Jump to content
Sign in to follow this  
Dr.L

Relee Pe Tico

Recommended Posts

Ciudate tare schemele astea ale tale ,ce legatura are + ul de la dezaburire in prima schema ,tot in prima schema doua relee erau suficiente iar schema cu pozitiile este si mai ciudata ;consumator de 400W bec de 60W ,k1 ,k2 ce-i cu ele frate ? :-?

Edited by ToPser

Share this post


Link to post

"+ dezaburire" daca sti, dezabururea luneta este facuta sa functioneze doar daca motorul este pornit, iar in timp ce dai la demaror dezaburirea luneta nu mai este alimentata cu curent. Daca iei plus-ul de la dezaburire si il conectezi la acel releu (aparent suplimentar) farurile vor putea functiona doar daca motorul este pornit iar cat timp dai la demaror farurile se vor stinge.

K1 reprezinta contactul din blocul de lumini pentru pozitii.

K2 reprezinta contactul central al masinii (prima pozitie a cheii de contact)

"consumator de 400W" reprezinta totalitatea consumatorilor de pe masina ce sunt alimentati prin K2

bec de 60W reprezinta totalitatea becurilor de pozitie, iluminat bord, iluminat casetofon etc.. (toate becurile ce se aprins la aprinderea pozitiilor)

 

 

 

Daca mai vrei lamuriri astept intrebari.

Daca citeste vr-un priceput in electrica/electronica il rog daca vrea si poate sa redeseneze analfabetismele mele.

Share this post


Link to post

Reiau putin tema montarii releului pe aprindere la Tico.

Va amintiti de problema nedecuplarii releului la scoaterea cheii din contact.

Pe releu raman 4.2V dupa taierea contactului, iar aceasta tensiune il face sa ramana cuplat. Solutia este sa tensionam arcul de revenire al releului in asa fel incat aceasta tensiune mica sa nu mai poata retine armatura mobila.

Am procedat astfel:

- am demontat caseta releului si am apasat la maxim cu degetul armatura mobila spre bobina

- am alimentat releul la 5V si am tensionat arcul (prin indoirea lamelei mici, vezi in poza) astfel incat sa nu poata mentine armatura mobila atrasa, dupa ce luam degetul de pe ea.

- apoi am alimentat la 9V si am verificat daca releul aclanseaza.

- am revenit asupra lamelei arcului pana la obtinerea rezultatului dorit (decuplare la 5v, cuplare la 8.5 - 9V)

Dupa montare pe masina a mers din prima.

Borna de masa a bobinei releului am prins-o de unul dintre suruburile placii motorului stergator de parbriz. Trebuie curatat acest surub si saiba lui, eventual uns cu putin ulei, pentru mentinerea unui contact mai bun.

De verificat si contactul de masa de la borna minus a bateriei si caroserie.

Toate cele bune.

post-6669-0-67312800-1350468875_thumb.jpg

post-6669-0-90247300-1350468890_thumb.jpg

post-6669-0-22391500-1350468909_thumb.jpg

Share this post


Link to post

Nu inteleg ceva,la tine raman cei 4v permanent dupa ce iei contactul sau dupa un timp dispar?

Share this post


Link to post

Pe releu raman 4.2V dupa taierea contactului, iar aceasta tensiune il face sa ramana cuplat. Solutia este sa tensionam arcul de revenire al releului in asa fel incat aceasta tensiune mica sa nu mai poata retine armatura mobila.

 

Salut. Abia acuma am vazut problema pe care ai rezolvat-o. Am o sugestie, desi tardiv. Cred totusi ca acelasi rezultat ar fi putut fi obtinut inseriind bobina releului cu o dioda Zener de 5,1V, polarizata invers, care sa nu conduca pentru tensiuni sub 5V, dar sa conduca la tensiuni peste aceasta valoare.

