Jump to content

 

Photo
- - - - -

Lada Frigorifica Auto


  • Please log in to reply
29 replies to this topic

#1 covrigma

covrigma

    Forumist

  • Membru
  • 145 posts
  • Din:Bucuresti
  • Auto:Matiz E Euro 3
  • Model:Daewoo
  • An:2005
  • Nr. Inmatr.:B-44-ZJK

Posted 09 October 2005 - 14:17

desi nu ma pricep DELOC la electronica am tot citit in ultima vreme cum ca se doreste a se lua sistemul ala de la lada frigorifica cu alimentare la bricheta auto(peltier parca se numeste) si sa se monteze in asa fel incat sa raceasca aerul masina fara consum de benzina...am citit pe alte siteuri si nu vreau sa fac reclama...dar am vazut ca lumea se mai pricepe pe aici si m-am gandit poate facem o jucarie de proba

#2 DANNY WOO

DANNY WOO

    Truck Lover

  • Membru
  • 385 posts
  • Din:BUCURESTI
  • Auto:Daewoo
  • Model:Cielo
  • An:1998

Posted 09 October 2005 - 14:26

Pai nu iti consuma benzina,dar nu iti mananca bateria???? :D

#3 zack

zack

    Forumist

  • Membru
  • 1,060 posts
  • Din:bucuresti
  • Auto:chevrolet, volvo
  • Model:kalos 4dr, S80
  • An:2005, 2005

Posted 09 October 2005 - 14:39

bateria? nu merge din curentul produs de masina ?

#4 DANNY WOO

DANNY WOO

    Truck Lover

  • Membru
  • 385 posts
  • Din:BUCURESTI
  • Auto:Daewoo
  • Model:Cielo
  • An:1998

Posted 09 October 2005 - 14:41

Pai eu de asta intreb ca nu stiu exact!!! :-?

#5 VIPER

VIPER

    1Q

  • Gold Member
  • 3,299 posts
  • Din:Bucuresti
  • Auto:Ford
  • Model:Mondeo Mk3
  • An:2002

Posted 09 October 2005 - 14:44

Celula Peltier raceste foarte bine dar are un mare dezavantaj: partea opusa celei care raceste se incinge proportional cu racirea...

"Peltier devices, also known as thermoelectric (TE) modules, are small solid-state devices that function as heat pumps. A "typical" unit is a few millimeters thick by a few millimeters to a few centimeters square. It is
a sandwich formed by two ceramic plates with an array of small Bismuth Telluride cubes ("couples") in between. When a de ce current is applied heat is moved from one side of the device to the other - where it must be removed with a heatsink. The "cold" side is commonly used to cool an electronic device such as a microprocessor or a photodetector. If the current is reversed the device makes an excellent heater.

As with any device, TE modules work best when applied properly. They are not meant to serve as room air conditioners. They are best suited to smaller cooling applications, although they are used in applications as large as portable picnic-type coolers. They can be stacked to achieve lower temperatures, although reaching cryogenic temperatures would require great care. They are not very "efficient" and can draw amps of power. This disadvantage is more than offset by the advantages of no moving parts, no Freon refrigerant, no
noise, no vibration, very small size, long life, capability of precision temperature control, etc."

"Peltier elements have very low efficiency. They will consume more power than they transport! Actual peltier elements may consume twice as much energy (in the form of electricity) as they transport (in the form of heat)."

Edited by VIPER, 09 October 2005 - 14:45.


#6 john

john

    Forumist

  • Membru
  • 1,227 posts
  • Din:Brasov
  • Auto:Ford
  • Model:Focus
  • An:2006

Posted 09 October 2005 - 15:37

Tu vrei sa folosesti lada pe post de AC ? :dizzy:

#7 covrigma

covrigma

    Forumist

  • Membru
  • 145 posts
  • Din:Bucuresti
  • Auto:Matiz E Euro 3
  • Model:Daewoo
  • An:2005
  • Nr. Inmatr.:B-44-ZJK

Posted 09 October 2005 - 15:55

hmmmm...am spus ca nu ma prea pricep dar am citit ca sunt niste rezultate in sensul asta...am vazut ca raceste pana la -25 gade...acum nu vrea nimeni sa-i inghete carnea pe el...si ma gandeam sa se ia mai multe dispozitive puse la un loc...poate ar raci ceva

Edited by covrigma, 09 October 2005 - 15:58.


