Jump to content
Sign in to follow this  
cristi_vb

Joc Roata Spate

Recommended Posts

Sunt in concediu in Rucar si am o problema cu mati. A început sa se avea o bătaie se spate si când am verificat rotile am constatat ca una din roti are un joc cam de un mm. Se poate rezolva prin strângerea piulitei din centrul tamburului. Dacă da cum se scoate capacul. Va rog sa-mi răspunde-ti ca sunt in mijlocul drumului si nu stiu ce sa fac

Edited by cristi_vb

Share this post


Link to post

Din câte ştiu poţi folosi o şurubelniţă pentru a scoate capacul. Trebuie să o iei din aproape in aproape, să scoti capacul putin cate puţin, rotind de roată.

 

Ca siguranţă (temporară) poţi folosi putina sârmă.

Edited by Lao

Share this post


Link to post

Ai nevoie de urmatoarele lucruri:

-cric+coarba + cheie pt roti

-una bucata de piele/material rezistent pt a nu sari vopseaua de pe acea margine a pragului unde vine pus cricul

-o pereche de manusi de lucru (sa nu te murdaresti prea tare)

-o surubelnita fixa (sau dreapta)

-un patent cu varf lung si intors (sau ceva de genul)

-una bucata aptura sa o pui peste roata care o scoti, sa stai pe ea cand lucrezi la piulita

 

Mod de lucru:

-ridici masina pe cric (inainte slabesti prezoanele)

-scoti roata

-scoti cu rabdare capacul de la rulment

-scoti splintul cu surubelnita/patentul

-starngi piulita cu patentul (daca are deschiderea mare) sau cu o cheia franceza sau un mocs (daca ai de unde)- atentie, nu prea tare !!! dar nici prea incet, ca oricum isi da drumul un pic

-pui splintul la loc (sau pui unul cumparat in prealabil, e mai sigur) daca nu s-a rupt

-montezi totul in ordine inversa

 

Tot cu ocazia asta verifici nivelul de uzura al sabotilor, cum arata interiorul "oalei", daca au sau nu scurgeri garniturile de la pistonul ala (nush cum se zice, dar stiu ca trebe sa fie curat). Prezoanele (impropriu spus, de fapt sunt piulite) se strang cu manutele, nu cu piciorutele, ca sa nu-ti dai cu tesla-n ... cap data viitoare cand vei umbla la roata (patit mai in tinerete, injurat pe sine si in sine, nasol moment). Daca ai folosit manusi, nici nu va mai fi nevoie sa te speli, in caz contrar, e bine sa ai in portbagaj o sticla mare de apa si ceva sapun (solid sau lichid).

Spor la lucru !

ps: scriu la ora asta deoarece am observat ca imi merge zapp-u' de numa-numa si se incarca paginile f repede si, in plus, azi m-am trezit la 11 si ceva si acum nu prea mi-e somn (asta ca sa nu se mire poporu' ca postez la ora asta). Bafta!

Share this post


Link to post

Bataia radiala admisa este de 1,5 mm, iar cea laterala este tot de 1,5 mm. Piulita se strange cu un cuplu de 25 Nm, dupa care se desface cu 180' si se strange din nou cu un cuplu de 2,5 Nm.

 

In lipsa unei chei dinamometrice se aplica metoda bunului simt, adica se strange initial piulita pana cand simti ca opune rezistenta la strangere, o desfaci pret de 180' (jumatate de tura), dupa care o strangi pret de 30-45'. Roata nu trebuie sa intalneasca nici greutate si nici usurinta la invartire.

Share this post


Link to post

S-a rezolvat. Era piulita. Va multumesc!

Share this post


Link to post

Sunt nevoit sa imi bag si eu nasul la ambele roti, deoarece am constatat ca au joc. Partea proasta e ca la o roata, in timp ce verificam, s-au mai auzit si niste pocanituri. Inca un semn rau ca ar fi rulmentii dusi (spun eu) e ca rotile au joc numai in anumite pozitii.

 

Bataia radiala admisa este de 1,5 mm, iar cea laterala este tot de 1,5 mm. Piulita se strange cu un cuplu de 25 Nm, dupa care se desface cu 180' si se strange din nou cu un cuplu de 2,5 Nm.

 

In manual spune ca nu trebuie sa existe joc. O sa incerc sa-l fac cat de mic pot; sau deloc.

 

Am cumparat 6 splinturi :) ) ca sa am de rezerva.

 

Imi puteti spune ce cheie merge pe piulita crenelata? Nu am gasit pe nicaieri informatia asta.

