Jump to content
Sign in to follow this  
Tichi_X2004

Vibratie Volan

Recommended Posts

Am testat 12 roti, le-am combinat in tot felul, vibratia persista. Putin ce-i drept, dar exista. Rotile de iarna au fost echilibrate de trei ori in diferite locuri si combinate pe masina pentru test in tot felul. Geometria facuta de doua ori in diferite locuri, in mai putin de sase luni cred, o data cu anvelopele de iarna, iar recent cu cele de vara. Momentan, detin semnul intrebarii, unde-i buba.

Share this post


Link to post

Articulatia volanului poate, langa pedalier? Mai este bucsa aceea de teflon de pe coloana volanului.... :-?

Share this post


Link to post

Pai dupa logica mea, de undeva de jos vine. Incepind de la roti si pina in articulatiile volanului. Cum aminteam mai sus, de merg cu viteza constanta se simte trepidatii stinga-dreapta, cind accelerez, pur si simplu dispare. :-?

 

LE. De-ar fi vreo roata ( ceia ce nu este) s-ar simti si cind accelerez.

Edited by Viktor

Share this post


Link to post

Nu-i obligatoriu, in cazul unui dezechilibru dinamic, acesta poate varia neliniar cu turatia rotii.

Share this post


Link to post

Mai pe intelesul meu, va rog. :o

Share this post


Link to post

Incearca sa reechilibrezi rotile la alt atelier, pe alt utilaj.

Share this post


Link to post

Mama lor de roti, din trei garnituri sa nu accepte macar doua. Voi echilibra din nou astea de vara, tot-odata si cele de iarna caci oricum le fac de fiecare data inainte de a fi montate.

Share this post


Link to post

Dezechilibrul diferit de mase exista si la nivelul jantei si la nivelul pneului, la unghiuri diferite fata de referinta, dar la distanta mica in plan orizontal. Posibil ca operatorul sa incerce sa compenseze printr-o singura greutate rezultanta plasata intre cele doua, evident, pe partea opusa. La turatia la care este testata roata, dezechilibrul rezultat poate sa fie minim. O solutie ar fi schimbarea operatorului care n-a inteles bine fenomenul sau care vrea sa faca economie de greutati consumate.

Edited by tolin

Share this post


Link to post

Trebue sa fiu norocos rau sa gasesc un operator in domeniu. Caut un alt service, alta varianta nu am.

De fiecare data stau linga ei cind echilibreaza, sint cu ochii atit pe monitor cit si pe roata respectiva.

Edited by Viktor

Share this post


Link to post

Un stand de masura vibratii necesita verificare/reetalonare periodica pe o roata etalon, deci depinde de service in ce masura isi tin standul functional.

 

Atunci cand este montata o roata pe stand, computerul propune niste greutati de o anumita valoare si unghiuri fara de referinta. Chiar daca operatorul incerca sa respecte valorile, la urmatoarea masuratoare rezulta un dezechilibru rezidual. Daca valoare lui este sub o anumita limita, roata buna de utilizat, dar ce face operatorul daca dezechilibrul rezidual este peste limita acceptata ? Pune o greutate suplimentara la unghiul indicat, da jos greutatea anterioara si calculeaza o noua greutate rezultanta pe care o pune la unghiul rezultant ? Spui ca ai asistat atent la operatiuni.

Edited by tolin

Share this post


Link to post

Am asistat, Toline. Operatiunea decurge cam asa: pune guma pe janta, baga presiune in anvelopa, pune roata pe masina de echilibrat, masoara latimea jantei (parca) cu un dispozitiv incorporat pe masina respectiva (rezultat citit de catre compiuter), lasa aparatoarea de protectie jos si pornesc masinaria. Invirte roata citeva secunde, iar in momentul in care s-a oprit, apar pe monitor doua scale (una pentru exteriorul jantei, cealalta pentru interior) care indica punctul unde necesita greutate si cite grame. Se pozitioneaza roata manual pe OK, date citite de calculator si se monteaza plomba necesara. Aceiasi operatie si pentru interiorul jantei. In final, mai invirt o data roata si cind s-a oprit, calculatorul da raspunsul, OK sau nu. In cazul meu toate au fost ok din prima, in plus, de fiecare data cer plombe noi ( un pitic de-al meu). Patru service in care am tot umblat pina in prezent, folosesc stand asemanator. Probabil sa fi omis ceva din toata operatiunea, rog sa complectati. :P

Apropo, inainte de echilibrarea rotilor, rotile sint curatate si ma asigur ca nu a ramas nici cea mai mica pietricica intre caneluri (mai bine spus, asta o fac inainte de depozitarea rotilor). :D