#8 mr_

mr_

    Forumist

  • Membru
  • 2,314 posts
  • Din:Bruxelles, Belgia
  • Auto:Skoda,
  • Model:Suberb 1.8TSI
  • An:2010

Posted 09 October 2005 - 20:31

Io am lada frigorifica. Raceste pana la 25 grade sub temperatura ambianta, nu la -25 grade....
Si ca sa faci climatizor din ea, trebuie sa o "modifici" la greu. Adica, trebuie sa gasesti o solutie ca sa pastrezi in masina partea rece si sa scoti afara aerul cald generat, alfel in loc de climatizor se transforma intr-o aeroterma de vreo 50-100W....
De fapt, chestia e valabila pentru orice tip de climatizor. Ca sa faci frig inauntru, trebuie sa faci cald afara :D

#9 Ndi

Ndi

    Forumist

  • Membru
  • 313 posts
  • Din:Bucuresti
  • Auto:Skoda
  • Model:Octavia II 1.8 TSI
  • An:2009

Posted 09 October 2005 - 21:09

Printre alte aspecte scapate, unul important este debitul. O lada termica este foarte bine izolata si pierde, sa zic, 5 BTU pe ora la diferenta de 1 grad. Daca ai o capacitate de racire de 15 BTU, va raci pana cand pierderea va egala racirea (pierderea creste cu diferenta de temperatura), sa zic 10 grade.

Problema este ca masina este mare, de metal, etc. O masina pierde caldura intr-un ritm fantastic. Intr-o zi torida intr-o masina inchisa la culoare, pastrarea unei temperaturi decente cere pana la 5 HP. Aproximativ 3 KW. E ca si cum ai tine lada (intre)deschisa to timpul.

Respectivul agregat cere dublu fata de o pompa standard, deci cam 7 KW. Ca sa consumi 7 KW electric va trebui sa-ti modifici instalatia, sa maresti alternatorul (alternatoarele :) ), etc. Cresterea de putere va lua, evident, din puterea motorului. Dublu fata de un AC (atentie, temperatura decenta, departe de ce face un AC bun). Daca montezi sistemul de pe o lada frigorifica n-o sa simti nimic.

Deci ai 2 optiuni:

* maresti puterea convertita in electric si consumi 10 HP tot timpul (cu benzina arsa si alte efecte)
* lasi asa si o sa raceasca maxim 2 grade in conditiile in care trebuie sa raceasca un habitaclu.

Cred sincer ca optiunea nu este viabila in afara cazului in care tinta este un sistem solid, pe un motor foarte mare, in cazul in care costurile nu sunt o problema. E mai ieftin sa iti montezi un AC standard.

Pe sistemul actual, maximum de putere pe care il poti folosi pentru optionale este cam de 100-200W (in functie de masina). Se poate calcula cam ce cadere de temperatura ai, dar considera ca un AC are cam 7.000W (10 cai - doar o aproximare). Exista un motiv pentru care toate ACurile vin legate direct la motor si se pot decupla oricand (plus cele care decupleaza in sarcina - e.g. Cielo K).

--

Ca sa fac un calcul mai empiric (ignora cifrele - incerc sa fiu cat mai simplist), sa consideram:

Lada: 2 m cubi
Habitaclu: 12 m cubi (am luat 3x2x2, de amorul artei)

Daca deschizi lada racita la 0 grade, aerul se va amesteca la o rata de 1:6. Daca in masina sunt 30 de grade, deschiderea lazii va cobora temperatura la 25-26 de grade. Problema este ca va trebui sa astepti o ora sa se raceasca lada, in timp ce masina va urca inapoi la 30 in maxim 1 minut.

Ca rezultat, iti trebuie cam 60 de lazi sa faci ceva. Desi empiric, intre 100W si 7 KW e un raport de 1:70. Deci una peste alta foarte departe de adevar nu am cum sa fiu :) Scuzati formatul, am incercat sa fiu cat mai clar.

