Jump to content
Sign in to follow this  
sebian

Cum Umfla Petrom Pretul Benzinei

Recommended Posts

Cum umfla Petrom pretul benzinei

 

Desi extrage titei ieftin din subsolul Romaniei, compania controlata de austriecii de la OMV mareste artificial cifrele prin introducerea „pretului de transfer"

 

La Petrom, 159 de litri de benzina (un baril) costa 197 de dolari. Pretul este de 15 ori mai mare decat cel cu care OMV, noul proprietar al Petrom, extrage titeiul din zacamintele romanesti. Daca la sonda un baril de titei valoreaza circa 12 dolari, pe drumul dintre extractie si rafinarie, pretul se umfla la 46 de dolari.

 

In raportul semestrial, Petrom recunoaste ca aceasta majorare - in termeni elaborati numita „pret de trasfer" - nu are nicio legatura cu costurile. Explicatia reprezentantilor companiei este ca vor sa aduca titeiul prelucrat in rafinariile Petrom la un cost apropiat de cel al altor rafinarii romanesti.

 

Austriecii de la OMV, actionarii majoritari ai Petrom, isi permit acest joc, care le da posibilitatea realizarii facile a unui profit urias, la adapostul contractului de privatizare semnat anul trecut, pe vremea guvernului Nastase. Un contract care, prin clauzele sale, se arata a fi tot mai dezavantajos pentru economia romaneasca.

 

 

 

Intre sonda si rafinarie, costul titeiului se tripleaza

 

Afacerea OMV-Petrom trebuie clarificata deoarece un calcul simplu arata ca numai din „vanzarea" petrolului de la Divizia de explorare-exploatare (cea care se ocupa de extractia petrolului) catre Divizia de rafinare actionarul majoritar al companiei are un castig de circa 32 de dolari la fiecare baril de titei.

 

Potrivit datelor prezentate in raportul pe primele sase luni, in trimestrul doi al anului costurile de productie excluzand redeventa (cheltuieli de operare) au inregistrat o valoare de 12,49 USD/baril, iar preturile medii realizate in segmentul de explorare-extractie (E&E) au fost de 46,39 USD/baril.

 

Preturi de transfer pentru a proteja concurenta

 

„Pentru a aduce rafinariile Petrom la un cost al titeiului comparativ cu alte rafinarii romanesti care importa cantitati mari de titei din Marea Neagra, un nou mecanism al pretului de transfer al titeiului „vandut" de catre Divizia de explorare-productie catre Divizia rafinare a intrat in vigoare la inceputul anului 2005.

 

Pretul de transfer are la baza cotatia titeiului Urals, la care se adauga o prima datorita calitatii superioare a titeiului romanesc. Intreaga cantitate de titei vanduta de Divizia E&P catre Rafinare este facturata cu o luna in urma. Drept urmare, cifrele referitoare la pretul realizat al titeiului se refera la perioada de raportare decalata cu o luna", se arata in raportul citat.

 

Cotatiile Urals reprezinta pretul petrolului extras din Urali. Principalul concurent al Petron, Rompetrol, isi asigura materia prima din acelasi tip de titei.

 

Vanzare sau transfer

 

Concret, Petrom extrage petrolul cu 12,49 dolari pe baril, iar pe drumul pana la intrarea in rafinarie, barilul se scumpeste cu 32,8 dolari. Operatiunea e acoperita de o vanzare intre filialele Petrom, cea de exploatare productie, respectiv cea de rafinare.

 

Daca este clar ca diferenta dintre pretul de vanzare si pretul de cumparare ramane la dispozitia actionarului majoritar, „prima de calitate" nu se cunoaste. Surse din domeniul petrolier afirma ca petrolul nu poate fi vandut de Departamentul de exploatare catre cel de rafinare intrucat ambele divizii apartin Petrom, iar vanzarea se poate face doar intre doua persoane juridice distincte. In plus, o marfa vanduta este purtatoare de TVA.

 

Ungurii au pret maxim

 

In timp ce in alte state extractia si comercializarea petrolului propriu este reglementata, Romania nu mai dispune de aceasta resursa care, prin lege, are drept proprietar statul roman. In Ungaria, spre exemplu, tara ale carei rezerve nu sunt comparabile cu cele ale Romaniei, exista un pret maxim de vanzare si sunt impuse restrictii la export.

 

In SUA, zacamintele de petrol sunt scoase la licitatie, consecinta fiind ca mai multe societati au acces la resursele de titei. Si cum oficialii OMV au incercat recent sa ne convinga ca piata romaneasca a carburantilor este influentata de ce se intampla peste Ocean, poate ar trebui ca si statul roman sa se inspire din modelul american al exploatarii petrolului.

OMV detine monopolul asupra zacamintelor romanesti. In prezent, contractul prin care statul roman a vandut companiei austriece OMV pachetul majoritar de actiuni la Petrom este analizat de presedintie. Seful statului, Traian Basescu, a anuntat chiar ca este posibil ca, dupa ce se ajunge la o concluzie, continutul acestuia sa fie facut public.

 

Statul roman este principalul perdant in aceasta afacere, prin neincasarea unor sume consistente la buget.

