Jump to content
Sign in to follow this  
edi

Cer Ajutor Pentru Temporizare Stergator Parbriz Matiz

Recommended Posts

Imi doresc ca si Matizul unui prieten pe care l-am mai ajutat si cu alte probleme (alarma si inchidere, casetofon...) sa aiba temporizare pt. stergatorul de parbriz. In primul rand am facut rost de schema instalatiei electrice iar apoi i-am cumparat o maneta stergtor cu temporizare. In comformitate cu schema electrica mi-ar mai fi trebuit si un releu de temporizare dar vanzatorul mi-a explicat cum ca este incorporat.

Diferenta dintre ele consta in faptul ca cel care are si pozitia "INT" are si un contact in plus. La o simpla inlocuire am constatat ca stergatorul nu mai functioneaza normal (porneste cu o "ezitare" si nu mai functioneaza toate treptele). Are cineva un sfat pentru mine, va rog?

Edited by edi

Share this post


Link to post

Cu putina bunavointa poti constata de pe schema ca nu prea are cum sa mearga "maneta cu temporizare" fara "releul temporizator". Sincer nu stiu cum arata nic una, nici alta, dar dupa cele ce am mai vazut pe la Daewoo-uri, releul trebuie sa fie separat.

Comportamentul ciudat indica ca nu ai legat bine contactele noului comutator la circuitele existente.

Daca vrei temporizare, trebuie sa faci rost si de releu.

Share this post


Link to post

Iar acestea (maneta si releu) sunt necesare, dar nu si suficiente. Mai este nevoie si de cablarea lor. Daewoo (nu numai) are prostul obicei de a echipa masina cu un cablaj minin optiunilor din oferta. Asa ca sunt toate sansele ca o masina neprevazuta initial cu temporizator sa nu aiba nici cablajul necesar. Doar studiind schema necesara si cablajul existent se poate ajunge la o concluzie.

Share this post


Link to post

Multumesc mult pentru bunavointa de a-mi raspunde. Am sa incerc sa rezolv chiar eu aceasta problema, desi astept inca ajutor si am sa va tin la curent.

Share this post


Link to post

He, he... Tot patitul este priceput! > :)

Am trecut si eu prin dilema asta dar din nefericire cam cu un an in urma si cum am probleme cu RAM-ul...

Incerc sa-mi aduc aminte.

Instalarea am facut-o in doua etape.

 

1. Instalarea comutatorului (manetei) noi care are si pozitia INT.

Simplu: o scoti pe cea veche si o pui pe cea noua. Vine ca o manusa. Se schimba un pic unghiul in care sta in repaus maneta (comparativ cu cea veche). Te vei obisnui cu timpul.

Nu se introduce conectorul electric pana nu se fac cateva modificari. La Matizul fara temporizare firele in conector se pun intr-un fel iar la cel cu se pun exact ca in schema din manual (vezi culorile si pozitiile). Parca n-am avult atunci si alte probleme. Daca se conecteaza fara permutarea firelor cam sare o sig. de 15A.

Rezultatul este ca stergatoarele functioneaza normal, doar ca pozitia INT = OFF.

 

2. Instalarea releului (de Cielo si cu reglare pentru ca de Matiz n-am gasit - voiau sa-mi vanda conform catalogului un releu de semnalizare) am facut-o cu cateva fire scurte si cativa papuci imediat langa maneta conform schemei din manual (vezi si la Cielo pentru bornele releului) si dupa ce am pus capacele totul a disparut. A aparut insa temporizarea. :banana:

 

Asta a fost solutia adoptata de mine. Modificari minore, costuri minime si calitatea asigurata de subsemnatul (ca si garantia).

 

Apropo de garantie. Ai grija ca zboara. :thumbl:

Share this post


Link to post

Vreau sa montez singur un temporizator parbriz pentru Matiz.