#10 laurentziu83

laurentziu83

    Lorenzo de la Ivești

  • Membru
  • 5,722 posts
  • Din:Bucuresti
  • Auto:Renault
  • Model:Megane 3
  • An:2009
  • Nr. Inmatr.:ZoHaN

Posted 09 October 2005 - 21:44

Lada: 2 m cubi

Stiam ca o cada de baie are cam un metru cub. O lada frigorifica auto cred ca are a douazecea parte din volumul asta. Asadar trebuie facut un sistem de 40 de ori mai puternic ca sa ajunga sa raceasca cei 2 metri cubi.
In rest a explicat Ndi tot ce era de explicat.
Nu ma leg de cei 12 metri cubi, ar fi un spatiu enorm (compatimentul de marfa de la microbuze are cam atat). Oricum nu-i viabila ideea, sunt prea multe pierderi oricum, randamentul e aproape de zero. asa la sistemul clasic de AC ai un randament ceva mai maricel.

Edited by laurentziu83, 09 October 2005 - 21:44.


#11 mr_

mr_

    Forumist

  • Membru
  • 2,314 posts
  • Din:Bruxelles, Belgia
  • Auto:Skoda,
  • Model:Suberb 1.8TSI
  • An:2010

Posted 10 October 2005 - 08:38

Pe langa incapacitatea de a raci suficient ( o lada frigorifica are vreo 20L, adica 0.02m3) nu are nici posibilitatea de a elimina umiditatea. Presupunand prin absurd ca foloseste 100 lazi frigorifice super-tunate care reusesc sa scada temperatura semnificativ, in masina se face ceata si condens...

#12 Ndi

Ndi

    Forumist

  • Membru
  • 313 posts
  • Din:Bucuresti
  • Auto:Skoda
  • Model:Octavia II 1.8 TSI
  • An:2009

Posted 12 October 2005 - 03:00

Nu ma leg de cei 12 metri cubi, ar fi un spatiu enorm (compatimentul de marfa de la microbuze are cam atat).



Dupa cum am zis, cifrele sunt la ... usurinta in calcul. O lada frigorifica auto cam incape in portbagaj, drept pentru care nu are cum sa depasasca 500L (0.5 m3).

Ca ordin de masura, un frigider Arctic are 240 litri. O lada frigorifica auto tipica are 14 litri. Cautand am dat de threadul-frate de pe Daciaclub, in care este vorba de o lada mai mare, de 26 litri.



La o [url=http://www.gmclub.ro/forum/index.php?showtopic=15613&view=findpost&p=450382]cautare[/url] mai atenta, am gasit pentru Chrysler 300M (coupe) un volum habitaclu de 3452l.



Avand in vedere ca nu cautam aceeasi cadere de temperatura, proportiile sunt discutabile. Totusi, parerea mea, este irelevant (in acest caz) un raport de 1:60 sau 1:100, ambele fiind neaplicabile practic.



Deasemeni, de acord cu mr_, apa va reprezenta o problema. Alte probleme vor fi ventilatia (de partea calda) izolarea (cald/rece). Alta problema (deja enuntata) e puterea alternatorului, care este (tipic) de 45A (total ~600W, nu toti utilizabili).

#13 bogudoby2

bogudoby2

    Forumist

  • Membru
  • 100 posts
  • Din:galati
  • Auto:opel
  • Model:corsa C E4 75cp
  • An:2006
  • Nr. Inmatr.:GL-08-BPI

Posted 21 July 2008 - 01:00

Si eu ma gandesc sa-mi fac un ac cu elemente peltier, si o sa incep in curand.
Ideea principala este sa realizez racirea unui lichid cu elemente peltier, de preferinta un antigel, ca sa nu inghete, care sa il fac sa treaca printr-o zona prin care aeroterma preia aerul. Eu zic ca este mult mai practic, decat sa incerci sa faci din masina congelator :D.
O sa iau o lada frigorifica , o dezmembrez, si izolez elementul peltier intr-o incapere mult mai mica decat lada...deci o sa aiba eficienta sporita la racire, volumul fiind mai mic.

Cred ca partea mai grea o sa fie cu adaptarea sistemului la un fel de tubulatura ca sa racesc aerul.

