Jump to content
Sign in to follow this  
mr_

Citroen C1 Airdream Sensodrive

Recommended Posts

La mine e invers, se reseteaza mp3playerul daca bag telefonul sub el si primesc un apel. La matiz. Deci, o ia pe campuri :)

Share this post


Link to post

Vezi pe site la BOR, poate exista un acatist anti-reset mp3 :D

  • Like 1

Share this post


Link to post

De la un timp tot am investigat asa, cu titlu academic, posibilitatea unui chiptuning. Mai mult ca exercitiu de imaginatie. Teoria spune ca se poate castiga cate ceva la un motor vvt daca reusesti sa te joci cu distributia variabila ca sa il convingi sa inghita aer mai mult. Plus ca versiunea stock are 68CP/l... ceea ce e destul de putin, un motor aspirat decent poate avea in jur de 75-80CP fara eforturi foarte mari, deci teoretic ar fi loc de ceva CP in plus.

 

Iar comentariile de genul

1. "da' la ce-ti trebuie tie CP suplimentari la tigaia aia" sau

2. "oricum ii cad rotile la 100km/h, ce-ti trebuie sa mergi cu 200"...

raspund anticipat

1. "nu-mi trebuie neaparat, da' sunt curios... plus ca nu exista "prea multi cp", asta e un slogan criminal lansat de ecologisti si alti sectanti", si respectiv,

2. "in mod suprinzator, nu-i cad rotile cel putin pana la viteza maxima din carte, ci se comporta chiar foarte acceptabil chiar si la viteze la care ramai fara carnet".

 

Bun, deci prin zona sunt cateva firme care se lauda ca aduc la tripleta 10-12-15CP suplimentari, si vreo 15-20Nm pe intreaga plaja de turatie. Unii se lauda ca iti demonstreaza asta si pe dyno. Una din firmele care se lauda ca ofera si dyno inainte si dupa e ziptuning.nl, care au reprezentanti si in Olanda, si in Be la vreo 40km de mine, si in Franta.

 

[offtopic]Bine, acelasi lucru si la aceeasi firma in Fr costa 390€ iar in Be 450, ca deh, in Be s-au mutat toti milionarii care nu vor sa plateasca impozit pe patrimoniu prin tot felul de republici socialiste din jur. Iar milionarii astia doua damblale - yachturile si si supercarururile, in speta Citroen C1, si de asta strica piata. [/offtopic]

 

O simulare rapida in excel (cel de care va povesteam aici

http://www.gmclub.ro/forum/index.php/topic/31845-skoda-superb-18-tsi/?p=479429 )

arata ca un 12CP suplimentari la tigaia asta ar aduce cam 10km/h in plus la Vmax si mai ales 1.5s in minus pe 0-100km/h, ceea ce nu e deloc neglijabil. N-ar fi deloc inutili cand incerci sa schimbi banda pe o autostrada ca sa depasesti si tu o caruta fara sa iti iei flashuri si vrei sa ajungi repede de la 90km/h la 120km/h de ex, mai ales daca nu vrei sa faci asta in viteza a 3-a.

 

Pe de alta parte, am dat peste blogul baiatului asta:

https://www.verboom.net/projects/c1/20091121/index.html

Baiatul asta pune problema exact cum as pune-o si eu, daca as avea mai multe gadgeturi si mai mult timp pentru teste :) " alt="smile.png" />. In treacat fie spus, mi-am facut deja singur o scula pentru estimarea puterii plecand de la un log de viteza prin GPS/OBD/accelerometru din smartphone.

Insa concluziile lui sunt destul de descurajante: timp pierdut, bani pieduti, si in schimb a obtinut modificarea limitarii de turatie si o harta in care se baga mai multa benzina (si un fuel trim la limita engine check-ului), insa fara sa se bage si aer mai mult si ( deci ) fara a obtine nici CP nici Nm suplimentari nicaieri. Adica, teapa.

 

Pe de alta parte insa sunt cativa tuneri care insista ca la ei se face test inainte si dupa operatie, inclusiv ziptuning, deci e exclus sa platesti si sa nu regasesti herghelia sub capota.

