Jump to content
Sign in to follow this  
guru

Temporizator Stergatoare

Recommended Posts

As dori sa montez un releu de temporizare pentru stergatoare, dar nu cel original de Matiz, ci unul banal de la batrana Dacia, care costa 20 RON, si care are mai multe trepte decat originalul. Teoretic ar trebui sa se poata. Daca da, la ce fire se leaga? Pe vremuri am montat unul la berlina, si daca mai tin minte bine, parca erau patru legaturi de facut. O sa ma uit la unul, sa vad simbolurile de pe el. "Colegul" Abram Burel, esti in eter? :)

 

L.E. M-am uitat la unul in mgazin, iar sentimentul a fost acela de vitel, fata-n fata cu poarta noua...

 

Deci are cinci contacte marcate asa:

 

- NI

- Lv

- +

- - (minus)

- 31b

 

Plus, minus, e clar ce sunt, dar celelalte trei au denumiri... ciudate :scarpin:

Edited by guru

Share this post


Link to post

da' la varianta asta v-ati gandit vreunul!? ( fara nicio modificare, decat de inseriat pe cablul de turatie mica dela motor <verde/negru> ;) , avand in vedere ca daca tot dai la turatie mare, ploua de rupe deci nu mai ai nevoie de temp, si nu mai zic ca releul de dacie are trepte de interval si intrerupator propriu...

post-7709-1188075054_thumb.jpg

Share this post


Link to post

am reusit si am instalat pana la urma si temporizatorul de dacia la matiz si merge f bine!

dau mai jos schema corecta si finala pentru cei ce vor avea nevoie...

post-7709-1188420559_thumb.jpg

Share this post


Link to post

Am realizat si eu montajul dorit pe Matizul meu (Matiz E ABG, Euro 4, 2007)

care are stergator cu temporizator (dar cu temporizare fixa).

 

Gasiti schema de intercalare a temporizatorului de Dacie pe langa temporizatorul original de Matiz aici:

http://www.daewooclub.ro/forum/index.php?s...mp;#entry296837

 

Succes!

Share this post


Link to post

Am cumparat si eu maneta de actionare a stergatoarelor ca la modelul se care are si optiunea INT,dar ma confrunt cu o problema destul de mare si nu mai stiu ce sa fac...nu am soclu unde sa introduc releul de temporizare. Ce trebuie sa fac in cazul acesta?

cam asa arata mufa care intra in mateta de actionare

post-8313-1191393735_thumb.jpg

post-8313-1191393757_thumb.jpg

Edited by bishnitzarul

Share this post


Link to post

Trebuie sa "reconstitui" schema "completa". Le ai atasate pe amandoua. SUnt sigur ca o sa te descurci :)

post-482-1191419751_thumb.png

post-482-1191419759_thumb.png

Share this post


Link to post

Am rezolvat cu montajul si schimbatul firelor cu ajutorul Domnului Siru,releul inca nu il am deoarece pt matiz nu am gasit si astept sa soseasca prin posta tot de domnul Siru. Multumesc Domnule Abram Burel & Nonel ,,,cu siguranta ma descurcam eu singurel dar incendiam si masina :mrgreen:

Share this post


Link to post

Pentru cei care nu gasesc releul temporizator de matiz sa cumparati de nubira..sunt identice.

Share this post


Link to post

As avea si eu o intrebare mai afoana asa...

Deci... AM Matiz E si vreau sa ii pun temporizator. Ce trebuie sa ii cer la tanti Tanta de la magazin, maneta aia care are si pozitia INT si un releu, sau releu ala vine cu maneta cu tot...? Si unde se pune releul ala, cat e de mare?