Share this post


Link to post

Daca janta este deformata la interior, fara sa sara in ochi sau carcasa interioara a pneului este deformata prin lovire apare un dezechilibru dinamic (dezechilibre diferite ca masa si unghi in plan vertical). Turatia de verificare pe stand este de 60/80/100 rpm, mult mai mica decat cea de utilizare la viteze mari. Din experienta acumulata timp de 2 ani ca operator de echilibrare la un stand pentru rotoare mari, care imi permitea o analiza a comportamentului de la pornire si pana la turatia nominala, am constatat ca vibratiile pot fi neliniiare si sa contina chiar un punct de rezonanta pe acest parcurs. Cel mai greu de echilibrat erau rotoarele inguste montate in consola, caz asimilabil rotilor de automobil. Deobicei, dezechilibrul constatat la rotatii scazute era si cel de la turatia nominala, dar nu era o regula.

 

Pe lista de generatoare de vibratii (vreo 10 cauze), ultimul punct indica dezechilibrul de mase ! Pentru ca lucram in romanica, am fost pus sa centrez si apoi tot eu sa dau cu capul, adica tot eu faceam masuratorile si dadeam avizul ctc la probele ulterioare, cea de pe standul de verificare in conditii reale si apoi cele de pe instalatia beneficiarului, ocazii in care am putut verifica influenta celorlalte 9 puncte din teorie. Atunci cand apareau diferente intre stand de echilibrare si utilizarea reala a rotorului cauzele erau montajul impropiu in lagar, devieri de la planul vertical, strangeri la cupluri diferite a buloanelor de prindere si starea rulmentilor ! Nici un rotor nou care nu se incadra in limita de vibratii la beneficiar nu avea cauza in dezechilibrul de mase ! In plus, foarte putine rotoare aveau acelasi nivel de vibratii la care a fost adus pe standul de echilibrare, motiv pentru care cautam un dezechilibru de mase minim pe stand care sa produca vibratii de 5x mai mici decat limita admisibila !

Edited by tolin

Share this post


Link to post

vibratiile la volan se datoreaza discurilor de franare ovalizate (cand te duci cu masina la spalatorie nu o faci niciodata dupa un drum lung cand discurile de franare sunt incinse, fierbinti pt ca se ovalizeaza si de acolo si vibratiile in volan)

 

ma rog, acuma sa trecem la remediarea lor, pt ca asta banuiesc ca va intereseaza mai mult.

 

la Targu Ocna, la fostul Dacia Autoservice (acuma particular banuiesc, service serios, am reparat acolo diverse masini si reparatiile au iesit bine), au in dotare asa zisul aparat de reparare a discurilor de franare ovalizate. este un dispozitiv care se monteaza pe bratul masinii, iar un dispozitiv invarte discul peste care trece o daltita de strung care strunjeste discul si inlatura neuniformitatile. pana aici unii ar zice ca e o porcarie, numai ca aparatul mai face ceva, centreaza discul pe butuc !!!! asta nu o face oricine si orice aparat, doar fabricantul poate, desi nu cred ca sta nimeni sa faca asa ceva. dupa aceasta operatie care dureaza intre 8-10 ore, proprietarul masinii pune placute noi de franare (obligatoriu, asta daca vrei sa nu dai banii de pomana) si conduce masina timp de 3000 de km la modul cel mai putin indraznet, adica fara figuri pe strada care ar solicita franari bruste si apasari de pedala foarte tari. e un fel de rodaj al discurilor. eu am facut asta, rezultatul super incantat, dupa 10.000 de km se comporta ca si noua. si nu costa mult, pretul este intre 150-200 de RON pt amandoua rotile.

 

succes.

 

am uitat sa va spun.

 

unii fac asta scotand discurile de franare si ducandu-le la un strung. gresit ! de fapt este TOTAL GRESIT !!!!!!!!!!! asta nu inseamna ca se centreaza discul pe butuc. centrarea o face doar aparatul care invarte discul pe butucul masinii si nu orice strung al lui nea ... Dorel !

Share this post


Link to post

Discul se centraza pe butuc din cotele gaurii de centrare, n-are nicio legatura cu paralelismul fetelor laterare. A corecta un disc pe strung este o munca inutila, este ca si cum l-ai consuma (exista o limita minima a grosimii lui), discurile se schimba. Pasuirea placutelor de frana noi se realizeaza in maxim 500 km, unii fac 3000 km intr-un an.

 

Vibratiile datorate deformarii discului apar la franare si nu in rulare.