 

Oricum nu-s hotarat, iar proprietara masinii n-are idee de comploturile mele si nici macar carnet definitiv inca. Insa m-am gandit ca e bine sa-mi pregatesc din timp argumentele, asa ca arunc si eu o vorba pe aici sa vedem ce mai zice lumea...


Sa bag si excelul care a facut estimarile.. de fapt el predica un castig de 2s pe 0-100km/h si mai important, de 2.4s pe 80-120. Overall e nitel optimist (da 13.5s in loc de 13.7 desi am luat in calcul versiuena cea mai grea) insa nu cred ca e total aberant (nici cifrele pe 400m sau 1000m nu-s complet aiurite).

chip53_C1_tsi7500.xls

Edited by mr_
  • Like 1

Share this post


Link to post

""Pe de alta parte insa sunt cativa tuneri care insista ca la ei se face test inainte si dupa operatie, inclusiv ziptuning, deci e exclus sa platesti si sa nu regasesti herghelia sub capota.""


Dar ,daca" tunerii "astia au un soft "dedicat"care afisaza caluti in plus doar pe display nu si in motor???


Asta este ca echilibratrea rotilor ,daca scoti roata de pe scula de echilibrat si o montezi la loc apare din nou ca are nevoie de plumbi!!!!!


Edited by florinellll

Share this post


Link to post

Asta n-ar mai fi incompetenta, ci de-a dreptul escrocherie.

As putea încerca să discut cu tunerul "meu", cel la care mai făcut doua mașini. La asta caii n-au fost din pix, creșterea de performanta a fost clara și măsurătorile mele le-au cam confirmat pe ale lui

Share this post


Link to post

Eu zic intai sa te asiguri ca motorul trage aer mult si (eventual) rece. Daca motorul trage aer de printr-o aripa sau cumva contra naturii degeaba te chinui tu cu electronica :) Cam asa a facut si tipul ala de pe garajul.ro care avea Alfa 147, si a descoperit ca din 150 cai frumosi, pe dyno el avea cam 140 si asta numai din cauza unui filtru de aer sport montat gresit (ca si localizare in compartimentul motor).

Share this post


Link to post

La motorul asta se cistiga putin cai. In general la mot.aspirat nu prea merita ECU tuning. Dar ma rog, fiecare cu ideiile lui. Monteaza un filtru sport, pune benzina cu CO mare, la depasire urca in ture mult si aia e.

Share this post


Link to post

La un aspirat vechi in mod clar nu se poate castiga mare branza. Nu reuesti sa bagi mai mult aer in el, degeaba te chinui, doar din avans (si injectie) nu faci nimic. Obtii putin si probabil si cei cativa cai lesinati se obtin (daca se obtin) la turatii f inalte.

Astia care se lauda cu castiguri mai mari la rasnita asta vvt spun ca ei optimizeaza si distributia, ca se joaca cu ea ca sa suga aer mai mult si ca se obtine cuplu suplimentar pe toata plaja de turatie, nu doar la cele inalte.

Acum intrebarea e cat e mit si cat realitate, si necesita un rafinament tehnic mai mare decat la modificarea unui boost la un motor turbo, asta fiind motivul pentru care sunt circumspect.

 

@mike

Exista unii care vand si admisii si evacuari sport pentru panaramele astea, unii chiar profi. Tripletii sunt folositi la cateva competitii de amatori in mai multe tari si sunt cativa preparatori care se pricep la modificari si vand chestii valabile, nu doar filtre sport facute la f..tu-i ma-sa. Exista disponibil inclusiv kit turbo.