Share this post


Link to post

Cel mai uzual in electronica este plasarea unei banale diode 1n4148...cu scopul de a proteja restul componentelor de ridicarile bruste de tensiune pe care le produce bobina releului in momentul decuplarii..Problema e ca nu ar trebui sa fie nici un fel de electronica pe acolo ca sa fie afectata,pana la urma e un simplu contact on/off legat la releu si baterie? Si daca bobina releului ar oscila,aceste oscilatii ar disparea rapid,ca sa le intretinem ar trebui sa ne jucam la comutator/contact.De asta ma gandesc ca ceva nu este in regula.Daca am vazut bine pe schema electrica,e posibil ca puntea redresoare a masinii sa aibe ceva probleme? Una peste alta releul ala nu avea de ce sa mai functioneze cu tensiunea aia.Eu nu folosesc relee auto,tocmai ca nu-mi plac astea care se gasesc cu gramada prin magazine si pe la kiturile chinezesti de alarme,inchideri si alte bazaconii.. foarte bune sunt cele de la omron.

 

Problema e ca am montat si eu releul zilele astea,acum cand ma uit pe schema electrica a masinii m-am incurcat de tot...

Edited by Den

Share this post


Link to post

1N4148 n-are ce face la un releu. Curentul maxim admisibil e de 100mA,deci e cat se poate de fragila. Cand se intrerupe alimentarea releului,la bornele lui apare acea tensiune periculoasa (autoinductia bobinei). D-aia,in aintiparalel cu bobina se pune o dioda 1N4007 (de 1A).

 

Dupa un studiu indelungat, revin cu schema finala a releului pt bobina de inductie:

post-21270-0-13127400-1354326799_thumb.jpg

 

D1 e deja montata pe soclul releelor din comert.

C1 poate lipsi,dar ajuta la stingerea arcului intre contactele releului,cand deconecteaza bobina. Valoarea lui nu e critica (de ex, si 47nF)., dar tensiunea de lucru cam e (sa fie 100V minim).

C2 e si mai optional si poate avea orice valoare intre 470 si 4700uF. Cu 4700uF, motorul mai merge 1-2 secunde fara contact.

L1 e in aceeasi categorie. Ea si cu C2 mai scapa de parazitii indusi de bobina. Bobina mea are cam 100mH, detaliile constructive se vad aici: http://www.gmclub.ro/forum/index.php/topic/27480-relee-pe-tico/?p=504981

Becul B1 asigura un consum minim pt deconectarea ferma a releului la intreruperea contactului. Poate fi si de 5W (dar R1 scade la 10 ohmi).

R1 preia o parte din tensiunea ce ar cadea pe bec + limiteaza curentul la aprinderea lui,pt a-i prelungi viata (la un moment dat,am vazut ca becul din vechea varianta s-a ars).

Trebuie sa aibe 2-3W,ca sa nu se incalzeasca prea tare si se poate face din 2 rezistente in serie (de 10 ohmi fiecare) sau in paralel (de 47 ohmi fiecare) si se lipeste direct de bec.

 

Si releul montat:

post-21270-0-01636000-1354328132_thumb.jpg

 

Varianta veche de montare este destul de proasta,ca urechea releului se poate rupe foarte usor: http://www.gmclub.ro/forum/index.php/topic/27480-relee-pe-tico/?p=505118

 

Releul ramanea cuplat si cand se lua contactul,pt ca ,, contactul e format din 2 linii separate,prima cu bobina + alternatorul + stergatorul, iar cealalta cu ceilalti consumatori (aeroterma,dezaburire etc).

Iar becul matror e conectat direct la puntea auxiliara a alternatorului.

Schema electrica e asta:

post-21270-0-23414000-1354326809_thumb.jpg

 

 

 

 

@Muratu -in prima schema postat de tine,releul de jos e redundant si poate lipsi complet! Fara contact, nu exista + pe dezaburire si releele faririlor nu au cum sa fie alimentate. Asa am conectat si eu releele mele (doar ca +ul l-am luat de la accesorii).