 

Dinamometru si cheie dinamometrica... in vise. O sa fac cum a explicat tolin.

post-36075-0-04960600-1434538311_thumb.png

Share this post


Link to post

Cheie tubulara de 32.

 

Rulmentii deteriorati au un "uruit" care daca-l ai, este extrem de deranjant in habitaclu...

 

Dupa strangerea piulitei se da inapoi un sfert de tura, nu 180 grade. Daca sunt prea "desfacuti" rulmentii, strici rolele acestora inclusiv calea de rulare a camasilor lor.

Share this post


Link to post

Ah, nu am asa ceva, 32. O sa incerc cu un papagal.

 

Exista un zgomot, de obicei cand merg la drum lung, dar culmea nu se aude mereu, si cel mai important pe drum neted nu se mai aude cam deloc. Am facut si niste viraje mai "intepate" sa vad daca e vreo diferenta; nimic. E un zgomot care parca are rezonanta de la drum, si care se aude intermitent, nu huruit.


Daca sunt prea "desfacuti" rulmentii, strici rolele acestora inclusiv calea de rulare a camasilor lor.

 

Scuza-ma, dar partea asta nu am inteles-o. Adica mai bine nu umblu? Sau spui ca ar trebui sa strang piulitele mai repede...

 

Multumesc pentru raspuns!

 

Share this post


Link to post

Fara legatura cu intrebarea pe care ai pus-o colegului : NU UMBLA cu cleste papagal. Fa rost de o cheie tubulara corespunzatoare sau mergi direct la un service. Altfel s-ar putea sa regreti banii irositi (si ar fi bine daca ar fi doar vorba de bani !)

Share this post


Link to post

Piulita cremelata se poate strange si cu cheie simpla de 32 sau cel mai usor cu o cheie franceza mica(asa am procedat eu), daca ai cleste papagal mic merge foarte bine, e loc destul intre tambur si piulita . Nu e nevoie sa mergi in service sau la mecanic pentru nici o lucrare la roata spate la Matiz, este deajuns sa dai jos tamburul si vezi la fata locului cum stau treburile , eventual consulti manualul de service , asta daca iti place sa bibilesti tu. Ca si o curiozitate interesanta, poate unii o stiu, pe spate la Matiz sunt aceleasi dimensiuni de rulmenti ca la Dacia 1300. Daca vrei sa schmbi rulmentii pe spate nu-ti trebuie presa, scoti camasile rulmentilor vechi cu o surubelnita iar la montarea celor noi folosesti camasile rulmentilor vechi in care bati incet cu ciocanul pana vezi ca sunt montate corect . Daca umbli pe acolo da sabotii jos, dai cu spray de curatat frane, unge locul unde se sprijina sabotii pe platou si regleaza sabotii cat mai aproape de tambur, cu ocazia asta verifici si functionarea pistonaselor cilindrilor de frana. Cand strangi piulita cremelata vezi ca butucul are loc de bagat splintul si pe orizontal si pe vertical ceea ce iti ofera posibilitatea sa strangi cat mai corect piulita astfel incat sa nu ai joc in roata si ea sa se invarta cat mai liber . Succes !

Share this post


Link to post

Ah, nu am asa ceva, 32. O sa incerc cu un papagal.

 

Exista un zgomot, de obicei cand merg la drum lung, dar culmea nu se aude mereu, si cel mai important pe drum neted nu se mai aude cam deloc. Am facut si niste viraje mai "intepate" sa vad daca e vreo diferenta; nimic. E un zgomot care parca are rezonanta de la drum, si care se aude intermitent, nu huruit.

 

Scuza-ma, dar partea asta nu am inteles-o. Adica mai bine nu umblu? Sau spui ca ar trebui sa strang piulitele mai repede...

 

Multumesc pentru raspuns!

 

 

Ce anume nu ai inteles?

Edited by buburuza vesela

Share this post


Link to post

Sa vad, daca gasesc tubulara de 32, aia o voi folosi. Merci pentru atentionare, Salex!

Am citit manualul, la "dacie" am tot umblat acolo. Dar acum nu vreau sa scot nimic afara, la 70-80.000 o sa pregatesc direct saboti, garnituri, rulmenti, etc. Momentan vreau sa scap de joculetele alea.

 

Buburuza :) nu am inteles partea asta:

"Daca sunt prea "desfacuti" rulmentii, strici rolele acestora inclusiv calea de rulare a camasilor lor."

 

Multumesc!

Share this post


Link to post

Rulment conic, strans necorespunzator => jocuri mari => vai de mama lui !

Share this post


Link to post

Eu aveam batzaitul de la anvelope ovalizate. Continentalurile ecocontact. 5 ani vechime. Nu aveau nici o galma. Jocurile se micsoreaza dupa/in timp ce rulezi cu masina. Se dilata chestiile pe acolo.