Insa nu vreau sa ma bag la modificari prea vizibile (si audibile :D )

Edited by mr_

Share this post


Link to post

O optimizare a hartii de injectie daca e facuta cum trebuie va aduce un mic plus de performanta. DAR, pt un aspirat, trebuie sa iei in considerare 1: admisie = degeaba optimizezi softul daca admisia este aceeasi sau este deficitara din fabrica. => cauta o admisie potrivita pt motorul tau, cu un filtru permisiv si care sa traga cat mai rece posibil. 2: evacuare: degeaba ai facut admisia si softul daca te restrictioneaza 'coada'; mareste putin diametrul, baga material de calitate, eventual schimba catalizatorul cu unul mai putin restrictiv. Daca le ai pe toate astea opteaza si pt o benzina de cat mai buna calitate si poti obtine, (de la caz la caz si de la masina la masina), o crestere reala de putere de 15-20% si o curba de cuplu ceva mai interesanta. Neaparat softul facut pe stand dinamometric, cu o masurare inainte, ca sa stii de cine te iei dupa.

 

10-12-15 cai din motorul tau ce are 1L si 68 de fabrica doar din ECU, cu exceptia faptului ca ar avea un soft foarte deficitar din fabrica, mi se par o mare aberatie. Castigul real doar din soft la orice aspirat este de max 8-10%, asadar ai scoate 5-7 CP doar din optimizare (best case scenario).

 

Pt 15 cai reali m-as pregati de mia de coco lejer pt tot ceea ce am zis mai sus.

Edited by AmunDei

Share this post


Link to post

Oricum nu-i cred pe tunerii astia pe cuvant, exista foarte mult abur in jurul subiectului asta. Si nici nu-s convins ca vreau sa ma bag... sunt doar curios, mai ales datorita faptului ca promisiunile tunerilor la modelul asta sunt mai mari decat la alte benzinare aspirate. La Kia Ceed 1.4 de exemplu ziptuning spune ca da 9%, ceea ce pare mai cinstit decat cei 23% de la C1...

 

Regula asta de "la aspirate se castiga 10% prin tuning" " e una aproximativa. La unele poate se obtine 5%, la altele 15... sau la altele mai deloc (stiu pe unu' care a spart bine peste mia de coco si tot n-a obtinut mai mult de 2% la un typeR... .).

Eu incerc sa aflu unde-s pe curba asta rasnitele in 3 cilindri, insa e cam greu.

 

Prin "soft deficitar" uneori se intelege "putere limitata din motive fiscale". Exista si d-astea, am avut chiar eu una (care prin tuning a castigat apoi 40% putere suplimentara, si asta pe dyno, nu pe hartie. E drept ca era cam turbo. :D ). Aia insa avea o curba de putere din care se vedea clar ca era retezata, si exista in comertul socialist si o versiune "derestrictionata", ceea ce nu-i cazul la C1.

Pe de alta parte n-am idee daca la tripleta softul e sau nu restrictionat de la mama lui.

 

 

In italia exista o competitie de C1 unde sunt la 90CP (sunt toate identice). Electronica si motorul sunt sigilate pentru a nu mai putea fi tunate si mai mult...

Se pare ca una dintre modificarile hardware cele mai importante la motor in competitia asta este esapamentul, nu admisia. Dealtfel n-am vazut vre-un kit de admisie care la ochiometru sa para mult mai bun decat cel stock... fie plaseaza filtrul tot cam pe unde e si cel stock, fie il pune intr-o zona probabil mai rece insa traseul e mai lung si mai intortocheat.

Share this post


Link to post

Depinde foarte mult de compresia statica si de configuratia axei/axelor cu came in combinatie cu o benzina buna. Eu zisesem un 8-10%, asta se aplica la majoritatea, evident poate fi o idee mai mult sau mai putin, dar 23% crestere pt un aspirat cu motor comun, 'de strada' este putin SF, cel putin fara alte modificari de ordin mecanic; la turbo nu-i mare branza, ca nu doare pe nimeni sa mai dea cativa psi si sa ajusteze tinand cont de AFR, acolo puterea e proportionala cu nivelul de boost.

 

Cel mai simplu ar fi sa gasesti una deja 'tunata' si sa vezi daca-ti place cum merge. Chiar as fi curios si eu sa vad daca se pot obtine cifrele astea.

