amiabila (daca accidentul nu are victime, nu se mai merge la politie, ci direct la asigurator). Nu se vor mai da amenzi pentru tamponari/busituri. Daca soferii nu se inteleg, se merge la politie. Legea asta = unul din motivele pentru care creste pretul RCA/CASCO.

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...