Jump to content
Sign in to follow this  
lauclaudiu

Lumina Intensitate Variabila Aveo 2007

Recommended Posts

Salut,

Cand mergi cu luminile aprinse, intensitatea luminii la display-ul radioului scade. Pe timpul zilei mai ales cand e soare nu se mai vede nimic pe afisaj. Cunoaste cineva vreo schema cu fototranzistor (automata) sau potentiometru (manual) pentru reglarea intensitatii, schema care sa sunteze comanda venita de la blocul de lumini? Multumesc

Share this post


Link to post

La Matiz pentru rezolvarea problemei enuntate de tine trebuie deconectat un singur fir...

Share this post


Link to post

La Aveo cred ca e mai complicat

atasez niste scheme banuiesc ca la ele trebuie umblat

1. iluminat audio

post-33076-0-49076900-1345573670_thumb.png

2. CIRCUITUL DE ILUMINARE - CU COMANDA REGULATORULUI DE LUMINĂ

post-33076-0-08579600-1345573681_thumb.png

3.CIRCUITUL DE ILUMINARE - FĂRĂ COMANDA REGULATORULUI DE LUMINĂ

post-33076-0-69450800-1345573691_thumb.png

Edited by lauclaudiu

Share this post


Link to post

Schemele de mai sus,desi fac parte din manualul de reparatie al masinii,nu folosesc la nimic,pentru ca sistemul de atenuare al luminii displayului nu este exterior si reglabil,ca-n schema,ci intr-o singura treapta si incorporat in aparatul audio,fiind comandat de tensiunea ce vine de la comutatorul luminilor.Tensiunea respectiva vine la priza din stanga,pe pinul 7.Problema asta am avut-o de cand am luat masina si a constituit motiv de disputa intre mine si Chevrolet timp de aproape 3 ani.Pana la urma mi-au schimbat aparatul,desi costa peste 5000 de lei.Rezultatul a fost ca se vede la fel de slab.Totusi am niste constatari:

-Nu am putut stabili cum actioneaza comutarea,desi am desfacut aparatul.Schema este foarte complexa,iar corespondenta mea cu reprezentanta Fujitsu Ten din Germania,prin care ceream schema s-a soldat cu un refuz ,desi cu o zi inainte promisesera ca o trimit.S-au oferit,in schimb,sa se ocupe ei de problema,daca le duc aparatul.

-E bine de stiut ca numai anumite aparate au deficienta asta,cele mai multe,neavand-o,fapt verificat de mine,la vremea respectiva.

-E posibil,totusi,ca nu intensitatea luminii sa fie problema,ci,ca anumite aparate sa faca parte din loturi la care s-a folosit ca geam de protectie un plastic de culoare mai inchisa(n-ar fi imposibil pentru o fabrica din China).Spun asta deoarece,nici cu luminile stinse,displayul tot nu are aceeasi intensitate luminoasa ca ceasul si displayul climatronicului care sunt atenuate concomitent cu radioul.

Edited by nluncasu

Share this post


Link to post

Pai si nu inteleg... de ce nu se poate deconecta (trece printrun intrerupator/ montaj cu fototranzistor/ etc) firul ce vine de la blocul de lumini (cel cu fuzibila de 10 A) astfel aparatul ramanand cu afisajul pe maxim indiferent de pozitia stins/aprins faruri?

PS. Fara varianta de lumina variabila bineinteles.

Edited by papie

Share this post


Link to post

Tocmai ce am rezolvat problema asta la Epica - se taie firul numit PWM+ (pinul 7) de la mufa din stanga cum te uiti in spatele a unitatii audio. Pe unitatea audion sunt numerotati si numiti pinii, deci e f usor de identificat pinul cu pricina. Firul este maron cu dunga alba, cel putin la mine pe Epica.

 

Pentru mondificare pe Epica, puteti sa vedeti tutorialul de montare-demontare a unitatii audio din pdf-ul asta: http://www.autodvdgp...rolet_epica.pdf

 

Numai bine!

 

Edit: @nluncasu: Comutarea functioneaza f simplu - cand dai drumul la lumini pe pinul 7 apare tensiune de 12V (de fapt 14V si ceva). Avand in vedere ca merge taiat firul si nelegat nicaieri, mai mult ca sigur ca are o rezistenta de pull-down pe undeva. Numele de PWM imi sugereaza Pulse Width Modulation, asa inseamna ca in functie de butonul de dimming al luminilor de bord, se aplica un semnal cu un factor de umplere mai mare sau mai mic. Probabil la maxim tensiunea are un factor de umplere foarte mare si de aceea voltmetrul vedea 14.4V. Nu am luat oscilascopul sa il pun pe el sa vad exact ce se intampla acolo, doar speculez bazandu-ma pe numele semnalului, pe minema interesa pur si simplu sa anulez functia asta.

Edited by ches

Share this post


Link to post

Multumesc pentru opinii. Deocamdata iau o pauza (plec in delegatie cateva zile). Apreciez in continuare orice sfat. Cand ma intorc o sa experimentez.