 

P.S: Acuma vad ca masina-i automata. Eu as incepe prin conversia la manuala :) ))

Edited by AmunDei

Share this post


Link to post

Eu as incepe conversia prin a pune niste material fonoabsorbant pe podele :mrgreen: Si poate in cativa ani, cand consoarta scapa de perioada in care se sperie asiguratorii de ea, si ea de acceleratie poate o convertesc la un boxer, sau poate un 6 in linie, rwd, si decapotabila daca se poate ... si p-asta i-o dau fiica-mii sa se joace in iarba cu ea :mrgreen:

 

Apropo de asta, fiica-mea le-a condus deja pe amandoua inainte sa implineasca 4 ani (in bratele la mine, si in afara drumurilor publice). Prefera petrolierul cel mare, pentru ca se invarte mai usor volanul. Eu zic ca se pricepe, are gusturi bune de mica, care trebuie cultivate in continuare.

 

23% crestere pt un aspirat cu motor comun, 'de strada' este putin SF, cel putin fara alte modificari de ordin mecanic

...

chiar as fi curios si eu sa vad daca se pot obtine cifrele astea

 

Exact asta e si problema mea. Pare prea frumos ca sa fie adevarat. Daca ar fi adevarat, s-ar putea sa merite... daca nu, sigur nu merita.

Eu am mari dubii ca un tuner oarecare e in stare sa scoata 23% dintr-un motor aspirat chiar si daca ar fi posibil. Doar din avans/injectie n-ai nici cea mai mica speranta sa reusesti, si sa bagi aer mai mult umbland la distributie e mult mai delicat decat sa bagi boostu' cat casa si gata.

 

Sincer sa fiu si cu cei 8-10% sunt destul de circumspect, probabil ca unii doar se lauda si cu astia mai ales daca pretind ca asta e pe toata plaja de turatii. Cred ca in realitate multi dintre cei are au tunat aspirate (sau au apelat la powerboxuri) in realitate au castigat mai aproape de 0%, ca tipul ala de care spuneam mai sus ( https://www.verboom.net/projects/c1/20091121/index.html.)

Asta insa a avut damblaua sa verifice, altii se multumesc doar cu placebo.

Edited by mr_

Share this post


Link to post

La mine, inainte de conversia turbo, reusisem sa 'scurtez' timpul 0-100 al buburuzei cu vreo 3 secunde (de la 17 la 14) din admisie, soft si evacuare. N-a fost masurata niciodata in configuratia aia dar estimez ca avea o crestere de vreo 10 cp fata de cei 48 de fabrica, asadar putin pana in 20%, deci cifrele sunt realizabile. Dar era maximul pe care sa-l pot obtine, pana cand am realizat ca la un motor mic decat sa te complici cu modificari pt aspiratie, mai bine bagi niste boost :D

Edited by AmunDei

Share this post


Link to post

E unu' pe iutub care a filmat un demaraj cu un 107 tunat (la ziptuning) si scoate suta cam in 11s. Asta cam corespunde la 80-85CP. Insa naiba stie daca e pe bune, daca e in linie dreapta, etc.

 

La baietii de pe insula se vand mai multe kituri turbo, care o duc de la un banal 95CP (cu un boost decent de 0.35 bari) pana pe la 125CP, la scoruri de la 1500 pana pe la 3500 de monezi din alea de-ale lor. Insa cum spuneam, nu ma tenteaza modificari radicale.

Share this post


Link to post

Preturile alea sunt ok daca exista deja reteta pt ele, dar as miza ca nici una din variante nu include vreun upgrade de ambreiaj (in plus si cutie + planetare la cea de-a doua varianta :) )

Share this post


Link to post

Pretul minim nu include si manopera.

 

Din cate am vazut asa, asa in viteza, se pare ca ambreiajul e stock, desi nu am aprofundat subiectul. Ofera upgrade de suspensii si de frane ca optional, insa nu si de transmisie. Ambreiajul pana la primul facelift (2005-2008) se pare ca a fost cam subdimensionat chiar si pentru cei 93Nm stock, au fost multe probleme. Pe de alta parte insa e ieftin si se schimba destul de usor. In in una din competitiile italiane (cea in care au 90CP) din ce am inteles ambreiajul e stock, insa exista si o cutie scurta pentru rally iar pentru circuit e cea stock.