Mutumesc, si scuze de afonisme :D

Share this post


Link to post

Trebuie sa cumperi maneta care are potitia INT si un releu de temorizare de matiz sau nubira ( ambele sunt la fel doar ca difera pretul).Daca pe masina ai soclu pt releul de temporizare este bine ..el vine situat in partea stinga a bordului deasupra tabloului de sigurante si ar trebuii ca soclul sa fie langa singurul releu existent ( cel de semnalizare ). iar ca lungime cred ca are ~ 8 cm si latime ~4cm

Edited by Mircea

Share this post


Link to post

No, pana la urma am hotarat sa imi pun de ala de dacie, ca e si mai eftina lucrarea si e si mai util, parerea mea, ca poti regla mai multe trepte. Da intrebarea mea, pe langa faptul ca inca nu am inteles care ce si unde vine prins ( incerc sa imi dau seama din schema data de @george radu mai sus, da nu is electronist, eu am facut teologia :D ) mai am o intrebare:

Deci si care va sa zica: montez releul de dacie. Cand imi merg stergatoarele temporizat? Trebuie sa pun maneta pe pozitia off si dau drumu la ceva buton de la releul de dacie, sau cum doamne iarta-ma? :D Nu sariti la cap, ca io v-am zis ca is prost.

 

 

L.E. Din cate vad io pe schema aia ( http://www.gmclub.ro/forum/index.php?act=a...st&id=31718 ) , si va rog INSISTENT sa ma corectati daca e gresit si is pe cale sa fac vreo nefacuta:

 

1- am 7 fire care intra in mufa aia alba care vine conectata a maneta, dupa cum urmeaza: ALB, VERDE INCHIS NEGRU, ROSU GALBEN, PPL (Asta creca ii purpuriu, nu? :) ), VERDE NEGRU, ALBASTRU, MARO

2 - "belesc" cabul ROSU GALBEN (pinul 4) si leg un fir de belitura care merge la pozitia LV de la temporizator

3- tai firu galben de pe mufa si il leg la pozitia NI de pe temporizator

4- Belesc firu maro (Pin 7) si leg un fir care intra in releu la pozitia (+)

5- Tai firul albastru (Pinul 5) astfel incat sa imi ramana conectat la mufa 3-4 centimetri, de care leg un fir si i duc la temporizator la pozitia 31b

6- Mai ramane de legat undeva un fir care vine conectat la pozitia (-) de pe temporizator (e cumva masa, se leaga la caroserie?)

 

No, deci asa vad eu, ca profan, treaba.

Ii de bine sau de rau? Mere asa?

Va rog sa scuzati limbajul neadecvat, dar asa m-am stiut eu exprima acuma :D

Edited by muscarul

Share this post


Link to post

Hai ca te-ajut eu, caci mi-am montat si eu asa ceva, adica temporizator de Dacie pe Matiz.

 

Schema aia din linkul tau este pentru maneta cu 3 pozitii (OFF, LOW, HIGH) si merge cum ai zis tu, pe pozitia OFF);

m-am uitat sumar pe ea si mi se pare gresita:

- Pinul 8 al manetei duce direct la viteza High a motorului stergatorului!?

pe acel pin ar fi intrat curent in maneta stergatorului.

In sfarsit, nu te apuca de treaba pana nu o lamurim!

 

In caz ca ai maneta cu 4 pozitii:

OFF, INT, LOW si HIGH

Functionare:

- temporizatorul de Dacie merge daca maneta este pe pozitia

INT

si potentiometrul temporizatorului este deschis (face un zgomot la deschidere / inchidere)

- se regleaza temporizarea intre 4 sec - 9 secunde (la masina mea)

 

Montare:

- trebuie intr-adevar sa intelegi schema (o sa ma uit pe ea)

- nu se monteaza temporizatorul de Dacie in vreun soclu, ci

dai gaura in bord intr-un loc convenabil si introduci pe acolo surubul temporizatorului, apoi in prinzi cu piulita lui

Eu am dat gaura in plasticul gri din stanga soclului casetofonului, in dreptul cheii de contact.