Share this post


Link to post

Nu am gasit tubulara de 32, nu stiu cu ce o sa strang piulita aia; vad eu.

Joc mare nu au rotile, la ambele e la fel, sa zic 1 mm - 1.X mm. Ma iau dupa manual, unde cica nu trebuie sa existe joc.

Anvelopele le-am luat acum un an si parca la inceput erau mai silentioase. In fine, nu huruie rulmentii.

Va multumesc pentru raspunsuri! O sa revin dupa. Interesanta chestia spusa de korydon cu splintul care se poate pune in doua pozitii.

Share this post


Link to post

Da, am avut dreptate, splintul e prea scurt, chiar daca in catalog corespunde codul produsului.

Adica am desfacut degeaba roata. Am curatat vaselina veche din dop si am pus alta si cam atat. Mi-a fost frica sa scot vechiul splint si sa-l pun la loc.

 

DAR, tamburul nici nu pot sa il misc, in sensul ca nu are joc, ci doar cu roata montata se simte/aude putin jocul. Roata nu se vede ca se misca.

Ce spuneti, s-o las asa? Eu asa ma gandeam, am crezut ca cine stie ce joc e acolo.

Oricum in 15000 km (adica pe la 80000) am de gand sa schimb tot ce e de schimbat acolo.

Share this post


Link to post

Ca de obicei iti este frica, mai cu, curaj ca nu-i avion. Eu am avut in locul splintului o sarma tare, rasucita cumva sa nu lase piulita sa se desfaca, crezi ca piulita sta in splint ? Este doar o masura de siguranta, sensul de infiletare al piulitei este acelasi cu sensul de rotatie al rotii in mers inainte, deci nu poate decat sa se stranga, dar nu se strange iti spun eu din proprie experienta . La cat e de moale splintul nu poate sa tina piulita in frau daca se infileteaza fortat . La roata nu trebuie sa ai joc in nici o pozitie, e clar ca rulmentul e pe duca, daca nu e deja dus, iti recomand rulmenti originali KBC, am la 3 roti si se comporta la fel de bine ca la roata la care am bagat scumpeti de rulmenti FAG . Trebuie sa dai tamburul jos ca sa ungi rulmentii, vaselina din capacel nu ajunge pe bile, un splint poate fi folosit de cel putin 2 ori, il simti la mana daca isi da duhul .

Edited by korydon

Share this post


Link to post

:mrgreen:

Am inteles, dar nu eram acasa si nu aveam ce face daca se rupea saracia aia de splint care e pus. Plus ca nici nu stiu de cate ori o mai fi fost desfacut.

Nu cred ca e nimic dus, la ambele roti e aceeasi situatie. Am invartit de roata cat am putut de tare si nu se auzea nimic ciudat, sunet normal de rulment; si ca atingea tamburul putin de saboti.

Vaselina nu am pus in ideea sa unga bilele, ci sa fie acolo.

 

Am gasit prin casa niste splinturi de 'dacie', dar sunt mai subtiri; pot sa folosesc asa ceva?post-36075-0-32784100-1435587576_thumb.jpg

Cel din mijloc e pentru Matiz, cica...

 

Merci!

Edited by vrazvanc

Share this post


Link to post

Splintul din mijloc este pentru piulita cap bara si are cod 94535757. Splintul pentru piulita butuc spate are codul 94535758 si e mai lunga un pic

Share this post


Link to post

http://www.pieseautoradacini.ro/suspensie-directie-roti/21977-stift-piulita-butuc-spate-spark.html?search_query=stift&results=44

 

Asta e ce am luat, dar e prea scurt. Nu am vazut ce cod era scris pe punga. Si-asa mi-a zis ca face 0.2 bani, cand colo era un leu. Am dat 6 lei pe niste sarme care n-am ce face cu ele. Jale rau cu vanzatoarele de la magazin si cu piesele; o sa fiu de 10 ori mai atent cand cumpar. Mi-au dat jante originale cica Korea, facute la Iasi. Nesimtire...

Share this post


Link to post

:o fftopic: : Poate nu stim noi dar o exista un oras in Korea cu numele Ia-shi :)

Share this post


Link to post

:) ) Tot ce e posibil. Am vrut sa atrag atentia cand mergeti sa luati piese, verificati-le. Un client care era in fata mea reclama ca lipsesc niste subansambluri ale unei piese.

Poate mi-o iau pentru off.

Dar e aiurea sa desfaci ceva la masina si sa vezi ca nu e ce trebuie.

Share this post


Link to post

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

 

×
×
  • Create New...