La astia cu turbo exista chiar si versiuni "de circuit" intre 125 si 150CP... 150CP la vreo 750CP ar trebui sa se comporte interesant in linie dreapta.

 

Kitul turbo in sine parte profi. Are ungere serioasa, racitor de ulei, injectie de apa pentru evitarea detonatiilor, harti puse la punct, etc. Incepe chiar sa-mi para rau ca nu ma intereseaza :D

 

Insa pe langa faptul ca scopul masinii asteia e altul, chiar si presupunand (prin absurd) ca vreau s-o transform in altceva, mi-e groaza sa ma gandesc la hartogaraia necesara s-o pot omologa, trece prin control tehnic, asigura, etc. Ar merita doar daca renunt la inmatriculat si o pastrez pentru circuit. Insa pretul ar fi marisor, daca m-as gandi la o masina de circuit cam in aceeasi bani (sau mai ieftin chiar) m-as uita dupa un MX5, care are si tractiunea montata corect, pe rotile care trebuie (C1 e defecta, e fwd). Se gasesc la preturi decente unele gata transformate, cu turbo deja instalat.

Edited by mr_

Share this post


Link to post
Apropo, daca tot ziceam de tuning, ar fi bine sa vedem si cam care ar fi variata stock. Ieri am facut niste teste de demaraj si masuratori in paralel cu un accelerometru (http://www.amazon.com/K-A-T-Matrix-Car-Per.../dp/B000KZRE5E) si cu un GPS la 10Hz (Qstarz 818XT).

 

Din pacate era ud pe jos, si cam batea vantul insa asta e. Am facut masuratori pe ambele sensuri ale aceluiasi drum, si am masurat 0-60mph (96.56km/h) cu accelerometrul, si log cu GPS-ul.

 

In diagrama punctele rosii si albastre sunt viteze masurate prin GPS, iar curba move predictia excel de care va spuneam mai devreme si care in cazul trotinetei asteia mi se pare foarte precisa.. La plecare la al doilea test (punctele albastre) am invartit cam mult rotile in gol... asta se vede si in masuratori.

 

Accelerometrul zice 0-60mph in 12.18s pe un sens, si 12.98 pe celalalt sens (cand ziceam ca am avut probleme la pornire). Excelul da 0-60mph in 12.22s... remarcabil de apropiat, as zice. Si excelul, si curbele masurate spun ca de la 60mph la 100km/h mai trebuie inca 1.3-1.4... ceea ce inseamna ca 0-100 ar fi la 13.6s.

 

Revenind la comparatia intre masuratoare si predictia excel, locurile in care curbele se "desprind" in mod semnificativ sun cele in care se schimba vitezele (la aprox 55 si 96km/h). Din masuratorile GPS schimbarea de viteza pare sa dureze 0.5s, ipoteza folosita si de excel. Insa curba pusa mai sus e reprezentata din 1s in 1s, desi calculul "intern" e discretizat mult mai fin (0.002s). Insa excelul nu pastreaza decat 1 din 500 puncte. Probabil daca pastram curbe intermediare mai multe s-ar fi pupat aproape perfect. Excelul pleaca de la ipoteza ca pe perioada schimbarii de viteza masina decelereaza "liber" datorita aerodinamicii, deci ar trebui sa existe niste momente in care viteza scade de 0.5s la 55 si 99km/h (astea-s vitezele la care schimba si excelul treptele :D ).

post-1523-0-57825100-1408365114_thumb.png

Edited by mr_

Share this post


Link to post

Corectie, 0-100km/h iese 13.9s. Carfolio zice 13.7 pentru versiunea de baza si manuala pe deasupra. Probabil ca pe uscat e destul de apropiat si de ce-as scoate real.

E faina treaba cu masuratoarea la 10Hz ca se vad destul de clar schimbarile de treapta de viteza. O sa fac un test si cu petrolierul manual, nu ca sa masor demarajul insa ca sa masor timpul real de schimbare a vitezelor cu mine la volan. Cu petrolierul vreau sa mai fac un test, si anume un log cu vag-comul ca sa incerc sa vad timpul real de raspuns al turbinei. Ideea asta mi-a venit cand am analizat rezultatele de la ultimul test de boost. Inregistrez boostul si pozitia pedalei/clapetei de acceleratie, in mod "turbo" si as putea face o estimare.