#14 bogudoby2

bogudoby2

    Forumist

  • Membru
  • 100 posts
  • Din:galati
  • Auto:opel
  • Model:corsa C E4 75cp
  • An:2006
  • Nr. Inmatr.:GL-08-BPI

Posted 21 July 2008 - 14:25

Am pus si o schita ca sa intelegeti cam la ce ma gandesc, sper sa mearga, nu ma astept sa faca frig in interior, dar o briza de aer rece cred ca ar fi binevenita.
Motorasul pentru apa inca nu m-am hotarat daca sa-l alimentez la viteza maxima, sau sa-i bag o rezistenta in circuit sa-i scad viteza. Voi vedea, cu toate ca este destul de probabil ca la viteza mare sa si scoata un zgomot prea mare. Teava de cupru o voi baga in interiorul incintei sub forma de grilaje spiralate, ca sa asigur un contact cat mai mare cu aerul. Inca ma gandesc daca o sa bag si antigel in compozitia lichidului de racire, dar voi vedea cat de tare scade temperatura in zona de contact a rezervorului cu celulele Peltier. Ma gandesc ca rezervorul cu o incinta de 200 ml ar fi suficienta.

Pentru cine stie, partea de la ac care se baga in spatele torpedoului la cielo, de la Ac, nu stiu cum ii zice, evaporator cred, este rece cand functioneaza Ac?...daca da ar fi buna de procurat o incinta de acest fel, iar racirea ei s-ar putea face cu alimentarea cu un lichid racit cu elemente Peltier si antrenat cu o pompa de apa. Cred ca ar fi cea mai buna solutie. Bineinteles, cutia cu elemente Peltier sa fie scoasa in zona motorului, ca sa nu degaje caldura in interior.

La nevoie se poate realiza si un circuit invers, astfel incat elementele peltier sa incalzeasca lichidul, cred ca s-ar putea realiza foarte usor si prin inversarea polaritatii la celula.Astfel ar fi folositor si iarna si vara.

Attached Files



#15 Abram Burel

Abram Burel

    Membru Electronist

  • Membru
  • 3,992 posts
  • Din:Bucuresti
  • Auto:Chevrolet
  • Model:Kalos 1.4/16v
  • An:2004

Posted 21 July 2008 - 20:53

Desi subiectul asta e mai mult SF, cateva observatii:
- puterea unui element Peltier este extrem de mica, de doar cateva zeci de W, prin urmare este foarte bun pentru a raci un... bec de far
- o briza de aer rece, daca se va produce, va fi buna doar pentru dureri de cap; A/C-ul nu e folosit, nici pe masina, nici in casa, sa-ti bata in fata
- daca totusi exista dorinta de experimentari, e de tinut cont ca orice schimb de caldura se face cu pierdere de energie, deci va strica randamentul; prin urmare, mai ales pentru o instalatie de asemenea putere, folosirea unui agent de racire nu are rost; oricum, pe partea de racire va trebui de asemenea marita suprafata prin intermediul unui radiator (in lazile frigorifice nu se face chestia asta din doua motive: spatiu si faptul ca acolo e vorba de o racire "statica" de lunga durata si nu una "dinamica", asa cum se vrea pe aici)

O aplicatie mult mai realista este crearea unui "compartiment rece", in torpedou sau oriunde altundeva e loc, in care sa poata fi tinute o cutie, doua-trei de cola, taurina sau ce-i face placere omului pe caldura. Dar asta e... off-topic :)

#16 laurentziu83

laurentziu83

    Lorenzo de la Ivești

  • Membru
  • 5,722 posts
  • Din:Bucuresti
  • Auto:Renault
  • Model:Megane 3
  • An:2009
  • Nr. Inmatr.:ZoHaN

Posted 21 July 2008 - 21:26

Un AC de masina consuma la relanti cam 1500-1700 wati din puterea motorului si se duce in 2300-2500 wati la turatii mai mari. Asta observat la masina mea cu testerul pe ea, de care nu sunt prea multumit de eficienta AC-ului, matizul era mult mai racoros la partea asta.
Asadar, pentru a face confort in masina macar pe aproape de nivelul pe care il face un AC clasic auto cu freon proaspat in el (la care mai cuplezi si recircularea si treapta de viteza maxima la ventilator ca sa suporti in masina cele 34 de grade din aerul din ambuteiajul de la Eforie Sud-Eforie Nord), ar fi nevoie de minim 1500 wati, muuuult peste ceea ce poate produce un alternator la turatie maxima.
Sfatul meu in acest caz este sa scapati de actualele masini fara AC si sa va luati altele cu asa ceva, chiar daca renuntati la alte dotari. Pielea si alte dotari nu mai fac 2 bani intr-o zi caniculara. Decat sa-mi mai cumpar alta masina fara AC, mai degraba iau dacia lui taica-miu, pica testul cu pisica, dar e mai racoare inauntru din acest motiv.