- temporizatorul original de Matiz (daca ai) se poate scoate din functiune.

 

Revin... cu detalii de la schema.

Vezi atasat schema temporizatorului de Dacie si o sa-i intelegi functionarea.

Vezi http://chevy.mrmax.dp.ua/en/documents/Matiz/start_matiz.html

manualul cu scheme electrice pentru Matiz,

navighezi pe ierarhia din partea stanga a paginii:

Matiz\Electrical Wiring Diagrams\0.8 Liter\Electrical Wiring Diagrams\17. WIPER CIRCUIT\2) W/O INTERMITTENT

 

De care maneta ai?

 

Poti sa ma contactezi pe PM cu intrebari.

TemporizatorStergatorTSP_4T.pdf

Edited by siru

Share this post


Link to post

Eu am matiz E cu maneta normala, ce fire trebuie sa tai ?

Share this post


Link to post

Rezolvam intai cazul @muscarul:

- maneta simpla cu pozitiile OFF, LOW si HIGH

 

Vezi atasat (poza a doua) schema mufei manetei cu 9 pini, luata din manualul Matizului (vezi mesajul meu anterior);

mufa se numeste "WIPER SWITCH".

Poza mufei este mai sus, la postul #6. Identifici pinii dupa pozitia lor in mufa, nu dupa culoarea

firelor.

 

Vezi atasat schema propusa de mine, in corelatie cu schema temporizatorului.

Am desenat si senruile unor curenti din schema, pentru a o intelege mai usor.

 

Functionarea schemei mele:

- temporizatorul de Dacie are 3 pini importanti care functioneaza astfel:

pinul NI (Normal Inchis) este o iesire prin care iese curent dat de unul din pinii

de intrare '+' sau '31b'.

Temporizarea consta in faptul ca din cand in cand, intrarea '+' este pusa la iesirea 'NI' si se presupune ca '+' vine de la +12V.

In rest intrarea '31b' este pusa la iesirea 'NI'.

 

Schema mea functioneaza astfel:

- cand maneta este pe pozitia OFF, blocul manetei face contact intre pinii 5 si 6.

Pe pinul 5 am intercalat temporizatorul prin taierea firului ce intra in maneta

si conectarea lui la pinii (temporizator) NI, respectiv 31b.

Cand maneta e pe LOW sau HIGH, curentul din pinul 5 NU se duce pe pinul 6,

deci temporizatorul nu este luat in seama orice ar face el.

 

Alimentarea cu +12V a temporizatorului am luat-o din pinul 7 al manetei.

Pinul '-' al temporiz. se leaga la masa (se trage o sarma de la pin la o orice surub care strange vreo piese in zona volanului

sau a casetofonului.

Pinul 'Lv" al temporiz. se poate lega, OPTIONAL, la pinul 4 al manetei care da comanda de actionare a stropitoarelor.

Daca se face asa ceva, pe pozitia OFF cand se stropeste geamul, se vor porni stergatoarele pentru 4 rotatii.

 

=====================================================================

Am constatat ca am produs o schema echivalenta cu schema propusa la postul #4.

 

======================================================

Rezolvam cazul @adostar: maneta cu pozitiile OFF, INT, LOW si HIGH:

urmareste interventiile mele in topicul: http://www.gmclub.ro/forum/index.php?showtopic=624&st=40

post-7400-1206663400_thumb.png

post-7400-1206664016_thumb.png

Edited by siru

Share this post


Link to post

Multumesc :)

Am intrat ieri pe situl ala cu schemele electrice de la Matiz, si am montat aseara, cu succes , temporizatorul de dacie. Nu am mai avut rabdare.

Domle, e stupid de simplu, trebuie numai sa fii un pic atent la schema si gata. Oricum, am facut exact ca in schema propusa de tine.

Ce imi place, si nu stiam ca o sa faca asa, cand stropesc parbrizul pornesc si stergatoarele si falfaie de 4 ori. Suuuuuper utila treaba, si la 17 lei, cat a costat releul...

