Jump to content
Sign in to follow this  
Dr.L

Relee Pe Tico

Recommended Posts

Nu-i nevoie de acel condensator neaparat...ala e doar ca sa nu faca scanteie contactul cand decupleaza bobina

Si eu am patit o multime de asemenea probleme (relee ramase cuplate) cand montam relee,ideea e ca ,,, curentul circula prin multe locuri. Inseriaza o dioda cu alimentarea releului (pe +),poate se rezolva. Scanteia e mai buna acum?

Share this post


Link to post

Pe unde se descarca energia inmagazinata in primarul bobinei la deconectarea de alimentare ?

Share this post


Link to post

Nu, releul nu se alimenteaza prin bobina de inductie. Dimpotriva, am montat releul pentru ca bobina de inductie si modulul de aprindere sa nu se mai alimenteze prin contactul cheii ("obosit" de 10 ani de functionare) ci prin contactul releului.

Bobina releului se alimenteaza cu plus prin contactul cheii acum.

Nu am testat scanteia in aer sa ii vad culoarea/grosimea/lungimea, ci am fost multumit ca a pornit bine motorul. Nici pana acum scanteia nu era rea.

 

Tolin, imi mai dai inca un indiciu, te rog?

 

O sa incerc varianta cu dioda.

Multumesc.

Edited by Kinetix

Share this post


Link to post

Pune si un condensator, ai mila de contactele releului.

Share this post


Link to post

Dar eu nici nu am zis ca se alimenteaza prin bobina,ci prin alti consumatori ai instalatiei electrice. Odata aclansat,releul ramane asa si la tensiune redusa (4-5v).

Daca nu merge cu dioda,trebuie sa investighezi mai serios: masori tensiunea pe releu,opresti toti consumatorii pe rand,scoti sigurantele pe rand.

 

@Tolin -prin secundar. Dar daca nu e incarcata suficient?

Aha,deci intr-adevar trebuie pus condensatorul,sa inteleg

Edited by Dr.L

Share this post


Link to post
@Tolin -prin secundar...

Ma pierzi, tranferul magnetic spre secundar implica o variatie de curent in primar, cel putin asa mi-a intrat in cap.

Share this post


Link to post

Bun. Ma duc sa mai masor pe acolo. Poate ma dumiresc. Poate...

Inca un lucru ciudat: desi taiam contactul motorul continua sa mearga in ciuda faptului ca electrovalva de benzina de ralanti trebuia sa se inchida si ea.

Poate trebuia sa iau plusul pentru bobina releului din alta parte.

Multumesc mult.

 

Editare:

Am fost la masina:

- am montat un condensator de 0.22uF in paralel pe contactele "de putere" ale releului

- cand iau contactul, se aprinde martorul baterie, iar motorul tot nu se opreste

- am masurat cu voltmetrul si am 4.2V pe releu cu cheia scoasa (motorul mergand); daca scot un papuc de la releu (din circuitul bobinei lui) motorul se opreste, iar cand pun papucul inapoi nu mai apare acea tensiune de 4.2V

- am incercat sa iau plus pentru releu de la mufa electrovalvei de ralanti accelerat; face la fel...

- motorul se opreste doar daca pornesc A/C si ventilatorul, apoi iau contactul.

 

Mai ramane sa montez o dioda (cred ca e suficienta 1N4007) in serie cu bobina releului. Alte sugestii?

Multumesc mult.

Edited by Kinetix

Share this post


Link to post

Problema se numeste autoinductie si este des intalnita la transformatoare, este foarte greu sa scapi de ea, cu condensatorul nu rezolvi nimic mai ales polarizat pentru ca nu face altceva decat sa se incarce si sa intarzie decuplarea releului mai ales la montarea in paralel, cu dioda poate poate dar este posibil ca jonctiunea sa se impuste de la spike uri de tensiune si te alegi cu o rezistenta de valoare foarte mica din acea dioda, eu zic ca cea mai simpla solutie sa scapi de curentii reziduali este sa folosesti un releu pe 24V, atunci chiar daca iti mai remane o tensiune de 3-4V bobina nu mai cupleaza si cel de 24V functioneaza foarte bine pe 12V in plus maresti si durata de viata a bobine releului... Succes!