Share this post


Link to post

Hai sa redeschid putin discutia cu tuningul. Pe un forum englezesc (unde m-am inscris pentru ca Gogu mi-a aratat ca sunt cativa tipi care se pricep) am dat peste un olandez care si-a chipat un Aygo cu rezultate foarte bun. +10.5CP in plus LA ROTI, si +15Nm cam pe toata plaja de turatie, incepand foarte de jos, ceea ce mi s-a parut foarte foarte bine. Rezultate pe dyno. Tunerul e in olanda, cam la 3h de aici, preturile sunt suficient de bune cat sa merite sa ma duc pana acolo in loc sa merg undeva in Be...

 

Omul are si filtru KN, si a incercat si un kit de inductie, insa rezultatele cu kitul au fost amestecate: a castigat 3CP la 6rpm insa la turatii normale chiar a pierdut. Oricum, eu nu vreau sa ma bag la modificari vizibile.

 

De fapt, eu as vrea sa ma bag la modificari mai degraba audibilie. LA mine prioritatile de tuning ar fi asa:

1. Izolat fonic.

2. Izolat fonic.

3. Izolat fonic.

...

15. Un cilindru in plus, sau in lipsa, +10CP

Share this post


Link to post

Caut idei: cum izolez acustic capota asta? Stiu ca lumea pe aici se mai tine din cand in cand de cate o surubelnita, asa ca cine stie, poate aveti o sugestie...

 

Bucata aia de "izolatie" care se vede e bataie de joc. Nu e lipita de panou, e libera deci nu-i amortizeaza in niciun fel vibratiile, impiedica in cel mai bun caz formarea de ecou... insa nu impiedica zgomotul sa se transmita in afara cutiei.

Cred ca ideal ar fi sa pot desface cele doua fete ale capotei si sa lipesc o bucata de material absorbant/amortizant pe fata exterioara a capotei, care probabil are si o forma mai regulata si e si mai mare ca suprafata. Insa nu sunt sigur ca e fezabil. Daca incerc sa lipesc ceva pe partea vizibila, pe de o parte e ceasornicarie ca suprafata e foarte neregulata, si in plus trebuie sa fie ceva rezistent la temperatura. Si nici sa nu ma trezesc ca atinge pe undeva si nu se mai inchide.

Sa bag oare o spuma ceva prin gauri?

Alte idei?

post-1523-0-53069600-1417009094_thumb.jpg

Edited by mr_

Share this post


Link to post

Nu te sfatuiesc sa bagi spuma poliuretanica. Am incercat eu in urma cu vreo 20 de ani la o Dacie si ... mi s-a deformat putin capota :D . Acum na, tabla de Dacie nu era o referinta insa tine cont de patanie,

Share this post


Link to post

de asta ma tem si eu, plus ca nici nu stiu cum se comporta la caldura. Doar eventual o spuma din aia cu densitate redusa, am vazut ca exista ceva special pentru izolatie acustica, insa sunt pentru cladiri, nu masini.

Share this post


Link to post

http://www.stp-distribution.com/en/products/classic/anticor-s/

 

sau ceva similar de la ei. Neaparat faci operatiunea cu tabla si materialul cald, ca sa fie maleabil si sa adere bine. La mine rezista cu succes unde am lipit de vreo 3 ani, fara probleme si-si fac treaba excelent, am fost foarte incantat de produsele lor. E drept ca n-am antifonat capota, acolo s-ar putea sa fie altceva din cauza caldurii de la motor ... dar daca ei il recomanda pentru capota, ma gandesc ca tre' sa reziste.

Share this post


Link to post

Super tare, au si distribuitor belgian. Care e in Olanda, la Gorinchem :) ) In sfarsit unii care gandesc la scara europeana, si nu judeteana...

 

Mie nu mi-e foarte clar de pe site, dracia asta merge pusa si in exterior, sub masina de exemplu?

Edited by mr_

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...