Share this post


Link to post

Si daca tai mufa si va ramane displayul tot timpul iluminat maxim, butoanele playerului se vor mai aprinde cand pornesti pozitiile/farurile? Ca in mod normal aprinsul butoanelor se intampla concomitent cu reducerea luminozitatii displaylui :-?

Share this post


Link to post

Nu se mai aprinde, am testat pe intuneric. O sa desfac unitatea sa vad cum pot sa o modific sa tina intensitatea la maxim fara a afecta inluminarea butoanelor. Va dau de veste cand am noutati, cel mai probabil candva saptamana viitoare.

Share this post


Link to post

Da` nu e mai simplu sa montati un DRL care tina farurile aprinse pe timpul zilei fara a avea dezavantajele pornirii lor din buton?

Edited by closchkutza

Share this post


Link to post

E si asta o idee, doar ca este alta poveste.Aici vrem sa "manarim" unitatea audio, nu sa punem un DRL :D

Fie vorba intre noi nu mi-a placut niciodata ideea de DRL, se ard becurile mai repede. Cum merg cam juma din timp in oras, nu prea ma incanta ideea sa imi pun asa ceva.

Share this post


Link to post

Problema este ca Aveo nu are dimming,cum sugereaza schema din manual.L-au cautat indelung cei de la reprezentanta,care nu cunosteau subiectul,nici cat mine.Cred ca asa ceva are Kalos,dar tipii care au publicat manualul nu s-au mai deranjat sa faca distinctia.Deci,cheia problemei este in aparat.

Share this post


Link to post

Salut din nou. Am revenit acasa dar azi nu mai am timp. O sa incerc maine cand ies de la servici sa ii aplic pe pinul 7 o tensiune reglabila sa vad ce se intampla. Poate merge. Daca da, atunci pot face un montaj cu fototranzistor care sa comande nivelul de tensiune pe acel pin functie de intensitatea luminii de afara.

Share this post


Link to post

Sunt curios ce iese.Mai este insa,o problema:la mine,cel putin,lumina displayului desi este acceptabila,este,totusi,mai slaba decat cea a ceasului si cea a climatronicului(cu care este sincronizata)chiar si cand diminuarea nu este activata.Ceea ce ma duce cu gandul la o problema a aparatului.La masinile al caror display era in regula,totul era chiar in regula,in sensul ca cele 3 intensitati erau egale.

Share this post


Link to post

Eu nu am climatronic, dar la ceas cand e diminuat e mai puternic ca la radio iar cand nu e diminuat intensitatile sunt aproximativ la fel.

Share this post


Link to post

Salut din nou. Am revenit acasa dar azi nu mai am timp. O sa incerc maine cand ies de la servici sa ii aplic pe pinul 7 o tensiune reglabila sa vad ce se intampla. Poate merge. Daca da, atunci pot face un montaj cu fototranzistor care sa comande nivelul de tensiune pe acel pin functie de intensitatea luminii de afara.

 

Buna ideea si ar trebui sa mearga, totul e sa setezi corect pragul de intuneric ca sa nu iti oscileze lumina pe ecran/butoane. Probabil trebuie sa il comanzi cu un comparator cu histerezis extern cu un trimmer pe una din rezistente ca sa ii setezi cum trebuie diferenta lumina - intuneric. Hai ca ma bag si eu in hora, sa vad daca gasesc un fototranzistor de recuperat pe undeva :D . Ma gandesc sa il pun in serie cu semnalul de comanda a luminilor, astfel incat montajul sa fie comandat doar cand aprinzi farurile.

 

Spor!

 

Edit: Cu tensiune variabila nu cred ca merge, ar trebui ceva de genul ON-OFF, cel putin asta am vazut eu cu multimetrul. Atasez si schema de principiu - fototranzistorul cand este lumina trage la masa pinul "-" al comparatorului care mai departe comanda pe OFF un switch facut cu tranzistor MOS (trebuie sa fie PMOS, nu NMOS ca in schema). Deci cand e lumina semnalul de 14.4V de la blocul de comanda lumini nu ajunge la pinul 7.

Cand nu este lumina R3 trage pinul "-" al comparatorului sus, deci acesta va da la iesire 0 logic, deci tranzistorul PMOS va fi deschis si dimmerul va functiona. Ca schema sa mearga cum trebuie probabil mai trebuie adaugata o rezistenta serie cu fototranzistorul astfel incat tensiunea pe pinul "-" al comparatorului sa fie la un nivel civilizat de cativa volti.

post-4287-0-95760400-1346230106_thumb.jpg

Edited by ches

Share this post


Link to post

Am gasit pe net o schema ce face acest lucru doar ca e pentru logan si acolo comanda doar niste leduri. Daca la Chevy-urile noastre merge cu tensiune reglabila pe pinul 7 atunci sigur se poate adapta schema.

 

post-33076-0-58588500-1346230229_thumb.jpg

Edited by lauclaudiu

Share this post


Link to post

Merge si schema asta, dar trebuie desfacuta unitatea audio si comandate direct ledurile de la display. Practic ei trag un curent suplimentar prin tranzistorul BC618 cand e lumina afara astfel incat LED-urile sa lumineze mai puternic.