Share this post


Link to post

Lasa-te de dat sfaturi daca nu intelegi cum trebuie problema :mda:

Share this post


Link to post

 Ok ma las de dat sfaturi dar practic de aproape 15 ani meseria de electronist intr un service al unei foarte cunoscute firme Japoneze (cei care l au faceut pe Aibo pt cunascatori)  in plus la mine este montat releul de cand am luat masina si functioneaza perfect... Practica este mama meseriei    :thumbl:  

 

Apropo s-a rezolvat si problema cu lampa de ceata, problema era la conectorul din aripa dreapta spate care este langa furtunasul de stropitor al lunetei si a ajuns apa in el, pinul pentru lampa de ceata era oxidat foarte rau, in plus face si scurt din cauza oxidului cu pinul de langa (cred ca cel de pozitie)

Edited by b52jgp

Share this post


Link to post

Prieteni, nu are sens sa ne certam aici. (Exista ringuri de box pentru asta) :thumbl:

Important e sa ajutam la rezolvarea problemelor semnalate pe forum.

 

b52jgp, deci tu ai montat releu pe aprindere la Tico la fel ca in schema atasata de mine?

Daca pun releu de 24V oare nu e posibil sa nu anclaseze iarna, cand tensiunea scade pe baterie foarte mult la pornirea motorului? Altfel as putea sa pun o rezistenta in serie cu releul de 12V si probabil ca se obtine acelasi efect. Eventual mai tensionez putin arcul care ridica armatura mobila, asa ca cei 4V sa nu mai poata tine contactul inchis...

Condensatorul e nepolarizat si l-am montat in paralel cu contactele releului, nu cu bobina lui.

 

Multumesc mult.

Edited by Kinetix

Share this post


Link to post

Daca tensiunea de pe baterie scade pana in limita de 10-11V nu ar trebui sa ai probleme si da e mai bine cu rezistenta in serie pe bobina releului, la mine releul este pe 24V si pana acum nu au fost probleme dar nu a fost nici foarte frig, nu are rost sa umlii in interiorul releului iar despre condensator nu are niciun efect la problema ta deoarece condensatorii nu "mananca" curent ba din contra de aceea se numesc de FILTRAJ, si ca exemplu dupa redresare semnalul vizualizat cu un osciloscop nu este liniar (continuu) ci arata ca un dinte de fierastrau ( |\|\|\|\| ), condensatorii se meonteaza pentru atenuarea acelor varfuri si modificarea semnalului astfel incat sa fie cat mai continuu (asta folosit in etaje de alimentare) sau se mai folosesc in etaje RF la decuplare - adika blocarea semnalelor continue de cele alternative... etc, etc, etc, daca mai doreste cinev informatii despre cun functioneaza componentele pasive sau active de circuit le poate cere pe PM.   :thumbl:

Share this post


Link to post

nu are rost sa umlii in interiorul releului iar despre condensator nu are niciun efect la problema ta deoarece condensatorii nu "mananca" curent ba din contra

Ce se intampla intr-un condesator aflat cu bornele la o tensiune zero cand, brusc, tensiunea respectiva trece la o valoare mai mare ca zero, nu "mananca" curent ? Rolul unui cond pe contactele unui releu este de scurt circuit pe perioada cat contactele releului se desprind pana la o distanta la care nu mai apare arcul electric. Practica n-a infirmat acest lucru pana acum, dimpotriva. Un circuit electric profund inductiv, precum cel al bobinei de inductie, este locul ideal de afirmare a celor scrise mai sus.

Edited by tolin

Share this post


Link to post

Schimba releul pt ca ramane magnetizat, e de proasta calitate si monteaza-l in poz verticala (cu contactele in jos ) .Am avut si eu o problema cu releul de la proiectoare ,dupa ce taiam contactul ramanea cuplat ,daca il loveam usor se decupla .Poate arcul (lamela armaturii) este prea slab .

Aaa :-? parca se monta o dioda paralel si in sens invers pe bobina releului !

Edited by ToPser

Share this post


Link to post

Ce se intampla intr-un condesator aflat cu bornele la o tensiune zero cand, brusc, tensiunea respectiva trece la o valoare mai mare ca zero, nu "mananca" curent ?