A 2-a schema ma depaseste :-/

Edited by Dr.L

Share this post


Link to post

@Muratu -in prima schema postat de tine,releul de jos e redundant si poate lipsi complet! Fara contact, nu exista + pe dezaburire si releele faririlor nu au cum sa fie alimentate. Asa am conectat si eu releele mele (doar ca +ul l-am luat de la accesorii).

A 2-a schema ma depaseste :-/

 

Daca nu ar fi acel releu de jos farurile nu s-ar stinge cand se opreste motorul. Este un releu care permite farurilor sa functioneze doar cand motorul este pornit.

A-2-a schema este pusa in practica si functioneaza. Aceasta stinge pozitiile automat cand se scot chieile din contact. Daca vrei sa lasi pozitiile aprinse trebuie doar sa repornesti pozitiile din maneta.

Aceste schieme eu le-am montat pe masina din confort, tot uitam farurile aprinse si ma trezeam fara baterie. Asa acum trebuie doar sa scot cheile din contact si se stinge tot automat si nu mai am riscul sa raman fara baterie.

Share this post


Link to post

Pana la urma ce rost are toata complicatia asta pentru alimentarea bobinei de inductie ?

Share this post


Link to post

Tensiune mai mare = accelerare mai rapida (am scris de prima oara cand am pus releul asta). Eu asta am constatat. Pt mine, ce-i electric se rezolva usor, asa ca nu mi se pare sub nici o forma o complicatie.

Apoi...e o adevarata incercare pt un potential hot, daca se combina corect cu alarma

O sa mai urmeze si niste relee pe contact, ca prea cade tensiunea pe el cu aeroterma pornita

Share this post


Link to post

Wow... si ma rog cu cat a crescut tensiunea ,ca te-am mai intrebat ? ;)

Si acceleratia , cat e acceleratia ???

Share this post


Link to post

Mai,eu am renuntat la releu pe aprindere,sincer nu mi-a convenit tensiunea mai mare pe modulul de aprindere.In cazul meu modulul nu mai e original,tin minte ca pe fisa lui, in o traducere groteasca in engleza,se specifica max 12v.Nici bobina nu mai e noua.

Topser,banuiala mea e ca modulul electronic la tico nu are incorporat un regulator de tensiune.Asta pt ca daca dai drumu la toti consumatorii se observa cu usurinta ca delcoul ramane in urma.

Primul fapt pozitiv e ca nu va mai fi influentat de restul consumatorilor,cel putin nu asa rau.Al doilea fapt e ca daca nu are regulator incorporat si scanteia va fi mai puternica,dar..si avansul va fi mai in fata...de unde rezulta o accelerare mai rapida/consum marit.Ultimul fapt nu este un plus,pt ca poti muta delcoul manual..inapoi in starea de puturosenie.

-Ramane beneficiul unei scantei mai puternice,care poate fi chiar vital,mai ales ca majoritatea ticozaurilor nu mai au bobina/capacul delcou/lulea/fise/bujii originale.Un capac delcou original se apropie de 100ron si e foarte fin construit fata de tampeniile actuale de pe piata,care deja de pe linia de fabricatie au striatii,mici zgarieturi ,etc,Pe mine m-au apucat toate caldurile cand am vazut la un tico cu piesele inca de origine o scanteie sanatoasa si aproapa dubla in dimensiune fata de a mea...

Share this post


Link to post

...daca dai drumu la toti consumatorii se observa cu usurinta ca delcoul ramane in urma.

Primul fapt pozitiv e ca nu va mai fi influentat de restul consumatorilor,cel putin nu asa rau...

 

Cum adica "delcoul ramane in urma"? Sa inteleg ca ai constatat o influenta a tensiunii de alimentare asupra avansului aprinderii? Ai folosit un stroboscop sau doar e o impresie?

Share this post


Link to post

@ToPser -asa e, nici data trecuta n-am raspuns (masurat).