Inca odata, multumesc

Edited by muscarul

Share this post


Link to post

Buna.Am si eu o intrebare.Mi-am cumparat temporizatorul de Dacie dar inainte sa-l pun vreau sa inteleg mai bine cum e cu pozitia pinilor in mufa aia.In manualul de Matiz pinii sunt numerotati de la stanga la dreapta, in ordine.Deci daca, de exemplu, trebuie sa leg un fir la pinul 5 inseamna ca il leg la primul pin de pe randul al doilea nu?Stiu ca e o intrebare tampita dar daca ma uit la cele doua scheme puse de Siru, schema mufei Whiper Switch si schema facuta de el cu intercalarea temporizatorului ordinea pinilor nu e aceeasi.Multumesc mult si scuze de intrebarea de copil.

Share this post


Link to post

Manualul de Matiz spune cum sunt numerotati pinii din mufe (vezi poza atasata) si cum

se interpreteaza o schema produsa de ei.

Navighezi pe ierarhia din partea stanga a paginii web http://chevy.mrmax.dp.ua/en/documents/Matiz/start_matiz.html:

 

Matiz\Electrical Wiring Diagrams\0.8 Liter\1. HOW TO USE ELECTRICAL WIRING DIAGRAM\

1. HOW TO READ ELECTRICAL WIRING DIAGRAM\1) CONTENTS OF ELECTRICAL WIRING DIAGRAM (CIRCUIT)

 

Te-ai lamurit? Ce consideri tu ca nu e la fel in cele 2 scheme postate de mine?

Cred ca te-ai uitat la mufa tata si ai crezut ca pinul 5 este primul din stanga de pe randul de jos.

Trebuia sa te uiti la mufa mama.

post-7400-1208459250_thumb.png

Edited by siru
  • Like 1

Share this post


Link to post

Gata, am reusit sa montez temporizarea.Multumesc de ajutor Siru, daca am inteles eu cum se face montarea, intelege oricine :D .Singura chestie care ma deranjeaza este ca in momentul in care stropesc parbrizul stergatoarele merg de 5 ori nu de 4 ca la ceilalti.Si de fapt din ce am vazut eu, ideal ar fi sa mearga de trei ori.Oare se poate modifica treaba asta?Daca nu pana la urma cred ca renunt la ea si actionez eu singur stergatoarele.Dar oricum, ideea de baza, temporizatorul, functioneaza impecabil.Bafta

 

post-9631-1208505739_thumb.jpg post-9631-1208505744_thumb.jpg

Edited by Mengelaus
  • Like 1

Share this post


Link to post

Mare mirare...

Temporizatorul din poza ta seamana perfect cu al meu (nu pot sa spun ca sunt identice, nu am dat atentie inscriptiilor de pe el).

Al meu actioneaza de 4 ori stergatorul cand dai la pompa, nu de 5 ori.

Cred ca aceasta este configuratia din fabrica si nu se poate schimba.

Din ceea ce zici tu, rezulta ca firma care a produs asa ceva a schimbat putin tehnologia de-a lungul timpului.

 

Asadar nu te pot ajuta cu nimic, imi pare rau.

Share this post


Link to post

Pacat, inseamna ca voi renunta la facilitatea asta, las numai temporizarea.Mai ales ca in momentul in care actionez pompa, pornesc stergatoarele inainte sa vina apa.Probabil au ratat baietii piesa asta :) .Numai bine.

Share this post


Link to post

La magazinele cu piese electronice se gasesc capete de potentiometru care se potrivesc la fix pe acest temporizator. Asta cu care este prevazut, imi pare urat la un Matiz/Tico

Share this post


Link to post

Sincer, nu ma deranjeaza inca.In poza pare mai mare decat este cu adevarat.Dar am sa dau un ochi pe la magazin sa vedem :)

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...