Am schema electrica ( doar pe cea a modelului cu temporizare) si maneta cu pozitia "INT". Cand am cumparat maneta am cerut vanzatorului si un releu electronic de temporizare (in comformitate cu schema electrica) dar acesta mi-a raspuns ca nu este necesar deorece este incorporat in maneta. Am luat-o de buna si am schimbat intre ele manetele stergatorului dar nu a functionat nici macar ca inainte. Am observat cu aceasta ocazie ca din conectorul instalatiei de pe masina lipseste un pin (prin comparatie cu mufa manetei) iar in pozitia indicata in manual pentru releu (adica pe tabloul de sigurante interior) nu era nimic. Concluzia mea a fost ca din instalatia masini lipsesc atat cablajul cat si releul de temporizare. Are cineva experienta unei astfel de operatii? Multumesc anticipat!

Share this post


Link to post

Edi

 

Aveai un topic deschis pe tema asta si ti se spusesera deja lucrurile de care trebuia sa tii cont:

- iti trebuie si releul de temporizare; poti sa il montezi si in alt loc decat cel "original"

- va trebui sa "tragi" singur circuitele noi (fata de varianta fara temporizare)

- lipsa pinului din conector o poti rezolva in diferite feluri

Recunosc, nu am experienta unei astfel de operatii, dar nu conteaza foarte tare (am altele :D )

Share this post


Link to post

Am vrut doar ajutor, nu sa supar pe cineva.

Asa este, am mai deschis un topic dar acum am reformulat pentru a ma face mai bine inteles (si pentru ca acum m-am adresat si celor care au alceva decat Matiz) desi vad ca tu nu m-ai inteles. Nu-ti contest experienta dar nu am vrut sa dezmembrez maneta stergatorului sa vad cu ochii mei daca are sau nu releul electronic acolo. Am intrebat doar daca cineva a mai facut operatiunea asta de unul singur si nu la service. Astept in continuare. Multumesc pentru bunavointa.

Share this post


Link to post

Multumesc Doru,

 

M-am lamurit, trebuie si maneta si releu.

Fac totul si revin cu amanunte si pentru ceilalti de dupa noi!

Share this post


Link to post

Si pe mine m-ar interesa temporizarea. Am inteles ca este nevoie de maneta si de releu plus cablurile necesare. La ce pret se ridica aceasta modificare: maneta, releu, montaj? Unde as putea sa imi motez temporizare, sa fie lucrul facut cum trebuie si sa nu ma usuce de bani?

Share this post


Link to post

Maneta stergatorului de parbriz si releul electronic le poti cumpara de la magazinele de specialitate. Prietenul meu a dat pe maneta 450.000 ROL iar pt. releu a facut comanda dar inca nu a venit. Tot de la el stiu ca la un alt magazin din Alexandria(Tr) a gasit maneta cu 750.000 ROL. In legatura cu montajul imediat ce am sa fac operatiunea pe masina lui, am sa postez o schema explicita si aici.

Share this post


Link to post
Iar acestea (maneta si releu) sunt necesare, dar nu si suficiente. Mai este nevoie si de cablarea lor. Daewoo (nu numai) are prostul obicei de a echipa masina cu un cablaj minin optiunilor din oferta. Asa ca sunt toate sansele ca o masina neprevazuta initial cu temporizator sa nu aiba nici cablajul necesar. Doar studiind schema necesara si cablajul existent se poate ajunge la o concluzie.

N-as fi prea sigur de faptul ca instalatia este incompleta. Nu sunt sigur, dar poate fi si incompleta ... Cu o saptamana in urma mi-am montat o instalatie A/C pe Matizul meu E. Cu surprindere am remarcat faptul ca nu reusesc sa gasesc la compartimentul motor mufa pentru senzorul de presiune, mufa pentru actionarea compresorului, iar in blocul de sigurante nu erau mufele pentru releul A/C de unde am tras eu concluzia cu dezamagire ca instalatia E-ului nu are cablajele pt A/C. Cand am montat vaporizatorul sub bord am vazut totusi ca mufa pentru termistor este prezenta ... am prins curaj si am verificat si exista si mufa pentru butonul A/C, mufe pe care le-am si cuplat la instalatie. Dupa ce am studiat vreo 3 zile schema instalatiei si am comparat, am tras cablurile necesare si am reusit sa o fac sa fuctioneze perfect si am tras concluzia ca doar instalatia de la motor este simplificata ... De aia zic, ca, din moment ce instalatia de temporizare este toata bagata sub bord, ma gandesc ca s-ar putea sa fie completa totusi ...