Edited by laurentziu83, 21 July 2008 - 21:29.


#17 pesteimputit

pesteimputit

    Sound Master

  • Membru
  • 799 posts
  • Din:Bucuresti
  • Auto:BMW
  • Model:Z4 Roadster 3.0si
  • An:2008
  • Nr. Inmatr.:B-23-YSL

Posted 30 July 2008 - 17:44

acum ami depinde si de alternator, eu folosesc pt citronel un alternator de 200A racit cu apa care paote debita fara probleme cei 1500w in regim constant la 2000rpm.

#18 Abram Burel

Abram Burel

    Membru Electronist

  • Membru
  • 3,992 posts
  • Din:Bucuresti
  • Auto:Chevrolet
  • Model:Kalos 1.4/16v
  • An:2004

Posted 30 July 2008 - 17:49

Si, care-i poanta? Folosesti apa aia si la racirea habitaclului? Sau te gandesti sa asezonezi difuzoarele cu vreo 20-30 de elemente Peltier care sa le tina la racoare. Sau, de fapt tu ai A/C? :D

#19 Salex

Salex

    6000+++++plusplus!

  • Moderatori
  • 4,694 posts
  • Din:Bucuresti
  • Auto:Daewoo
  • Model:Leganza
  • An:1997
  • Nr. Inmatr.:B-76-MOS

Posted 30 July 2008 - 18:09

Ma includ si eu in rindul scepticilor ... mai ales ca de cca 2 saptamini mi-am luat si eu o lada frigorifica "de bricheta". Merge super OK si sint multumit de ea, insa pentru performante maxime (temperatura interioara de 4-5C) e nevoie ca mediul ambiant sa aiba cca 25-30C (deci cu ajutor din partea ACului).

In conditiile in care un AC auto scoate la grila cca 6-8C si mai are si sistemul de recirculare care il poate ajuta, parerea mea este ca ar trebui capitonat habitaclul cu celule Peltier pentru a avea inauntru o temeratura ambianta acceptabila (25-27C) . Scenariul asta mi se pare doar de domeniul ST (stiinta si tehnica). E posibil de realizat insa putin probabil !

In afara de montarea celulelor Peltier, eu cred ca ar trebui adaugat un acoperis suplimentar care sa asigure auto-ventilarea si sa protejeze pe cit posibil de soare. Altfel .... 55C-20C = 35C, obtinuti intr-un timp atit de lung incit ...

Daca cineva renunta complet la geamuri si in loc monteaza celule Peltier obtinute din demontarea unor cutii/lazi frigorifice, poate ca ar functiona ideea. In conditiile astea as zice "hai sa vedem consumul energetic" ... la 10 celule asta s-ar situa la cca 600W, in conditiile in care 10 celule ar reprezenta doar o treime (parere personala) din necesar .... cam multicel pentru un alternator auto sa debiteze aproape 2KW doar pentru a raci habitaclul. Ce se fac posesorii de motoare pe benzina ? Desfiintam radio/cass/CD/amplif ??? Noaptea mergem fara lumini ??

Eu unul nu cred in viabilitatea acestei propuneri, pina la urma "Nimic nu se pierde, totul se transforma". Conteaza ca se duc niste bani pe benzina datorita ACului, insa nu conteaza ca se duc bani pe un super-alternator + o gramada de celule Peltier + consumul crescut de benzina datorita unui alternator super solicitat ? In final, acel alternator aproape ca va deveni echivalentul compresorului de AC in ceea ce priveste "halitul" din puterea motorului ...

#20 mr_

mr_

    Forumist

  • Membru
  • 2,314 posts
  • Din:Bruxelles, Belgia
  • Auto:Skoda,
  • Model:Suberb 1.8TSI
  • An:2010

Posted 30 July 2008 - 20:30

Bai fratilor, daca nu scoateti cumva partea calda afara (sau aerul cald generat) atunci inauntru nu veti face decat sa cresteti temperatura. Mai pe romaneste, ca sa racesti ceva, trebuie sa incalzesti altceva. Cel putin la fel de tare, o cer legile termodinamicii, indiferent daca de asta se ocupa domnu' Peltier sau Arctic Gaiesti. . Daca acel altceva e tot in interior, atunci s-a facut prajitura praf :)

Edited by mr_, 30 July 2008 - 20:32.





0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users