Din pacate un raspuns prea la obiect n-o sa pot da (deja am pus releele si pe contact). Dar avand in vedere ca pe alimentarea bobinei n-am pus releu, tot se mai poate masura ceva

 

Inainte sa pun releele pe contact, la borna de + a bobinei, aveam cu 0,5V mai putin decat pe baterie (cu aeroterma pe maxim + dezaburire). Daca alimentam si bobina prin circuitul ei, caderea s-ar fi apropiat de 1V (estimez).

Caderea de tensiune aparea pe contact de la +ul general, ca inclusiv tensiunea pe accesorii scadea (iar acolo nu mai e nici un consumator!)

Atentie ca aeroterma e pe Ig2 in timp ce bobina e pe Ig1 (care nu e deconectat cand se actioneaza demarorul).

Apoi, pana nu demult, eu abia aveam tensiune pe baterie (alternator cu ceva defect), adica un 13-13,8V, in functie de consumatori. Poate d-aia s-a simtit asa mult prezenta releului la mine

Oricum, pt 0,2V merita oricum 'complicatia' (dupa cum am spus,pt mine nu-i deloc complicatie)

 

Acceleratia...e buna, doar vorbim de Tico :wink: !

 

Ziceam ca mi-am pus relee si pe contact. Din pacate le-am pus pe fuga si n-am apucat sa fac poze (si probabil o sa mai dureze pana apuc + ca deja montate pe masina nu se mai intelege nimic din atatea fire)

Partea buna e ca se monteaza usor, deoarece partea electrica a contactului sta doar intr-un surub. Deci se scoate surubul, se scoate si mufa, apoi se lucreaza linistit in casa

In primul rand trebuie montat un releu pe Ig2, prin care se alimenteaza cei mai mari consumatori: aeroterma,dezaburire,semnalizari,stergatoare

Apoi am mai montat inca unul pe accesorii, care mai alimenteaza doar bricheta (ma gandesc la o husa cu incalzire)

Si inca unul pe demaror, ca oricum era necesar pt alarma. Desi era prezent, era inseriat cu contactul.

Cel mai complicat a fost sa prind firele dintre relee si +ul permanent...lupta intre monstrii (fire groase).

 

Atentie ca si pe mufa mai apar pierderi. Eu am desfacut-o (adica am separat cele 2 mufe), am strans papucii cu un patent cu cap lung si am dat cu spray de contacte. Am ajuns de la ~0,1V la 0,05V (sau 0,005V? :-/ ).

 

@Den -modulul de aprindere n-ar trebui sa aiba nici o problema cu tensiunea de alimentare. El doar da impulsurile bobinei (un trz de putere + partea de comanda).

Nu vad la ce ar avea nevoie de un regulator (stabilizator) de tensiune...

Asa si pe toate becurile auto scrie 12V, dar ele merg toata ziua (noaptea) la 14V.

O bobina proasta ti-ar putea face insa probleme, ca tensiunea in secundar creste si izolatia ar putea ceda.

Edited by Dr.L

Share this post


Link to post

@Den -modulul de aprindere n-ar trebui sa aiba nici o problema cu tensiunea de alimentare. El doar da impulsurile bobinei (un trz de putere + partea de comanda).

Nu vad la ce ar avea nevoie de un regulator (stabilizator) de tensiune...

 

Zau ca te grabesti.Tu pt ce ai pus releul? :) )

 

Uite cum vad eu treaba.Ridicam tensiunea la 16..18v si apoi o regulam la 12v.Si acum avem ceva viabil,un adevarat upgrade.Scapam si de eventualele probleme ce le poate face un releu.

Greu nu ar trebui sa fie,aprinderea la tico nu este un consumator mare.Sincer imi e lene acum sa masor cati amperi trage,dar nu cred ca sare de 2.

Tu cum ai si osciloscop ti-ar fi mai usor ..Timp sa ai.

Edited by Den

Share this post


Link to post

Doar 2A aprinderea? Pai atunci de ce are o siguranta de 15A (pe care o mai imparte cu bordul + alternatorul, adevaratii consumatori nesemnificativi!)