 

V-ati dat seama evident ca si pe mine ma intereseaza totusi temporizarea pe E-ul meu.

 

Daca ma uit pe schema la pagina ma gandesc ca pare ca releul de temporizare sa fie incorporat in maneta. Parca pare ca pe unde este trasata linia intermitenta sa fie locul releului ?... Cred ca firele care sunt lipsa s-ar putea sa fie de la stergatorul si spalatorul spate ...

 

Si maneta a fost 29 RON.

Edited by smailmiami

Share this post


Link to post

Eu am folosit un temporizator de Dacie (statea prin garaj ;i nu m-a costat nimic). L-am montat sub cochilia volanului ca sa nu lungesc prea mult firele. Este mult mai simplu de montat decat cel original, dar trebuie sa deculpalti un fir (de masa) de pe motorasul de stergatoare. Avantajul temporizatorului de Dacia este ca poate fi reglat usor ca durata de temporizare. Am sa va scriu maine exact ce am facut eu daca va intereseaza.

Referitor la cablajul Matizului E-classe e tare ciudat. Exemplu: exista cabalajul de la ceasurile de bord pentru indicatorul de portiere deschise. El ajunge pana la o mufa galbena (montata foarte ingenios de coreeni sub calculatorul masinii, in coltul din dreapta si trebuie sa ai si mani de corean ca sa ajungi acolo). Dar de acolo (mufa mama), ramane in aer. De acolo trebuie doar 6 cm de fir pana la firele care duc la plafoniera si becul se aprinde la indicatorul din bord (culoare = ALB cu liniute).

La fel si pentru becul de ceata fata pentru cine e interesat. Dar firul ajunge (ciudat ???) in mufa de la butonul de AVARIE, unde binenteles este NECONECTAT. M-am saturat sambata trecuta cautandu-l prin toate mufele, dar acum, la masina sotiei, se APRINDE. (culoare = galben)

Edited by mdascalu

Share this post


Link to post

Asa dupa cum am promis revin cu amanunte.

Releul de temporizare pt Matiz a costat 210.000 lei.

 

Pentru cei care se incumeta sa faca chiar ei aceasta lucrare

(nu este greu, este nevoie de atentie cateva scule si materialele necesare), acestea sunt amanuntele:

 

1). Pentru masinile care au deja instalatia electrica completa

 

- din conectorul releului de temporizare, situat in partea stanga - jos, pe suportul sigurantelor

interiore se scoate strapul existent si se conecteaza releul

- se desface scoica volanului dupa desurubarea celor 5 suruburi de fixare

- se extrage spre dreapta, prin apasarea celor doua cleme de fixare, maneta stergatorului

- Se scoate conectorul manetei prin tragere avand grija sa se apese clema de blocare

- Se montonteaza noua maneta care are in plus pozitia "INT"

- se punt toate la loculor si...gata

 

2). Pentru masinile care nu au instalatia electrica completa

 

- se desface scoica volanului dupa desurubarea celor 5 suruburi de fixare

- se extrage spre dreapta, prin apasarea celor doua cleme de fixare, maneta stergatorului

- Se scoate conectorul manetei prin tragere avand grija sa se apese clema de blocare

 

Acum trebuie inversate cateva fire in conectorul manetei. Pentru acest lucru se scot papucii respectivi

din mufa folosind un ac de seringa cu care se deblocheaza clema de fixare a papucului.