Share this post


Link to post

asa e tata. vibratii la apasarea pedalei de franare. vibratii in volan cand franezi.

eu am pus discuri noi si tot vibra volanul. pana nu am calibrat si centrat discul de franare pe butuc nu au disparut vibratiile. iar cat se ia din disc e de ordinul micronilor si e de preferat sa-ti ia din disc niste microni decat sa-ti dea niste vibratii :)

Edited by Salex

Share this post


Link to post

Incearca sa faci tu un dispozitiv prin care sa avansezi cutitul cu 1um. Este foarte simplu sa vorbesti despre lucruri pe care nu le cunosti. Daca tot vrei sa "centrezi" discul pe butuc, trebuie de iei din material de pe circumferinta discului, acolo unde gasesci gaurile de aerisire, numai bune de strunjit.

 

Deci ca sa intelegi si tu ce spui, vibratiile la franare apar in plan orizontal datorita lipsei de paralelism intre fetele laterale ale discului ( zis ovalizare de catre cei pe care i-au trimis parintii la munca pentru ca la scoala mergeau degeaba), iar vibratiile produse de lipsa de centrare a discului apar tot timpul, in plan transversal, tot mai mari cu viteza de rotatie si se pot corecta prin strunjirea discului pe circumferinta. Tu vorbesti in acelasi timp despre doua fenomene diferite, cu reactii diferite.

 

Cand ai aceste fenomene la un disc nou, te duci la magazin cu el si ii dai in cap vanzatorului, nu te apuci sa-l strunjesti.

Edited by tolin

Share this post


Link to post

victore, te-ai gandit ca problema poate sa fie de la masina, si nu de la roti? Mai exact butucii, sau cum ii zice la piesa aia pe care vine discul si in care se infileteaza prezoanele.

Share this post


Link to post

Salut..numai un roman poate face orice,oricand si oricum...odata ce apar probleme la sistemul de franare s-au directie nu exista decat o solutie nu tot felul de improvizatii de cartier--SCHIMBAREA PIESELOR -chiar asa de mult costa siguranta.Am citit mai sus ca operatia de strunjire si altele te costa 200 ron(dar nu stiu ce garantie mai are la franare)si daca mai pui 100 ron cumperi discurile noi,nu cred ca este o investitie mare pentru siguranta ta si a familiei...

Share this post


Link to post

OVALIZÁRE s. f. faptul de a se ovaliza; ovalizație. ◊ deformație prin uzură a unui corp cilindric circular, astfel încât secțiunea circulară devine ovală. (< ovaliza)

Share this post


Link to post

victore, te-ai gandit ca problema poate sa fie de la masina, si nu de la roti?

 

M-am gindit, doar ca n-am avut timp sa o i-au la verificat din nou. Am fost intr-un alt service cu rotile, unde am explicat despre ce-i vorba. Baietii au spus ca au intinlit o problema asemanatoare la un volkswagen etta, cereia i-au echilibrat rotile de nenumarate ori fara vreo rezolvare. In final, au facut rost de doua roti, perfecte zic ei, care le-au montat pe fata pentru test care au mers perfect, fara vibratii.

In cazul meu, au zis ca-i de la roti. Gumele fiind noi este normal sa apara acest fenomen dat fiind ca se aseaza pe janta (guma) si trebuesc reechilibrate, ceia ce au si facut, doar pentru rotile fata momentan sa poata elimina cauze. Chestia e ca nu am avut unde si nici timp (fiind in timpul serviciului) de "fugareala" sa vad cum se comporta. In cazul in care vibratia persista, sa trec rotile de pe spate pe fata (din nou) si de nu se rezolva sa merg sa le echilibrez si pe alea. Totusi caut misterul, daca gumele noi trebue sa se aseze pe jante, de ce vibratia persista atit cu gumele de iarna (ce-i drept, nu sint reechilibrate recent) cit si cu alte patru roti testate.

Share this post


Link to post

Salut Viktor..lucrez in domeniu,saptama aceasta am sa ma interesez despre care ar putea fii cauza problemelor tale(modelul tau este unul din cele fabricate de noi,mai putin caroseria)si o parere,jantele se centreaza perfect pe tambur cand le strangi.

Share this post


Link to post

Fiecare janta e centrata bine.

Share this post


Link to post

Inele de centrare au ? Intra perfect pe butuc sau joaca pana pui prezoanele ?

Share this post


Link to post

Toate sint jante de tabla si intra la fix pe butuc. Intre jante si discuri sau discuri si butuc, nici macar praf nu exista cind montez.

Share this post


Link to post

Cauza este jante deformate, le duci la roluit sau le schimbi.

Share this post


Link to post
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...