 

Eu am pus releul pe bobina, nu pe aprindere (modulul din delco)... Aprinderea isi ia +ul prin instalatia existenta.

Dupa cum ziceam, nu vad la ce ar folosi stabilizarea tensiunii, mai ales pt modulul din delco.

Eu am acum intre 14,7V (in gol) si 14,2V (cu toti consumatorii porniti) pe baterie, ceea ce e suficient de stabil pt toti consumatorii de pe masina

Share this post


Link to post

Fantastic,cum ai reusit tu sa alimentezi bobina prin releu si modulul din delcou separat?

Tranzistorul final din modulul de aprindere la ce e legat?Cum poti sa zici ca alimentezi modulul separat cand partea de forta se alimenteaza prin bobina?

 

Am zis ca nu cred ca sare de 2A,nu am zis ca am masurat si stiu cu precizie.Pastila de siliciu e destul de mica.Talpa radiatorului e mai mare pt ca mai e o rezistenta de putere acolo.

Edited by Den

Share this post


Link to post

Pai pt simplul fapt ca +ul bobinei vine direct la releul meu, iar -ul ei se duce la modulul electronic.

Iar modulul electronic isi ia -ul de la carcasa, iar +ul de la o mufa, care vine la contact (deci nu la releul meu).

Sau tu credeai ca se alimenteaza cu un + intermitent, prin bobina?

Studiaza orice schema de aprindere electronica si ai sa vezi ce zic.

Partea de forta = un amarat de tranzistor. Moartea lui e ori supraincalzirea, ori o supratensiune prea mare reflectata in primarul bobinei (intai cedeaza protectiile, apoi trz-ul).

 

Iar toate astea se vad inclusiv in schema atasata aici: http://www.gmclub.ro/forum/index.php/topic/27480-relee-pe-tico/?p=563648 (ma rog, aproape). Eu am deconectat +ul bobinei de la schema de acolo...

Oricum, 12V sau 14V, modulul n-are de ce sa comenteze!

 

Si eu tot asa,cred ca consuma mai mult de 2A din cauza dimensionarii sigurantei din amonte (altfel ii puneau una de 5A si gata).

Share this post


Link to post

Gata, am facut in sfarsit masuratorile cerute  <img src= ">

 

Caderea de tensiune dintre borna de + a bateriei si cea de + a bobinei de inductie, cu instalatia originala e:

0,26V cu aeroterma oprita + dezaburire pornita

0,34V cu aeroterma pornita + dezaburire pornita

 

De notat ca dezaburirea mea consuma doar 2,6A si ca aeroterma (de fapt toti consumatorii de pe Ig2) e alimentata printr-un releu, nu prin contact.

Bobina e pe Ig1, deci e inca alimentata prin contact

Apoi si farurile au instalatie separata (daca ramaneau pe vechea instalatie, crestea caderea de tensiune)

 

Consumul bobinei de inductie e urmatorul:

0,85A la relanti (~1000rpm)

1,2A la 3-4000rpm.

 

Curentul l-am masurat cu un sunt de 40A (+ voltmetru digital).

Apoi, bobina consuma in impulsuri. Asta inseamna ca curentul de varf este ceva mai mare. De curentul de varf depinde incalzirea bobinei, a tranzistorului din delco si caderea de tensoine de pe fire.

Ce am masurat eu e curentul mediu (pe instalatia mea,vine un condensator in paralel cu bobina. Eu am pus suntul intre baterie si condensator, deci curentul nu varia).

Den a fost cel mai aproape de adevar

 

Am uitat sa masor ce consum mai e pe linia Ig1 (alternatorul, niste supape + bordul)

 

Am masurat insa cat consuma aeroterma (cu motorul pornit, deci 12,x V):

1,8A pe treapta mica

2,8A pe treapta medie

si 4,7A pe treapta mare

 

Nu-i cam putin? :-/

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...