 

Iata acum ordinea firelor si culorile la instalatiile fara temporizare :

- 1 - alb (subtire) - alimentare motor stergator spate

- 2 - verde/negru (subtire) - alimentare + 12v pe motorul pompei spalatorului spate - 3 - rosu/galben (gros) - alimentare + 12v pe contact (siguranta F9)

- 4 - rosu/galben (subtire) - alimentare + 12v pe motorul pompei spalatorului fata

- 5 - albastru (gros) - contact intern din motorul stergatorului

- 6 - verde/negru (gros) - alimentare motor turatie mica

- 7 - maron (gros) - alimentare + 12v pe contact (siguranta F8)

- 8 - violet (gros) - alimentare motor turatie mare

- 9 - N.C. - nu este conectat

 

iar acum ordinea firelor si culorile la instalatiile cu temporizare :

- 1 - alb (subtire) - alimentare motor stergator spate

- 2 - verde/negru (subtire) - alimentare + 12v pe motorul pompei spalatorului spate - 3 - rosu/galben (gros) - alimentare + 12v pe contact (siguranta F9)

- 4 - rosu/galben (subtire) - alimentare + 12v pe motorul pompei spalatorului fata

- 5 - verde/negru (gros) - alimentare motor turatie mica

- 6 - albastru (gros) - contact intern din motorul stergatorului

- 7 - gri (subtire) - INT (acesta trebuie adaugat instalatiei impreuna cu un papuc pt conectare)

- 8 - maron (gros) - alimentare + 12v pe contact (siguranta F8)

- 9 - violet (gros) - alimentare motor turatie mare

 

Asa dupa cum se observa trebuie scosi papucii 5,6,7.8 din conector si reintrodusi in ordinea:

- 5 la pozitia 6

- 6 la pozitia 5

- 7 la pozitia 8

- 8 la pozitia 9

- iar in pozitia 7 trebuie introdus un papuc cu un fir care se leaga la releu

 

Dupa ce sa incheiat aceasta operatiune mai ramane de conectat releul. Cu acesta se procedeaza in felul urmator: fie se foloseste un suport in genul celor pt "releu protectie faruri" de la Dacia, fie se folosesc papuci auto mama

cu izolatori.

 

Terminalele releului pt Matiz sunt numerotate in felul urmator: 1, 15, 31, 31b, 53c, 53e.

Aceste terminale se conecteaza astfel:

- 31 - se leaga la - 12v (caroserie)

- 1 - se leaga la pinul 7 din conector maneta

- 15 - se leaga pa pinul 8 din conector maneta + 12v (sig F8)

- 53c - se leaga pa pinul 4 din conector maneta + 12v motor spalator

inainte de a lega urmatoarele doua terminale se sectioneaza mai intai firul albastru de la pinul 6 al conectorului manetei

- 53e - se leaga pa pinul 6 din conector maneta

- 31b - se leaga la celalalt capat al firului albastru sectionat, care duce la motorul stergatorului

 

Se fixeaza releul si semonteaza totul la loc.

 

Succes!

 

P.S. cam asa inteleg eu sa raspunzi cand stii despre ce este vorba.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Eu unul nu pot decat sa te felicit.

 

P.S.

N-am priceput insa de ce nu ai deschis topicul asta azi la Tutoriale, Tips & Tricks. Acu' seamana cu chestia aia cine-centreaza-cine-da-cu capul.

 

P.S.

Ma gandesc ca n-ar strica un precedent si sa se transforme doar ultimul post (evident nu asta :D ) intr-un simplu post nou in sectiunea respectiva. Iar ma bag unde nu-mi fierbe oala.

Share this post


Link to post
- 1 - se leaga la pinul 7 din conector maneta

- 53c - se leaga pa pinul 4 din conector maneta + 12v motor spalator

 

E gresita schema cand arata tocmai invers conectarile pentru 53c si 1 ? Vad ca la schema de la Cielo e asa cum zici tu ...

 

P.S. Mai schimba lumea idei si pareri pe forumu asta, nu tre' sa dai in cap daca isi mai da unu cu parerea ...

Edited by smailmiami

Share this post


Link to post

Da smailmiami, este gresita schema. Poti sa incerci si cu acele conexiuni dar o sa constati ca o data pornit stergatorul nu-l mai poti opri decat cand iei contactul. Si inca o rectificare, atunci cand instalatia este completa tot trebuie sa modifici ordinea pinilor in conectorul manetei.

P.S. Nu va temeti, nu sunt fioros.

Share this post


Link to post
Da smailmiami, este gresita schema. Poti sa incerci si cu acele conexiuni dar o sa constati ca o data pornit stergatorul nu-l mai poti opri decat cand iei contactul. Si inca o rectificare, atunci cand instalatia este completa tot trebuie sa modifici ordinea pinilor in conectorul manetei.