 

Schema propusa de mine e mai putin invaziva in sensul ca se intervine asupra semnalului PWM (dupa cum se vede si la Dacia e la fel, se comanda in pulsuri) si nu duirect asupra LED-urilor.

Share this post


Link to post

Sunt curios ce veti reusi.Tineti seama,insa,ca acolo iluminarea este de doua feluri:butoanele au leduri dedesubt,pe cand displayul este de tip VFD.

Edited by nluncasu

Share this post


Link to post

Am facut ieri primul prototip bazat pe schema mea si l-am testat in laborator. Merge bine, insa trebuie sa schimb niste tranzistoare cu unele mai robuste (am reusit sa prajesc o piticanie de PMOS SMD). Am folosit pentru inceput un fototranzistor dintr-un mouse cu bila. Partea buna e ca nu m-a costat nimic. Partea proasta este ca are filtru de infrarosu, deci nu e prea sensibil la lumina naturala. O sa incerc sa ii dau jos filtrul. Dupa ce finalizez schema o postez aici cu tot cu numele componentelor folosite si poze cu realizarea practica.

Share this post


Link to post

Scuze. Deocamdata nu am timp de experimentari. Mici renovari la apartament. Cand termin, pe saptamana viitoare, o sa-mi dedic o zi testelor.

Share this post


Link to post

Am facut niste teste si am definitivat prototipul pe cablaj de test. Urmeaza sa ma ajute un coleg cu realizarea cablajului final si o sa-l pun impreuna cu schema updatata.

 

Cum functioneaza: http://youtu.be/K9bKPfxgNxU

 

Practic circuitul comandat de senzor este pus in serie pe firul care duce la pinul 7. In momentul cand este lumina afara nu trece nimic de la fir catre unitatea audio (LED stins). Cand senzorul este acoperit cu mana (afara e intuneric) LED-ul se aprinde, deci firul de la pinul 7 este cuplat la unitatea audio. Am pus un condesator suficient de mare pe intrarea "-" a comparatorul ca sa filtreze trecerile lumina puternica - umbra sau invers.

 

Revin cu schema finala saptamana viitoare...

Edited by ches

Share this post


Link to post

Salutare,

 

Am fost in concediu saptamana trecuta, asa ca abia azi am finalizat proiectul. Am atasat schema si poze cu realizarea practica. Cablajul l-a facut un coleg care are toate sculele necesare (masa de expunere, fotorezist si toate cele) si are majoritarea componentelor de tip SMD.

 

post-4287-0-17559500-1347966423_thumb.jpg post-4287-0-15782500-1347966757_thumb.jpg

post-4287-0-73512500-1347966782_thumb.jpg

Pentru aplicatii de putere gen DRL (aprindere faruri cand e lumina afara, se leaga in paralel cu comanda de pe maneta de langa volan) se mai adauga inca un inversor facut cu Q1 (BS170) si R4 (100k) si se inlocuiesc tranzistoarele Q2 si Q3 cu ceva mai potent - 5-6A (la mine Q2 si Q3 duc 100mA fiecare fara sa se incinga deloc). Normal ca finalele (Q3 si Q4) trebuie puse pe radiator in acest caz.

 

Zilele urmatoare montez pe masina modulul si postez si un filmulet cu functionarea.

 

Numai bine!

Share this post


Link to post

Azi am montat modulul pe masina. Momentan 2 poze cu locul unde am montat senzorul (este pus in interiorul ceasului) si cu amplasarea modului si conexiunile la mufe.

 

post-4287-0-05076200-1348499861_thumb.jpg post-4287-0-49819100-1348499869_thumb.jpg

 

Conexiunile sunt:

1. Alimentare - ACC IN (pinul 16 de la unitatea audio, mufa cu 16 pini),

2. Masa - GROUND (pinul 9 de la unitatea audio, mufa cu 14 pini)

3. PWN IN si PWM OUT se leaga in serie (se taie firul si se intercaleaza modulul) cu firul care duce la pinul 7 al mufei cu 14 pini (semnalul se numeste PWM+)

 

Primele impresii:

- Amplasarea in ceas este cu siguranta perfecta din punct de vedere estetic (in poza este in coltul dreapta sus, langa butoane), insa lumina ajunge mai greu acolo, deci la umbra el crede ca e intuneric si activeaza dimmerul (conecteaza semnalul PWM la unitatea audio). Ramane sa mai fac niste teste de calibrare, oricum odata ce "i-am dat soare" senzorul se activeaza si displayul se aprinde la maxim.

- Raman la ideea ca amplasarea pe bord e cea mai buna, important este sa fie undeva unde nu se vede urat

 

Numai bine!

Share this post


Link to post

Frumos, frumos, felicitari pentru montaj.

 

Insa am o intrebare: montajul asta nu furnizeaza un PWM variabil la iesire, sau nu am inteles eu bine?

 

Interesant ar fi de vazut daca un PWM cu duty-cycle variabil ar duce la variatia intensitatii luminoase in functie de lumina ambientala din habitaclu (notatia de PWM+ de pe pinul 7 al mufei cu 14 pini acolo ma duce cu gandul).

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...