 

 

 

 

Ba da, si se incarca pana ajunge la o valoare egala cu tensiunea la bornele lui, cand acea tensiune incepe sa scada el incepe sa se descarce...

 

 

Rolul unui cond pe contactele unui releu este de scurt circuit pe perioada cat contactele releului se desprind pana la o distanta la care nu mai apare arcul electric. Practica n-a infirmat acest lucru pana acum, dimpotriva.

Partea asta nu am inteles-o si apropo cat crezi ca influenteaza un condensator de 0,22uF (220nF)??? 

Share this post


Link to post

Am scris mai sus: suficient cat sa previna aparitia arcului electric dintre contactele releului la deschiderea circuitului. Este una sa deschizi circuitul la 12V si caracter profund inductiv si alta sa deschizi contactele la zero V. Pana cand tensiunea pe ele si pe cond ajunge la 12V, distanta dintre ele este suficient de mare.

Edited by tolin

Share this post


Link to post

    Atentie ca ce spui tu sunt doua chestii diferite, mai sus s a sugerat legarea condensatorului in paralel pe bobina releului care nu are nicio legatura cu contactul/contactele acestuia, arcul electric se produce pe contacte... Dar totusi puterea disipata este relativ mica si ce legatura are cu cuplarea, caci atunci se produce arcul nu la decuplare, omul are probleme la decuplare - respectiv oprirea motorului, chestia de care vorbestu tu se intampla la tensiuni peste 500V-600V pe cand acolo nu depaseste 13V in conditii ideale. Hai sa fim realisti, omul are nevoie de o sulutie simpla si are o masina nu o locomotiva care se alimenteaza la 27KV (caci am si atestat in medie si inalta tensiune daca tot m am laudat mai sus  :P ). 

 

ToPser dioda despre care vorbesti este o dioda Zenner (se foloseste la stabilizarea tensiunii la bornele bobinei pentru cei care nu stiu) si se monteaza in circuitele in care valoare tensiunii de lucru variaza mult

Edited by b52jgp

Share this post


Link to post

Atentie ca ce spui tu sunt doua chestii diferite, mai sus s a sugerat legarea condensatorului in paralel pe bobina releului

Nu cred ca era vorba despre mine, tind sa cred ca n-ai citit ce am scris.

Pe principiul descris functioneaza chiar aprinderea clasica si toata lumea a montat condesator pe ruptor ! La fel, toata lumea a aflat ce patesc contactele ruptorului cand nu functioneaza condensatorul, ca tot se vorbea despre practica, o suma finita de cazuri particulare ale teorie.

 

Impedanta este foarte mare la conectare, deci curent limitat, de catre inductanta, crestere lenta pana la limita dictata de catre rezistenta electrica a primarului. Problema este la decuplare, unde potentialul la borna bobinei este mare, pe contactul deschis apare o tensiune inversa mare numai buna la aparitia arcului electric.

Edited by tolin

Share this post


Link to post

@b52jpg -nu o sa spun nimic despre ce stii si ce nu stii (poti sa zici c-ai facut orice,raspunsurile te dau de gol)

Insa iti propun un exercitiu: iei un releu de 12v,care nu are dioda antiparalel montata,pui mana in asa fel incat sa atinga ambele borne ale bobinei,il alimentezi la 12v (sau ceva apropiat) si apoi il deconectezi de la alimentare (dat sa tii mana pe ambele borne ale bobinei). Apoi sa revii cu ce-ai simtit (si-ti garantez ca nu sunt doar 12v).

 

 

Pe unde se descarca energia inmagazinata in primarul bobinei la deconectarea de alimentare ?

In mod normal se descarca pe secundar,ca asa functioneaza bobina,delcoul intrerupe ritmic alimentarea pentru a produce scanteile in secundar. Dar si pe primar apaere supratensiune

 

,dupa ce taiam contactul ramanea cuplat ,daca il loveam usor se decupla.

Exact la fel face si un releu subalimentat,d-aia nu e bine sa folosesti releu de 24v pe 12v. Dupa un damb se sting luminile :) ). Dar asta depinde de releu,unele relee de 24v nici cupleaza la 12v (foarte logic dealtfel).

parca se monta o dioda paralel si in sens invers pe bobina releului !