P.S. Nu va temeti, nu sunt fioros.

Intr-adevar, am verificat si eu la fata locului si ai dreptate ...

 

Pentru cei care vor sa faca o temporizare normala si nu gen "Matiz", adica temporizare reglabila ...

- cumparati releu de Cielo si nu de Matiz (pret 14 RON) (e identic cu cel de Matiz decat ca mai are un pin in plus "VR", are toate notatiile de la cel de Matiz si pentru care e data schema)

- cumparati potentiometru de Cielo (pret 23 RON)

 

Dupa ce faceti tt schema dupa cum a aratat Edi faceti urmatoarele :

- Din pinul 7 al conectorului de la stergatoare trageti un fir pe care il conectati in pinul 1 al potentiometrului

- Din pinul 3 al potentiometrului trageti fir pe care il legati la pinul "VR" al releului (de Cielo !)

- In pinul 2 trageti fir cu -12V, iar in pinul 4 trageti fir cu + pozitie pentru a se vedea butonasul noaptea. Eu am tras firele de la radiocasetofon pentru ca e si relativ aproape ...

 

Potentiometrul il puteti baga in cochilia de jos ... (ii faceti loc cu un cutit incins ca e tare rau plasticu ala)

Io ma mai gandisem sa il bag si in locul butonului de langa avarie ...

Sper ca am fost destul de explicit ...

Edited by smailmiami

Share this post


Link to post

post-3527-1150128649_thumb.jpgpost-3527-1150128570_thumb.jpgpost-3527-1150128509_thumb.jpgMultumesc ''edi'' pt. ajutor. :osanale:

Am reusit sa schimb maneta si sa leg temporizatorul :banana:

Cand am fost la magazinul de piese Daewoo temporizatorul era trecut la Nubira asa ca pana ne-am dat seama era sa cumpar altceva.

Atentie, la mine sunt alte culori si probabil mai sunt si alti asa, ordinea lor conteaza nu culoarea

Share this post


Link to post

Daca si un topic de 20 de posturi ii prea lung. :mda:

 

Postul #11: Maneta 45ron

Postul #12: Maneta 29ron

Postul #14: Releu 21ron si tot in postul asta scrie foarte amanuntit cum trebuie facut montajul

 

:o fftopic:

Despre turometru se discuta in alte topicuri, ii chiar asa de greu sa dai o dupa turometru??

 

Vezi aici: http://www.daewooclub.ro/forum/index.php?showtopic=9115

 

Later edit: Daca s-a sters postul la care am raspuns il rog pe moderator sa imi stearga si mie postul. :P

Edited by AAdorjan

Share this post


Link to post

Eu am rezolvat problema temporizatorului cu unul de Dacie1310, cu temporizare variabila de la 3-20 sec, mai precis un elecrtician de la Iatsa M-Ciuc mi-a propus si merge perfect.

Costuri: Releu temp. Dacia1310-240000

Manopera - 200000 ( la mester)

De 2 ani merge perfect. Releul l-am pus linga butonul de reglaj pentru reflectoare.

Share this post


Link to post

@emathe: spune-mi te rog, ai schimbat cumva si maneta de stergaoare sau ai ramas cu cea originala, de E?

Share this post


Link to post

N-am schimbat nimic, cu maneta functioneaza numai cu o singura frecventa, cea originala, iar cind nu ploua tare dau drumul la butonul temporizatorului de Dacie aflat in partea cealalalta putand sa ma adaptez dupa ploaie.

 

De fapt electricianul nu s-a atins de ansamblul maneta, ci numai a legat temporizatorul unde 'trebuie' , asa a zis ca este secretul casei.

Share this post


Link to post

Multumesc pentru raspuns.

Ma bate si pe mine gandul sa fac aceasta completare si voi folosi probabil tot un temporizator de Dacia.

Share this post


Link to post

Cum stiu daca Mtiz meu are instalatia ptr. temporizator, ma lamureste si pe mine cineva?

Mersi anticipat

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...