 

Batalie pentru administrarea benzinariilor

 

Petrom a primit peste 2.500 de candidaturi din partea unor persoane interesate sa preia administrarea unor benzinarii. Din numarul total de al acestora, o treime provin din randurile angajatilor Petrom. Potentialii candidati trebuie sa aiba experienta in comercializarea cu amanuntul, inclusiv a produselor alimentare.

 

Pe lista cerintelor mai erau incluse studii minime (liceu), spririt intreprinzator, orientat catre consumator si detinerea unor resurse financiare de la 15.000 pana la 30.000 de euro. Suma, care reprezinta o garantie bancara, este redusa la jumatate pentru angajatii Petrom. Compania are in jur de 600 de unitati, doar jumatate din acestea fiind modernizate. In aceste conditii, numarul candidatilor se ridica la circa patru pe un loc.

 

(Lidia Truica, Raluca Barbuneanu)

 

Evenimentul Zilei, 20 sep 2005

Share this post


Link to post

Pentru cine are rabdare sa citeasca, dar este bine de stiut!!!

 

Recunosc ca am citit printre randuri primul post, dar nu despre asta vreau sa vorbim acum; vreau sa va spuneti parerea vis-a-vis de furtul de combustibil la pompa si ca atare va relatez o intamplare petrecuta aseara.

Concret: am avut de facut un drum de 120 de km in afara orasului; condusul la mine inseamna respectarea cu strictete a regulamentului rutier cat mai mult posibil (sa nu ma credeti paranoia - mi se intampla sa si gresesc, dar asta inseamna doar involuntar) si a vitezei legale pentru ca nu suport sa dau bani la stat pe teme de circulatie (am avut o singura amenda (radar) in 16 ani de soferie si sper sa fie ultima).

Deci:pentru acest drum la care fac referire mai sus, am facut un calcul pe 8% consum, cu toate ca masina (Leganza) consuma undeva intre 7 si 7,5 litri in afara (e probata de nu stiu cate ori) la stiul meu de mers (schimbat vitezele la o turatie intre 2000 si 2500 rotatii/minut; deci, alimentez (pentru cei care sunt din Craiova - de la statia Petrom din piata Chiriac) de o suma de 50 de RON, care imi asigura dusul si intorsul. Acul rezervorului in acel moment, era exact la limita rosie. M-am uitat la ceasul pompei: la un pret de 4,82 lei/litru la suma de 50 RON imi arata 10,36 litri. OK. Platesc si plec. In primii kilometri parcursi mi s-a parut ca nu ar fi atata benzina cat ar fi trebuit, dupa cum indica acul de pe ceasul de bord, dar stiind ca acul nu urca imediat (cu toate ca la alte masini am observat ca nu este asa) am continuat sa merg. Dupa un drum de 85 de km (acum pe drumul de intoarcere fiind) acul indicator ajunsese exact in pozitia in care era cand am alimentat din statia Peco. M-am gandit si ingrijorat in acelas timp, ca masina a inceput sa imi consume in disperare (dupa calculul facut atunci pe loc, reiesa ca am un consum de 11,7 l/km, foarte aproape de consumul de oras). Dupa cum spuneam, mai aveam de parcurs 35 de km pana in oras. Mi-am facut calculul pe cei 85 de km cata benzina ar fi trebuit sa fie consumata si am completat acolo cu restul care ar fi trebuit sa mai fie in rezervor. Am riscat gandidu-ma ca daca masina ar avea acel consum exagerat as putea sa raman fara benzina, dar...SURPRIZA. Ma apropiam de Craiova si ma tot uitam pe ceasul de bord care cobora spre rezerva exact asa cum trebuie sa fie. MAI MULT, am ajuns acasa si acul ceasului de bord nu ajuns nici macar in zona liniei rosii unde ar fi trebuit sa fie daca masina ar fi consumat toata benzina completata si chiar si astazi am mers fara sa alimentez si fara sa intru in zona rosie. Este a doua ora cand patesc acest lucru, de la aceeasi statie si de la aceeasi pompa. Poate ma credeti paranoia, dar mentionez ca alimentez frecvent de acolo si de fiecare data cand imi pun singur benzina nu patesc ceea ce va spun acum; am mai patit-o odata si am crezut ma mi se pare, dar NU; in schimb in aceste doua situatii mi-a pus benzina angajatul statiei. Si de aici cred ca se "pune" intr-un anume fel benzina in rezervor; poate este ceva legat de debitul pompei..nu stiu ce sa zic; poate ceasurile pompei "indica" pentru ei asa cum "se vrea"....

Nu stiu daca voi face ceva demersuri in acest sens dar este bine de stiut.

Edited by mihai72ro

Share this post


Link to post

Si ce legatura are patania ta cu pretul benzinei (vezi titlul topicului)? :)

Share this post


Link to post

Titlul topicului l-am citit; am cautat un topic similar cu patania mea si nu am gasit si am considerat sa postez aici ca sa nu mai deschid un altul nou. Despre ce vorbeam eu este tot furt si am considerat ca este bine sa stie si altii.

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...