Exact,dioda se monteaza antiparalel. Cand releul nu mai e alimentat,bobina se descarca prin dioda si astfel nu apar impulsuri de inalta tensiune pe instalatie

 

 

ToPser dioda despre care vorbesti este o dioda Zenner (se foloseste la stabilizarea tensiunii la bornele bobinei pentru cei care nu stiu) si se monteaza in circuitele in care valoare tensiunii de lucru variaza mult

Hai las-o-n pilaf de treaba =)) . N-ai inteles nimic din facultatea de electronica sau din depanare

Share this post


Link to post

... iti propun un exercitiu: iei un releu de 12v,care nu are dioda antiparalel montata,pui mana in asa fel incat sa atinga ambele borne ale bobinei,il alimentezi la 12v (sau ceva apropiat) si apoi il deconectezi de la alimentare (dat sa tii mana pe ambele borne ale bobinei). Apoi sa revii cu ce-ai simtit (si-ti garantez ca nu sunt doar 12v)...

Nu se mai invata demult pe proprie piele, au aparut intre timp scolile, cartile, sursele c.c. ridicatoare de tensiune in comutatie ...

 

 

@Kinetix > condensatorul acela are niste pretenti mari: tensiune, rezistenta mecanica, rezistanta la temperatura.

Edited by tolin
  • Like 1

Share this post


Link to post

Vorbarie multa si fara rost, eu sunt de parere ca ce e facut si functioneaza este cel mai bun exemplu, asa ca Kinetix cand rezolvi problema cum crezi tu ca este mai bine da ne si noua de stire. Numai bine 

Share this post


Link to post

As vrea sa va pot comunica un rezultat pozitiv, dar deocamdata nu este cazul...

 

Fata de schema postata initial am adaugat un condensator de 0.22uF (ceramic, probabil ca il voi schimba cu unul la vreo 400-600V) in paralel pe contactele releului si o dioda antiparalel (BA159) pe bobina releului. Nici o modificare. Nu spun ca cele doua piese stau in plus acolo, ci ca nu mi-au rezolvat problema.

Repet: cand scot cheia, motorul continua sa mearga tot inainte si am aprins in bord martorul baterie, in timp ce martorul avertizare frana de mana/lichid de frana sta aprins slab. Poate becurile astea ne dau un indiciu cu privire la ce nu e in regula, pentru cine stie sa citeasca schema electrica a masinii.

Pana la urma cred ca pun in bord un intrerupator pe linia de plus a bobinei releului si am rezolvat...

 

In alta ordine de idei, masina se misca bine (parca un pic mai bine) cu releul montat.

 

Multumesc mult.

Edited by Kinetix

Share this post


Link to post

Si chiar daca scoti cheia din contact,motorul merge in continuare?

Daca pornesti aeroterma cu contactul luat,se opreste masina?

Pune un bec de semnalizare (21w) in paralel cu bobina releului,sa vedem ce se intampla. Am impresia ca toata nebunia se alimenteaza prin becul de la baterie (prin puntea mica a alternatorului). Apoi incearca cu un bec de 5w.

Condensatorul trebuie sa fie cu folie (mkp,mkt) la 250v preferabil

Edited by Dr.L

Share this post


Link to post

 Probabil ca nu mai ai excitatie pe alternator dupa ce ai luat contactul si asta explica martorul de baterie, cel de la frana de mana nu stiu ce l ar putea face sa se aprinda si mai ales slab... Am masurat si la mine cu un aparat de masura normal arata 4,6V cu motorul oprit dar releul este decuplat, cu un aparat de masura True RMS tensiunea este de fapt 8,8V deci asta ar putea explica de ce releul tau sta cuplat si dupa ce ai luat contactul... Am la munca osciloscop de 2Kv dar nu stiu cat de curan voi ajunge cu asta mica acolo sa pot face ceva masuratori mai exacte caci acum am probleme cu frana (adika nu am) si nu pot merge cu ea... 

Edited by b52jgp

Share this post


Link to post

Vezi in postul meu anterior de ce sta becul de baterie aprins,apoi compara cu raspunsul tau

Edited by Dr.L

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...